@Gremios
Als je echt brute snelheid wilt dan moet je wellicht nog even wachten op de PCI-express 720 series SSD van Intel die tegen de 2 gigabyte per seconde aantikt,
link. Anders is Vertex 3 nog steeds de snelste consumenten SSD van dit moment, alhoewel Marvell en Intel goede concurrenten zijn. Als je betrouwbaarheid in beschouwing neemt blijf ik op dit moment bij de 320 series. Het blijft een afweging tussen performance, betrouwbaarheid en prijs.
@u_nix_we_all
Als je RAID0 eng vindt, dan moet je geen enkele SSD kopen. Een Intel SSD met 10 kanalen kun je zien als een 10-voudige RAID0. Meerdere kanalen worden net als RAID0 met interleaving in elkaar gevlochten en dat levert identieke prestaties op die zich gedraagt als een RAID0. Eén 10 kanaals SSD of een RAID0 van twee 5 kanaals SSDs zou tenminste in theorie hetzelfde moeten presteren.
Als je kijkt naar CDM of AS SSD zie je duidelijk de single channel performance bij 4K read, waarbij slechts van één kanaal gebruik kan worden gemaakt op enig moment. Hetzelfde geldt voor RAID0 met random read en een enkelvoudige queue depth (qd=1); dan kun je maar van één schijf tegelijk lezen en niet meerdere schijven gelijktijdig aan het werk zetten.
Als je twee SSDs van 10 kanalen in een RAID0 zet, beschouw ik dat als een 20 kanaals SSD. Daarmee verdubbel je het risico dat er een defect ontstaat in één van de geheugenchips, maar een verdubbeling van een nihil risico blijft nog steeds nihil. Het enige goede argument dat RAID0 mogelijk onveiliger zou zijn is dat je een extra laag introduceert die stuk kan gaan, buiten de al aanwezige RAID0-achtige structuur in de controller zelf. Gezien de simpliciteit van RAID0-drivers lijkt dit echter niet erg voor de hand liggend.
Kortom: ik zie het RAID0-en van meerdere SSDs als volkomen logisch. Het enige bezwaar is dat je onder Windows dan gelijk TRIM mist en dus een deel van de snelheidswinst na verloop van tijd verloren kan gaan, terwijl onder Linux en BSD deze beperking niet geldt en striping dus veel makkelijker toepasbaar is.
Zelf werk ik met een viertal Intel SSDs in RAID0 onder ZFS en dat werkt fantastisch, met random read snelheden van over de 800 megabyte per seconde.
RAID0 heeft een slechte reputatie, maar ik denk dat je juist hardeschijven een slechte reputatie zou moeten geven; de hoge failure rate van deze mechanische disks zorgt ervoor dat het verdubbelen van het risico een merkbaar effect heeft. Bijna niemand die denkt oh een multicore CPU dan kan hij 4x zoveel kans hebben dat één van de cores kapot gaat, of oh 4 geheugen modules dan is de kans ook 4x zo groot dat één van de modules stuk gaat. Die gedachtegang klopt wel, maar als je begint met een nihil risico dan is een ver-viervoudiging van dat risico nog steeds verwaarloosbaar. Maar 4x 2% failure rate bij mechanische hardeschijven kom je uit op vrij significante waarden.
Daar komt bij dat je de inhoud van SSDs makkelijk op grote hardeschijven kunt backuppen, en het feit dat SSDs vaak minder belangrijke maar wel performance-gevoelige data opslaan, zoals operating system en geïnstalleerde programma's, maar minder snel een data collectie die vaak veel groter is. Enige wat wel belangrijk zou zijn is de inhoud van "My Documents" of je home dir onder Linux, iets wat gemakkelijk te backuppen is of zelfs te plaatsen/linken is naar je mechanische hardeschijf, ook omdat dit type data meestal niet de random I/O performance van SSDs nodig heeft maar juist sequentiëel wordt ingelezen en weggeschreven.