Toon posts:

Upgraden

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views

• suppie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-08-2021
Beste mensen,

Ik zit al een tijdje te spelen met de gedachte òf om een laptop te kopen òf om mijn huidige systeem te upgraden. Ik hou meestal de hardware ontwikkelingen wel een beetje bij, maar ik ben de laatste tijd toch een beetje aan het verzaken. Er zit niet zo'n haast achter dus ik vroeg me af of er binnenkort nog nieuwe 'hardwarelijnen' gelanceerd worden of prijsdrops te verwachten zjin?

Ik zit nu met dit systeem:

Harde schijf = Samsung Spinpoint F1 500GB
Voeding = Tagan TG600-BZ PipeRock 600 Watt
Geheugen = OCZ 2048MB PC6400 800MHz
Moederbord = MSI P45 NEO-F
CPU = Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.7GHz
CPU koeler = Gigabyte G-Power 2
Videokaart = ASUS GTX 295
Monitor = Samsung Syncmaster T200
Toetsenbord = Logitech G15
Behuizing = Thermaltake Soprano DX

De dikgedrukte componenten zou ik nog willen gaan gebruiken en upgraden met de volgende onderdelen:

Zalman CNPS9900A LED (ik vind die Mugen zo lelijk, ik vond deze mooier en hij schijnt ook goed te koelen).

Intel® Core™ i5-2500K (waarom een i7-2600k? Ik zie dat de verschillen minimaal zijn, en de i5-2500k is toch prima over te klokken, zonde om dat extra geld uit te geven aan 0.1 Ghz (of zie ik dit verkeerd).

GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3 (vond deze zwarte er ook mooi uitzien. Wat eigenlijk alleen belangrijk voor mij is, is dat er de mogelijk is om later een 2e videokaart erbij te zetten. Een Intel Z68 leek mij wel zo'n goed idee. Is er een goedkopere met de kleur zwart die goeie prestaties levert en genoeg opties heeft hoor ik dat graag. Is dit boardje trouwens goed om mee over te klokken?)

GeIL 8 GB DDR3-1600 Kit (niet standaard, vond hem er wel mooi uitzien.. 8GB DDR3-1600 is toch allemaal wel hetzelfde? Is 8GB echt alleen nodig trouwens bij 64-bit systemen?)

De meeste dingen zijn persoonlijke keuzes, maar als er componenten met een veel betere prijs/prestatie verhouding zijn hoor ik het graag. Als het goed is moet deze upgrade wel passen toch? Wat misschien een beetje krap wordt is de voeding bij 2 videokaarten maar ik denk dat dat wel meevalt. Het budget ligt ongeveer wel rond de 600 max. Deze setup is voor 420 te krijgen. Dus er nog speling voor eventuele aanvullingen (ssd)?

[Voor 23% gewijzigd door suppie op 18-06-2011 11:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suppie
Niemand?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jo...
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-05 14:06
Op die vraag over de voeding: 600w is voldoende voor 2 videokaarten, afhankelijk van welke je neemt uiteraard. Als je bijvoorbeeld 2x HD6990 of 2x GTX580 gaat nemen, is het uiteraard niet voldoende. Maar voor iets als 2x HD6850, HD6870, HD6950, HD6970 is het genoeg. Om maar een voorbeeld te geven natuurlijk ;)
Aangezien je vooral naar uiterlijk kijkt, misschien eens naar de Corsair Hydro serie kijken? Ziet er wel een stukje mooier uit dan de meeste lucht koelers vind ik persoonlijk :)
Bij RAM vooral letten dat het op 1.5v werkt, is namelijk het beste voor Sandy Bridge. Veel verschil in snelheid is er niet bij RAM.
Over moederbord, zover ik weet is Gigabyte de enige die van die zwarte borden heeft? Dus dan is het een goede keuze. Al zou ik als ik jou was naar een goedkoper P67 bord kijken, Z68 biedt namelijk niet zoveel voordelen. Iets wat je misschien kan doen, als je toch voor dat Z68 moederbord gaat, is een kleine SSD nemen (iets van een 20-40GB) zodat je gebruik kunt maken van de nieuwe feature van de Z68 chipset: SSD caching. Programma's die je vaak gebruikt zullen dan na de eerste keer sneller opstarten. (Eerste keer dat je programma opstart gebeurd het van HDD, hij laadt het dan op de SSD zodat het de tweede keer sneller zal starten.) Je kan ook een 40GB SSD nemen en je OS erop zetten natuurlijk. Als je OS + wat programma's erop zou willen zetten zou ik voor een 60+GB SDD gaan kijken.

[Voor 4% gewijzigd door Jo... op 19-06-2011 20:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebedees
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 08:45
Het verschil tussen de i5 en de i7 zit niet in die 0,1 Ghz. Het verschil is dat de i7 hypertreading heeft en de i5 niet. Niettemin lijkt mij de i5 ook verstandiger.

Een tweede GTX 295 gaat je voeding niet trekken, twee normale wel, zoals hierboven beschreven.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/tu4ztt-6.png[/img]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Inderdaad, een i5 heeft 2 cores terwijl een i7 4 cores heeft.
Maar ik denk dat je met overclocken wel richting een i7 kan komen (als je de 2500k gebruikt)

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 16328

Cornelisjuh schreef op zondag 19 juni 2011 @ 21:21:
Inderdaad, een i5 heeft 2 cores terwijl een i7 4 cores heeft.
Maar ik denk dat je met overclocken wel richting een i7 kan komen (als je de 2500k gebruikt)
Een i5 heeft 4 cores en een i7 ook. Alleen beschikt de i7 over hyper threading wat inhoud dat de i7 8 threads heeft waar de i5 er 4 heeft :). Dit heeft Intel bij de i5 uitgezet om de i7 hoger te kunnen positioneren in de markt. Met een kleine overklok kun je de i7 2600(k) stock al voorbij streven.

Hier vind je overklok resultaten: http://www.bit-tech.net/h...tel-sandy-bridge-review/7

@TS een apart topic zoals dit is niet toegestaan op GoT. Daar zijn speciale BBG topics voor bedacht :). Lees even:
*LET OP* - Wat moet ik kopen
Best Buy Guide overzichtstopic
CSL FAQ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suppie
Hmm veel informatie na mijn schopje, das mooi :)

Videokaarten worden of 2x 5870 of 2x 6950. Zo'n kleine SSD zat ik idd ook al aan te denken.Welke P67 boarden zou je aanraden dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suppie
Anoniem: 16328 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:28:
[...]

Een i5 heeft 4 cores en een i7 ook. Alleen beschikt de i7 over hyper threading wat inhoud dat de i7 8 threads heeft waar de i5 er 4 heeft :). Dit heeft Intel bij de i5 uitgezet om de i7 hoger te kunnen positioneren in de markt. Met een kleine overklok kun je de i7 2600(k) stock al voorbij streven.

Hier vind je overklok resultaten: http://www.bit-tech.net/h...tel-sandy-bridge-review/7

@TS een apart topic zoals dit is niet toegestaan op GoT. Daar zijn speciale BBG topics voor bedacht :). Lees even:
*LET OP* - Wat moet ik kopen
Best Buy Guide overzichtstopic
CSL FAQ
Sorry, ik zit niet zo vaak op deze forums hier. Zou die naar de goede locatie verplaatst kunnen worden. Mijn excuses!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suppie
Die P67 boarden zijn toch niet veel goedkoper? Scheelt misschien 25 euro met dat board wat ik nu heb>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 21:53

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica