HP G72-b10SD 8Gb geinstalleerd, 6 Gb in taakbeheer

Pagina: 1
Acties:

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-02 09:28
Hallo Iedereen,

Mijn vader heeft de HP G7w-b10SD en heeft het geheugen van de week geupgrade van 3 naar 8 Gb. Maar nu staat er in taakbeheer bij prestaties Fysiek geheugen. Totaal: 6517 Mb. Na wat verder te zoeken stond er in de broncontrole dat er zo'n 1,5 Gb gereserveerd was voor hardware.

Wat we al hebben geprobeerd:
-Memory Test
-Memory Remapping (deze stond niet in de bios)
-Bios update

Nu vroegen wij ons af of dit aan de videokaart kon liggen, maar dit weten we niet zeker. Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

Bij voorbaat dank,
Famous Copra

P.s. Ik geloof dat dit het goede forum is, aangezien het niet in Complete Systemen & Laptops geplaatst mag worden.

Verwijderd

Is het misschien geen limitatie van het moederbord, dat hij gewoon niet meer dan 6GB aan kan spreken?

Heb je een 64bit OS draaien, pas dan kan je 8GB adresseren.

• Famous Copra
Allereerst bedankt voor de snelle reactie.
In het bios staat geheugen geinstalleerd 8072 o.i.d. Alleen er gaat gewoon 1,5 Gb naar hardware volgens broncontrole. De laptop draait ook 64 Bit windows 7 home premium dus dat moet het wel ondersteunen.

Verwijderd

Graag gedaan!

In de BIOS klopt het dus wel, dat is alleen maar goed. Staat Memory Remapping aan in je BIOS (als die optie er is). Staat er niets in je manual over gereserveerd geheugen? Je Windows zou het zonder moeite moeten draaien.

• phosporus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:09
Misschien reserveerd hij 1,5 gb voor je GPU. Dit kun je controleren in de bios. Aangezien je een ¨externe¨ GPU hebt vind ik dit niet waarschijnlijk maar toch.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:27
In de laptop van je vader zitten 2 GPU's. Een geintegreerde, die vanuit je CPU wordt aangestuurd, voor wanneer de GPU amber belast wordt (= energiebesparing). Daarnaast zit er nog een mobility radeon in voor het 'echte' werk.

De GPU die ingebakken zit is een Intel HD controller. Deze heeft geen eigen geheugen en snoept dus inderdaad RAM geheugen weg. Echter, dit komt gewoon weer beschikbaar wanneer de mobility radeon aan de bak moet.

Niets om je zorgen over te maken. Sowieso, knappe kerel is die vader van je als hij 6GB RAM echt gaan gebruiken in combinatie met die i3 ;).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Famous Copra
@grannymark

Het geheugen blijft niet beschikbaar zodra er van gpu wordt geswitchd (dit gebeurt automatisch als de voeding er in wordt gestoken, ik zal vanmiddag kijken of ik aan kan passen dat hij alleen de HD5470 gebruikt)

Hoezo is dat knap? Omdat die i3 niet genoeg rekenkracht levert? Hij had het vooral nodig voor een virtual machine + oracle suite (waarvoor minimaal 4 Gb vrij geheugen nodig was)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

grannymark schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 23:16:
Sowieso, knappe kerel is die vader van je als hij 6GB RAM echt gaan gebruiken in combinatie met die i3 ;).
Je cpu heeft niets te maken met het feit of jij je geheugen wel of niet vol krijgt, dit ligt aan de software welke geladen wordt in het geheugen.
En zoals je ziet draait zijn pa virtual machines en dan heb je gewoon grote hoeveelheden nodig, maar nogmaals het volkrijgen van je geheugen heeft geen ruk te maken met processorkracht, het zal alleen wat minder snel gaan dan met een i5/i7, thats all

Staat er in de bios geen optie bij je onboard vga om de hoeveelheid geheugen in te stellen?
Wellicht dat je het in bios moet zoeken, aangezien hij 1.5GB reserveert voor hardware.

[ Voor 6% gewijzigd door DaLoona op 16-06-2011 16:27 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Famous Copra
@DaLoona

Het is een heel beperkt bios, ik zal wel even kijken of ik er een paar screenshots van kan maken o.i.d. (is dat trouwens mogelijk, screenshots maken van de bios)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Meestal gebeurt dat met een camera en maakt men een foto van het scherm.
Printscreen werkt volgens mij niet, omdat ie dat nergens kan opslaan (dacht ik tenminste).

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1