Toon posts:

opstartsnelheid moederborden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 376021

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd een paar SSD's ingebouwd bij mijzelf en anderen. Toen ik dit laatst deed bij een ASUS laptop, viel het me op hoe snel het moederbord zelf opstart: daarmee bedoel ik eigenlijk het BIOS, dat duurt maar een paar seconden.
Ik heb zelf een desktop met een ASUS P5B moederbord en die is met het BIOS bijna net zo lang bezig als die laptop in totaal bezig is met BIOS + Windows.

Ik heb geprobeerd informatie te vinden over opstartsnelheden van moederborden, maar ik heb geen verstand van chipsets, sockets of andere relevante zaken. Ik vindt het dus al heel moeilijk om voor mij relevante moederborden in het tweakers archief te vinden
  • Als ik nou een nieuwe desktop samenstel, welk moederbord voor een tweede generatie Intel Core processor start dan het snelst op?
  • Zouden ze zelfs zo snel te krijgen zijn als een moederbord voor een laptop? en zo niet, waarom dan niet?
Is er iemand die mij hierover iets kan vertellen?

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 16:29
Interessant onderwerp, idd.

Het stoort mij ook enigszins dat computers zo lang erover doen om op te starten. Heb je zo'n dikke SSD erin, zit je een uur te staren naar witte lettertjes met informatie die mij geen zak aangaat.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kunt zelf ook wat optimaliseren, als je ongebruikte IDE controllers e.d. uitzet dan hoeft hij ook niet te zoeken naar hardeschijven die er niet zijn.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 22:39
Heb je de SSD waar de besturingssysteem op draait wel bovenaan staan in de boot volgorde of maakte dat niet veel uit ?

[Voor 0% gewijzigd door Burner NL op 16-06-2011 20:16. Reden: Typo]

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04 17:03
Van mijn Asus P5W weet ik dat het quiet systeem voor de fans heel veel tijd kost (>30 s). Zodra ik die uit schakel (en de fans dus op 100% draaien) start hij de bios op binnen 5 seconden. Misschien dat bij je asus pc eens bekijken

“An elephant is a mouse with an operating system”

Topicstarter
De SSD met besturingssysteem staat inderdaad bovenaan, en de ongebruikte IDE controllers zal ik naar kijken.

• Anoniem: 80673
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
dat is nou het verschil met EFI en BIOS

Topicstarter
Het ASUS P5B moederbord heeft (denk ik) geen quiet fan mode....

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 80673 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:52:
dat is nou het verschil met EFI en BIOS
EFI is sneller? Nooit geweten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet gewoon je PC in sleep zetten? Dat doe ik met mijn bak altijd, 1 tik op de muis en 2 seconden later zit ik ingelogd en wel op de desktop.

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-08-2022
Sj44k13 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:57:
[...]

EFI is sneller? Nooit geweten.
Efi is idd veel sneller dan een normale bios, dacht ik

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MrWouter schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 19:10:
[...]

Efi is idd veel sneller dan een normale bios, dacht ik
Mwah, vooralsnog ben ik nog niet heel erg onder de indruk

Ik heb een P67A-GD65 gehad van MSI die een EFI had, maar ik kan nou niet zeggen dat dat echt schrikbarend veel sneller bootte dan bijvoorbeeld de P55A-GD65 die ik daarvoor had.

• Elephtera
  • Laatst online: 05-04 17:03
Anoniem: 376021 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:54:
Het ASUS P5B moederbord heeft (denk ik) geen quiet fan mode....
Als ik kijk in de handleiding: ftp://ftp.asus.com.tw/pub...cket775/P5B/e2620_p5b.pdf
Dan zie ik in 4.5.6 de Q-Fan staan. Dit is de quiet fan mode. Als je deze op disabled zet zou het opstarten sneller moeten gaan. De hele P5x serie van Asus heeft hier last van voor zover ik weet.

“An elephant is a mouse with an operating system”

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
UEFI is wel sneller, maar zo veel scheelt het niet. Natuurlijk helpen alle beetjes en draai ik ook UEFI i.c.m. een SSD. Alhoewel ik wel het vermoeden heb dat UEFI snel is by design en dat BIOS alleen maar snel is door allerlei tweaks, zoals het overslaan van allerlei POST.

[Voor 39% gewijzigd door Trommelrem op 16-06-2011 19:48]

Topicstarter
Elephtra had gelijk, die fanspeed control is er inderdaad, maar ze waren al disabled.
Het is ook niet zozeer het BIOS zelf, denk ik, dat zo traag is. die witte regels met BIOS meldingen zijn zo voorbij maar dan is het beeldscherm zwart, dan komt met groene letters een melding van JMICRON technoly dan is het weer een tijd zwart dan komt er een cursor (bootmanager?) en dan pas start wndows op en die staat er dan in 14 seconden. Dat hele gebeuren tussen de BIOS meldingen en het opstarten van windows duurt zo 10-15 seconden die, bij die laptop waar ik het over had, niet plaats vinden.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 14:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het POST'en van mijn PC gaat ook tergend traag op mijn Asrock P45TurboTwins2000. Dit is erg jammer aangezien ik een desktop te zien krijg na 11 seconden als ik de bieptoon gehoord heb (SSD).
En er is iets vreemd aan de hand met mijn slaapstand, alles gaat uit, lampje gaat knipperen, maar mijn fans en CCFL lampen blijven gewoon aan. Het is uiteraard de bedoeling dat alles gewoon uitgaat. Zelfs sluimerstand is super sloom gewoon omdat hij dan òòk post...

Android developer & dürüm-liefhebber

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee