Toon posts:

Geluidskaart Probleem

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 411160

Topicstarter
Hulp met audiokaart probleem

Beste iedereen,

Ik ben van plan om een heele HIFI set bij elkaar te stellen.

Hier hoort natuurlijk een high end geluidskaart bij.
Aleen ik ben een beetje in de war geraakt door het volgende:

Ik wil graag dat mijn nieuwe geluidskaart wordt aangesloten op mijn reciever met een HDMI kabel. maar op sommige websites/forums en de recente geluidskaart test van Hardware.info, zie ik dat je de audio moet doorlussen met je videokaart om de hoogste geluids kwaliteit te krijgen ofzo?

Ik heb een AMD 6970 als video kaart en op de kaart gaat er 1 DVI kabel naar mijn monitor en 1 HDMI kabel naar mijn TV.

De HDMI kabel op de audiokaart wordt dus uitsluitent gebruikt voor geluid.

kan iemand mij ophelderen? : )

alvast bedankt, Robin van ingen

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:00

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

wat ik niet begrijp is waarom je de geluidskaart niet optisch aan zou sluiten? Als je de signalen toch naar aparte apparaten stuurt.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Topicstarter
ik had begrepen dat HDMI de beste geluidskwaliteit geeft.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Optisch en HDMI zijn beiden digitaal, dus daar zit geen verschil in.

Waar wel een verschil in zit is de bandbreedte: HDMI en coax kunnen beiden 192KHz aan, optisch wordt meestal gelimiteerd op 96KHz.

[Voor 7% gewijzigd door TimMer op 16-06-2011 20:06]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:01

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Beste is een groot woord. Over HDMI kan je de meeste bandbreedte kwijt en daarmee de nieuwste geluidsformaten als DTS HD en Dolby TrueHD. Over optisch zit je maximaal met DTS en Dolby Digital.

Qua aansluiten met HDMI is het eigenlijk heel makkelijk: Je sluit de receiver namelijk tussen de PC en je scherm aan. De PC stuurt beeld en geluid over HDMI naar de receiver, de receiver stuurt alleen het beeld door naar het scherm en laat het geluid over de speakers horen. Je hebt als het ware dus dit:
PC --- HDMIkabel --- receiver --- scherm.

Als je overigens al een grafische kaart hebt met HDMI-aansluiting en de kaart kan audio over HDMI dan heb je ook geen geluidskaart meer nodig. De grafische kaart regelt dan het geluid.

Overigens durf ik niet te zeggen hoe het zit met DTS Connect en/of Dolby Digital Live als je audio over HDMI via de grafische kaart laat lopen. Wellicht heb je daar dan wel nog een losse geluidskaart voor nodig.

[Voor 26% gewijzigd door FeaR op 16-06-2011 20:11]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Topicstarter
ok bedankt allemaal, maar ik heb gelezen dat mijn ATI 6970 geen DTS en DOLby digital ondersteunt. en dat ik hem daarom dus moet doorlussen met me audio kaart. maar dan vind ik teveel gedoe dan heb ik 3! HDMI kabels nodig!

Topicstarter
kan ik niet gewoon een HDMI kabel direct van me audiokaart naar mijn reciever pluggen?
dan is dat aleen voor het geluid.

en een hdmi kabel van me videokaart naar me scherm?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:01

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Als je dat te veel gedoe vind dan kan je ook voor een standaard geluidskaart gaan welke je dan via een S/PDIF aansluit op een receiver. Heb je alleen wel maximaal DTS en Dolby Digital, maar de HD-formaten zijn in de meeste gevallen toch overrated.

Alleen een HDMI kabel naar de receiver voor geluid gaat - denk ik - niet werken. Kans is sowieso groot dat de receiver het niet accepteert aangezien er geen uitvoerapparaat is aangesloten. Veel receivers stoppen het geluid ook als je de TV bijvoorbeeld uitzet, met geen scherm aansluiten heb je hetzelfde effect. Plus dat ik niet met zekerheid durf te zeggen of je in de drivers van de grafische kaart één uitgang echt puur voor audio kan selecteren.

Overigens hoeft de kaart geen DTS en Dolby Digital te ondersteunen. Zolang de kaart het maar door kan geven (pass-through) naar de receiver. De receiver zal het geluid dan decoderen en over de speakers sturen. Of je moet Dolby Digital Live en DTS Connect bedoelen, dat is weer wat anders.

Waar haal je overigens drie HDMI kabels vandaan? Voor de keten van de PC naar de TV heb je maar twee kabels nodig en geen drie. De andere monitor was met DVI aangesloten, dus dat houdt de stand op twee HDMI kabels.

[Voor 9% gewijzigd door FeaR op 16-06-2011 20:18]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
DTS en DD5.1 kan je HD6970 prima over HDMI sturen :)
Integrated HD audio controller

Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI with no additional cables required
Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats
Daaronder valt ook DD5.1 en DTS.
Mijn ervaring met verschillende AMD/ATi videokaarten, middels HDMI, richting receiver werkt vlekkeloos.

I browse with Vivaldi

Topicstarter
ja ik had het ook gelezen foutje :$

in ieder geval bedankt allemaal

ik denk dat ik er uit ben :

Videokaart-hmdikabel-reciever-TV
en
Videokaart-dvikabel-monitor

heel erg bedankt voor jullie informatie : )

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:17:

Waar haal je overigens drie HDMI kabels vandaan? Voor de keten van de PC naar de TV heb je maar twee kabels nodig en geen drie. De andere monitor was met DVI aangesloten, dus dat houdt de stand op twee HDMI kabels.
ik dacht dat je een hdmi kabel van de videokaart naar de geluidskaart moest doen, en DAN nog naar de reciever en DAN nog naar de tv |:(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Geluidskaarten zijn audiodevices en horen dus in Audio & HiFi

Move OH -> AH

Verder zou ik je op de edit-knop ( http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif ) willen wijzen. Het wordt storend ervaren als je meermaals achter elkaar post. Als je iets toe te voegen hebt, graag doen dmv een edit ipv een tweede post :o

Soittakaa Paranoid!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 18:00
Anoniem: 411160 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:27:
[...]

ik dacht dat je een hdmi kabel van de videokaart naar de geluidskaart moest doen, en DAN nog naar de reciever en DAN nog naar de tv |:(
Dat is geen rare gedachte want +/- anderhalf jaar geleden was dit ook nog zo, bij Nvidia welteverstaan. Ati kan al langer audio over HDMI sturen

Stadia was beter....

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee