Ctown666 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 23:21:
ok, dit brengt weer vragen op ( paar maar)
1. betere performance voor dataveiligheid kan het ook de levensduur verkorten?
2. betekent dit niet als ik straks pc heb dat ik write caching aan doen dat hij zomaar crasht/of veel errors?
3. heeft het een sterk merkbaar verschil in dagelijks gebruik? anders laat ik zoiets toch liever uit.
en DIPM verlaagt stroomverbruik maar SSD slurpt niet meer dan 2 a 5 watt.
Write caching staat bij default aan in windows 7, dus in principe aanname fout die eerder werd gemaakt.
Je kan dit controlleren bij je huidig systeem door te kijken onder systeem beheer en dan de eigenschappen van je hardeschijven tabje beleidsregels.
De functie van write caching is om als buffer te werken voor de opslag apparatuur, soms is de datastroom sneller dan dat een apparaat het ook daadwerkelijk kan verwerken (voornamelijk HDD's), dus wordt het tijdelijk in buffer geheugen gezet, deze is op het ram geheugen.
Als een systeem zou uitvallen, dan heb je het nadeel van buffer geheugen(het ram geheugen), het is vluchtig, dus als er eventueel data erin zat, dan is deze verloren. Een andere mogelijkheid is dat er een onvolledige write is gemaakt, wat corruptie kan veroorzaken.
Hoewel corruptie van data redelijk goed door het NTFS bestandsysteem wordt opgevangen...
Als je Write caching uitschakelt, dan wordt het buffergeheugen genegeerd, waardoor commando's direct naar de drive gaan, in het geval van een crash, is de kans hoger dat toch alle writes al waren uitgevoerd of dat er geen corruptie ontstaat.
Write cache uitgeschakeld is iets wat wel standaard wordt toegepast door windows op USB drives, omdat deze vaak worden gekoppeld en losgekoppeld, dus hogere kans op falen.
[Voor 15% gewijzigd door Swordlord op 17-06-2011 00:15]