• Prydz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-05-2020
De laatste tijd heb ik voortdurend last van random freezes. Dit houdt in dat mijn systeem zonder enige aanleiding plots volledig vastloopt.
Input van muis en/of toetsenbord helpt niet. De enige (vervelende) oplossing is een reboot.

Dit gebeurde vroeger na 30-60 min, nu kan het al voorvallen dat dit gebeurt na een 15-tal minuten.. maar er valt geen echte tijd op te plakken.

Ondertussen heb ik al reeds de harde schijf vervangen en mijn systeem van een verse install voorzien maar hier lag het probleem dus niet. Memtest gaf ook geen problemen, de test was geslaagd (0 errors).Daarnaast heb ik al het stof uit mijn case en componenten verwijderd. De CPU is ook nog voorzien van een goed laagje koelpasta.
Ik hou ook de temps in de gaten, maar krijg nogal tegenstrijdige resulaten:
http://imageshack.us/f/851/speedfanvscoretemp.jpg/

Volgens coretemp schommelt de temperatuur rond de 40 graden, wat meer dan aanvaardbaar is.

Specs:
AMD64 X2 5200+ (2.9Ghz)
Asus M3A
GeForce 9800GTX/+ 512Mb PCI-E
2x 1GB 667Mhz DDR2
Samsung Spinpoint F1 160GB

Wordt mijn systeem stiekem toch te warm, of moet ik de oorzaak bij een kapotte CPU/GPU gaan zoeken?

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 18:42
Als je niks aant doen bent en je 9800GTX tikt de 65 graden al aan, is het niet heel verwonderlijk dat hij vastloopt. De videokaart loopt door hitte vast en daardoor faalt je PC zou ik zeggen.

• Rubinski
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-10-2018

Rubinski

Dodelijk blond!

Het ziet er naar uit dat je gpu nogal warm wordt. Waarschijnlijk ligt het daaraan.

Software is like sex, it's better when it's free

• Prydz
Heb nog eens een double check gedaan met Everest:

-Moederbord: 42°C
-CPU: 43°C
- CPU #1: 34°C
- CPU #2: 45°C
- GPU: 65°C

Mijn grafische kaart wordt dus duidelijk te warm? Hoogstwaarschijnlijk is dit dus de oorzaak van het freezen?!

Wat kan ik hier aan doen? Beste oplossing?

• mc0il
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 17:45

mc0il

ICT'ert

Meer lucht koeling, anders een andere kaart (de geforce 8000 en 9000 stond bekend om hitte)

• Prydz
kan je mij een goede koeler aanraden die past bij mijn specs? Van Grafische kaart-koeling weet ik imo zelf niet zo veel af tbh...

dus 9 kansen op 10 zal meer koeling voor mijn grafische kaart (dus een lagere temp van de GPU) een oplossing bieden voor mijn probleem?

[Voor 68% gewijzigd door Prydz op 15-06-2011 23:14]

• naarden 4ever
Prydz schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 23:13:
kan je mij een goede koeler aanraden die past bij mijn specs? Van Grafische kaart-koeling weet ik imo zelf niet zo veel af tbh...

dus 9 kansen op 10 zal meer koeling voor mijn grafische kaart (dus een lagere temp van de GPU) een oplossing bieden voor mijn probleem?
Je hoeft de koeling van de kaart zelf niet te veranderen, maar de luchtstroom in je hele kast. Verder kun je ook de shroud van de graka koeling eens doorspoelen met lucht (busje compressed air kopen, spuitje door de fan en spuiten maarrrr!

• Prydz
In everest zie ik ook staan:
Koelingsventilatoren:
GPU 43%

Kan dit ook een oorzaak zijn? Zoja, hoe kan ik dit verbeteren?

Ik heb de 'ventilator' van de graka al wat stofvrij gemaakt en er hard ingeblazen :p. Temp blijft echter nog steeds schommelen rond de 64 à 65° C.

Zal me eens een busje compressed air in aanschaffen om er eens goed in te spuiten!

Dus wat kan ik concreet best doen om de temp van mijn graka te verlagen zodat mijn pc niet meer freezed?
Is een extra koeler voor gans de kast een oplossing of niet, zoja welke?

Alvast bedankt voor de hulp

[Voor 8% gewijzigd door Prydz op 15-06-2011 23:25]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:46
Misschien ook nog eens melden welke voeding je hebt. En wat je aan het doen bent als ie freezed (en sinds wanneer je er last van hebt: onlangs iets aangepast? zoals hardware of andere drivers? of overclock draaien?).

Van 65 graden zou ie nog niet moeten freezen imho. Als dat vlak na cold reboot is en het stijgt daarna.. Maar dat kan je zelf meten.

Over extra cooler: zoals eerder gezegd, controleer eerst de airflow. Wellicht heb je zelf wat fans geplaatst en blazen ze tegen elkaar in.

(edit: en pas op met fans 'hard inblazen'. Je kan zo wel spanning genereren)

[Voor 7% gewijzigd door _H_G_ op 15-06-2011 23:27]

• naarden 4ever
welke kast heb je precies?

wat je kunt doen, download eens MSI Kombustor en draai die eens op stability test. De temps zullen omhoog schieten, dan kun je kijken of hij daar door uitvalt en of de ventilator dan ook harder gaat draaien.

als je een fotootje kunt schieten van je kast nu (het liefst, dus met jouw hardware en alles) en mocht dxat niet mogelijk zijn, een linkje naar jouw kast, kunnen we kijken of het misschien met een beetje extra luchtstroom aan te pakken is. Want uitspuiten is uitstel.

• Prydz
Het is een oude kast. Hieronder staan enkele foto's:
http://img825.imageshack.us/i/imag0022vh.jpg/
http://img844.imageshack.us/i/imag0023gv.jpg/
http://img829.imageshack.us/i/imag0024k.jpg/
http://img820.imageshack.us/i/imag0028m.jpg/

Mijn voeding is:
Zalman ZM500-HP

Vroeger freezede mijn pc gewoon soms na enkele uren. Soms was dat meerdere malen per dag. Soms was dat maar 1 per dag of zelfs niet. De laatste tijd gebeurt het meer en meer.. Vaak zelfs al na 15 min als ik boot...Soms snel achter elkaar, soms met meer tijd tussen.

Kan niet echt zeggen wanneer hij freezed, soms gebeurt het ook als hij gewoon standby staat op het bureaublad. Vaak gebeurt het ook tijdens het gamen (wolfenstein: Enemy Territory). Geen OCC ofzo.

Momenteel staat hij al +- 90min aan (vanaf ik het stof verwijderd heb in de case-> cpu, gpu etc.) zonder te freezen... Temp van de GPU is echter nog steeds +- 65°C stabiel.Het linkerpaneel laat ik continu van de kast af, voor extra verluchting...

Ik zou dus graag een permanente oplossing vinden zodat mijn systeem stabiel draait!

Everest:
Koelingsventilatoren:
GPU 43%

Op wat wijst dit?

grtz

[Voor 25% gewijzigd door Prydz op 16-06-2011 00:08]

• naarden 4ever
Als er letterlijk staat:
Koelingsventilatoren:
GPU 43%
Dan betekent het dat de ventilator van de GPU (videochip/Graphical Processing Unit) op 43% van zijn maximale toerental draait. dus wat dat betreft heeft hij dus nog een redelijke ruimte, helaas krijg je er wel een straalmotor voor terug, als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat je eraan kunt doen: ruim de kabels op in je kast. De kabels blokkeren namelijk nu heel erg de luchtstroom van de videokaart. dus pak een stapeltje tie-raps, prop alle kabels die je niet gebruikt boven de DVD-speler (als hij in de bovenste slot zit, moet je hem 1 slot naar beneden verplaatsen), dat zou al een stuk moeten helpen, en de rest van de kabels (molex en SATA) kun je met de tie-raps vast maken aan de sleuven van de harde schijf houder en in de ruimtes voor de floppy drives.

Voor de rest kun je een aantal ventilatoren kopen en kun je die in je kast installeren. Achter de kast moeten ze lucht eruit blazen en voor erin. Sowieso een beetje vreemd dat je een GTX9800 (topmodel vidkaart) in zo'n budgetkast propt zonder enige luchtstroom. Een tower processorkoeler wilt ook werken, want deze blaast over de CPU heen en blaast de warme lucht alle kanten op, en een towerkoeler heeft wel een georganiseerde luchtstroom.

Als je zelf denkt het niet te kunnen, moet je ff kijken of je een tweaker kunt contacten die in je buurt woont, kan die het miss voor je doen.

• Prydz
Ik zal vanavond al eens beginnen met alle kabels op te ruimen om zo meer luchtruimte te creëren in mijn case.

Welke koeler(s) schaf ik me het best aan?

Een gewone koeler voor mijn behuizing die ik eventueel dicht bij de graka installeer? Of een specifieke koeler voor mijn graka? Of toch een processor koeler (ookal valt de temp van mijn cpu goed mee)?

En waar in de kast positioneer ik deze het best? (zie foto's)

Kan iemand me eventueel een modelletje aanraden, liefst vanop www.alternate.be ? Dan bestel ik daar de nodige ventilator.

Voor de installatie doe ik wel beroep op een vriend met wat meer hardware kennis dan mezelf.

Alvast bedankt voor de fijne reacties

[Voor 13% gewijzigd door Prydz op 16-06-2011 13:20]

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
ik zou beginnen met het aanschaffen van dat busje perslucht en de videokaart (en de rest van de pc/ventilatie)helemaal schoonmaken. Zelf een beetje lopen blazen helpt voor geen meter hoor...

We do what we must because we can.

• Prydz
Ok, ik zal de grafische kaart enzo schoonmaken met een busje perslucht.
Heb er echter met de hand (klein zacht penseeltje + blazen) al heel wat stof uit verwijderd. Ik besef uiteraard dat dit zeker niet de ideale methode is, en ga dus ook uitkijken voor een bus met perslucht.

Hierboven las ik echter dat dit geen permanente oplossing is voor een lagere temp.

Dus ik veronderstel dat het aanschaffen van een extra koeler de beste oplossing is!?
Zoja, welke koeler(s) schaf ik me het beste aan? (zie hierboven)
En waar positioneer ik deze?

[Voor 30% gewijzigd door Prydz op 16-06-2011 13:24]

• Axewi
  • Laatst online: 09:22
Wat je ook even zou kunnen doen is de ventilator van je gpu tijdelijk op 80% laten draaien.
Dit kan je doen met bijvoorbeeld, rivatuner of ntune.
Dan heb je wel even een straaljager staan, maar dan weet je meteen of de temperaturen een issue zijn.
Want voor zover ik weet mag een top-model video kaart wel warmer worden dan 65 graden.

Verder wat al eerder gezegd is, pas op met uitblazen dat je zelf de fan's tegen houd want een draaiende fan wekt stroom op.
En pas op met de busjes perslucht dat je die rechtop houd want anders komt er vloeistof uit.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Prydz
Waar kan ik de ventilator van mijn GPU sneller doen draaien? Speciaal programma voor nodig of waar vind ik deze instellingen?

Als ik hem tijdelijk op 80% zet en mijn temp behoorlijk zakt en ik daardoor niet meer freeze, dan wilt dit zeggen dat het dus aan de warmte van mijn gpu ligt?

Plaats ik in dat geval dan best een specifieke nieuwe koeler voor mijn graka, of een extra koeler voor mijn behuizing (eventueel in de buurt van mijn graka)?

[Voor 21% gewijzigd door Prydz op 16-06-2011 13:58]

• Axewi
Je kan het programma Rivatuner gebruiker, of het programma van nvidia zelf genaamd Ntune.

Als je temps aanzienlijk dalen bij 80% en je pc freezed niet meer, ja dan licht het aan de temperaturen van je video kaart.

wat betreft de fans ben ik het met de rest eens hier, je kan wel een dure fan voor je video kaart kopen, maar als je geen verse lucht aangevoerd krijgt, en de warme lucht afgevoerd wordt heeft het weinig zin.

Zorg dus voor minimaal: 1 aanvoer fan (meestal voor onderin bij de hdd's) en 1 uitvoer fan (meestal achterin de kast onder de voeding)
en geeft dit niet het gewenste resultaat kan je altijd nog de koeler van de video kaart vervangen.

Maar begin maar eens met het opkrikken van je fan snelheid naar 80%, en kijk eens wat hij dan doet.

• Prydz
Ok alvast bedankt voor je reactie Axewi. Ik probeer na het werk nog ergens en busje met perslucht te halen.

Da snelheid van mijn fan ga ik vanavond sowieso verhogen naar 80% en dan testen of mijn systeem stabiel draait (zonder freezen). Ik laat zeker en vast iets weten!

Nog een klein vraagje omtrent die koelers:
als je bv. Hardware - Koeling - Behuizing selecteert op www.alternate.be dan zou ik 2 koelers nodig hebben? Eentje voor afvoer en eentje voor aanvoer van lucht? Hoe zie ik welke koelers aanvoeren en welke afvoeren? Of kunnen alle koelers beide en hangt het van de instellingen af?

(sorry maar ik heb geen ervaring met koeling)

• Axewi
alle koelers kunnen aanvoeren en afvoeren, se blazen de lucht één richting op, dus je plaatst ze gewoon andersom.

en welke koelers je wilt/nodig hebt licht aan een aantal dingen:
Je kast: is er ruimte voor 80cm koelers of 120cm koelers of een andere maat?
maakt het je uit hoeveel geluid de koelers maken?

Maar het maakt in jou situatie niet zoveel uit, aangezien je nu helemaal geen koelers hebt zullen elke willekeurige koelers al een hele verbetering zijn.

als je 120 mm koelers kwijt kan is deze een goede keuze i.m.o.
http://www.alternate.be/h...E&l1=Koeling&l2=Behuizing

Voor 80 mm kan je bijv deze nemen:
http://www.alternate.be/h...E&l1=Koeling&l2=Behuizing

Deze koelers heb ik gekozen op lucht verplaatsing, dus als geluid een issue is dan zul je andere moeten kiezen want deze zitten beide boven de 30db

[Voor 8% gewijzigd door Axewi op 16-06-2011 14:33]

• naarden 4ever
Axewi schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:21:

Deze koelers heb ik gekozen op lucht verplaatsing, dus als geluid een issue is dan zul je andere moeten kiezen want deze zitten beide boven de 30db
LOL, een GTX9800GTX idle zit al boven de 30dB, dus daar merk je geen zak van. 8)

• naarden 4ever
Zo te zien past er achterin 1x 80/92mm. dus achter raad ik deze aan. Zit er voor ook een soort van rooster met 4 gaten voor een ventilator?

• Prydz
Ok, ik ga na het werk om een busje met perslucht om mijn case nog extra te kuisen en stofvrij te maken.
Nadien ga ik de snelheid van mijn GPU fan verhogen naar 80%. Als hierdoor de temp verlaagt en mijn pc niet meer freezed, koop ik me 2 extra koelers, eventueel vanavond nog in pc winkel die tot 20u open is (die heeft wel alleen antec koelers).

@naarden4ever, vooraan zit er niet echt een speciaal 'verluchtingsrooster' wel heb ik enkel een DVD/CD station en geen apart CD-station dus is er daar een lege plek vooraan de case (bovenaan)

Bedankt voor de reacties, ik laat zeker nog iets weten.

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04-2022
naarden 4ever schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 15:42:
Zo te zien past er achterin 1x 80/92mm. dus achter raad ik deze aan. Zit er voor ook een soort van rooster met 4 gaten voor een ventilator?
Lijkt wel of ze golfballen recyclen voor die koeler :p Maar dat terzijde.

• naarden 4ever
Prydz schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 15:45:
Ok, ik ga na het werk om een busje met perslucht om mijn case nog extra te kuisen en stofvrij te maken.
Nadien ga ik de snelheid van mijn GPU fan verhogen naar 80%. Als hierdoor de temp verlaagt en mijn pc niet meer freezed, koop ik me 2 extra koelers, eventueel vanavond nog in pc winkel die tot 20u open is (die heeft wel alleen antec koelers).

@naarden4ever, vooraan zit er niet echt een speciaal 'verluchtingsrooster' wel heb ik enkel een DVD/CD station en geen apart CD-station dus is er daar een lege plek vooraan de case (bovenaan)

Bedankt voor de reacties, ik laat zeker nog iets weten.
Zou ik sowieso doen, want een 9800GTX die niet genoeg frisse lucht kan opnemen, is suïcidaal voor de kaart. Misschien moet je een andere kast overwegen. Ben je wel iets duurder uit en duurt wat langer met ombouwen, maar deze kast is niet gebouwd op een 9800. En een redelijke kast hoeft helemaal niet duur te zijn.

Een fan bijschroeven helpt natuurlijk wel, maar en directe aanvoer zou beter zijn. En tenzij je zelf wilt gaan boren, is er geen uitweg dan een andere kast.

• Prydz
Ok ik heb een Dust Remover gaan halen (spuitbus met perslucht) en heb mijn case al onder handen genomen.
Temp van GPU bleef nog steeds 64° stabiel..

Ga straks nog alle kabels in mijn case wat op orde steken zodat er meer luchtcirculatie mogelijk is.

Ik heb RivaTuner ondertussen geinstalleerd en laat mijn GPU ventilator nu eens aan 80% draaien (ipv 43%)

temp is daardoor gezakt van 64° naar 48°C stabiel. Ga nu kijken of de PC niet meer freezed, indien niet ken ik dus het probleem en zorg ik voor wat extra koelers in de buurt van mijn graka die ook globaal zorgen voor een betere lucht toe- en afvoer.

Bedankt tweakers, ik hou jullie op de hoogte

[Voor 60% gewijzigd door Prydz op 16-06-2011 18:45]

• naarden 4ever
Ziet de kaart er ook schoon uit?

• Prydz
Kaart ziet er proper uit. Heb ze volledig afgestoft met de spuitbus met lucht.

Heb 2 extra antec koelers geplaatst. Koeler van mijn GPU op 80% gezet in RivaTuner en de linkerplaat van mijn case eraf gelaten. (is het slecht om deze er permanent af te laten?). Zou dit trouwens veel verschil uitmaken qua temp? En is het wel gezond om de koeler van mijn graka constant aan 80% te laten draaien? (qua geluid valt het al bij al nog mee)

Temp van mijn GPU is 46-48° na een goed halfuurtje gamen en 2u standby tijd. PC is niet meer gefreezed tot nu toe....

Ik hoop dat hij stabiel blijft draaien..!

[Voor 19% gewijzigd door Prydz op 17-06-2011 00:35]

• naarden 4ever
Mooi, dan zal dat het probleem geweest zijn. En als je de fanspeed weer op auto zet, freezed ie dan nog steeds?

Overigens zou ik toch kijken voor een nieuwe kast. Want deze kast laat toch ernstig te wensen over. Heb je de 9800 zelf erin gezet?
Maar het overheaten zal mede door de brakke aanvoer van koele lucht zijn. Het open laten van je kast kan geen kwaad, tenzij je per ongeluk in je kast trapt.

• Axewi
Dan zal het zowieso de temp's van je gpu zijn geweest.

Je kast open laten heeft geen gevolgen, behalve dat het niet mooi is en je gevaar loopt dat je met een stootje meteen het binnenwerk raakt.
Je extra fans hebben geen zin als je de kast open laat want dan is je airflow helemaal anders.

Het kan geen kwaad om die fan op 80% te laten draaien, behalve het geluid dan.
Tja wat je nu kan doen zijn 3 dingen i.m.o.
*Andere kast.
*Andere koeler halen voor je video kaart.
*Helemaal niets doen en leven met een open kast en een fan op 80%

Als het mijn keuze was geweest had ik in iedergeval een andere kast gehaald.
Eentje waar je een 120MM intake en 120MM outtake fan in kan plaatsen.
En als het goed is moet je kaart zichzelf dan koel genoeg houden.

• Prydz
Ik ga vanavond eens proberen mijn gpu-fan terug te zetten naar 50% en 43% (standaard) en zien of hij dan ook stabiel blijft loopen zonder freezen. Die 80% is echter nog doenbaar qua geluidssterkte. Maar zou het toch liever op 50% terugschroeven imo.

Ik heb die pc een 2-tal jaar geleden overgekocht van een kennis. Hij heeft voor de verkoop nog snel nog alle componenten in die slechte case gestoken. Met alle gevolgen vandien: rommelige bekabeling, slechte luchtcirculatie etc.

Heb momenteel dus al een kleine 70 euro geïnvesteerd (40eur voor nieuwe HD, waar het probleem dus niet zat, en gisteren nog eens 28eur voor 2 Antec koelers). Aangezien dit systeem toch al verouderd is, en ik schat nog maar een 200eur waard is, zou ik toch geen al te zotte kosten meer willen doen.

Zou een case van rond de 25eur voor veel verbetering kunnen zorgen? Of zijn dergelijke cases niet echt een verbetering t.o.v. wat ik nu heb staan?

Ik vind het wel vrij lullig, want met mijn 2 nieuwe koelers en de case dicht en gpu-fan op 50% waren mijn temps gisterenavond nog altijd 55-60°. Dus laat ik het linkerpaneel van mijn kast er nu permanent af en gpu-fan op 80% wat me een temp van 47-48° van de gpu geeft en nog een pak minder voor de cpu.

Dus eigenlijk heb ik die 2 nieuwe koelers voor niets aangeschaft? Zouden deze beter tot recht komen in een nieuwe case?

Hartelijk bedankt voor al jullie antwoorden!

• SanderH_
  • Laatst online: 31-05 21:18
Een deftige case kan inderdaad al veel invloed hebben op je airflow. Ik zou bijvoorbeeld eens een kijkje nemen naar de CM Elite series of de Xigmatek Asgard uit de BBG.

• naarden 4ever
Zoals Sander hierboven al beweerd, zelfs een Xigmatek Asgard heeft al een flinke performanceboost t.o.v. je huidige kast. Het probleem is dat de huidige kast gewoon geen tot slechte airflow heeft. Je hebt nu wel twee mooie koelers, maar die hebben geen zin als ze geen lucht aan kunnen zuigen. De enige airflow dieje nu hebt is de kleine beetjes lucht die door de gaten in het zijpaneel doorkomen, langs de processor gaan en vervolgens de kast uit worden gemikt of richting de harde schijf gaat. Je wilt dus een kast waarbij de luchtstroom niet wordt verstoord (door bijvoorbeeld een open kast, daarom zijn er dus ook geen kasten volledig van mesh; als je van de zijkant lucht krijgt verstoort dat de gebruikelijke luchtstroom), maar toch genoeg ventilatorpoorten heeft.
Dus ik press heel erg op de Xigmatek Asgard, zeker voor een goedkope kast is dit een aanrader en perfect voor jou. Waarom?
De kast wordt geleverd met een 120mm ventilator aan de voorkant, die is STIL! echt ongelovelijk stil!
De kast geen mogelijkheden voor nog 3 andere 120mm ventilatoren. 1 achter, twee in de zijkant. Wat je kunt doen, in het zijpaneel zet je een van je nieuwe ventilatoren. Die laat je onder je videokaart door blazen. zo heeft de videokaart (zeker het heethoofd in jouw geval) een eigen frisse lucht toevoer, wat heel erg gaat helpen in de temperaturen.
de andere ventilator installeer je achter naast de aansluitingen. zo kan de processor ook direct zijn hitte kwijt en uit de kast voeren.

Ik heb ervaring met de Cooler Master Elite series, maar ik vond ze nogal tegen vallen. Ze hebben geen mogelijkheid voor een aparte ventilator voor de videokaart, leveren zelf geen fans bij en kunnen maximaal 2 fans herbergen, voor en achter 1. De Xigmatek Asgard daarin tegen is de creme de la creme van de budgetkasten in mijn ogen. Zeker geen miskoop!

• Prydz
Jammer wel, had ik het allemaal op voorhand geweten, had ik me gewoon van begin aan een nieuwe case gekocht.

Ondertussen heb ik een Samsung Spinpoint F1 gekocht, en de HD was niet de oorzaak van het freezen. Alsook 2 nieuwe Antec koelers, die geen impact hebben in mijn slechte case...

Ik ga nog wat testen vanavond met mijn gpu-fan terug te schroeven naar 50% en 43% en kijken wat de invloed is op mijn systeem en de temps.

Misschien koop ik me dan wel nog die Xigmatek Asgard. Dan heb ik in totaal wel een goede 100eur geïnvesteerd in dit verouderde systeem... Al doende leert men zeker :)

PS. Ik las wel het volgende in 1 van de reviews van de Asgard:

"Ten tweede zijn er wel plaatsen voor Fan's achterin en in het zijpaneel, waardoor alles boven de videokaart erg koel is, maar omdat de laagst Fan die je kan plaatsen maar voor de helft onder de videokaart hangt, die trouwens in het bovenste slot van het moederbord is gemonteerd, is het erg lastig om de videokaart te voorzien van extra lucht, wat ervoor heeft gezorgd dat mijn videokaart (Asus EAH4870 DK/HTDI/1GD5) al 3x uit is gegaan van de hitte, door een zwart scherm tijdens videorenderen en gamen (85° gemeten vlak na reboot), wat natuurlijk een minpunt is.
Je kan natuurlijk een videokaart koeler aanschaffen of je kast openlaten, maar dat is natuurlijk geen ultieme oplossing."

Update:

GPU-fan 80% -> 47°C
GPU-fan 50% -> 56°C

[Voor 40% gewijzigd door Prydz op 17-06-2011 17:58]

• Axewi
Als kast zou je ook deze kunnen nemen:
http://www.alternate.nl/h...Behuizingen&l2=Midi+Tower

Ik weet niet of je hem mooi vind, maar het is een degelijke kast als ik het zo zie.
Voeding zit onderin, haalt de lucht van onder de kast en blaast direct de kast uit, daardoor komt die warme lucht de kast al niet in.
Voorin kan een 120MM fan (zit er bij geleverd), die zit onderin zo laag mogelijk dus zou je graka van lucht moeten kunnen voorzien.
En achterin kan ook nog een 120MM fan die ervoor zorgt dat de lucht boven in je kast eruit wordt gezogen.

Verder staat er bij de beschrijving dat er plaats is voor 3 extra 120MM fans, dus ik ga ervan uit dat bovenin ook nog 2 fans kunnen.
Dit is naar mijn mening ideaal want warme lucht stijgt op.
Verder ziet de kast er van binnen netjes uit (zwart meegespoten) en ruimte voor kabel managemend.
Dat alles voor een prijsje van € 40,- valt in mijn ogen prima te doen.
En is een hele aanwinst op de kast die je nu hebt.
Verder kan je deze kast ook weer gebruiken voor je eventueele nieuwe pc in de toekomst.

• naarden 4ever
Axewi schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 18:24:
Voeding zit onderin, haalt de lucht van onder de kast en blaast direct de kast uit, daardoor komt die warme lucht de kast al niet in.

[...]

Dit is naar mijn mening ideaal want warme lucht stijgt op.
Dat kan niet he... Je beweert nu dat:
- de voeding lucht van onder de kast haalt (buiten) en deze meteen weer naar buiten terugblaast.
- Dat een top mounted voeding zijn warmte de kast ingooid
- en dat warme lucht opstijgt.

Met dat laatste feit en de eerste bewering kan de tweede niet kloppen. Warmte stijgt op en de voeding zuigt met zijn fan lucht aan. Dan kan hij dus nooit de warmte de kast inflikkeren! Een top mounted voeding werkt nog steeds als indirecte casefan, hij haalt warme lucht weg uit de kast, 'koelt' zichzelf ermee, en blaast het uit de kast. Kortom, qua prestatie zal een top mounted voeding niet uitmaken, het zou juist nog een fractie kunnen schelen omdat hij de warme lucht uit de kast haalt. Dan over de kast:

je zegt dat er 3 extra fanpoorten zijn.
Je zegt te denken dat er 1 achter zit, en 2 boven.

Als je de moeite had genomen om de foto's te kijken had je gezien dat er twee fanpoorten in het zijpaneel zitten, en geen enkele bovenin. Dus die vlieger gaat niet op. Bovendien zitten de poorten op exact dezelfde plek als de Asgard, dus is het een smaakkwestie, aangezien ik vind da je de voeding niet echt kunt laten meetellen.

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
Ik denk dat hij bedoelde dat de voeding de warme lucht van de videokaart meteen meeneemt.

En btw, waar woon je? ik wil je wel een keer helpen (als je in de buurt woont)

If it ain't broke, don't fix it

• Axewi
naarden 4ever schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 23:34:
[...]

Dat kan niet he... Je beweert nu dat:
- de voeding lucht van onder de kast haalt (buiten) en deze meteen weer naar buiten terugblaast.
- Dat een top mounted voeding zijn warmte de kast ingooid
- en dat warme lucht opstijgt.

Met dat laatste feit en de eerste bewering kan de tweede niet kloppen. Warmte stijgt op en de voeding zuigt met zijn fan lucht aan. Dan kan hij dus nooit de warmte de kast inflikkeren! Een top mounted voeding werkt nog steeds als indirecte casefan, hij haalt warme lucht weg uit de kast, 'koelt' zichzelf ermee, en blaast het uit de kast. Kortom, qua prestatie zal een top mounted voeding niet uitmaken, het zou juist nog een fractie kunnen schelen omdat hij de warme lucht uit de kast haalt. Dan over de kast:
Wat een toon op de late avond.
Maargoed ervanuitgaand dat je het niet zo bedoeld als dat het overkomt, even het volgende.

warme lucht stijgt op, dit is gewoon een feit!
Ik heb nergens in mijn verhaal beweert dat een voeding warme lucht de kast ingooid, dus hoe je hierbij komt is mij een raadsel.
Een voeding die boven in de kast gemonteerd zit, koelt zichzelf met warme lucht uit de kast dus in dit opzicht is het beter dat de voeding onderin zit en koude lucht van buiten haalt.

Wat betreft de fans aan de bovenkant, is idd mijn fout ik had niet goed gekeken.
Verder was het absoluut niet mijn bedoeling om te beweren dat de kast die ik uitzocht beter is dan de jouwe, ik wil alleen de topic starter wat keuze aanbieden omdat hij zelf al aangaf er geen kijk op te hebben.

Maargoed fans aan de zijkant heeft meteen als voordeel dat de laagste van de 2 direct de koude lucht op je video kaart blaast, wat mij in dit geval een goed idee lijkt.

Maar zoals je al zegt de kasten zijn in dit geval een kwestie van smaak, en over smaak valt niet te twisten.

• Prydz
Situatie momenteel:
- linkerpaneel van de case laat ik er continu af (staat naar de muur gericht dus weinig gevaar - buiten veel stof)
- GPU-fan speed zet ik op 60% (standaard was 43) => GPU temp 51° standby - 54°C na een tijdje intensief gamen

PC heeft niet meer gefreezed sinds het verhogen van de GPU-fan speed. Als ik de GPU-fan op 80% zet haal ik makkelijk 47 à 48°C, maar dan is de geluidsoverlast toch wel behoorlijk. Ik heb daardoor gekozen voor 60% (tussenin 43% en 80%).

Ik ga kijken of het doenbaar is op deze manier, indien niet schaf ik me 1 van de voorgestelde budgetcases aan.

Heb wel nog 1 vraagje:
Kan ik er niet voor kiezen dat mijn gpu-fanspeed automatisch wordt geregeld? Dat de fan wat sneller begint te draaien als de kaart warmer wordt (tijdens het gamen bv.) en omgekeerd. Ik vind niet direct een instelling hiervoor in RivaTuner... Of is het gewoon het best om die constant aan 60% te laten draaien?

• Berreber
Je kan het automatisch zetten, maar het maakt niet echt uit of je hem nou op 60% zet of auto, alleen (daar had ik met mijn oude systeem last van) als ik dat deed dan was hij stil, en schiet opeens omhoog als een straaljager en maakt een lawaai van jewelste, ik vind het persoonlijk dus fijner als hij gemiddeld wat lager ligt dan dat hij het ene moment veel lager ligt als gemiddeld en even later 3x zo hard draait.

• Prydz
Dan ga ik het zo houden momenteel. Mocht ik het toch willen veranderen later, waar doe ik dat het beste?

Temps van processor en moederbord zijn 36 en 37°C dus het is alleen die verdomde grafische kaart die het probleem vormt.

Nuja met de fan op 60% kan ik nog leven...

• Berreber
met zo'n utility van je mobo (tenminste dat gebruik ik)

Kun je als het ware grenzen instellen, bij zoveel graden mag de koeler op max zoveel % draaien zeg maar.

• Axewi
Volgens mij kan je met rivtuner profielen aanmaken zodat hij bijv. bij 40gr op30% blaast en bij50gr. op50% enz enz

• Berreber
Anders probeer je dat gewoon eens? En als dat niks word zet je het toch gewoon weer uit?

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:41
Zoals ik alles hier las lijkt een nieuwe case hier de oplossing. Zelfs als je vindt dat je pc verouderd is is een case die je nu koopt niet verloren. Als je alles zou vernieuwen kan je er je nieuwe pc ook in bouwen. Een case (mid-range to high end dan) kan volgens mij wel 4-5 generaties aan hardware meegaan.Ik heb zelf ooit de fout gemaakt om alles in een oude/goedkope case te gooien wat mij veel problemen opgeleverd heeft (random freezes incluus). Op een bepaald moment beslist om te investeren in een CM Stacker en momenteel is de case het oudste onderdeel van mijn pc en nooit meer koelingsproblemen gehad.
Een Big tower gelijk de CM stacker is misschien wat overdreven maar laat je eens adviseren door de tweakers hier voor een nieuwe case.

• dversa2
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-12-2021
Een vraagje, ik zie nergens niet staan welke software je hebt draaien tijdens de freez. Ik vraag dit omdat ik ook deze freezers meemaak, maar alleen als ik verschillende profielen van chrome heb openstaan. ben er al achter dat de plugin Shockwave Flash casht en het hele systeem op de knieën krijgt. just a thought!

edit: spelling

[Voor 3% gewijzigd door dversa2 op 18-06-2011 21:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prydz
Ik heb nog nooit google chrome op deze pc geïnstalleerd. Bij mij lag het blijkbaar puur aan het overhitten van mijn grafische kaart. Pc draait nu stabiel, zonder freezen (staat momenteel toch al sinds deze middag aan)..

Wel met het linkerpaneel van de case eraf en mijn GPU fan op 60%, maar ja dat neem ik er maar bij zeker ^^

Op termijn zal ik toch eens uitkijken naar een nieuwe case, als ik terug wat meer liquide middelen ter beschikking heb :-). Tis inderdaad waar dat ik die later kan gebruiken wanneer ik me een nieuw systeem aankoop.

• Prydz
Ik kreeg nog een tip van een vriend.

Indien ik geen nieuwe case koop, maar in het linkerpaneel van mijn huidige case een gat maak (cirkelvormig of vierkant) met een dremel ter hoogte van mijn grafische kaart en daar mijn 120mm Antec koeler hang, die koude lucht naar binnen toevoert. Zou dit dan een grote invloed hebben op de temp van mijn GPU?

Op die manier kan ik mijn case weer sluiten en mij GPU fan misschien terugschroeven naar de standaardsnelheid van 43% (draait nu op 60%).Wat op zich weer zorgt voor minder geluidsoverlast..

Mijn 2de koeler zou ik laten hangen achteraan de case bovenaan (die de warme lucht die opstijgt, naar buiten afvoert).

Is dit een degelijke plan? Of denken jullie dat de voordelen niet opwegen tegen het 'werk'?

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Koop gewoon een nieuwe kast. Dan heb je de meeste winst in een handeling. Je bent nu al erg veel tijd kwijt met steeds je vragen stellen en wachten op antwoord, met tot op heden nog geen bevredigende oplossing, terwijl je (los van de behuizing) wel goede materialen hebt aangeschaft. Je kunt nu 'door gaan met hobby-en' en mogelijk de benodigde winst halen of het in een keer goed aanpakken. Ook afhankelijk van hoe handig je bent, hoeveel tijd je hebt en je budget.

• Prydz
Ik snap je volledig XeNeRgY.

Maar ik heb tot nu toe al 70euro gespendeerd
- 40 eur voor een Samsung Spinpoint F1 (was onnodig want HD was niet kapot...)
- 28 eur voor extra koelers

Mijn systeem is nog maar een 200eur waard schat ik. Als ik nu nog een nieuwe case koop van neem nu 50eur, dan zit ik al aan 120eur investeringen voor een verouderd systeem van pakweg nog max 200eur.

Vandaar dat ik vraag of het installeren van de 120mm koeler ter hoogte van mijn graka in het linkerzijpaneel ook geen oplossing zou bieden? Op die manier kan ik wat leren "tweaken" en modden :).

Op termijn koop ik me wel een volledig nieuw systeem, en dan koop ik meteen liefst gewoon een nieuwe case, alles in een keer samen.

PS. Mijn systeem is tot op heden nooit meer gefreezed sinds de aangerijkte oplossing hier op het tweakers forum (= GPU fan sneller laten draaien zodat mijn GPU-temp gezakt is).

[Voor 13% gewijzigd door Prydz op 21-06-2011 15:19]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:46
Vind het wel een goed plan. Met een nieuwe kast ben je ook tijd kwijt. iig goed voor je dremel-skills, als het de eerste keer is ;) Al is het toch geen zichtkant zover ik begrijp.

• XeNeRgY
  • Niet online
Prydz schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 15:16:
Ik snap je volledig XeNeRgY.

Maar ik heb tot nu toe al 70euro gespendeerd
- 40 eur voor een Samsung Spinpoint F1 (was onnodig want HD was niet kapot...)
- 28 eur voor extra koelers

Mijn systeem is nog maar een 200eur waard schat ik. Als ik nu nog een nieuwe case koop van neem nu 50eur, dan zit ik al aan 120eur investeringen voor een verouderd systeem van pakweg nog max 200eur.

Vandaar dat ik vraag of het installeren van de 120mm koeler ter hoogte van mijn graka in het linkerzijpaneel ook geen oplossing zou bieden? Op die manier kan ik wat leren "tweaken" en modden :).

Op termijn koop ik me wel een volledig nieuw systeem, en dan koop ik meteen liefst gewoon een nieuwe case, alles in een keer samen.

PS. Mijn systeem is tot op heden nooit meer gefreezed sinds de aangerijkte oplossing hier op het tweakers forum (= GPU fan sneller laten draaien zodat mijn GPU-temp gezakt is).
Als je pc nog zo weinig waard is zou ik er sowieso niks meer in investeren. Dat de pc nu niet meer freezed is dan toch voldoende? En de hardware die je nu gekocht hebt kun je altijd meenemen naar een volgend systeem, wat op zich ook voor een behuizing geldt natuurlijk. Maar waarom je een nieuwe HDD gekocht heb begrijp ik niet?

Enerzijds kun je wel wat leren van het modden natuurlijk, maar ook dat kost weer geld en is een aanpassing aan een kast die sowieso al niet geweldig is. Persoonlijk zou ik dat geld dan besparen en een keuze maken tussen de huidige oplossing of een nieuwe behuizing (al dan niet in de toekomst).

• Prydz
Had nieuwe HD gekocht omdat ik dacht dat het probleem van het freezen daaraan lag. Op aanraden van bepaalde mensen, eigenlijk was dat puur gissen... Het probleem lag dus helemaal niet bij de HD. Heel dom, want dat geld had ik in een nieuwe case kunnen investeren :).

Het maken van een plaats voor de koeler ter hoogte van de graka kost me echter niets meer. Want de 2 extra koelers heb ik al aangeschaft. Moet juist nog een dremel lenen van een vriend en een gat maken in de kast.

Ik snap natuurlijk jullie redenering volledig, en ik zie ook in dat een nieuwe case de allerbeste oplossing is.

Echter werk ik nog maar net (dus geen geld op overschot) en zou ik dit als een tussenoplossing zien. Binnen 1 jaar, 2 jaar max. koop ik me sowieso een volledig nieuw systeem.

Maar momenteel voldoet de pc echter nog voor mij. Beetje internetten en de enigste game die ik speel is wolfenstein: ET (spel van 7 jaar oud).

PC draait momenteel stabiel en daar ben ik zeer gelukkig mee, maar met het linkerpaneel eraf is het toch niet ideaal want met de gpu fan op 60% maakt hij toch redelijk wat geluid.

Ik wou gwn informeren naar jullie mening over het effect als ik mijn 120mm fan zou installeren vlak in de buurt van mijn graka... Of het al dan niet de moeite waard is dus.

Grtz

• XeNeRgY
  • Niet online
Prydz schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 15:39:
Ik wou gwn informeren naar jullie mening over het effect als ik mijn 120mm fan zou installeren vlak in de buurt van mijn graka... Of het al dan niet de moeite waard is dus.

Grtz
Je kunt het altijd proberen toch! Ben benieuwd naar het resultaat!

• Prydz
Ok. Ik mag de dremel van een vriend lenen (vanaf 29 juni na zijn examens) en hij wil me eventueel ook helpen het oppervlak uit te dremelen. Ik ben ook benieuwd naar het resultaat. Ik kan het maar proberen, ik heb toch al 2 extra koelers aangeschaft. En een gat in mijn case maken kost me echter niets :).

Mochten andere mensen hier ervaring hebben/ een klare kijk op het resultaat ervan, laat maar weten! Mocht het echt weinig nut hebben doe ik het niet uiteraard..

[Voor 6% gewijzigd door Prydz op 21-06-2011 16:03]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee