Toon posts:

Nieuwe stille kast (met voeding of met andere losse voeding)

Pagina: 1
Acties:

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 08:24
Beste mensen op tweakers,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Ik heb even gezocht maar kwam een heel oud topic tegen over stille kasten (nadat ik hem helemaal gelezen had zag ik 2004 staan, doh) en voor de rest alleen maar over voedingen.

Mijn pc maakt op het moment behoorlijk veel lawaai (het was al niet de duurste kast/voeding/fans denk ik, en nu loopt hij overtoeren op een of andere manier)

Daarom wil ik dus een nieuwe kast-voeding aanschaffen. De voeding zou best te weinig/oud kunnen zijn heb ik soms het idee, omdat mijn audio bijv. stotterd als de koelkast aanspringt, heb er echter niet veel verstand van of dit klopt. Ik heb nu een midi kast (denk ik iig). Ik ben een muziek liefhebber en heb een goede instalatie, maar nu vern**kt mijn pc een beetje mijn geluid....

Nu mijn vraag aan jullie: weten jullie een goede relatief stille kast + fans/voeding die ik voor rond de 100-150 euro kan kopen? (ik snap dat er ook kasten zijn van 300 euro die echt super super stil zijn, maar dat is het me niet waard, en ten opzichte van hetgeen ik nu heb zal het zowiso een giga verbetering zijn)

Een andere "eis" die ik er graag aan stel is dat ik die kast/voeding mee kan nemen als ik over 2 jaar ofzo een nieuwe pc koop. Ik ben niet iemand die grove eisen aan zijn pc stelt, ik heb een xbox voor games, doe nooit aan video editen etc. het zwaarste wat hij (denk ik) nu belast wordt is full HD kijken, dus ik heb denk ik geen 1000 wat voeding nodig ;). wat ik nou wel nodig heb, dat is de vraag ;)

Wat ik in mijn kast heb zitten (ik heb dit op mijn pc opgezocht, ik hoop dat ik alles goed omschrijf:)

Intel Core 2 duo CPU E4500 @2.20
2 GB Ram (moet ik mischien dan ook maar eens 2 bijprikken...)
ATI Radeon HD 4300/4500
M-audio audiophile 192
Maxtor 6 L160M0 SCSI
WDC WD16 D0AAJS-22PSA SCSI (deze laastste 2 zijn mijn schijven neem ik aan ^_^)

Ik hoop dat ik geen topic hierover over het hoofd heb gezien en ik hoop dat iemand mij hier kan helpen! alvast bedankt voor de moeite van het lezen en hopelijk hebben jullie een mooie kast voor mij in gedachte :)

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

De kast maakt niet het lawaai. Dat doen je fans. Check eerst eens al je temps met een progje zoals hwmonitor, dan zie je of je fans terecht hard draaien. Maak daarna even een plaatje van je airflow (Welke fans waar zitten en of ze lucht naar buiten of naar binnen blazen). Stotteren van je audio als de ijskast aangaat lijkt me sterk. Op één stroomkring mag normaal 16A (kan iets meer of minder zijn, is nooit exact 16A). 16A*230V=3680W. Als we ruim rekenen en dat dit zomaar 3300W kan zijn, en je pc echt niet meer dan 300W gebruikt (misschien iets meer onder full load), zou je ijskast 3000W gebruiken? Nooit.

Maar ik snap het probleem niet helemaal. Als ik het goed begrijp produceren de fans teveel geluid waardoor het geluid van muziek van een ander apparaat wordt overstemd/minder mooi wordt gemaakt.

• Qupie1
bedankt voor je reactie!

nou mijn probleem: mijn panasonic tv staat op 12 als mijn pc uitstaat en is goed verstaanbaar, mijn tv staat op 22 als mijn pc aanstaat en nog steeds is het redelijk slecht te verstaan... dat ding maakt gewoon ongelofelijk veel lawaai. Nou snap ik dat dat waarschijnlijk komt omdat er iets mis gaat met een fan ofzo (het lijkt of hij de hele tijd op volle toeren draait, hij maakt nu zegmaar constant even hard geluid wat hij vroeger alleen bij het begin van het opstarten maakte) ik weet niet of dat komt doordat het te warm wordt, of dat die fan kapot is. Het is echter een feit dat ik een redelijk oudere kast en voeding heb. daarom dacht ik dat het mischien handig was om er gewoon 100-150 euro tegenaan te gooien en meteen iets goeds te hebben (en wat ik dus ook nog met een nieuw systeem kan gebruiken) Ik ben een half jaar geleden bij de orbit geweest met mijn pc, en toen deed hij dit ook al, toen was ook mijn videokaart kapot. Die videokaart is vervangen en die gast van de orbit zei dat hij niet wist waar het geluid vandaan kwam maar dat de inhoud niet te warm werd. Ik had op dat moment niet zoveel geld dus heb ik het maar even zo gelaten.... Ik hoop dat mijn situatie nu iets duidelijker is :)

Het lijkt erop dat de fan in de voeding kapot is, maar dat is maar een gokje van mezelf hoor....
Waar ik nu btw aan denk, als het de koeler van de prosessor is, is die dan ook makkelijk te vervangen? (lees door een leek met weinig PC ervaring, maar wel voldoende ervaring dat ik wat geheugen kan bijprikken en geluidskaarten etc vervangen)

Over het watage: Ik heb een plasma TV, een marantz receiver, een apparte subwoofer versterker, een pc, een lcd monitor en een koelkast, naast de andere apparaatjes zoals opladers etc. Ik zit helaas maar op een studentenkamer ;) en binnenkort komt daar ook weer mijn airco bij als die gefixt is...

Nogmaals, alvast bedankt als jullie dit allemaal lezen :) en alvast bedankt voor de tips!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 18:14

Grozno

acts without consequence!

Fractal Design Define R3

Stille kast voor een mooie prijs, deze word ook al geleverd met reeds 2 fans geïnstalleerd.
Voedingen zijn er ook zeer stil, maar daar betaal je ook voor.
Bijvoorbeeld de Seasonic X-460 Fanless, maar er zijn meer van Seasonic, Super Flower e.d.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Je zet alles in je nieuwe kast en je fans gaan weer heel hard, want je lost het probleem niet op.

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 18:14

Grozno

acts without consequence!

Dat moet je even uitleggen, de fans, in de case die ik noem zijn namelijk muisstil en de voeding heeft niet eens een fan. Het enige wat dan nog overblijft is de CPU-cooler, vervang die met een Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 en je hoort praktisch geen geluid meer uit de case.

[Voor 19% gewijzigd door Grozno op 17-06-2011 07:56]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-03 17:44
Het aanschaffen van een nieuwe voeding zal het probleem van een luide voeding voor een groot deel oplossen. Maar alleen als het de voeding is die herrie maakt. Je zou moeten kijken waar de herriemaker in je kast zit.

Doordat alles er al een tijdje in zit kan het zijn dat door stof de airflow flink minder is geworden. Dit kan verklaren waarom de alle continue vol gaan draaien ipv alleen als de pc druk bezig is en daarom warm wordt.

Sinds ik een nieuwe voeding en nieuwe processor met vin heb is mijn kast flink stiller geworden. Hier heb ik niet eens heel stille componenten voor aangeschaft. Processor heeft nog de stock koeler.
Ik merk pas echt dat de pc aan staat wanneer de harde schijven beginnen te ratelen. Die kunnen ook best herrie maken.

Dus kijk of de kast stofvrij is, (als dit niet zo is maak hem dan voorzichtig schoon), kijk welke vin de herriemaker is, of dat het de harde schijven of cd-spelers. En vervang dan de grootste herriemakers door nieuwe componenten.

Een nieuwe voeding in je kast zetten is redelijk simpel te doen. Even goed kijken of alle aansluitingen die je nodig hebt erop zitten en iets meer kwaliteit zal stiller zijn en langer stil blijven.

Een nieuwe vin op je processorkoeler is ook wel te doen. Kan ook een hoop schelen als de huidige vin versleten is. Maar helpt wel alleen goed als je koelblok verder redelijk schoon is. Een nieuw koelblok kan meer schelen maar is misschien iets lastiger te verwisselen.

De vin van je graka, (als er een vin op zit), is de lastigste. Dan is de beste optie waarschijnlijk een nieuwe graka. En als je harde schijven de boosdoener zijn wordt het tijd voor nieuwe harde schijven die wel stil zijn. Maar in dat geval ligt het aan de leeftijd van je moederbord of het verstandig is alleen nieuwe harde schijven te kopen.

👑

• Qupie1
Bedankt voor de reacties,

@ Icec, die kast ziet er zeer net uit! ook even wat recenties gelezen en dat klonk ook allemaal heel goed. een extra voordeel is dat ik de kast ook nog mooi vind, ik hoef namelijk niet allemaal kleurtjes en ledjes... hij staat namelijk gewoon op mijn kamer naast de TV kast... bedankt voor het voorstel :) ik vind hem alleen nog wat duur, maar ik ben bang dat het niet veel goedkoper gaat worden voor een stille kast... (een semi- stille kast mischien ^_^? of bestaat die niet echt? )

Omdat daar geen voeding in zit ben ik ook even het voedingen topic gaan doorspitten, ik kwam uit bij een be quiet pure power, maar ik weet nu niet of ik nu val voor de mooie handige naam en verkooppraatjes, of dat dit ook echt een goede unit is ;) hopelijk kunnen jullie daar meer over zeggen :) ik was aan 430W of 530W aan het denken. Een geheel stille voeding van over de 100 euro gaat het helaas niet worden bij een kast van 100 euro, ik ben namelijk niet echt van plan meer dan 150 euro uit te geven... dus is het dan beter om het grote deel van het geld in de stille voeding of in de stille kast te stoppen?

@ jan, ik ben net nog maar eens naast mijn pc gaan liggen en volgens mij is het de fan van de voeding die het meeste lawaai maakt, maar de procesor koeler is ook niet de stilste... maar die is niet zo heel duur als ik het goed gezien heb, dus dat zie ik dan wel weer, dan neem ik die er evt. nog bij.

@ ajakkes: Ik had mijn kast al een paar keer schoongemaakt ;) ik weet niet veel van pc's, maar een beetje logisch nadenken kan ik nog wel ;). Het heeft helaas niet echt geholpen... Je verhaal geeft me wel moet, dat ik toch niet persee al het duurste moet kopen om een redelijk stille kast te hebben :), want dat is ook wel mijn doel, een 80%-90% stille kast. 100% laat ik voor mensen die er wel geld voor hebben en iets meer met hun pc doen ;). Mijn grafische kaart heeft btw gelukkig een pasieve koeling, dus dat valt weer mee ;)

Dus bedankt voor alle reacties, die kast ziet er goed uit, zou die purepower daar mooi bij kunnen passen?
Is er trouwens een manier hoe ik maar 1 fan kan laten draaien? (zodat ik erachter kom of die het lawaai maakt) Ik heb al snel even een pen in de achterste koeling van de voeding gestoken, en die is het niet... (niet de mooiste manier om het te doen denk ik, maargoed :P)

Bedankt en keep it coming!

Edit: ook even hwmonitor gedaan, ik weet niet zo goed eigenlijk wat allemaal standaardwaarden zijn, dus hopelijk kunnen jullie me helpen :)

[Voor 4% gewijzigd door Qupie1 op 17-06-2011 15:17]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Bij de fan staat 5500 toeren, is dit ook zo, dan maakt deze zeer veel lawaai.

Slechte kasten kunnen veel vibraties doorgeven.
Maar door rubber er tussen, of ventilators in rubber hangen, of goed vastzetten van alle onderdelen, kun je veel lawaai verminderen. Kijk bij webshops voor diverse artikelen.
En natuurlijk fans langzamer laten draaien.
Koop een automatische fan regelaar, deze regelt de snelheid vanzelf van de fans.
Cpu fan in de bios regelen, zodat deze langzamer gaat en niet altijd op 100% staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-06 23:51
@ jan, ik ben net nog maar eens naast mijn pc gaan liggen en volgens mij is het de fan van de voeding die het meeste lawaai maakt, maar de procesor koeler is ook niet de stilste... maar die is niet zo heel duur als ik het goed gezien heb, dus dat zie ik dan wel weer, dan neem ik die er evt. nog bij.
Tip: neem een ballpoint/wattenstaafje, schroef de zijkant van je PC eraf, en stop met wattenstaafje alle fans één voor één (veilig voor een paar seconden, ook bij voeding), zo weet je wat de meeste herrie maakt - kun je daarvan iig zeker zijn dat je het wilt vervangen.

• Qupie1
Hmm mischien is er hier wel iets heel anders aan de hand... nu ik er goed over nadenk heb ik het lawaai sinds de pc opnieuw geinstalleerd is. (na formateren)
Dus mischien is daarna nooit meer de fan speed goed gezet...

Ik heb in het bios gekeken en ik heb daar 2 opties:

het percentage wat ik de CPU fan wil laten draaien
en een temperatuur waar hij ongeveer heen moet.

Nu weet ik niet zoveel van pc's, en ben ik al helemaal bang voor het bios :9~ , dus wat kan ik hier veilig instellen? en als ik de fan op 35% zet, en hij wordt te warm, gaat hij dan wel nog harder? of is dit de maximale snelheid die hij mag hebben? ik heb mijn processor al even opgezocht en volgens mij mag hij 73 graden worden.

Ik heb hem nu op 50% staan en de temp op 55 graden. Is dit verstandig? hij maakt nog best wat geluid, maar al een heel stuk minder!

bedankt voor de hulp, en wie weet kom ik hier wel doorheen zonder een cent uit te geven :) _/-\o_
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee