Toon posts:

m4a88td-v evo/usb 3, Bios probleem? ik snap het niet meer..

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 122565

Topicstarter
Hallo.

Het is een tijdje geleden dat ik hier geweest ben, maar ik heb dan ook echt een probleem denk ik.

Ik heb sinds 1 week een niewe pc;
Phenom 2 980 3.7ghz
Corsair XMS3 2x 4GB
M4A88TD-V Evo/usb 3
HD6950 videokaart
Voeding 700 watt coolermaster

Mijn pc loopt erg instabiel, slaat gewoon me beeld vast kan ik niks meer doen.

IK dacht ik ga eens de nieuwe bios updaten, ik kijken op de website, ok prima nieuwe versie 0307 of een 0304 ik heb van alles geprobeert met updaten maar hij zegt dat hij niet kan updaten omdat ik een andere versie bios hiervoor heb, daar staat ook bij 1702....
bij de m4a88 series ken ik niks over bios versies 1702 vinden of andere, het begint allemaal met een 03....

Het gekke is, me vorige moederbord was een m3a78pro met een bios 1702 die had ik 3 maanden terug geupdate.

Ik kan dus niet me bios updaten?
Heeft het moederbord me oude bios van me HDD automatisch gepakt?
Ik weet het niet meer :-) HELPPPP

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt waarschijnlijk de oude HD met windows erop zo in je nieuwe pc geschoven.

Dat werkt zo niet. Maar daar ben je nu dus ook achter.

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 09:28
Anoniem: 122565 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 21:15:
Ok prima nieuwe versie 0307 of een 0304 ik heb van alles geprobeert met updaten maar hij zegt dat hij niet kan updaten omdat ik een andere versie bios hiervoor heb, daar staat ook bij 1702....
bij de m4a88 series ken ik niks over bios versies 1702 vinden of andere, het begint allemaal met een 03....
Laatste versie die ik op Link zie staan is 1702, die is van 11 februari 2011. 0307 en/of 0304 staat er helemaal niet tussen. Kijk je wel goed?

Ook als je zegt dat je huidige BIOS versie 1702 is, dan heb je al de meest recente versie.

En wat hierboven gevraagd wordt, heb je wel een versie Windows install gedaan nadat je je nieuwe moederbord geïnstalleerd hebt ?

• Reepje
  • Niet online
agoNITE schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 21:28:
[...]

Laatste versie die ik op Link zie staan is 1702, die is van 11 februari 2011. 0307 en/of 0304 staat er helemaal niet tussen. Kijk je wel goed?

Ook als je zegt dat je huidige BIOS versie 1702 is, dan heb je al de meest recente versie.

En wat hierboven gevraagd wordt, heb je wel een versie Windows install gedaan nadat je je nieuwe moederbord geïnstalleerd hebt ?
Inderdaad, 1702 is de laatste versie. Vreemd verhaal zo.

Overigens, de Phenom 2 980 3.7ghz staat niet in de lijst met supported processors, maar of dat nu meteen een probleem is?

In ieder geval zal er een verse windows install moeten plaatsvinden.

Topicstarter
Dit is echt heel erg, Ik ben al een tijdje aan het rondzoeken en dergelijke, maar ik heb uiteindelijk wel wat nodig, en dat is een bril, de versie van 0307 is voor de M4A88T-V EVO/USB3. Duidelijk verhaal. sorry voor dat.

En dan ten tweede, als ik hem overklok, en dan de pc dus vast slaat ws omdat het moederbord de processor niet ondersteunt?

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 09:28
Reepje schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 21:36:
[...]
Overigens, de Phenom 2 980 3.7ghz staat niet in de lijst met supported processors, maar of dat nu meteen een probleem is?
Zou niet echt een probleem moeten zijn, is voor zover ik weet een snellere versie van de 955/965 etc..
Anoniem: 122565 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 00:48:
Dit is echt heel erg, Ik ben al een tijdje aan het rondzoeken en dergelijke, maar ik heb uiteindelijk wel wat nodig, en dat is een bril, de versie van 0307 is voor de M4A88T-V EVO/USB3. Duidelijk verhaal. sorry voor dat.

En dan ten tweede, als ik hem overklok, en dan de pc dus vast slaat ws omdat het moederbord de processor niet ondersteunt?
Zou eerst eens zorgen om zonder overclock alles stabiel te krijgen ;) En als dat al wel het geval is, dan is je beginpost niet erg duidelijk.

[Voor 22% gewijzigd door agoNITE op 16-06-2011 11:30]

Topicstarter
Sorry dat ik onduidelijk ben...
ik wil altijd alles tegelijk hehe sorry :D

Nou vergeet alles wat hier bovenstaat,
Ik heb de troubleshooter doorgenomen voor hangen en opstart problemen.. maar het is nog niet opgelost.

Ik heb cmos reset gedaan, alles staat op standaard.
Het gekke is als ik dan opstart en in me bios kijk, staat de processor op 3.998 ghz, dat doet hij automatisch, hij start wel op wordt niet te heet, rond de 41 graden.

met me vorige windows installatie bleef de computer stabiel tot 15minuten en dan krijg ik een screenfreeze
en moet ik de voeding uitzetten wachten tot lampje uit is. weer aanzetten, en hij pakt alles gewoon op hoe het in de bios stond maar start wel weer door.

Wat ik daarna heb gedaan is alles handmatig op 3.7 ghz gezet, 18.5 x 200 FSB
Geheugen is XMS3 ddr3 1600 mhz, ik heb ze op 1067mhz gezet, op 1333 mhz en 1600.
Als ik dan die test weer doe crashed hij ook al na 10 minuten full system load. Op alle 3 de standen

Ik heb een nieuwe windows installatie geinstalleerd, en hij komt gewoon niet verder dan het login scherm na de installie, kan zelfs al niet erin typen...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Anoniem: 122565 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 22:37:
Wat ik daarna heb gedaan is alles handmatig op 3.7 ghz gezet, 18.5 x 200 FSB
Geheugen is XMS3 ddr3 1600 mhz, ik heb ze op 1067mhz gezet, op 1333 mhz en 1600.
Als ik dan die test weer doe crashed hij ook al na 10 minuten full system load. Op alle 3 de standen
Let ook goed op dat de timings van het geheugen, en de voltages van de CPU en het RAM goed staan!

Ik kan de voltages van je CPU zo niet vinden, maar dat van het RAM zijn in elk geval 1.5v.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Topicstarter
ram staat op 1.50 volt
cpu vcore is 1.425v alles staat standaard.

ik heb dit ook gevonden XMS3 and Dominator have 1600Mhz, 1.65v, 7-8-7-20

daar heb ik me ram ook op gekozen, maar als ik hem op 1.65 volt zet start me pc niet eens op.

[Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 122565 op 18-06-2011 23:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
btw, geheugen stond al op 1.65v weer niet goed gekeken.

Ik weet niet wat ik heb gedaan,

Ik heb de Cmos gereset, ik heb de HDD langzaam geformatteerd onder dos, en blokcheck gedaan via linux.
Toen Cool N quiet uitgezet in de bios, de DDR op 1600 mhz, 1.65v, 7-8-7-20 gezet.
De processor draait op 3.7 ghz standaard. Express gate heb ik ook uitgezet.

Toen heb ik windows Ultimate opnieuw geinstalleerd zonder automatische updates.
Daarna heb ik wireless drivers geinstalleerd > opnieuw opgestart > Cataclysm drivers geinstalleerd> Opnieuw opgestart > Chipset drivers > opnieuw opgestart.

Ik draai nu al meer dan een kwartier zonder problemen, het ziet ernaar uit dat hij het werkt.... dat is hiervoor nog niet gelukt :) Ik ga nu een full load stabiliteits test doen. en geef wel een reactie als hij het nog steeds doet.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 122565 op 19-06-2011 00:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm, hij blijft stabiel tot ongeveer 30 minuten, daarna een dikke vette BSOD.

Driver irql not less or equal.
0x000000D1
WDF01000.sys

Zo te zien is het een driver probleem, maar ik kan niet vinden waar, want alle drivers die ik heb zijn de nieuwste. en heb ook een oudere geprobeert.

WDF01000.sys kan dit met usb te maken hebben ?

Topicstarter
Nou echt, na al dit wat ik heb meegemaakt, is het me gelukt de pc stabiel te krijgen.

Het heeft dus te maken met een stukje software dat dus TurboV heet. En of EPU.
Als ik beide programma's geinstalleerd hebt, dan crashed my systeem 100%.
Epu zorgt dat me energie en performance dus beter wordt namaten die op AUTO staat.
Als ik hem op High performance zet, wordt de energie niet beheert.

TurboV. Zodra die geinstalleerd is, en de EPU op high performance staat, gaat het 15 minuten prime95 goed daarna blue screen.

Zodra ik Turbo V uninstalleer , blijft hij meer dan 16 uur prime95 draaien.

Of het komt door EPU dat niet goed samenwerkt met TurboV.
Misschien moet ik EPU uninstalleren, en alleen TUrboV gebruiken.

Ik denk dat beide programma's kernel drivers gebruiken die dus core's activeren en deactiveren, en dan werken ze elkaar tegen en dan crashed het.

• Reepje
  • Niet online
Ja, overklokken doe je in de bios, niet met suffe programmatjes als turbov. Dan vraag je gewoon om crashes.

Geldt overigens voor de meeste van die zogenaamde "tune" programmatjes, ze maken je computer niet alleen instabiel, veelal loopt de boel nog langzamer ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Hij loopt 38 uur prime95 zonder problemen op 4.43 ghz.

Dit topic kan gesloten worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee