Toon posts:

Final Cut Pro optimalisatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• dubbi3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 14:15
Tweakers,

Ik ben bezig om een geoptimaliseerde hackintosh te maken voor Final Cut Pro.
Nu monteren wij soms wel eens raw video files die opgenomen zijn met de RED camera.

Dit is echt niet te doen met een 2 x xeon 2,26 Quad core en 24 GB ddr3 ram.

Hebben jullie enig idee waar Final Cut van afhankelijk is?
Processor, GPU, Ram, HDD oid?

Alvast bedankt!

P.S. mocht je dit ook weten voor After Effects, dan hoor ik het graag!

• Hassoow93
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-05 15:53
RED cameras hebben een ongelooflijke resolutie, ik denk dat je op ssd moet draaien en een hele goeie videokaart moet hebben. Proccesor ziet er goed uit maar ik weet op dat gebied niks ik kan je natuurlijk je aanraden om snelste te kopen, maar dat is nutteloos advies:p

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 18:18

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je zult iets met de harddisk moeten doen denk ik. Misschien een RAID configuratie met een aantal bloedsnelle SSD's?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 20:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Als je echt wilt optimaliseren is het een goed plan om in de eerste plaats goed je prestaties te monitoren. Op die manier kan je nauwkeurig(er) bepalen waar eventuele bottlenecks zitten, en die gegevens zullen ook betrouwbaarder zijn dan meningen op een forum (ook al zitten hier redelijk wat mensen met de nodige kennis).

Waar monitor je momenteel de performance mee?

Launching containers into space

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59

Bosmonster

*zucht*

En misschien loop je met een hackintosh ook tegen beperkingen aan. Het kan goed zijn dat hier en daar niet alles geoptimaliseerd is zoals Apple het zou doen.

Verder: SSD's en GPU met flinke bandbreedte.

Kijk wat dat betreft ook eens naar de Mac Pro configuraties.

[Voor 30% gewijzigd door Bosmonster op 16-06-2011 14:02]

Anoniem: 390278

Offline editen een idee?

• sebastius

sebastius

Ik kwam net toevallig iets over de nieuwe Final Cut tegen en ik denk dat ik een deel van je probleem ontdekt heb. Dit stukje komt uit de aankondiging van de nieuwe versie van Final Cut Pro, versie X:
[..]Final Cut Pro X is volledig 64 bit en ondersteunt nu ook meer dan 2 processor cores. Dankzij Grand Central Dispatch kunnen processen als rendering nu in de achtergrond gedraaid worden. Verder is Core Animation, Open CL en Cocoa geïntegreerd. FCP X is volledig schaalbaar: van MacBook tot Mac Pro.
Dus dat Final Cut Pro nu niet goed loopt komt waarschijnlijk pas zodra je een nieuwe versie hebt goed. Je gebruikt nu maar 2 van je 8 cores! En 32bit ipv 64bit!

http://www.onemorething.n...x-volgende-week-in-store/
http://www.onemorething.n...l-cut-x-imovie-voor-pros/

[Voor 5% gewijzigd door sebastius op 16-06-2011 22:47]

• dubbi3
sebastius schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:46:
Ik kwam net toevallig iets over de nieuwe Final Cut tegen en ik denk dat ik een deel van je probleem ontdekt heb. Dit stukje komt uit de aankondiging van de nieuwe versie van Final Cut Pro, versie X:

[...]

Dus dat Final Cut Pro nu niet goed loopt komt waarschijnlijk pas zodra je een nieuwe versie hebt goed. Je gebruikt nu maar 2 van je 8 cores! En 32bit ipv 64bit!

http://www.onemorething.n...x-volgende-week-in-store/
http://www.onemorething.n...l-cut-x-imovie-voor-pros/
Thnx, deze had ik nog niet gelezen. Ik werd nu idd via een 4 GBIT systeem naar de server en haal maximaal 240 MB/s. Ik heb vandaag thuis een 3 x 250 GB raid 0 setje gebruikt (helaas wel software raid) maar de snelheid van deze setup was vele malen sneller dan via het netwerk!

Verder ben ik inderdaad benieuwd naar het verschil van de unlimited cores in FCP X.

Bedankt voor de tips!

P.S. Als iemand mijn zelfde vraag kan beantwoorden voor Adobe After Effects (V5.10) dan ben ik heel erg tevreden

• dubbi3
sebastius schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:36:
Je zult iets met de harddisk moeten doen denk ik. Misschien een RAID configuratie met een aantal bloedsnelle SSD's?
Inderdaad een goed idee. Het probleem is, we hebben laatst een 1,5 uur durend shot gehad (totale draaidag 10 uur) en we hadden voor meer dan 2,4 TB aan data. En als je dat omrekent naar SSD prijzen in raid-0 mogen we het budget dat we van onze opdrachtgever krijgen flink omhoog schroeven ;)

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Misschien een te kritische vraag, maar ik ben toch wel nieuwsgierig: waarom heb je een RED-camera als je nog niet heb nagedacht over (de kosten van) post processing? :) Waarom zo'n (dure, maar meesterlijke) cam kopen en dan beknibbelen op de rest?

Wat After Effects betreft: RAM, RAM en nog eens RAM. Met regelmaat tik ik de 20GB aan met kleine projecties in SD-kwaliteit. Een SSD is sowieso ook een must. Mocht je RAM te klein blijken te zijn, dan is de swapfile waar naartoe geschreven wordt nog redelijk snel in vergelijking met een conventionele schijf. Renderen zou ik nooit op een workstation doen; zorg voor een server.

Als scratchdisk aan je workstation in Final Cut kan ik de VTrak x30 van Promise aanraden. Wordt verbonden met je 'Mac' met behulp van een fiberkaartje. Veel bandbreedte én redundancy. Houd ook de nieuwe Thunderbolt-producten in de gaten; er zullen mooie raid-0 en -5-oplossingen komen met SSD's.

Lees hier, hier, hier en hier wat meer over post production workflows met RED-camera's.

In dit filmpje krijg je ook zeer zinnige info:

En deze misschien nog meer:

Basishardware om goed te kunnen editen met Red-RAW:
- Mac Pro (€4899)
Met daarin: 32GB RAM (+€1550,-), 2x512MB SSD (+€2800,-), Apple RAID-kaart (+€630,-), Fibre Channel kaart (€540,-) RED Rocket kaart ($4750,-) en een breakout box ($1200,-)

- Promise VTrack x30 (€17499,-)

Voor ongeveer €30.000,- zit je dus goed :)

Mocht je nog willen besparen: koop de SSD's en het geheugen ergens anders.

[Voor 45% gewijzigd door Zegato op 17-06-2011 15:59]

T.net gallery | V&A ads

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 20:21
Ik snap niet waarom iedereen altijd RAW footage wil gaan editten? Als je kracht tekort komt kan je altijd nog een proxy maken voor je files een snellere codec,mjpeg oid. Alleen bij je final render pak je je RAW's. Dit zorgt ervoor dat echt niet zoveel power nodig hebt in je PC.

Ik zie dat REDCODE RAW maximaal 36MB/s is. Als je van alles een nette 1080P h264 draait dan kan je die prima gebruiken als proxy, ziet je proxy er ook niet zo slecht uit dan wanneer je mjpeg gebruikt. 1080P moet je zeker wel goed kunnen.

Zelf heb ik 35Mb/s redelijk kunnen editten op een 2.4Ghz C2D, dus als je een 35Mb/s proxy maakt, dan moet dat wel goed gaan op je systeem.

http://www.trimforward.co...tage-or-the-airplane.html

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je nu software hebt die nog niet lekker met meer dan 2 cores omgaat dat lijkt me 8 cores van 2.x ghz zinloos en kun je beter de snelste quadcore proc pakken mogelijk, en desnoods over te clocken..

specs

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:30
Volgens mij is het ook zo dat doordat Final Cut Pro op dit moment nog in 32bit draait hij niet meer dan 4GB kan gebruiken van je RAM. Meer RAM heeft dan natuurlijk geen zin, met FCP X zou dit probleem ook opgelost zijn doordat hij in 64 bit draait.

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 17:02
Ik weet niet wat je budget is. Want als we dat weten kunnen we iets verder kijken. Want niet iedereen heeft een budget van ongeveer 30.000,-

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 15:59
@Zegato .. Phieuw.. net dat eerste filmpje bekeken. Echt ziek wat zij aan backup doen. Ik dacht dat ik al paranoïde was door m'n Aperture Library 2x te backuppen en op verschillende locaties op te slaan :P. (Nu verdien ik me brood er niet mee, maar toch.. :P)

Overigens besef ik me nu pas hoe briljant ThunderBolt voor zulke bedrijven gaat zijn. De beperkende stap bij hun is volgens mij echt het compressen en overzetten van data (wat ongeveer 8x gebeurd per file ofzo...)

Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:38

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De laatste versie van Final Cut Pro is niet geoptimaliseerd voor de huidige multi-core systemen. Final Cut Pro X zal waarschijnlijk veel efficienter gebruik maken. Behalve de hardware valt er heel veel te optimaliseren aan de software. Ik heb zelf een tijd 1080p60 video bewerkt op een Macbook Core2duo 2Ghz, wat officieel niet eens kan, maar met de juiste optimalisaties verbazingwekkend vloeiend werkte.

Zoals al eerder gezegd is het bewerken van RAW meestal niet echt handig. Je wilt een intermediate codec (proxy) gebruiken. Apple heeft speciaal daarvoor Prores 422 ontwikkeld. Ga niet gaan prutsen met MJPEG of H264 die hier helemaal niet geschikt voor zijn! De kwaliteit en performance komt er echt niet bij in de buurt. Met RT Unlimited-instellingen kun je heel veel winst halen (resolutie/framerate dynamisch omlaag halen, play base layer only etc.) dat werkt niet goed met andere codecs.

Omzetten naar Prores 422 kun je onder andere met MPEG Streamclip (gratis), deze kan ook meerdere bestanden tegelijk transcoden zodat je optimaal gebruik maakt van al je cores.

In Final Cut Pro kan je in je Sequence settings bij Render control de framerate en resolutie lager zetten zodat het renderen tijdens het editen veel sneller gaat. De sequence codec moet overginds ook op Prores staan, dat kan je allemaal als default instellen. Let op, voor het exporteren op de hoogste kwaliteit moet je ze wel weer beide op 100% zetten!

Voor het exporteren van video kun je het beste Compressor gebruiken. Maar omdat FPC (nog) nietgeoptimaliseerd voor multi core processors gaat dat niet zo snel als het zou kunnen. Daar kan je weer omheen werken door de video eerst te exporteren in de huidige vorm zonder transcoderen (Prores) en dat bestand dan weer in Compressor te laden. Via QMaster moet je vooraf een (virtueel) cluster defineren waarmee je het transcoderen kan verspreiden over meerdere systemen/processor cores.

Ik strooi hier nu een beetje met termen, deze kun je gebruiken om meer informatie te vinden, maar als je specifieke vragen hebt kun je die hier stellen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Zegato
  • Niet online
Servertje schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:14:
Ik weet niet wat je budget is. Want als we dat weten kunnen we iets verder kijken. Want niet iedereen heeft een budget van ongeveer 30.000,-
Maar goed, de camera's van Red -met een setje lenzen en wat opties al snel $50.000- zijn ook geen consumentenproducten. Ik neem aan dat de TS dit beelden die uit de camera komen rollen als professional wil bewerken. Betrouwbaarheid is belangrijk in zo'n omgeving: je wil de deadlines van opdrachtgevers halen en niet tweemaal moeten renderen doordat je bak is vastgelopen.

De TS zal dus moeten overwegen of het als onderneming überhaupt interessant is om beelden uit Red-camera's te gaan bewerken; je wil tenslotte als bedrijf een betrouwbare partner zijn voor je klanten. Mocht het financieel oninteressant zijn om te investeren dan is het misschien beter om dit te outsourcen of de opdracht(en) zelfs geheel niet aan te nemen.
RobbieB schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 22:42:
@Zegato .. Phieuw.. net dat eerste filmpje bekeken. Echt ziek wat zij aan backup doen. Ik dacht dat ik al paranoïde was door m'n Aperture Library 2x te backuppen en op verschillende locaties op te slaan :P. (Nu verdien ik me brood er niet mee, maar toch.. :P)

Overigens besef ik me nu pas hoe briljant ThunderBolt voor zulke bedrijven gaat zijn. De beperkende stap bij hun is volgens mij echt het compressen en overzetten van data (wat ongeveer 8x gebeurd per file ofzo...)
Thunderbolt is briljant; eindelijk kun je nu gebruik maken van desktopperformance raid-setups op je MacBook Pro's. Zie ook dit en dit filmpje. :)
Johnny schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 23:03:
Zoals al eerder gezegd is het bewerken van RAW meestal niet echt handig. Je wilt een intermediate codec (proxy) gebruiken. Apple heeft speciaal daarvoor Prores 422 ontwikkeld. Ga niet gaan prutsen met MJPEG of H264 die hier helemaal niet geschikt voor zijn! De kwaliteit en performance komt er echt niet bij in de buurt. Met RT Unlimited-instellingen kun je heel veel winst halen (resolutie/framerate dynamisch omlaag halen, play base layer only etc.) dat werkt niet goed met andere codecs.

Omzetten naar Prores 422 kun je onder andere met MPEG Streamclip (gratis), deze kan ook meerdere bestanden tegelijk transcoden zodat je optimaal gebruik maakt van al je cores.
En daar zijn veel mensen blij mee, heel blij :P

T.net gallery | V&A ads

• dubbi3
Zegato schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 09:51:
[...]

Maar goed, de camera's van Red -met een setje lenzen en wat opties al snel $50.000- zijn ook geen consumentenproducten. Ik neem aan dat de TS dit beelden die uit de camera komen rollen als professional wil bewerken. Betrouwbaarheid is belangrijk in zo'n omgeving: je wil de deadlines van opdrachtgevers halen en niet tweemaal moeten renderen doordat je bak is vastgelopen.

De TS zal dus moeten overwegen of het als onderneming überhaupt interessant is om beelden uit Red-camera's te gaan bewerken; je wil tenslotte als bedrijf een betrouwbare partner zijn voor je klanten. Mocht het financieel oninteressant zijn om te investeren dan is het misschien beter om dit te outsourcen of de opdracht(en) zelfs geheel niet aan te nemen.

[...]

Thunderbolt is briljant; eindelijk kun je nu gebruik maken van desktopperformance raid-setups op je MacBook Pro's. Zie ook dit en dit filmpje. :)

[...]

En daar zijn veel mensen blij mee, heel blij :P
Damn, Johnny en Zegato!
Bedankt voor de tips! Ik ga binnenkort experimenteren met de RAID kaart & SSD's. Ben van plan Crucial RealSSD C300 2.5" 128GB of 256GB met 2 stuks in Raid 0 te draaien.

Daarnaast ben ik heel benieuwd of thunderbolt tussen twee systemen ooit nog ondersteund zal worden (om misschien zelfs al is).

€30.000 is momenteel nog niet bereikbaar als budget voor onze technische problemen.
Die filmpjes waren wel ziek trouwens. Ben benieuwd hoeveel data ze off-site opslaan, en ik hoop dat ze fiber hebben daar ;)

• sebastius

sebastius

Begin nou gewoon met wachten op de nieuwe Final Cut, ga daarna je bottlenecks analyseren. Aangezien alles anders gaat draaien is dat echt het slimste wat je kunt doen.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:56

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

Ik heb op een vergelijkbaar systeem (wel een echte Mac Pro) vaak genoeg RED materiaal (RED One neem ik aan?) zitten bewerken. Wat daar in zat was een :

RED Rocket kaart

Daarnaast gewoon werken met proxies. Dan kan je zelfs editen op een Macbook Pro als je dat zou willen.

[Voor 4% gewijzigd door GerardHenninger op 18-06-2011 14:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
dubbi3 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 14:07:
[...].

Daarnaast ben ik heel benieuwd of thunderbolt tussen twee systemen ooit nog ondersteund zal worden (om misschien zelfs al is).
Dat is het geval; je kunt -zover ik weet- twee ThunderBolt-Mac's aan elkaar koppelen met een ThunderBolt-kabel en één van de twee in target disk mode (T inhouden bij opstarten). Net zoals dat nu mogelijk is met firewire :)

T.net gallery | V&A ads

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee