Toon posts:

Led laten branden als pc uit staat.

Pagina: 1
Acties:

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41
Voor mijn casemod ([CIP] Harman/Kardon HTPC) ben ik op zoek naar een manier om een led te laten branden zodra de pc uit staat.
Als behuizing voor de pc gebruik ik een receiver kast, hierin zitten standaard een 2-tal leds naast de aan/uit knop. Er zit een witte led die ik heb aangesloten op de pwr_led aansluiting van het moederbord en deze gaat netjes aan op het moment dat de pc aan staat. En er zit een oranje led die ik graag zou willen laten branden als de pc uitstaat. Hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | Samsung 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 13:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Weet het niet zeker maar ik denk dat de groene draad misschien genoeg spanning geeft.. ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Via de 5V standby van de voeding, op de paarse draad staat altijd 5 volt, die vaak ook weer beschikbaar is via de USB poorten :) weerstandje er achter die je hier kunt berekenen en klaar :)

edit @ hierboven, de groene draad is het contact waarmee de PC opstart, daar staat geen spanning op.

[Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 15-06-2011 22:16]

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:33

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Je moet even checken of ergens op je pc nog spanning staat die je kan aftappen. Bovenstaande reacties zeggen van wel. Verder kan je een PNP-transistor gebruiken, als ik het goed heb. Daarvan sluit je de basis dan op de positieve aansluiting van de witte led aan. De transistor zal je oranje led dan uitschakelen wanneer de witte aan is.

Edit: dat van de PNP-transistor werkt alleen wanneer de positieve poot van de witte led echt laag wordt getrokken, ik weet niet of dat het geval is, dat zal je zelf moeten testen.

[Voor 21% gewijzigd door Mr.Qips op 15-06-2011 22:20]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 14:29
Inderdaad de paarse draad van je 24 pin moederbord voeding.
Staat zelfs op Wikipedia: Purple +5 V standby
En als je alleen wilt dat die brand als voeding uit is moet je even een transistor gebruiken (of een relay, geeft ook nog een leuk klik geluid)

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:16
.

[Voor 100% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:18]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-05 21:38
_ferry_ schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:15:
edit @ hierboven, de groene draad is het contact waarmee de PC opstart, daar staat geen spanning op.
Moet ik me zorgen gaan maken als ik dan toch constant 5V meet met een multimeter op de groene draad? ;)

Op zich logisch, als je je voeding jumpert (geboden nietje van groen naar zwart) kan ie booten, haal je de jumper eruit, knalt het systeem eruit.

Over je vraag; kun je de powerOK niet gebruiken, dus die ook op het mobo zit, en met een klein schemaatje die laten werken wanneer de andere uit is?

[Voor 14% gewijzigd door naarden 4ever op 15-06-2011 23:03]

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 15:35
Ik zou inderdaad ook geen led met een relais gaan schakelen 8)7

• naarden 4ever
Maks schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 23:03:
Ik zou inderdaad ook geen led met een relais gaan schakelen 8)7
8)7

http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml

zhier kun je wellicht wat mee. De standby geeft max 10mA, dat is meer dan genoeg voor een low-current LED.

• Meelobee
Ok, dus de paarse kabel gebruiken in combinatie met een transistor om de leds schakelen?
Dus wordt het dan zoiets?

Of is dit helemaal fout en gaat het dan mis? (bare with me... dit is allemaal nieuwe stof voor mij, ik ben hier (nog) niet zo in thuis.)
Edit: En dan moet er ook nog een weerstand tussen de + van de paarse draad en de led, moet deze dan voor of na de transistor?
En welke type transistor? PNP of NPN, ze worden allebei genoemd hier.

[Voor 22% gewijzigd door Meelobee op 15-06-2011 23:35]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | Samsung 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt het al aardig door voor iets wat nieuw is maar het gaat nog fout.

Omdat we niet weten hoe het led exact wordt geschakeld op het moederbord (anode of kathode kant)
ik zou een optocoupler in serie met met moederboed leg leggen

https://docs.google.com/d...it?hl=nl&authkey=CO64m9UH

Iperf

• naarden 4ever
Je moet (denk ik als noob) echter eerder denken aan een invertor. Je wilt namelijk dat er spanning op staat wanneer er geen spanning op de andere staat. Zit op iPhone, vanmiddag stuur ik wel een schemaatje als die er dan nog niet is.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Als je een 4071 OR-gate gebruikt, ben je er al.
Pen 1 aan de gewone 5v-lijn (rood), pen 2 aan de permanente voeding (paars), pen 3 naar je LED (met een klein weerstandje; 190 ohm is zat), pen 7 naar de massa (zwart) en pen 14 naar de permanente voeding.
Je moet de kathode van de LED en pennen 5, 6, 8, 9, 12 en 13 ook naar massa leggen.

De gate kijkt naar z'n ingangen; als een van de gates laag is en de andere hoog, maakt hij z'n uitgang ook hoog.
Dus als de voeding ingeschakeld wordt, staat er op beide ingangen een spanning van 5 volt en is de uitgang van de gate laag. Zodra de gewone voedingsspanning uitgeschakeld wordt, is er een verschil en wordt de uitgang van de gate hoog en brandt je LED.

Klaar.

• brambo123
Paarse draad van je voeding kan echt wel meer leveren als 10mA
De be quiet! Pure Power L7 430W die in deze casemod gebruikt wordt kan 2,5A leveren.

En waarom zou je een ic gebruiken...
Het kan ook zo:

• Meelobee
@ Brambo123: Waar zit in dat schema dan de 2e led? (of zit die gewoon aangesloten zoals normaal, los van dit schema? (Ik gebruik overigens de 350Watt voeding van be quiet!, maar dat maakt volgens mij geen verschil.)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Meelobee schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 10:10:
@ Brambo123: Waar zit in dat schema dan de 2e led? (of zit die gewoon aangesloten zoals normaal, los van dit schema? (Ik gebruik overigens de 350Watt voeding van be quiet!, maar dat maakt volgens mij geen verschil.)
brambo gebruikt niet de power led maar de geschakelde voedingsspanning

Iperf

• brambo123
Je moet gebruik maken van geschakelde spanning direct van je voeding.
Meeste moederborden schakel namelijk je power led op een andere manier dan jij waarschijnlijk verwacht.
Als je pc in stand-by staat knippert je led, ook al staat je voeding uit.
Dus daar is ook stand-by spanning aanwezig.
Als er dan geschakeld wordt met een npn transistor heb je altijd plus en als pc uit staat geen min.
Maar als je schakelt met een pnp transistor heb je als pc uit staat geen plus maar wel altijd een min.
Als je het nu zo maakt dat het voor je huidige moederbord werkt kun je voor een verrassing komen te staan als je je moederbord vervangt.
Dus daarom moet je gebruik maken van je geschakelde spanning, dan weet je zeker dat je dat probleem niet hebt.

• Meelobee
Ok dank voor de uitleg allemaal :)

Als ik met het schema dat brambo123 gemaakt heeft naar Radio Electronica (utrecht) ga dan kunnen zij aan de hand daarvan toch wel alle onderdelen geven? (De waardes/onderdelen die erop staan zeggen mijzelf nl niet zoveel.)

• brambo123
Waardes zijn een beetje afhankelijk van de gegevens van je led.
De waarde van de R4 die ik er bij heb staan is voor een 'standaard' 1,8v 20mA led.
Als je een zaak gaat die weerstanden verkoopt kunnen ze je wel verder helpen.
Ik wil ook wel spul naar je opsturen, weerstand kosten mij maar 0,4 cent p/s..
Dat is stuk goedkoper als die 10 cent p/s die Radio Electronica rekent voor weerstanden...

• Meelobee
Ik heb het inmiddels in elkaar gezet maar de led gaat niet helemaal uit, zodra de voeding aangaat wordt de led wel minder fel, maar je ziet em nog steeds branden, waar ligt dat aan?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou r1 even kleiner maken, mischien wel weglaten

Iperf

• Meelobee
Heb em eerst kleiner gemaakt, maar alsnog bleef de led aan. Na helemaal verwijderen van r1 ging de led wel uit.
Dus ik kan het nu netjes gaan afwerken en in de HTPC verwerken. :)

Thanks voor alle hulp :Y

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee