Toon posts:

Access 2007 - veldnamen koppelen - hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:59
Hoi tweakers,
ik ben bezig om een database te bouwen in access.

Er is een enquete afgenomen op mijn werk met vragen die langer zijn dan 64 karakters (maximum naam veldnaam).

Ik wil graag deze vragen in een tabel invoeren en vervolgens deze gegevens koppelen aan een andere tabel als veldnamen, om vervolgens in deze tabel de antwoorden te gaan verwerken. Het is niet mogelijk om deze vragen in te korten of te veranderen om het aantal tekens minder te krijgen zodat je ze wel als veldkop kan instellen.

Heeft iemand een idee hoe ik de gegevens uit de ene tabel (de vragen dus) kan koppelen aan en andere tabel waar deze vragen beantwoord worden?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De laatste keer dat ik echt wat met Access deed, heette het nog Access '97 dus ik ga niet antwoorden :+

Perse een vraag in de veldnaam zetten lijkt me nergens voor nodig. Zet het in een textfield (255chars?) en als dat niet past kan het misschien nog een stapje groter (65k of 2GB aan karakters per veld).

Maar: dit klinkt heel erg standaardfunctionaliteit, waar loop je vast / wat is je huidige code en datamodel?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 14:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Veld grootte kun je aanpassen als je in ontwerpmodus gaat van je tabel en daarna op het veld gaat staan.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Boomster
Waar ik op vastloop:
Ik wil een tabel maken waar de kolommen als titel hebben die overeenkomen met de vragen, aangezien de vragen te lang zijn om in zijn geheel te passen als titel, wil ik graag de titels koppelen aan aan andere tabel waar de vragen als tekst zijn ingevoerd. Het zou dus eigenlijk zo moeten dat de titel van de kolom waar de vragen in verwerkt gaan worden ovdereenkomt met één van de velden in de tabel waar de vragen instaan.

De antwoorden op de vragen zijn van 1/tm 4 oneens/licht oneens / licht eens / eens

Dus: hoe koppel ik de kolomnaam met de gegevens uit de andere tabel

• Boomster
Falcon schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:52:
Veld grootte kun je aanpassen als je in ontwerpmodus gaat van je tabel en daarna op het veld gaat staan.
De veldgrootte is dus gelimiteerd tot 64 karakters als titel

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Boomster schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:52:
Ik wil een tabel maken waar de kolommen als titel hebben die overeenkomen met de vragen
Als ik je goed begrijp: dat moet je dus niet willen, lees Wikipedia: Databasenormalisatie (en Beschrijving van basisbeginselen van databasenormalisatie) even door. (En de helpteksten daarover van Access zelf)

Behalve als je het alleen over de rapportage hebt, natuurlijk. Je datamodel moet je niet 1-op-1 illen laten overeenkomen met je rapportages, lijkt me. Maar misschien mis ik wat.

Dus nog steeds: hoe zien je datamodel en code er uit? :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Boomster
F_J_K schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:58:
[...]

Als ik je goed begrijp: dat moet je dus niet willen, lees Wikipedia: Databasenormalisatie (en Beschrijving van basisbeginselen van databasenormalisatie) even door. (En de helpteksten daarover van Access zelf)

Behalve als je het alleen over de rapportage hebt, natuurlijk. Je datamodel moet je niet 1-op-1 illen laten overeenkomen met je rapportages, lijkt me. Maar misschien mis ik wat.

Dus nog steeds: hoe zien je datamodel en code er uit? :)
Het datamodel is op zich niet zo moeilijk, voor mijn onderzoek is het voldoende om 1 tabel te hebben.
Ik wil alleen gaan filteren met query's en percentages berekenen. (BV. Hoeveel % van die groep heeft dit én dat)
Het worden ongeveer 190 respondenten die ongeveer 50 vragen gaan beantwoorde waar ik dus de query's op los ga laten. Bijna alle vragen worden beantword met een waarde van 1t/m4 op 3 open vragen na en de leeftijd,klas etc.....

• Boomster
Het is gelukt!

je kan via de bijschriften bij de veldeigenschappen de omschrijving van de vraag invullen!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Thanks@update :)

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-06 09:42
Ik krijg een beetje het idee dat je beter Excel kan gebruiken voor je toepassing. Het lijkt dat je een Acces-tabel gebruikt als Worksheet.

In Excel kan je veel makkelijker berekeningen uitvoeren die op een of meerdere kolommen gebaseerd zijn, bovendien zitten er allerlei statistische functies en grafieken ingebouwd. (of zijn snel toegangkelijk door het Analysis Toolpak te gebruiken)

Houdoe

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 19:44
Een andere simpele oplossing is dan nog om je eerste tabel, met vragen, als volgt te maken:

- table A - Vragen
Vraag | Omschrijving
q1 | xxxxxxxxxxxx?
q2 | xxxxxxxxxxxx?
...

En je tweede tabel kan je dan op de volgende manier maken:
- table B - Antwoorden
deelnemerId | q1 | q2 |....
1 | x | x |...
2 | x | x |...
....

Op die manier kan je de queries die je wilt gebruiken gemakkelijk draaien, is het model niet onnodig complex en is het dmv een query nog steeds gemakkelijk in je rapport de beschrijving van de vraag boven de antwoorden te plaatsen. Dit laatste zal wat moeilijker terug te koppelen zijn als je de volledige vraag beschrijving in het description veldje in je table-design gaat invoegen. Daar kun je ook niet op queryen.

• Boomster
Yohsoog schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:14:
Een andere simpele oplossing is dan nog om je eerste tabel, met vragen, als volgt te maken:

- table A - Vragen
Vraag | Omschrijving
q1 | xxxxxxxxxxxx?
q2 | xxxxxxxxxxxx?
...

En je tweede tabel kan je dan op de volgende manier maken:
- table B - Antwoorden
deelnemerId | q1 | q2 |....
1 | x | x |...
2 | x | x |...
....

Op die manier kan je de queries die je wilt gebruiken gemakkelijk draaien, is het model niet onnodig complex en is het dmv een query nog steeds gemakkelijk in je rapport de beschrijving van de vraag boven de antwoorden te plaatsen. Dit laatste zal wat moeilijker terug te koppelen zijn als je de volledige vraag beschrijving in het description veldje in je table-design gaat invoegen. Daar kun je ook niet op queryen.
Dit is eigenlijk ook overzichtelijker, maar ik kan niet vinden hoe ik het moet doen. Ik kan googlen wat ik wil, maar ik vind geen goede tut....... uhhh.. help?

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 19:44
Waarom heb je hier nog een tutorial voor nodig, ik heb toch alles gepost wat je nodig hebt.

Ik zou een stappenplan kunnen posten, maar wat heb je al geprobeerd dat niet lukt? Zo moeilijk lijkt het toch niet als je even overloopt wat ik eerder heb gepost.

Daarnaast, je tabellen (datamodel) maak je niet zodat dat overzichtelijk is, dit maak je in functie van je wensen/eisen (van je data) en zodat je jouw resultaat er (overzichtelijk) uit kan halen.

EDIT:
Maar ik denk dat ik zelf wat te snel ben geweest, de tweede tabel, 'Antwoorden', zou eigenlijk als volgt moeten zijn:
deelnemerID | vraag | antwoord
1 | q1 | x
1 | q2 | x
1 | qn | x
n | qn | x

Anders gaat het nog niet lukken (het is dan ook al vrijdag...).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee