Toon posts:

Wat als het donker wordt?

Pagina: 1
Acties:

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 11:06
Hallo mensen,

Een tijdje geleden stond er een man op de stoep. "Goedendag, ik ben een meneer van de stroom, en ik kom u afsluiten" was ongeveer in het kort de boodschap. Na een hele middag gebel en geregel was het geregeld en had ik mijn stroom nog. Woningbouw had een foutje gemaakt.

Toen ben ik eens gaan denken, ik heb thuis een server staan, waarbij ik wat sites host (niet commercieel, voornamelijk voor hobby/school), maar ik had het niet leuk gevonden als die sites er een paar dagen down zijn doordat er geen stroom meer was.
Uiteraard hetzelfde verhaal voor internet / brand / diefstal / falende componenten.

Mijn vraag is dus, is er een mogelijkheid om op een andere locatie een server te zetten die de hosting overneemt wanneer een van de servers uitvalt? Hoe zorg ik ervoor dat www.eendomein.nl normaal verwijst naar 11.11.111.111 maar als die down is naar 22.22.222.222?

Iemand een idee?

Maar het had ook zo gekunt

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom niet andersom ?

Host ze bij een webboer en houd thuis een backup bij. bij uitval kun je de dns aanpassen

ik zou eerder balen dat mijn koelkast/diepvries etc het niet meer deden

[Voor 24% gewijzigd door Fish op 15-06-2011 22:15]

Iperf

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Een hostingpakketje is voor jouw doeleinde zelfs goedkoper dan thuis een server draaiende houden, betere uptime (want een hostingpakket heeft een stabielere en sneller verbinding dan dat jij hebt). Draaien backups, hebben noodstroom.

Dus je pakt het sowieso al niet slim aan. Een backup op een andere locatie kan je eigenlijk als primair gebruiken, en dat kost je dus minder, want je eigen server hoeft niet aan te staan.

Dus reken je voordeel er mee uit.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het lijkt me trouwens voordeliger om het ergens anders te hosten, stel je server neemt 100Watt: 0,1*24*30*0,22 = €15,84 per maand. Bij een hostingbedrijf kan je dat wel goedkoper krijgen :) .

• DutchElite
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 20:31
Aloys schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:20:
Het lijkt me trouwens voordeliger om het ergens anders te hosten, stel je server neemt 100Watt: 0,1*24*30*0,22 = €15,84 per maand. Bij een hostingbedrijf kan je dat wel goedkoper krijgen :) .
maar je betaalt per kWh en niet per kW

• kipppertje
Nouja, ik woon op een studentenflat en heb gratis stroom.
Daarnaast draait hij toch vanwege Samba, back-ups, Spotweb, SSH-proxy enz.
Dus qua energie zal het me niets opleveren.
Maar ik was meer benieuwd of er een mogelijkheid is om automatisch door te laten schakelen.
Hoe doen datacenters dat?

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:34
In datacenter lopen meerdere kabels naar elke server.
Dus als er dan een kabel los gaat neemt een andere kabel het wel over.
Verder wordt er vandaag de dag steeds meer gebruik gemaakt van virtualisatie en hebben alle server 1 gecombineerde opslag.
Als dan een server uitvalt wordt de virtual machine gewoon op een andere server weer opgestart.
Dat noemt met dan een high-availability cluster.
En vroeger werd er meer gebruik gemaakt van load balancing.
Als dat een server uitvalt hou je nog servers over die de data alsnog verwerken.
En load balancing kun je ook doen d.m.v. dns, dus dat zou je wel kunnen gebruiken.

[Voor 3% gewijzigd door brambo123 op 15-06-2011 22:38]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DutchElite schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:21:
[...]

maar je betaalt per kWh en niet per kW
Ja. En daarom klopt het rekenvoorbeeld dan ook van Aloys.
0,1*24*30*0,22 = €15,84
100 Watt constant verbruik voor 1 uur = 0,1 kWh. Een beetje computer kan gemakkelijk gemiddeld 0,1 kWh halen. Een echte server nog veel meer. En een hele zuinige die b.v. 30 Watt trekt dus c.a. 0,03 kWh.
Dat keer 24 uur, keer 30 dagen, keer de kWh prijs (die gerust naar 25 cent mag als je transport en alle andere kosten meerekend) maakt 15,84 per maand.

En inderdaad, voor dat bedrag (en veel minder) heb je een fatsoenlijk hosting pakket.

[Voor 12% gewijzigd door remco_k op 15-06-2011 22:47]

Alles kan stuk.

• kipppertje
brambo123 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:36:
En vroeger werd er meer gebruik gemaakt van load balancing.
Als dat een server uitvalt hou je nog servers over die de data alsnog verwerken.
En load balancing kun je ook doen d.m.v. dns, dus dat zou je wel kunnen gebruiken.
Gaat het werken als ik twee A-records aanmaak voor
eendomein.nl -> 11.11.111.111
eendomein.nl -> 22.22.222.222
Of moet ik dat anders instellen?

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:45
Dat betekent dat je round robin hebt en een dns server kan dan de ene keer 11.11.111.111 teruggeven en bij het volgende verzoek de 2 variant. Nope wat jij wilt gaat niet direct werken. In de zakelijke wereld heb je bijv F5 GTM, feitelijk is dit een DNS server die afhankelijk van beschikbaarheid de ene keer de 11 terug geeft en de andere keer de 22. Je zou dit natuurlijk zelf kunnen realiseren met scripts die de DNS records aanpast. TTL moet dan wel lekker laag staan op het DNS record.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

mgizmo schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 23:01:
TTL moet dan wel lekker laag staan op het DNS record.
Dan nog ben je overgeleverd aan de gratie van de ISP van de bezoeker (tenzij laatstgenoemde er voor kiest andere DNS servers te gebruiken). Ik zou een andere weg kiezen.
Zoek eens op high availability.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Je kan je domeintje toch gewoon CNAME'en naar DynDNS?

Krijg je er ook meteen een mooie API bij. Vervolgens zet je ergens een scheduled jobje neer die controleert of het primaire IP adres nog reageert op ping. Zo ja, zet je die in DynDNS, zo nee, dan zet je je backup IP adres erin.

Dat kan je met een shell scriptje doen a la:

#!/bin/bash
ping -c 1 <primary IP> && wget http://dyndnsapi/set?ip=<PRIMARY IP> || wget http://dyndnsapi/set?ip=<BACKUP IP>

Let er dan wel even op dat je dat scriptje op je backup host draait, want als je primaire van de aardbodem verdwijnt, kan deze DynDNS natuurlijk ook niet bereiken.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-06 11:20
Omdat dit meer hobby is verplaats ik hem naar NT

If it ain't broken, tweak it!

• kipppertje
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik kende DynDNS nog niet.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee