Toon posts:

Welke Harman Kardon receiver?

Pagina: 1
Acties:

• Hettic
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 18:19

Hettic

PSN: Hettic1

Topicstarter
Mijn budget is circa 800 euro.

Ik wil graag jullie advies voor het aanschaffen van het type Harman Kardon AV Receiver. De belangrijkste reden voor mijn keus voor Harman Kardon is de korting die ik op een apparaat krijg. Daarnaast spreekt de design mij enorm aan.

Mijn wensen:
  • Netwerkmogelijkheden
  • Minimaal 4 HDMI input ports
  • Mogelijkheid om HDMI door te sturen (wil geen switch of iets soortgelijks kopen)
  • Aansturen PS3
  • Aansturen mediaspeler
  • Aansturen Digitale tv (setup box)
  • Aansturen van de boxenset S608 HCS3 (misschien nog een ander)
  • Zone 2 voor in de tuin.
  • 3D voor eventueel later gebruik.
Veel Harmon Kardon AV Receivers zitten in deze prijsrange, maar alle andere receivers op de AVR 265 na hebben maar 3 HDMI input poorten en geen netwerkmogelijkheden voor het streamen van muziek.
Toch wil ik jullie mening graag horen en of iemand mij misschien nog op andere gedachten kan brengen.
Mijn keuze is op dit moment de AVR 265.

Deze topic stelt mij ook in staat om te vragen of iemand mij kan vertellen waar ik op moet letten voor het vermogen van de receiver vs speaker. Zie onderstaande uitwerking.

Het setje van Jambo wat ik wellicht ga aanschaffen bestaat uit de volgende types met de volgende specs:

S608S 60 SURS 60 CEN
Power long/shortterm (W)
150 / 240
80 / 130
80 / 130
Impedance (Ohm)
6
6
6

De specificatie van de AV 265 stelt dat het continue gemiddelde power op 95 watt per kanaal ligt. Beide kanalen werken op 8 ohms. De speaker heeft echter een ohm van 6.
Heb ik daarbij dus een probleem en moet ik een goedkopere receiver die op 6 ohm draait aanschaffen?
Waarom spreekt de specificatie over beide kanalen? Ik stuur toch meer dan 2 luidsprekers aan?

De surround en center speaker kunnen volgens de specificaties vollledig op 80 Watt max draaien. De receiver levert echter 95 watt per kanaal.
Is dit een probleem of moet ik dan gewoon zorgen dat ik de speakers niet al te hard zet?

Zijn er nog een paar punten waar ik op moet letten die ik hier nog niet heb benoemd? Zoals bijvoorbeeld bepaalde ondersteunde audio formaten zoals Dolby TrueHD, etc.

PSN-ID: Hettic1

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:14

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Vermogen en dergelijke hoef je helemaal niet op te letten. Je gaat toch nooit het vermogen gebruiken wat de receiver kan leveren. Met normaal gebruik en speakers welke niet lastig aan zijn te sturen is een paar Watt per speaker al voldoende. Idem met de impedantie van de speakers. De Jamo's zijn geen lastige speaker om aan te sturen en kan je eigenlijk aan elke versterker wel hangen. Het kan pas lastig worden voor een receiver als er speakers op aan worden gesloten met een lage nominale impedantie (minimaal 4 Ohm) en een laag rendement. Allemaal dingen die in dit geval niet ter sprake zijn.

Over het opgeven van vermogen van receivers en verschillende fabrikanten is al veel geschreven. Veelal wordt er met twee kanalen gemeten zodat het vermogen dan hoger uit valt. Wellicht is het vermogen onder vijf kanalen nog maar 70 Watt en dat staat minder mooi dan 95 Watt. Maar zoals gezegd moet je daar allemaal niet op letten. Harman Kardon geeft altijd netjes het vermogen op wat geleverd kan worden. Er zijn ook merken die schreeuwen met dingen als 150 Watt, terwijl dat dan gemeten is onder één kanaal, bij 1000 Hz en 6 Ohm.

En als laatste heb je nog dat meer vermogen beter is dan te weinig. Liever een 100 Watt versterker op een speaker van 50 Watt dan een 50 Watt versterker op een speaker van 100 Watt. Maar goed, lange verhaal kort is dat je met dit soort speakers niet hoeft te letten op vermogen en impedantie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Hettic

Hettic

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 19:02:
Liever een 100 Watt versterker op een speaker van 50 Watt dan een 50 Watt versterker op een speaker van 100 Watt.
Misschien zie ik het verkeerd, maar jij stelt dat het wellicht bij 5 kanalen nog maar 70 Watt is.
De speaker specificatie geeft aan dat bij een wat hogere belasting de center- en rearspeakers 80 Watt aan kunnen. Dan levert de versterker toch minder vermogen?

Anoniem: 185410

Wat Fear bedoelt is een fenomeen dat clippen heet. Wanneer je een versterker aanschaft met een vermogen dat ver onder het maximaal te verstoken vermogen van je luidspreker ligt kan het zijn dat je bij volume x denkt van; "dit gaat nog prima, hij kan best harder". Wanneer je dan tegen de grenzen van je versterker loopt zul je dit horen/merken door geluid wat ineens "gek" gaat doen. Maar ik zou zeggen, kies er gewoon een die aan je wensen voldoet wat betreft features (aansluitinge,usb,hdmi,optisch in, etc...) Een versterker van 500 euro hoeft niet beter te zijn dan een van 250 euro, ondanks de 150 watt sticker op de voorkant.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hettic schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 19:13:
[...]Misschien zie ik het verkeerd, maar jij stelt dat het wellicht bij 5 kanalen nog maar 70 Watt is.
De speaker specificatie geeft aan dat bij een wat hogere belasting de center- en rearspeakers 80 Watt aan kunnen. Dan levert de versterker toch minder vermogen?
Die kans is mogelijk inderdaad. Als je vijf kanalen aan gaat sturen moet de voeding nog meer leveren waardoor het vermogen per kanaal minder kan worden. Ik zeg niet dat het met deze Harman Kardon ook is, maar het is iets wat je bij redelijk wat receivers ziet.

Maar nogmaals: je moet niet zo op die specificaties letten. Laat heel die dingen van xx Watt en impedantie gewoon varen. Dat maakt het voor jezelf een stuk makkelijker. Ik kan hier nu allemaal situaties gaan schetsen wanneer je wel rekening moet houden met het vermogen of wat de receiver maximaal per kanaal gaat doen, maar dan wordt het voor jou - volgens mij - niet veel duidelijker. Super® heeft hierboven al uitgelegd wanneer het belangrijk is wanneer de speakers meer vermogen krijgen dan ze "aan kunnen". Maar dat gaat alleen op als je echt de receiver vol open zet. In de andere 99,99% van de gevallen speel je op een normaal niveau en heb je maar een paar Watt nodig en dat gaat die Harman Kardon gewoon leveren en die Jamo-set gewoon aansturen. Niet alleen die Jamo-set overigens, andere speakers ook wel.

Kijk eens andersom: op wat voor soort receivers zie je die Jamo S608 ook aangesloten zijn? Dat zijn soms receivers die minder zijn dan de door jou gekozen Harman Kardon, dus dat gaat gewoon werken. En dan niet naar het vermogen kijken, want grote kans is dat het een receiver is van een merk wat het vermogen niet eerlijk op geeft.
Hettic schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:39:
• Mogelijkheid om HDMI door te sturen (wil geen switch of iets soortgelijks kopen)
Die snap ik niet. Je sluit gewoon alles met HDMI aan op de receiver en dan vanaf de receiver gaat er één HDMI kabel naar de TV. De TV geeft het beeld weer en het geluid gaat over de speakers. Alleen bij oudere receivers had je soms het fenomeen HDMI Switching, dat stond voor dat beeld én geluid door de receiver gingen en dat je dus niet met slechts één HDMI kabel kon werken van het apparaat naar de receiver. Maar dat is tegenwoordig eigenlijk niet echt meer van toepassing aangezien 99% van de receivers die uitkomen nu gewoon over 3D en HD Audio beschikken.

Als ik je wensen zo bekijk dan doet de AVR265 alles wat jij wilt. Moet alleen wel zeggen dat ik de Harman Kardon op sommige punten wat karig vind, zeker voor de prijs van €699,- die je er voor neer mag leggen. Als je ziet dat je voor het budget van 800 euro ook receivers hebt zoals de Onkyo TX-NR709, Denon AVR-2312 (al is die nog niet uit) en ook Marantz gaat heel wat leuke receivers aankondigen die toch wat meer bieden.

• Hettic

Hettic

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 19:45:
[...]
Als ik je wensen zo bekijk dan doet de AVR265 alles wat jij wilt. Moet alleen wel zeggen dat ik de Harman Kardon op sommige punten wat karig vind, zeker voor de prijs van €699,- die je er voor neer mag leggen. Als je ziet dat je voor het budget van 800 euro ook receivers hebt zoals de Onkyo TX-NR709, Denon AVR-2312 (al is die nog niet uit) en ook Marantz gaat heel wat leuke receivers aankondigen die toch wat meer bieden.
Bedankt voor de uitleg.
Dat wat betreft switching wilde ik even zeker weten. Ik heb verhalen gehoord waarbij je dan naast de receiver een losse switch van circa 100 euro moet aanschaffen.

Mijn budget is eigenlijk 400 euro, maar ik kan elke Harmon Kardon voor de helft van de prijs krijgen.
Zijn er denk je ook vergelijkbare receivers van andere merken met dezelfde kwaliteit dan de gekozen AVR 265 voor een prijs van 400 euro? Ik verwacht namelijk van niet. De AVR 265 is trouwens 699/2 = 350.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Naast de receiver een switch is wel heel apart. Enige reden waarom dat kan zijn is als je een receiver hebt met te weinig in- of uitgangen van een bepaald type. Dus dat valt af als je gewoon goed telt welke apparaten je allemaal aan wilt sluiten.

Voor 400 euro wordt de keuze al minder. Dan heb je receivers als een Onkyo TX-NR509, Marantz NR1601, Denon AVR-1911 en ga zo maar verder. Die zijn inderdaad minder dan de Harman Kardon, zeker omdat je gewoon 50% korting krijgt. Vooral in de duurdere series is Harman Kardon niet echt je van het qua prijs/kwaliteit, of anders verwoord: er zijn betere keuzes. Maar 400 euro voor een AVR265 is een hele mooie deal.

• Hettic

Hettic

Topicstarter
Dan mag je bij deze het topic sluiten en ben ik dik tevreden met de AVR265 :)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:34

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Topics worden over het algemeen niet gesloten ;) Als GoT gebruiker had je dat wel moeten weten Hettic(volgens je profiel al sinds 2007 ;)), topics kunnen altijd interessant zijn voor eventuele andere mensen, en daar kan dan weer op gereageerd worden.

• Hettic

Hettic

Topicstarter
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:20:
Topics worden over het algemeen niet gesloten ;) Als GoT gebruiker had je dat wel moeten weten Hettic(volgens je profiel al sinds 2007 ;)), topics kunnen altijd interessant zijn voor eventuele andere mensen, en daar kan dan weer op gereageerd worden.
Haha, sorry! ;)

Er zijn toch ook topics waarbij je na verloop van tijd niet meer op kunt reageren?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hettic schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:11:
[...]
Er zijn toch ook topics waarbij je na verloop van tijd niet meer op kunt reageren?
Topics met meerdere delen inderdaad, dan wordt het oude deel gesloten. En natuurlijk als er een groot k*ttopic is welke op slot gaat. Maar dat is hier beide niet aan de orde :)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:09
[b][message=36235557,noline]
En als laatste heb je nog dat meer vermogen beter is dan te weinig. Liever een 100 Watt versterker op een speaker van 50 Watt dan een 50 Watt versterker op een speaker van 100 Watt. Maar goed, lange verhaal kort is dat je met dit soort speakers niet hoeft te letten op vermogen en impedantie.
Niet dat ik wakker lig van vermogen, maar mijn speakers kunnen een vermogen aan van 200W.

Momenteel hangen ze aan een versterker van 2x50 W van Sony, en ik heb helemaal geen 'vermogensproblemen'. Als de versterker op 2 staat lopen de katten weg, en op 3,5 mijn vrouw ook.

Als de regel hierboven van Noline op gaat, wat voor monsterversterker moet ik dan kopen?
Sowieso heeft momenteel iedere vloerluidspreker van enig formaat een toelaatbaar vermogen dat boven de 100W gaat.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:50:
[...]

Niet dat ik wakker lig van vermogen, maar mijn speakers kunnen een vermogen aan van 200W.

Momenteel hangen ze aan een versterker van 2x50 W van Sony, en ik heb helemaal geen 'vermogensproblemen'. Als de versterker op 2 staat lopen de katten weg, en op 3,5 mijn vrouw ook.

Als de regel hierboven van Noline op gaat, wat voor monsterversterker moet ik dan kopen?
Sowieso heeft momenteel iedere vloerluidspreker van enig formaat een toelaatbaar vermogen dat boven de 100W gaat.
Het gaat erom dat je versterker ook gaat clippen. Als hij niet clipped is het prima.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 28-06-2011 14:30]

• Since87
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 07:51
Hettic,
Ik weet niet of je dit nog wel leest, maar ik ben benieuwd of je de receiver icm de jamo's al hebt draaien.
Ik ben bezig met een HK avr360 icm de s606hcs5, maar heb het idee dat ik nog wat mis. Ben benieuwd wat jou bevindingen zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee