Beste tweakers, mijn naam is Rik en ik heb een idee en hoop dat er ervaringsdeskundigen zijn die hun mening erop willen afvuren.
Case: voor een non profit organisatie een netwerk aanleggen.
Situatie: 3 ruimtes: één kantoor en twee grotere zaaltjes. Grote afstanden.
Randvoorwaarden:
- Netwerk kantoor moet gescheiden zijn van publieke netwerk
- Kantoor netwerk draadloos en vast
- Publiek verdeeld over 2 zalen ook draadloos en vast
- max. 80 mensen tegelijk online
Mijn gedachte:
- Vanuit modem lijntje naar een goede switch (Cisco bijv.)
- "ufo" accespoints en utp wanddozen van 3 de locaties naar centrale Cisco managed switch
- (als kabel >100m dan versterker ertussen)
- Flinke rol UTP5 straight en enkele meters crossed.
Mijn vraag:
Wat kan ik allemaal op een goede switch (bijv. Cisco) instellen? Kan ik meerdere netwerken instellen? Hoe gaat dat dan? Kantoor pc's mogen namelijk niet toegankelijk zijn via public netwerk. Zit er speciale firmware op die cisco die dit kan? Ik heb ooit eens van access segmentation gehoord.. Of kan ik het slechts simpel met werkgroepen scheiden door een apparte werkgroep voor kantoor aan te maken binnen het geheel?
OF kan ik beter vanuit de Ziggo modemrouter een lijntje naar kantoorrouter leggen en een ander lijntje naar de public switch?
Kortom: wat is wijsheid? Ik kan slechts klein budget regelen aangezien het een non profit organisatie is. Denk dat een flinke switch al een kostenpost is waar ik ze voor warm moet maken
Case: voor een non profit organisatie een netwerk aanleggen.
Situatie: 3 ruimtes: één kantoor en twee grotere zaaltjes. Grote afstanden.
Randvoorwaarden:
- Netwerk kantoor moet gescheiden zijn van publieke netwerk
- Kantoor netwerk draadloos en vast
- Publiek verdeeld over 2 zalen ook draadloos en vast
- max. 80 mensen tegelijk online
Mijn gedachte:
- Vanuit modem lijntje naar een goede switch (Cisco bijv.)
- "ufo" accespoints en utp wanddozen van 3 de locaties naar centrale Cisco managed switch
- (als kabel >100m dan versterker ertussen)
- Flinke rol UTP5 straight en enkele meters crossed.
Mijn vraag:
Wat kan ik allemaal op een goede switch (bijv. Cisco) instellen? Kan ik meerdere netwerken instellen? Hoe gaat dat dan? Kantoor pc's mogen namelijk niet toegankelijk zijn via public netwerk. Zit er speciale firmware op die cisco die dit kan? Ik heb ooit eens van access segmentation gehoord.. Of kan ik het slechts simpel met werkgroepen scheiden door een apparte werkgroep voor kantoor aan te maken binnen het geheel?
OF kan ik beter vanuit de Ziggo modemrouter een lijntje naar kantoorrouter leggen en een ander lijntje naar de public switch?
Kortom: wat is wijsheid? Ik kan slechts klein budget regelen aangezien het een non profit organisatie is. Denk dat een flinke switch al een kostenpost is waar ik ze voor warm moet maken

[Voor 7% gewijzigd door thedude182 op 16-06-2011 20:52]