Toon posts:

[Internet Explorer] Compatibiliteits mode

Pagina: 1
Acties:

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:57
Hoewel ik niet 100% zeker ben of dit topic hier hoort, lijkt het mij wel de meest logische keuze.

Ik ben even benieuwd naar de werking van de compatibiliteits mode (CM vanaf hier genoemd) van Internet Explorer (versie 8 en 9).
Wat ik weet is dat je de CM in kan schakelen om een pagina te renderen alsof je een oudere browser gebruikt. Bijvoorbeeld, omdat je pagina nog niet geupdate is naar de nieuwe versie van Internet Explorer.

Daarnaast merk ik ook dat er hiermee sommige zaken omvallen. Zaken die in IE8 wel goed werken, werken in CM niet meer. Een voorbeeld:
Ik maak gebruik van een ModalPopupExtender als overlay (voor als de site aan het laden is). In normale mode zijn alle onderliggende knoppen niet aanklikbaar, maar in CM wel.
In normaal IE7 werkt de overlay wel naar behoren.

Er lijkt dus een verschil te zitten tussen CM en IE7 zelf. Of rendert CM de site niet als IE7, maar als IE6 bijvoorbeeld?

Lang verhaal, maar wellicht dat iemand mij wat verheldering kan geven.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:29

crisp

Devver

Pixelated

Compatibility mode wijkt inderdaad op punten af van bijvoorbeeld een 'native' IE7. Het is dan ook niet bedoelt als development tool. Het grootste probleem van compatibility mode is echter dat er ook gebruikers zijn die daar (vaak onwetend) gebruik van maken; daardoor is het wel een extra 'browser' waar je weer rekening mee moet houden (of je moet stomme proprietary meta-tags of HTTP-headers gaan gebruiken). Met dank aan Microsoft voor deze troep.

Intentionally left blank

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59

Bosmonster

*zucht*

Wat crisp zegt. En het wordt met elke IE-versie erger, want ze blijven maar meer compatibility-modussen toevoegen.

Soms vraag je je wel eens af welke Josti's daar werken.

• PdeBie
crisp schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 11:56:
Compatibility mode wijkt inderdaad op punten af van bijvoorbeeld een 'native' IE7.
Ai, daar was ik dus al bang voor.
Het grootste probleem van compatibility mode is echter dat er ook gebruikers zijn die daar (vaak onwetend) gebruik van maken; daardoor is het wel een extra 'browser' waar je weer rekening mee moet houden
Met dat soort gebruikers heb ik vrijwel alleen maar te maken. Gebruikers van het type 'ga-met-muis-naar-rechter-bovenhoek'.
(of je moet stomme proprietary meta-tags of HTTP-headers gaan gebruiken).
Wat bedoel je hiermee als ik vragen mag?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

http://www.google.nl/sear...mpatibility+mode+meta+tag

[Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 15-06-2011 12:09]

• PdeBie
ow die truc ja. Daar ben ik dus echt geen voorstander van.
IE8 en 9 zijn uit en daarvoor hebben we de handel ook naar ontwikkeld. Nu kwam onze tester er alleen achter dat in CM de overlay dus niet werkte zoals behoren.

Mooi crap dus.

Gevalletje 'just an ordinary day in front-end-development'??

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Njah, normaliter zal het niet al te veel problemen op moeten leveren. Maar blijkbaar gebruik je al script/css die dus gewoon niet (goed) werkt onder IE7 ;)

Ik weet niet wat die "ModalPopupExtender" doet.

edit: Ah... volgens mij iets van ASP.NET.

Succes ermee dan :+

[Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 15-06-2011 12:21]

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

pdebie schreef op woensdag 15 juni 12:16
ow die truc ja. Daar ben ik dus echt geen voorstander van.
Waarom niet? Daarmee ben je wel af van die vervelende compatibilitymodus. In een ideale wereld is het niet nodig, maar nu 1 regel aan je web.config toevoegen om een hoop gezeik te voorkomen? Ik zou het doen. Zet de header op ‘IE=Edge’ zodat altijd de best beschikbare modus gebruikt wordt.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 14:15

OkkE

CSS influencer :+

Wanneer je enigzins weet waar je mee bezig bent als Front-ender, zou de bezoeker ook helemaal die CM niet nodig moeten hebben. Helaas zijn er inderdaad nog een aantal mensen die er (onwetend) mee rond surfen. Al die meta tag oplossingen zijn ook niet ideaal inderdaad, maar wel een simpele oplossing.

Vind het ook een erg slechte zaak dat Microsoft maar met die CM bezig blijft. Als ze daar nu eens mee zouden stoppen, nog beter, gewoon Gecko of WebKit zouden gaan gebruiken, zou het web een veel betere plaats worden.

[Voor 3% gewijzigd door OkkE op 15-06-2011 12:33]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• PdeBie
een van de eisen van onze applicatie is dat de applicatie functioneert onder minimaal IE8. Hier voldoet de applicatie ook aan.

Het zijn juist de gebruikers die (onwetend) de CM gebruiken waar het mis mee gaat. En het gros van de gebruikers is compleet computer leek helaas.

Of kan je iets aan de header toevoegen wat ervoor zorgt dat de compatibiliteitsmode als het ware niet functioneert en alsnog als IE8 rendert?
OkkE schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 12:33:
Vind het ook een erg slechte zaak dat Microsoft maar met die CM bezig blijft.
Ik heb nooit begrepen waarom het er in zit. De CM zorgt er juist voor dat de ontwikkeling van sites afremt i.p.v. constant grote stappen vooruit te maken.
Aan de andere kant. IE is toch al niet van het gebruiken van de standaarden zoals het hoort. Je kan een site nog keurig volgens de standaarden opbouwen, zodat de site er in bv. Chrome en FF keurig uitziet en functioneert zoals het hoort, in IE werkt het vaak toch net ff anders of ziet er anders uit.

[Voor 43% gewijzigd door PdeBie op 15-06-2011 13:35. Reden: toevoeging]

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

pdebie schreef op woensdag 15 juni 13:31
Het zijn juist de gebruikers die (onwetend) de CM gebruiken waar het mis mee gaat. En het gros van de gebruikers is compleet computer leek helaas.

Of kan je iets aan de header toevoegen wat ervoor zorgt dat de compatibiliteitsmode als het ware niet functioneert en alsnog als IE8 rendert?
Ja, daar is de Edge-modus voor. Ik begrijp dat je ASP.NET gebruikt. Dan kan je in je web.config custom HTTP-headers definiëren:

XML:
1
<add name="X-UA-Compatible" value="IE=Edge" />

Of, wanneer je ook altijd ChromeFrame wilt inschakelen als dat geïnstalleerd is:
XML:
1
<add name="X-UA-Compatible" value="IE=Edge,chrome=1" />

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• PdeBie
ok nice, ga ik daar eens naar kijken.
Ik zie echter wel het volgende staan op de link die je stuurt:
Edge mode tells Internet Explorer to display content in the highest mode available. With Internet Explorer 9, this is equivalent to IE9 mode.

Because edge mode documents display webpages using the highest mode available to the version of Internet Explorer used to view them, it is recommended that you use this document mode for testing purposes only. Do not use it for production uses.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dat is een hele rare stelling. Misschien om developers die weinig kaas hebben gegeten van webstandaarden te beschermen..

• PdeBie
Rickets schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 13:38:

XML:
1
<add name="X-UA-Compatible" value="IE=Edge" />
Deze custom header toegevoegd aan de applicatie. Werkt nu naar behoren. :)

Ik ben echter wel nog steeds benieuwd naar de opmerking van MS waarom je dit niet in productie zou moeten nemen en enkel voor testdoeleinden zou moeten gebruiken.
Bosmonster schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 13:50:
Misschien om developers die weinig kaas hebben gegeten van webstandaarden te beschermen..
nog iets wat de implementatie van standaarden afremt. Die hele Compatibility mode mogen ze van mij afschaffen.

[Voor 27% gewijzigd door PdeBie op 15-06-2011 14:44]

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Waarschijnlijk omdat dit als IE10 uitkomt je dus ander gedrag krijgt en dus toekomstige compatibiliteit kan breken :+

Het idee van die tag is dus dat je hem fixed op IE9 zet, zodat als IE10 uitkomt met IE9-CM hij dus dat gedrag blijft handhaven. En waarschijnlijk doordat de gemiddelde ASP.NET'er 0,0 kaas gegeten heeft van HTML en CSS.

Een stap vooruit, 2 stappen terug.

[Voor 54% gewijzigd door Bosmonster op 15-06-2011 14:46]

• OkkE

OkkE

Omdat Microsoft helemaal niet wil dat het web vooruit gaat? [/rant]

Wat ik kan bedenken is, door die tag wordt altijd de laatste versie (renderengine) van IE gebruikt, en je weet (iedergeval bij MS) nooit of de volgende versie wel alle standaarden netjes volgt zoals de huidige. Dingen kunnen dus breken.

Maar bij Gecko en Webkit gaat het toch ook eigenlijk nooit (heel erg) fout. Dus ik zie het probleem niet van die tag gebruiken.
pdebie schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:42:
nog iets wat de implementatie van standaarden afremt. Die hele Compatibility mode mogen ze van mij afschaffen.
Dat heb je dus zelf (tot MS het wijzigt) zelf voor een groot deel in de hand met die tag op "Edge". :)

[Voor 27% gewijzigd door OkkE op 15-06-2011 14:47]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

De backward compatibility is ook iets dat vanuit de standaard moet komen, niet iets dat je moet forceren in je browser. Maar door de grote hoeveelheid proprietaire meuk die MS er in het verleden ingepropt heeft was dat geen optie.

• PdeBie
Bosmonster schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:44:
Het idee van die tag is dus dat je hem fixed op IE9 zet, zodat als IE10 uitkomt met IE9-CM hij dus dat gedrag blijft handhaven.
mja, maar we hebben vandaag bij mij gezien dat IE7-CM anders reageert dan een 'native' IE7. Dus echt handig is dat nou ook weer niet. Goed bezig MS :+

• OkkE

OkkE

Zolang Microsoft niet voor een open-source render engine kiest en niet alle Windows gebruikers laat upgraden naar de laatste versie van Internet Explorer, zie ik het somber in en verwacht ik niet dat Internet Explorer in de buurt gaat komen bij de overige browsers. Helaas.

Stel je eens voor als heel Internet Explorer niet bestond, wat voor een prachtige dingen je dan zou kunnen doen, zonder allemaal enge hacks en workarounds. Goed, maakt onze baan op dit moment wel "uitdagend". :{

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 20:50

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Als heel internet explorer niet bestond zouden we een hoop innovaties van nu niet gehad hebben. Microsoft heeft daar stiekem heel veel aan bijgedragen voor IE6. Er wordt wat te veel op MS geschopt wat dat betreft (en vaak om de verkeerde redenen).

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Als IE niet zou bestaan zou je je waarschijnlijk rot-ergeren aan Firefox ;) (dat doe ik regelmatig meer dan aan IE)

[Voor 21% gewijzigd door Bosmonster op 15-06-2011 16:52]

• OkkE

OkkE

Ik geef direct toe dat we ook een groot aantal dingen op het web hebben te danken aan Microsoft, maar je moet toch toegeven dat de manier waarop Microsoft op dit moment met Internet Explorer omgaat1 niet ideaal is voor de innovatie op het web...

1. WinXP kan niet naar IE9, straks Vista niet naar IE10. Het lijkt er op dat IE10 al weer achter loopt op "de rest" wanneer deze uit komt.
Bosmonster schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 16:52:
Als IE niet zou bestaan zou je je waarschijnlijk rot-ergeren aan Firefox ;) (dat doe ik regelmatig meer dan aan IE)
Natuurlijk heeft elke browser zo zijn bugs en eigenaardigheden, en dat zal ook nooit stoppen. Waar ik het op dit moment even over heb zijn dingen als HTML5 en CSS3 die helemaal niet werken voor < IE9... En zelfs in IE9 vaak half.

Bij Webkit en Gecko is het ook niet altijd ideaal, maar die updaten (implementeren) iedergeval stukken sneller.

[Voor 48% gewijzigd door OkkE op 15-06-2011 16:59]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee