Toon posts:

MacOS [Lion] maakt schijf niet leger?

Pagina: 1
Acties:

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 15:48

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb hier een Macbook Pro uit 2008 waar ik recentelijk een SSD van Intel in heb gezet. Werkt allemaal fantastisch..

Afgelopen weekend heb ik de stap gewaagd en MacOS X Lion geïnstalleerd (Developer Preview 4) wat ook gewoon zonder al te veel gekke problemen werkt..

De 80GB Intel SSD (320 oid) begon voor mijn idee wel wat vol te raken. Met Geektool heb ik mooi op mijn desktop het aantal vrije GiBs staan en deze gaf toch inmiddels 58GiB gebruikt van de 74GiB totaal.. Dat maakt nog +/- 15GiB vrij ..

Deze gegevens haal ik op met de standaard "df"-util..
bash-3.2# df -h
Filesystem      Size   Used  Avail Capacity  Mounted on
/dev/disk0s2    74Gi   58Gi   15Gi    80%    /
devfs          181Ki  181Ki    0Bi   100%    /dev
map -hosts       0Bi    0Bi    0Bi   100%    /net
map auto_home    0Bi    0Bi    0Bi   100%    /home 

Dus ik verwijder wat rommel die ik niet nodig heb (toch zo'n 10GB verwijderd), verwijder alles uit de trashcan en doe een CleanMyMac en check de disk. Ondanks dit, blijft df gewoon domweg zeggen dat er 15GiB vrij is ... :?

Als ik een " sudo du -sch * / " uitvoer op de console, zie ik dat er maar 32G total gebruikt wordt. In worst case, 74GiB minus 32GB is toch echt wel meer dan de genoemde 15GiB van du :?
bash-3.2# du -csh *
9,0G	Applications
1,4G	Developer
 13G	Library
4,0K	Network
2,2G	System
5,9G	Users
4,0K	Volumes
3,7M	bin
  0B	cores
4,5K	dev
4,0K	etc
1,0K	home
 15M	mach_kernel
1,0K	net
819M	private
2,2M	sbin
4,0K	tmp
404M	usr
4,0K	var
8,0K	~
 32G	total

Om het nog spectaculairder te maken, Disk Info van Lion geeft aan:
Capacity: 79,17 GB
Available: 37,1 GB
Used: 42,06 GB

En diskutil info / zegt:
   Total Size:               79.2 GB (79166603264 Bytes) (exactly 154622272 512-Byte-Blocks)
   Volume Free Space:        16.6 GB (16557694976 Bytes) (exactly 32339248 512-Byte-Blocks)
   Device Block Size:        512 Bytes

Mijn vraag is dan ook, zie ik iets over het hoofd en welke is nou wel goed :? 8)7

Partition type is Apple_HFS overigens.

[Voor 27% gewijzigd door WHiZZi op 15-06-2011 16:46]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• ExNomenDei
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:09
Reboot eens?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• eclipx
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2017
Jah, wat verwacht je? Dat alles vlekkeloos en stabiel zal werken?

Developer Preview aka Release Candidate aka Beta aka Alpha aka buggy

Hard, tek & jumpstyle liefhebber? Check dan eens www.youtube.com/hardbeatzmusic

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Reboot al meerdere keren gedaan (uiteraard :P )

En nee, ik verwacht geen probleemloos systeem met een Developer Preview.. maar dit zijn wel hele vreemde waardes. Dat is de reden van mijn vraag..

Als het nu echt een bug is, dan kan ik die ook ergens melden.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 15:19

Apache

amateur software devver

Gebruik je filevault? Die veroorzaakte ook zo'n dingen bij mij, om de x-reboots gaat hij bji het afsluiten/uitloggen je profiel ECHT cleanen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Anoniem: 124681
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Lion maakt toch een partitie aan om te kunnen recoveren / een nieuwe installatie te kunnen doen? Die ruimte ben je dan kwijt . . lijkt me?

[Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 124681 op 16-06-2011 15:54. Reden: typo]

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ik weet niet of Lion dat doet ?

Ik gebruik verder geen Filevault oid. Toevallig vanochtend de laatste update geinstalleerd, maar helaas geen concrete verbetering.. :{

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 12:00
Apache schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:30:
Gebruik je filevault? Die veroorzaakte ook zo'n dingen bij mij, om de x-reboots gaat hij bji het afsluiten/uitloggen je profiel ECHT cleanen.
FileVault cleant elke keer dat je uit logt onder voorwaarde dat je laptop aan de netstroom hangt. Heb hier ook al eens problemen mee gehad, 10x uitloggen en de ruimte kwam niet vrij, stekker erin -> probleem opgelost.

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 17:43
Misschien zijn het Local Snapshots van Time Machine?

[Voor 57% gewijzigd door Bram® op 16-06-2011 16:30]

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Goh, er is inderdaad een "recovery" partitie achtig iets (opstarten met "option" indrukken). Deze is alleen maar 1.4GB volgens de diskutility in die recovery partitie.

Die local snapshots zal ik even naar kijken... is mij bij SnowLeopard nooit opgevallen iig..

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 17:43
WHiZZi schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:30:

Die local snapshots zal ik even naar kijken... is mij bij SnowLeopard nooit opgevallen iig..
Local Snapshots is ook pas vanaf Lion... bij SL was het altijd naar een andere partitie/drive backuppen

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
omg.. dat was het..

Bram is de held van de dag :P

Als ik timemachine uitzet, heb ik ineens 38GiB vrij.. \o/

Nu weet ik het in ieder geval waar die ~20GiB naartoe verdwijnt. Problem solved!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:46
WHiZZi schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:36:
omg.. dat was het..

Bram is de held van de dag :P

Als ik timemachine uitzet, heb ik ineens 38GiB vrij.. \o/

Nu weet ik het in ieder geval waar die ~20GiB naartoe verdwijnt. Problem solved!
Oftewel, hopen dat Versions en "auto-save" straks ook gewoon worden weggeschreven naar je timemachine-schijf, en niet lokaal...

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ik snap de logica wel van Apple. Overigens heb ik TimeMachine gewoon weer aangezet (alhoewel mijn TimeMachine nu een 22km verderop staat :+ ) en de disk space blijft gelijk.

Ze maken het iig erg moeilijk om uit te schakelen. Ik snap dat je dit niet zomaar zou kunnen uitschakelen, maar ik heb niet voor niks een timemachine gekocht en hoef dus geen lokale backups te hebben. Ze hebben helaas het vinkje "Keep local copy" weggehaald bij de TimeMachine prefs..

Ah well, in ieder geval weer één van de vragen des levens opgelost :P

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee