Toon posts:

MacBook Pro GPU kuren

Pagina: 1
Acties:

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:47

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik vermoed dat de Nvidia 9600M GPU van mijn Macbook Pro (late 2008) kuren begint te vertonen.
2 Jaar lang werkte alles zoals het hoorde maar sinds kort constateer ik deze 2 problemen:
1) Als de 9600M gpu aan staat (via energiestand -> betere prestaties) dan krijg ik geen beeld meer op mijn Apple 24" Cinema LED display. Schakel ik terug naar 9400M werkt het prima. Op mijn oude samsung monitor (met minidisplayport->dvi converter) werkt alles prima.
2) Als ik World of Warcraft speel (eigenlijk enige spel wat ik speel wat zwaar 3D doet) dan gaat het met de 9600M prima totdat het systeem erg heet wordt. Dan krijg ik ineens hele rare fps problemen. Van 60fps (Fair settings) schiet de fps ineens naar 15-20 en weer terug naar 60 en dat bijna iedere seconde. Vrijwel onspeelbaar dus. Als ik /console maxfps 30 instel (dus maximum fps forceer) dan blijft fps ook redelijk constant 30fps en is het speelbaar. Alleen haal ik met de standaard 9400M gpu ook wel 30fps. Ik vermoed dat die fps schommeling te maken heeft met oververhitting en dat de fps drop een ingebouwde beveiliging is ofzo. Als ik stop met spelen (en gpu laat afkoelen) dan kan ik daarna weer prima spelen totdat het weer erg warm wordt.

Zou oververhitting inderdaad het probleem kunnen zijn? En dat de GPU misschien daardoor (deels) is beschadigd waardoor de LED Cinema display er niet meer mee wil werken? Is er een manier om dat te testen?

Ik heb nog wel AppleCare maar aangezien ik m'n brood ook verdien met deze laptop wil ik em (nog) niet wegbrengen/opsturen maar eerst zelf proberen het op te lossen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:11

Ryatzu

Nintendo FC: SW-7206-7059-7605

Gebruik je smcFanControl op de fans in te stellen?

Ik zet de fans standaard op 6000 rpm als de temperatuur te hoog wordt, met gamen staat hij standaard op 6000 bij mij.

Nintendo FC: SW-7206-7059-7605

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ryatzu schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 13:15:
Gebruik je smcFanControl op de fans in te stellen?

Ik zet de fans standaard op 6000 rpm als de temperatuur te hoog wordt, met gamen staat hij standaard op 6000 bij mij.
Fans draaien op 6000rpm volgens iStatmenu, heb ik geen fancontrol app voor nodig ;)
maar goed ook want cpu temp gaat ook snel richting de 100 graden dan.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52

Maartenvs

For Sale

100 graden klinkt wel erg hoog. Ik haal max 83 graden met gamen.

Zit er misschien veel stof in je fans? Ik maak mijn fans 2x per jaar schoon. Hoewel mijn MacBook Pro altijd op het bureau staat komt er toch altijd redelijk wat stof uit.

MacBook Pro 11,4 | Mini Server | Mac Pro - 2x 30" Display | Xserve RAID | etc. etc.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 12:22
hoe maak jij je fans schoon dan? als ik mijn macbook openmaak ben ik namelijk gelijk garantie kwijt. als jij een manier weet om het van buitenaf met bijvoorbeeld een stofzuiger te doen dan zou dat erg handig zijn.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:48

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

supersnathan94 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 19:02:
hoe maak jij je fans schoon dan? als ik mijn macbook openmaak ben ik namelijk gelijk garantie kwijt. als jij een manier weet om het van buitenaf met bijvoorbeeld een stofzuiger te doen dan zou dat erg handig zijn.
De Late 2008 MBP mag gewoon open voor vervanging van harde schijf en geheugen. Bij de geheugenvervanging gaat de hele onderkant er af en kun je dus gelijk de fans schoonmaken.

The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 13:21
gewoon een vraagje hoor, maar je hebt maar 1 jaar garantie, dus je garantie is al verlopen. Dus de garantie kan je niet kwijtraken want die ben je al kwijt :)

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Bas_Pierik schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:22:
gewoon een vraagje hoor, maar je hebt maar 1 jaar garantie, dus je garantie is al verlopen. Dus de garantie kan je niet kwijtraken want die ben je al kwijt :)
Applecare misschien?

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@Bas_Pierik
amphora schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:00:
[...]
Ik heb nog wel AppleCare maar aangezien ik m'n brood ook verdien met deze laptop wil ik em (nog) niet wegbrengen/opsturen maar eerst zelf proberen het op te lossen.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:11
Ik heb dezelfde. Ik heb een tijdje erg last gehad van hitteproblemen in CoD4 onder windows. Ik kon 2 minuten gamen en dan klapte de laptop in de oververhittingsbeveiliging. Applecare gebelt maar die vonden dat ik het eerst onder mac os x moest reproduceren, maar daarop heb ik geen CoD4.

Ik heb em toen zelf open gemaakt om erachter te komen dat er het nodige stof voor de roostertjes en in de fans zat. (Openmaken is erg makkelijk en veranderd niets aan de garantie die je hebt) Ik denk dat de fans daardoor onvoldoende efficient waren. Daarnaast start ik nu voordat ik ga gamen lubbo's fancontrol even op, zodat ik zeker weet dat de fans snel genoeg opspinnen.

Van allebei de symptonen die jij beschijft vraag ik me af of ze door oververhitting komen. (Ik ben niet bekent met dat ie zichzelf tijdelijk zou kunnen terugklokken oid).
Gezien je aangeeft nog applecare te hebben zou ik die om te beginnen eens bellen.
Daarnaast kan je (evt voordat je applecare belt) eerst eens de hardware test van apple draaien.

In de categorie GPU kuren heb ik dan weer dat als ik de 9400M gebruik dat ie zo nu en dan heel kort op zwart gaat/flitst, maar een oplossing ben ik nog nooit ergens tegen gekomen. Zolang ik de 9600M gebruik heb ik nergens last van.

[Voor 13% gewijzigd door Jesse op 17-06-2011 09:18]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee