• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
De autonome cloud

Naar aanleiding van al die berichten dat mobiel internet overbelast is en daarom duurder wordt ben ik gaan zitten nadenken of er niet de mogenlijkheid is om een netwerk op te zetten dat zonder tussenkomst van een provider kan werken.

Het idee is als volgt, stel iedereen in Amsterdam heeft een smartphone dat kan zenden en ontvangen binnen een straal van 50 meter. Al die telefoons hebben contact met elkaar met een eigen protocol en vormen zo een cloud van smartphones.

Als ik nu iemand wil bellen zoekt mijn telefoon andere telefoons in de buurt op waarna de datapaketjes daar naar toe gaan, die dan de volgende dichtsbij zijnde telefoons zoeken, daar die pakketjes naar toe sturen, net zolang dat de persoon aan de andere kant van de stad waar ik naartoe bel de data ontvangt en met mij een telefoongesprek kan voeren, dus zonder tussenkomst van een provider!

Dat kan natuurlijk niet alleen met een telefoongesprek, maar ook met elk andere vorm van data, oftewel binnen de stadmuren van amsterdam heb je zo je eigen netwerk van een miljoen telefoons, tot je op plekken komt waar niet genoeg telefoons bij elkaar in de buurt zitten dus.

Het houdt natuurlijk wel in dat elke telefoon een deel van zijn capaciteit aan t netwerk beschikbaar stelt, maar ik denk dat als je dat een beetje verdeeld, zoals dat bij bittorrent gebeurt dat je dan maar een paar procent capaciteit van je mobiel in het netwerk gebruikt.

Alleen wat de snelheid betreft weet ik t zo snel niet, omdat mijn gesprek dus eerst langs 100 telefoons is gegaan voor het bij zijn ontvanger aan komt in het uiterste geval dat ik iemand aan de andere kant van de stad wil bereiken, maar als iemand 5 straten verder woont zijn dat er misschien maar 20 of zo. ( 4 x 5 telefoons bv), voor dat maakt dat niet zoveel uit, kan je nog steeds een cilm in 10 minuten binnen halen, maar sinds een gesprek realtime is....

Het andere mooie is dat je internet data, dus films, youtube en andere files allemaal decentraal in die cloud van al die telefoons staan. In weze staat nergens het bestand, maar is alle content de hele tijd on the move met hooguit een paar pakketjes aan buffer in die telefoons. Zelfs internetsites zouden op die manier over vele telefoons verdeeld kunnen werken.

Dat kan natuurlijk ook met een pc en een wifi modem, maar ik wilde t lekker mobiel houden:)

Misschien is dit een totaal van de pot gerukt idee ( zoals ik ze wel vaker heb )
Maar misschien is dit ook al op een wat kleinere schaal gedaan.

Wat denken jullie, is zoiets mogenlijk?
En zo niet nu, iets voor de toekomst?

Dan kunnen de providers wel inpakken:)

The freedom of saying E=MC3

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het andere mooie is dat je internet data, dus films, youtube en andere files allemaal decentraal in die cloud van al die telefoons staan. In weze staat nergens het bestand, maar is alle content de hele tijd on the move met hooguit een paar pakketjes aan buffer in die telefoons. Zelfs internetsites zouden op die manier over vele telefoons verdeeld kunnen werken.
Nope. Je hebt het over vele petabytes aan data (en dan zit ik er vast nog een factor tig duizend onder), die altijd beschikbaar moeten zijn. Je weet immers nooit wie op welk moment welke data gaat opvragen. En dan heb ik het nog niet eens over dynamische sites met een database als back-end (nieuwssites, banksites, forums).

Er moet op een gegeven moment toch ingelogd worden, spul uit een database worden gehaald, zaken worden weggeschreven ... allemaal zaken die je niet decentraal kunt regelen omdat er een partij bij komt kijken die je moet vertrouwen.

[Voor 43% gewijzigd door CodeCaster op 16-06-2011 20:23]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
CodeCaster schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:19:
[...]

Nope. Je hebt het over terabytes aan data, die altijd beschikbaar moeten zijn. Je weet immers nooit wie op welk moment welke data gaat opvragen.
Ja okay, misschien niet het hele internet:) maar dat wat een mijloen telefoons bij elkaar weten te schrapen, bv alleen de voor amsterdam essentiele sites, je hoeft natuurlijk maar van elke film maar 1 orgineel te hebben he ( al zal ie wel in 10 voud in de vorm van honderden paketjes kriskraf door t netwerk suizen.

Maar goed, minder data dus, een beperkte hoeveelheid, zou t dan wel lukken? Of is t te langszaam?
Alhoewel wat de toekomst betreft, de 1 TB sdkaart is al klaar hoor, wie weet wat voor capaciteit en snelheid een smartphone over 10 jaar heeft...

Zou ideaal zijn voor in een land als iran of egypte, zon stad als cairo heeft 20 miljoen inwoners op een kluitje, kunnen ze in ieder geval onderling een netwerk draaien zonder dat er een officieel kanaal gebruikt wordt.

Hoe zit dat bij lanparties, zijn die autonoom? Of gaan die gamers allemaal braaf over t netwerk van kpn?

[Voor 24% gewijzigd door verleemen op 16-06-2011 20:35]

• Planck
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Klinkt een beetje als freenet. En dat werkt volgens mij ook niet echt geweldig. Extreem traag, vreet veel resources door nodige redundantie en je zoeken en indexeringen zijn problematisch. Zeker als je dan ook nog eens mobiele hops moet gaan maken wordt dat denk ik onwerkbaar. Zeker als er snellere alternatieven zijn.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-04 20:52

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je zou best een MESH netwerk op kunnen zetten, maar je hebt alsnog gateways naar internet nodig.

Eventueel zou je met een goede MESH laag/netwerk, in combinatie met 3G, Wifi en toekomstige (4G...) netwerken de capaciteit flink kunnen vergroten.

Je voorbeeld voor spraak zou je lokaal via de MESH kunnen afhandelen, of als de capaciteit op de andere netwerken voldoende is, deels daar overheen laten lopen. Bijv. van jou telefoon via 4 buur telefoons naar een wifi accespoint, via internet naar een 4G toren in Utrecht, waar het via MESH op de telefoon van de ontvanger komt.

Data kun je ook uit de MESH halen, is het dichtbij beschikbaar in een cache... geef maar, anders via andere netwerken en internet ophalen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Mark.
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-07-2018

Mark.

Defensor

Tja... waar zal ik beginnen. Ik kan natuurlijk een heel verhaal gaan ophangen zoals andere gebruikers
maar dat zet niet zoveel zoden aan de dijk imo.

Wat ik wel wil aankaarten is dat ik over het algemeen genomen de reden van het begrip en gebruik
van Clouddiensten wel begrijp maar tevens ook gevaarlijk vind.
Het punt wat ik wil maken is dat wij ondanks alle goede bedoelingen ongewild onze data als het ware
overleveren aan derden die verder daar geen enkele zekerheid tegenover stellen terwijl er zoveel andere
opties zijn om wel die zekerheid te hebben. :)

De mens wikt maar God beschikt.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor voice kan je het sowieso wel afschrijven, meer dan 20ms vertraging en je kwaliteit duikelt al omlaag. "Even" over 5 telefoons heen springen heb je zo 500ms te pakken denk ik zo.

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09-2022
Wel leuk om dan met wireshark de gesprekken van je buurman te onderscheppen :D

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
densoN schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:53:
Wel leuk om dan met wireshark de gesprekken van je buurman te onderscheppen :D
Ik onderschep de gesprekken van mijn buurman gewoon door een glas tegen de muur te houden en daaraan te luisteren. ik snap dat gedoe met al dat ge beveilig niet helemaal eigenlijk. Echt vertrouwelijke zaken doe je gewoon niet via t net. En dat gedoen met die encryptie. Als ik een crimineel zou zijn en ik wil je password weten ga ik toch niet al die moeite doen om je password te kraken als t ook binnen een minuut kan krijgen door een kettingzaag in de buurt je nek (of een andere intieme plaats) te houden?
Of mis ik iets...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:45

AlexanderB

7800 rpm

ja, behalve dat als je met n zaag gaat staan zwaaien dat je binnen 30 seconden 5 sterren politie hebt, en als je de sneaky methode gebruikt, ze je (mogenlijk) niet kunnen achterhalen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:19
Het ene kleine probleempje is dat de telefoons met elkaar via radio-frequenties moeten communiceren. Dat kan via gratis frequenties (WiFi) of betaalde frequenties (UMTS). Nu is het probleem met WiFi dat het niet de meest efficiente techniek is. Coordinatie vereist een centrale authoriteit (lees:netwerk provider) maar levert wel efficientie op. Efficientie heeft twee praktische voordelen: meer bandbreedte en minder batterijgebruik.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Technisch is dit een forse uitdaging waar researchers vanuit allerlei invalshoeken al enige tijd naar kijken. Het is niet echt cloud, maar meer peer2peer, mesh of sensor (kleinere nodes) netwerken. Maar ik denk dat het grootste obstakel niet technisch van aard is, maar wetmatig: ieder telecomsysteem moet tapbaar zijn door de opsporingsinstanties. En dat is lastig als nodes direct met elkaar praten. Zo'n systeem kan dus niet door (aanstaande) telecom providers opgezet worden, wellicht tenzij het ernstig beperkt is in mogelijkheden. (Ik weet niet precies wat de wet zegt en niet alleen de NL wet is van belang voor technologische ontwikkelingen.)

De enige manier waarop ik dit van de grond zie komen is als er bv apps beschikbaar komen die zo'n netwerk mogelijk maken, bij voorkeur voorgeinstalleerd door de telefoon fabrikanten. Maar dan moeten de technische problemen opgelost worden en moeten die apps niet op verzoek van de autoriteiten geweerd worden, want als alleen een paar handige jail-breakers het gebruiken, krijg je nooit een netwerk met voldoende dichtheid.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee