Anoniem: 410998

Topicstarter
Goedemorgen allen!

Misschien leuk om even iets te vertellen over mijn hobby naast het werk. Ik ga namelijk in de zomer en soms in de lente stormjagen op onweersbuien. Velen kennen waarschijnlijk ook het programma op Discovery Channel waarbij het zo dicht mogelijk en het soms onderscheppen van tornado's een doel is? Nu was mijn vraag of deze hobby nuttig kan zijn voor anderen of wat vinden jullie er van?

Nicolas

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 20:54

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Hangt er van af wat je er mee doet vind ik. Die gasten van stormchasers die doen het voor de wetenschap om beter het weer te kunnen voorspellen en waar een tornado neer zal slaan. Als je het puur voor de kick doet ben je heeeeel erg langzaam een zelfmoord poging aan het doen vind ik. Dan breng je jezelf in gevaar dat onberekenbaar is en waar je ook niks mee wint. Als je er dus een nuttig doel mee vervult dan vind ik het een goede zaak!

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-05 18:38

Stoffel

Engineering the impossible

Doe je dat hier in Nederland? Indien ja, is er dan genoeg onweer om dit interessant te maken?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nu hebben we in Nederland amper tot geen tornado's, dat geval ben je al een stuk veiliger. Tja, en of nu het opzoeken van een onweerswolk echt poging tot zelfmoord is.. zolang je altijd in de buurt van iets hoger bent ben je niet veel 'onveiliger' dan mensen die daar toevallig ook zitten.

Als je mooie foto's kan schieten, heb je wel een mooie hobby :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Topicstarter
Waow, precies een topic dat plots veel aandacht eist. Wel, het stormchasen beperkt zich tot de Benelux met uitschieters naar Frankrijk en Duitsland wat betreft extreme settings. Het is ook zo dat we weldegelijk weten waar onweer normaal gezien het sterkst moet uitvallen, daarvoor hebben we een weersvoorspeller on-board. @ SinergyX, dat de hobby mooi kan zijn, daar ga ik volledig mee akkoord. Soms is het wel wat duur (benzine en materiaal....). Het is niet uitgesloten dat we op een chase meer dan 2000 euro aan materiaal mee hebben.

Andere leden die hier ook jagen op onweer of wat zijn jullie hobby's? :D

Topicstarter
@w4r, in het geval van hagel gaan wij deze hagelstenen verzamelen om eventueel te delen met derden/organisaties die ze onderzoeken i.v.m. slagkracht.

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 12:59
Het lijkt me wel gaaf, puur omdat noodweer me fascineerd. Maar hier in europa lijkt het me niet zo heel veel aan, aangezien je heel veel moet rijden, voor matige weerstoestanden (als je het vergelijkt met gebieden in bijv. de USA)

Topicstarter
@ Supreme, dan heet ik je van harte welkom op de website, want in tegenstelling tot wat veel mensen denken is het noodweer hier ook regelmatig 'heftig', je moet enkel de plekjes en het tijdstip weten. Akkoord, i.v.m. de USA is de Benelux niets, maar uit het verleden is gebleken dat we hier toch ook regelmatig een windhoos kunnen spotten.

Anoniem: 383038

Stormchasen is in de benelux een beetje nutteloos voor de wetenschap. Dat is hetzelfde als stormchasen in (noord) oosten van de VS, Dicht bevolkt (dus al redelijk veel weerstations) en geen extreme weer omstandigheden.
Als je het gebied qua grootte bekijkt waarin die gasten van Stormchasers opereren is dat zowat half Europa dus de benelux is relatief gezien een klein gebied. Ooh nog één ding wat misschien niet altijd duidelijk is bij dat programma, je zit dus soms 10 uur in de auto voor een storm die in een half uurtje opgelost kan zijn.

Maar iedereen heeft zijn hobby's als dit je ding is gaat niemand je tegenhouden. Leuker dan postzegels verzamelen imho :P

Topicstarter
@ ArienNL, klopt volledig :)

Nujja, daarom dat ik even een topic opende om te zien welke de meningen waren en ik ben heel blij met jouw visie! Natuurlijk denk ik dat de kick bij een aanstormende onweersbui de main factor kan zijn waarom we dit blijven volhouden ^^

Ook een bliksem op 100 m kan je adrenaline aardig doen stijgen? :P

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 383038 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 09:54:
Stormchasen is in de benelux een beetje nutteloos voor de wetenschap. Dat is hetzelfde als stormchasen in (noord) oosten van de VS, Dicht bevolkt (dus al redelijk veel weerstations) en geen extreme weer omstandigheden.
Begrijp me niet verkeerd, maar de manier hoe stormchasers het doen, is nu ook vrij nutteloos voor de wetenschap. Beetje chaos en drama op 2-3km afstand van zo'n tornado, slechts enkele keer komen ze echt dichtbij en weten ze het te filmen (alsof dat nu nog enige toevoeging heeft voor onderzoek).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Topicstarter
@ Sinergy, je hebt types in stormchasers. Mensen zoals Reed Timmer doen het meestal voor de footages, waar ze heel veel geld aan verdienen (er is een markt voor in Amerika). Sommigen doen het dan weer voor de wetenschap zoals Tim Sameras (verzamelt data en wisselt deze uit met Airbus en Boeing)

• EnzoMatrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-03-2020

EnzoMatrix

Kruisje

SinergyX schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 09:58:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, maar de manier hoe stormchasers het doen, is nu ook vrij nutteloos voor de wetenschap. Beetje chaos en drama op 2-3km afstand van zo'n tornado, slechts enkele keer komen ze echt dichtbij en weten ze het te filmen (alsof dat nu nog enige toevoeging heeft voor onderzoek).
Want wat we zien op Discovery is tegenwoordig nog een afspiegeling voor het enige dat gedaan word? Discovery heeft met American Chopper en Stormchasers toch gewoon gekozen voor scripted reality tv? En het doel van 1 van de wagens bij stormchasers was een Imax movie maken.... die zitten er niet echt voor de wetenschap, die zitten er omdat Discovery er geld aan uit geeft.

Er zijn er denk ik genoeg die wel hun best doen data te bemachtigen, en niet al piepend in de auto zitten omdat dingen alleen maar te beschrijven zijn met scheldwoorden.

Enzo Blogt. Diablo 3| "It's possible that you stepped into a time displacement machine during a nexus moment in a quantum field."

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat een geinige hobby, zeg!

Heb je misschien wat foto's oid die je met ons kan delen van een stormchase? :)

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 12:59
Ik vind het een beetje raar om zoiets nutteloos te noemen. Het is een hobbie, het heeft nut voor de hobbiest. Je kunt dan over bijna alle hobbies zeggen dat het nutteloos is.

Het is een bijzondere en daarbij antwoord gevend op je topic title, een coole hobbie. Voor de lol, of voor de wetenschap maakt daarbij niet uit.

Topicstarter
@ anandus: neem gerust een kijkje in onze sectie van 'stormchaseverslagen'

http://www.weatherservice.be/index.php/board,7.0.html

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 410998 op 16-06-2011 10:05]

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03 21:03

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

offtopic:
hobby
hobby's
hobbyist

't Lijkt me wel spannend als ik die filmpjes op YouTube zie, maar hier in onze contreien lijkt het spektakelgehalte me wat aan de lage kant: behalve bliksem is er niet veel te zien. En voor die bliksem ben je veilig in je auto.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 16:32

Mx. Alba

die/hen/zij

Sorry dat ik deze op slot moet doen... Het onderwerp past niet echt in W&L. Normaal gesproken zou ik het topic verplaatsen naar Stuffis Generalis, maar de TS heeft daar nog geen toegang, vandaar een slotje.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee