Voor een simpele applicatie die erg weinig data verbuikt (de rest wordt met een proxy dichtgegooid) is het de bedoeling dat er behoorlijk wat WLAN clients verbonden (100-150) kunnen worden met een server. Hiervoor is in eerste instantie een Draytek Vigor 2920n aangeschaft maar al snel bleek deze zich te verslikken zodra er > 25 wireless clients verbonden waren. Het oppervlak wat bediend moet worden is zo'n 150x150 meter groot waar mensen behoorlijk dicht op elkaar staan (dus hoge dichtheid, de clients zijn voornamelijk smartphones)
Na veel zoekwerk ben ik erachtergekomen dat je erg makkelijk roaming aan kunt bieden door simpelweg meerdere access points te gebruiken met hetzelfde SSID. Daarom heb ik 4x Asus RT-N12 aangeschaft en geflashed met DD-WRT. Waarom DD-WRT? Omdat deze me behoorlijk wat opties biedt die handig zijn om dit te realiseren, waaronder een limiet stellen voor het maximale aantal clients verbonden met één access point en het versmallen van de band van 20/40 Mhz naar 10 Mhz.
Nou is er wel een groot probleem, het moet namelijk snel op- en af te bouwen zijn. De AP's kunnen dus niet op het bekabelde netwerk aangesloten worden én gelijk verdeeld worden over de zaal. De twee mogelijke manieren zijn:
Na veel zoekwerk ben ik erachtergekomen dat je erg makkelijk roaming aan kunt bieden door simpelweg meerdere access points te gebruiken met hetzelfde SSID. Daarom heb ik 4x Asus RT-N12 aangeschaft en geflashed met DD-WRT. Waarom DD-WRT? Omdat deze me behoorlijk wat opties biedt die handig zijn om dit te realiseren, waaronder een limiet stellen voor het maximale aantal clients verbonden met één access point en het versmallen van de band van 20/40 Mhz naar 10 Mhz.
Nou is er wel een groot probleem, het moet namelijk snel op- en af te bouwen zijn. De AP's kunnen dus niet op het bekabelde netwerk aangesloten worden én gelijk verdeeld worden over de zaal. De twee mogelijke manieren zijn:
- Bedraad aansluiten op het podium en 2 AP's aan de ene kant en 2 AP's aan de andere kant (kanaal 1 en 6 en aan de andere kanaal 6 en 11 voor de minste interferentie). Eventueel is het hier mogelijk om ze zendkracht aan te passen voor kanaal 6 zodat de beide AP's elkaar niet elkaar gaan storen.
- Draadloos aansloten via WDS. Er zijn 3 punten in de zaal waar 3 AP's geplaatst kunnen worden. Dit lijkt mij de meest geschikte manier om met slechts 1 kanaal een zo groot mogelijk bereik te verkrijgen. Ik vraag me alleen af of het WDS hoofd access point het gaat trekken. Ik kan helaas weinig over WDS vinden die me daar antwoord op kunnen geven.