Toon posts:

Nieuwe videokaart ( EN210 ), WinXP start niet door.

Pagina: 1
Acties:

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 13:23
Beste mensen,

ik ben de afgelopen 2 dagen al druk bezig geweest met goochelen en proberen, maar ik kom d'r op het moment niet meer uit. Weet ook niet of dit het juiste subforum is, maar ik verwacht hier de meeste mensen met kennis/ervaring tegen te komen.

De situatie:

Er staat hier een Medion-PC van ongeveer 4 jaartjes oud ( garantie is in ieder geval verlopen ). Modelnummer ken ik zoeven niet uit mijn hoofd, maar het bevat een MS-7318 Moederbord en bevatte een V058 videokaart ( Medion-variant van de Nvidia 7650 GS 256MB )

Laatst begon deze videokaart in POST en in BIOS rare strepen en karakters te vertonen, wat naar mijn idee artifacts van de videokaart bleken te zijn ( brak geheugen o.i.d. ). Zodoende heb ik een nieuwe videokaart besteld, namelijk de Asus EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP) 1000 MB link

Nu dacht ik "Nvidia vervangt Nvidia", dus al minder / geen gezeik met drivers... Wel een relatief nieuwe kaart in een oud systeem, maar over het hele internet wordt beweerd dat deze kaart een minimale voeding nodig heeft van 300W, en dat heeft dit systeem ( met 18A op de 12-Volts lijn ).

Nu start de PC wel goed op als ik de videodrivers niet installeer. Het beeld is natuurlijk in lage resolutie, maar het artifact-probleem is opgelost. Als ik echter de drivers erop zet zie ik het Windows XP logo met progress-bar verschijnen, maar deze progress-bar loopt na ongeveer 3 rondes spontaan vast, en het systeem geeft ( zelfs na enkele uren ) geen kick.

Nu lijkt het me vrij duidelijk een driverprobleem, zodoende heb ik ook de bridgedrivers geupdate ( BIOS nog niet ). Ik heb geprobeerd de onboard-VGA uit te zetten, maar krijg die optie in de BIOS niet gevonden ( moet de drivers nog verwijderen in Windows als ik die kan vinden... )

Heeft er iemand ervaringen met dit soort problemen, en hoe zijn die toendertijd opgelost? Heb je misschien anders nog tips, dan hoor ik ze graag.

Met vriendelijke groet,

Gydeon.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
Ik zou eerst eens proberen om een probleem met de driver uit te sluiten. Kun je wel normaal in een ander OS booten? Iets van een Linux distributie ofzo?

Desktop | Server | Laptop

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je de onboard VGA niet uit kan zetten in de bios lijkt me logisch. Onboard heeft dit bord namelijk niet (dat heeft vrijwel geen enkel bord tegenwoordig), en integrated video heeft het ding ook niet. Althans, als ik zoek naar de MS 7318 krijg ik enkel BTX borden zonder aansluitingen voor monitoren erop.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het is niet ongebruikelijk om de oude vga drivers eerst te deinstalleren om problemen te voorkomen

Werkt de safemode / vga mode goed ?

Iperf

• Gydeon
Voor Rupie:

Volstaat een Ubuntu Live-CD ook? die heb ik ergens nog liggen als het goed is,dus zou ik kunnen proberen

Voor Terw_Dan

Ik heb inderdaad gekeken uit voorzorg. Heb verder niet lang hierop gezocht, omdat ik ook zo'n vermoeden had dat er een onboard-videochip aanwezig was ( er ontbreekt inderdaad een videoaansluiting op het achterpaneel )

Voor fish

Safemode/vga mode is niet hetzelfde als aanzetten zonder drivers geinstalleerd? In dat geval kan ik dat zo proberen. Aangezien hij zonder drivers goed opstartte ( wel traag beeld enzo, maar wat verwacht je.. ) dacht ik echter dat safe-mode automatisch ook zou werken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in princiepe draaid hij basic vga dan zonder extra features en shit. dan kun je even de oude drivers wegkinkkeren, rebooten, nieuwe installeren

anders moet je mischien gewoon opnieuw beginnen met instaleren. soms kan dat helemaal geen kwaad namelijk. een lekker schoon systeempje

[Voor 32% gewijzigd door Fish op 16-06-2011 19:56]

Iperf

• Gydeon
fish schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 19:53:
in princiepe draaid hij basic vga dan zonder extra features en shit. dan kun je even de oude drivers wegkinkkeren, rebooten, nieuwe installeren
dat heb ik geprobeerd. Heb in die modus het programma DriverSweeper van Phyxion, maar dat heeft niet geholpen. Het programma van Guru wordt niet meer ondersteund las ik, dus dat is geen alternatief.

Denk dat het wel op een reinstall neerkomt. Mijn vraag is echter: Zou het dan opgelost zijn? Ik heb namelijk wel backups liggen van persoonlijke data, maar het is altijd rot om alle software weer opnieuw te moeten installeren. Dit probeer ik daarom te voorkomen. Als de kans 99% dat het met een reinstall is opgelost, neem ik deze kans natuurlijk. Dan ben ik van het gedonder af....

[Voor 29% gewijzigd door Gydeon op 16-06-2011 20:03]

• Rupie
Hang er even een andere schijf in en probeer het. Dan weet je daarna zeker of je nog verder moet zoeken of dat het gewoon wat tijd gaat kosten om opnieuw te installeren.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bij mij is het idd altijd een excuus om een grotere harde schifj te kopen :) heb je gelijk een plek voor je data

beter installeer je alles opnieuw denk ik, gewoon lekker schoon.
maar het is niet onmogelijk dat die hem alsnog uitkotst, ik heb het een keer gahad met een kaart. andere kaart van hetzelfde type geprobeert ook bogus, ik moest gewoon een ander type kaart pakken :/ mja

[Voor 66% gewijzigd door Fish op 16-06-2011 20:28]

Iperf

• Gydeon
Beste mensen,

zojuist heb ik het systeem opnieuw geïnstalleerd. Heb vervolgens de bijgeleverde drivers van moederbord, audio en netwerkkaart geïnstalleerd. Daarna de VGA drivers, en wederom loopt hij vast. Ik begin dus te vermoeden dat het systeem de nieuwe videokaart niet lust...

Ga nog een BIOS update uitvoeren, in de hoop dat er ergens een support is toegevoegd. Anders vrees ik dat er nog een nieuwe ( oudere ) kaart kan worden besteld...

• Rupie
Doet de videokaart het wel in een ander systeem dan? Lijkt mij ook wel zinvol om even te testen, voor het zelfde geld is de videokaart gewoon niet helemaal lekker ofzo.

• Gydeon
Heb de kaart in een ander systeem gechecked, hier werkt hij gewoon prima. Andere (ATi) kaart vanuit de lokale computerboer geregeld, die doet het vervolgens wel goed :). Het probleem lijkt dus te wijten aan lekkende driversupport van Nvidia met XP Media Center. In ieder geval is het probleem opgelost nu door de andere ATi kaart, dus het topic kan ( wat mij betreft ) gesloten worden.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie hulp.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee