Toon posts:

Jullie mening gevraagd over deze Netwerkopzet

Pagina: 1
Acties:

• thedude182
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-03 08:13
Beste tweakers, mijn naam is Rik en ik heb een idee en hoop dat er ervaringsdeskundigen zijn die hun mening erop willen afvuren.

Case: voor een non profit organisatie een netwerk aanleggen.
Situatie: 3 ruimtes: één kantoor en twee grotere zaaltjes. Grote afstanden.
Randvoorwaarden:
- Netwerk kantoor moet gescheiden zijn van publieke netwerk
- Kantoor netwerk draadloos en vast
- Publiek verdeeld over 2 zalen ook draadloos en vast
- max. 80 mensen tegelijk online

Mijn gedachte:

- Vanuit modem lijntje naar een goede switch (Cisco bijv.)
- "ufo" accespoints en utp wanddozen van 3 de locaties naar centrale Cisco managed switch
- (als kabel >100m dan versterker ertussen)
- Flinke rol UTP5 straight en enkele meters crossed.

Mijn vraag:
Wat kan ik allemaal op een goede switch (bijv. Cisco) instellen? Kan ik meerdere netwerken instellen? Hoe gaat dat dan? Kantoor pc's mogen namelijk niet toegankelijk zijn via public netwerk. Zit er speciale firmware op die cisco die dit kan? Ik heb ooit eens van access segmentation gehoord.. Of kan ik het slechts simpel met werkgroepen scheiden door een apparte werkgroep voor kantoor aan te maken binnen het geheel?
OF kan ik beter vanuit de Ziggo modemrouter een lijntje naar kantoorrouter leggen en een ander lijntje naar de public switch?
Kortom: wat is wijsheid? Ik kan slechts klein budget regelen aangezien het een non profit organisatie is. Denk dat een flinke switch al een kostenpost is waar ik ze voor warm moet maken :)

[Voor 7% gewijzigd door thedude182 op 16-06-2011 20:52]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Begin eerst eens met je budget want zonder dat is het erg moeilijk een oplossing te bedenken. Een beetje cisco switch kost al enkele duizenden euro's zeker als je er mee wil kunnen routeren.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 12:48

RammY

Dát!

Wat jij wil noemt men een VLAN.
2 netwerken gescheiden houden en dan routeren richting het internet.
Hoef je niet een heel erg dure router/switch voor te hebben.

Deze advertentieplaats is te huur!

• thedude182
He trailblaizer thanks for reply

Ze hoeven niet voor de instalatiekosten te betalen.
Ik heb verschillende budgetsvoorstellen voor de netwerkvarianten.
Punt is dat mij gevraagd is om met wat voorstelvarianten en kosteplaatjes te komen.
Ik wil graag een netwek dat aan de randvoorwaarden voldoet..en dat kan op veel huis thuin en keuken manieren maar ook hun willen alles netjes en duurzaam werkend.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:30
Wat ik op een aantal van dat soortgelijke oplossingen weggezet bij wat goed maar goedkoop moest zijn en waar ik dan zelf ook achter sta dat het veilig is.

- Router / firewall die 802.1Q kan doen op de LAN kant (Cisco ASA). Kan je VLAN's op aanmaken en ( voor 250 euro te vinden )
- Managed HP of 'Linksys by Cisco" Switch met 48 poorten zodat je kan uitbreiden als dat nodig is. (max 500 euro als je goed zoekt). Heb meestal de SRW2048 van Linksys gebruikt.
- Vaak heb ik hier Netgear WNDR3700's voor gebruikt omdat ze goedkoop zijn en bij gebruik van DD-WRT kon ik meerdere SSID's aanmaken (en zo meerdere VLAN's via wireless delen. Bedrijfs VLAN welke met WPA2 + RADIUS en een publiek VLAN met een wachtwoord welke bezoekers op hun bezoekerspas konden vinden). ( 100 euro per stuk ).

Er zijn genoeg oplossingen te verzinnen maar reken op minimaal 1000 euro voor alleen de apparatuur. Hou ook rekening met kabels die naar de AP's moeten lopen. En zoals al eerder gemeld; dit is met een krap budget en als voorbeeld.

edit: Vanaf telefoon dus sorry als het onduidelijk is.

edit2: Als je meer dan 100 meter van je AP's gaat zitten dan plek je er halverwege een unmanged (gbit)switch tussen. Niet de mooiste oplossing, wel de goedkoopste.

[Voor 15% gewijzigd door Uberprutser op 16-06-2011 11:08]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Anoniem: 353372

De Cisco Smart Business SLM248G-G5 switch is al verkrijgbaar vanaf ongeveer € 250,00 excl. dit is een 48 poorts 10/100 managed switch met 2 combi poorten 10/100/1000 koper of SFP ( Mini Gbic ). Voor de routering kan je i.d.d. voor een ASA of een 8xx router van Cisco die zijn vanaf €200,00 excl wat ik zo even snel kon vinden. Als je daar de kosten van de AP's en kabel e.d. in mee neemt kom je inderdaad zo aan de €1000,00 zoals Ballebek zei, success

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je kan ook gewoon een firewall met 1 WAN en 2 LAN interfaces nemen en dan op beide interfaces een aparte unmanaged switch aansluiten. Wellicht is dat goedkoper dan managed switches gebruiken, voordeel van managed switches is natuurlijk wel dat je wat flexibeler bent in de verdeling van de poorten over het kantoor en het publieke netwerk. Ook kan troubleshooting met managed switches een stuk makkelijker zijn.

Maar 100Mbit vs 1000Mbit maakt een behoorlijk verschil in de prijs van de netwerkapparatuur. Dus begin eerst eens goed met je eisen en budget vast te stellen.

[Voor 27% gewijzigd door ik222 op 16-06-2011 20:34]

• thedude182
Bedankt Rammy, ik222, Noodlz ! Ik neem dit mee in de varianten.
Budget moet de stichting zelf voor lobbyen bij het bestuur. Vandaar dat deze mensen omgekeerd eerst willen weten aan welke prijsvarianten ze kunnen kiezen.

Er is een 120Mbit cable connectie van Ziggo, lijkt me dat alles achter de hoofdrouter/switch op 100mbit acceptabel is ivm prijsverschil.

[Voor 5% gewijzigd door thedude182 op 16-06-2011 20:50]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als het puur en alleen om internet gaat dan lijkt 100Mbit naar de clients toe mij op zich voldoende. Wel zou ik dan inderdaad zorgen dat je van de firewall naar je switches toe 1Gbit uplinks hebt zodat de 120Mbit (of in de toekomst wellicht hogere snelheden) wel verdeelt kunnen worden over de clients. Voor de duidelijkheid, er zijn 100Mbit switches te krijgen die dan 1 of 2 gigabit uplink poorten hebben.

Als men op kantoor nu of in de toekomst bijvoorbeeld ook data tranfers naar een file server / NAS of iets dergelijks gaat doen dan kun je er ook voor kiezen direct een volledig gigabit netwerk aan te leggen. Maar goed daar zit dan natuurlijk weer een wat hoger kostenplaatje aan, dat is dus een afweging.

• thedude182
Thanks! In de verre toekomst zie ikzelf eigenlijk alles in de cloud gebeuren (Citrix of Vmware View) ivm kosten en licenties.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thedude182 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:46:
Bedankt Rammy, ik222, Noodlz ! Ik neem dit mee in de varianten.
Budget moet de stichting zelf voor lobbyen bij het bestuur. Vandaar dat deze mensen omgekeerd eerst willen weten aan welke prijsvarianten ze kunnen kiezen.

Er is een 120Mbit cable connectie van Ziggo, lijkt me dat alles achter de hoofdrouter/switch op 100mbit acceptabel is ivm prijsverschil.
Dan zou ik de modem op je plaatje aanpassen, dat is een oude EuroDOCSIS 2 Motorola SB5xxx-reeks modem van tien jaar terug die je practisch niet voor >25Mb/s kunt gebruiken. Ziggo heeft die dingen wel gebruikt, maar zeker niet voor dit soort verbindingen.

Voor je het weet gaat management op basis daarvan verkeerde (negatieve) aannames over performance doen :o

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee