Toon posts:

Gitaarversterker piept

Pagina: 1
Acties:

• pimmedoris
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-04-2021
Ik hoop dat jullie me met dit probleem kunnen helpen.

Mijn gitaarversterker thuis piept. Het gaat om een Engl Powerball (100 Watt Buizenversterker).
Eerst woonde ik op een studenten huis (geen geaarde stopcontacten, versterker vlak bij TV stereo ed. en nergens last van). Het probleem is ontstaan sinds ik verhuisd ben naar een appartement (met meer ruimte en goed aarding etc.).

Wat heb ik tot nu toe gedaan om de problemen te verhelpen:
- De versterker en buizen zijn al helemaal nagekeken en daar was niks gevonden. In de gitaarwinkel klonk hij ook prima, zonder bijgeluiden.
- Ander gitaar geprobeerd
- Andere kabels geprobeerd (en kabels ook omgedraaid geprobeerd)
- Andere plaatsing in huis geprobeerd
- Andere stopcontacten (ook de wasmachine aansluiting om zeker te zijn van degelijke aarding)

Waar ik me nu zorgen over maak: Ik woon in de eerste woonlaag direct boven een winkel. Daar hangen natuurlijk wel veel TL balken en wellicht andere zooi. Kan dit voor de piep zorgen? En wat zou ik hieraan kunnen doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-05 13:15
Het kan goed zijn dat je storing hebt door hoogfrequent van de onderliggende winkel. Maar wanneer heb je precies last van piepen? op elk volume? en stijgt het met het volume mee als je je versterker opendraait? Je Powerball heeft een noise gate, werkt die om de piep te onderdrukken? Is je gitaar goed geshielded?

• pimmedoris
De piep is er altijd. Als het volume hoger wordt gaat de piep mee. Als ik de treble dichtdraai, gaat de piep ook weg (logisch lijkt me?). Noisegate volledig open zetten, werkt een klein beetje, maar zodra ik dan speel wordt de piep ook weer gewoon erg hard.
Overigens heeft het ook enig invloed welke kant ik mijn gitaar opdraai. De piep wordt dan soms harder en soms iets zachter (maar is nog steeds irritant aanwezig).

Als ik de stroom eerst zou filteren voor ik deze aansluit, zou dit helpen of wordt de storing echt via de gitaar opgepikt en helpt zo'n "power-conditioner" dus niks?

[Voor 0% gewijzigd door pimmedoris op 15-06-2011 09:35. Reden: typo]

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 23:00
Ik denk dat die tl-buizen roet in het eten gooien. En zover ik op school heb geleerd, moeten bedrijven aan eisen voldoen mbt. inductieviteit en blindvermogen van TL-buizen. En het kan dus goed zijn dat ze daar niet aan voldoen.

Ken je niemand met een oscilloscoop, als je dan storing op het net ziet kun je iemand van Nuon, essent oid. langs laten komen. Zij moeten zorgen voor een fatsoenlijke spanning in jou meterkast.

Stadia was beter....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-04 19:04

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Is het weg als je de gitaar niet meer aangesloten hebt?
Ik verdenk je gitaar van het ontvangen van hoogfrequente golven. Als het weg is als je gitaar niet aangesloten is dan klopt dat (doe maar eens een mobiele telefoon in je broekzak waar je gitaar voor hangt...)
Overigens zou het (als het inderdaad van de TL-verlichting van beneden komt) weg moeten zijn als het licht beneden uit is. Is het 's avonds/'s nachts ook?

Permanent wintericon!

• pimmedoris
Volgens mij geven TL-buizen eerder een 50Hz brom. Deze piep is 5.7kHz (gemeten door iemand op een gitaar forum nav. een filmpje dat ik gemaakt had. Als ik mijn gitaar niet aangesloten heb is de piep weg. Mijn gitaar vangt dus inderdaad iets op uit de lucht lijkt me. 's Nachts is het inderdaad ook.

Maar als het dus hoogfrequente golven zijn, kan ik dan ergens uitzoeken waar dit vandaan komt en nog belangrijker: wat doe ik er tegen?

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 14:56

d-Frag

74% completed

Uit nieuwsgierigheid, al eens een ongeaard verlengsnoer ertussen geprobeerd :+ ?

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 09:04
als mijn gitaar wat "oppakt" is de bron meestal te vinden door wat rond te lopen en te kijken wanneer het harder /zachter word?

• pimmedoris
Dat is het juist. Ik heb het idee dat het niks is, in mijn huis. Ik heb al een keer alle stekkers losgekoppeld en alles uitgezet en dan mijn versterker op verschillende plaatsen in mijn appartement geprobeerd. Ook toen had ik nog steeds de harde piep.

Ik verdenk nog steeds de winkel onder me. Terecht? Of zou het enige waarin zij mij zouden kunnen storen de TL-verlichting zijn?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:09

franssie

Save the albatross

Heeft de winkel detectie poortjes? Dacht dat die ook zo rond die frequentie werkten (irritant als je met je walkman erdoorheen liep vroeger).

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• pimmedoris
De winkel heeft wel detectie poortjes, maar staan die na winkel sluiting niet uit?

• ChielW
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 17:24
In de winkel (bouwmarkt) waar ik heb gewerkt, staan de detectiepoortjes op een stroomgroep die 's avonds niet uitgeschakeld werd. Alleen de groepen voor de verlichting groepen worden daar uitgeschakeld. Kan dus goed zijn dat de winkel de detectiepoortjes dus niet uitschakelen.

Er zijn hier meerdere soorten beveiligingen die allemaal op verschillende frequenties werken, maar deze liggen niet in het gebied waar jij zegt dat de piep zit.
Magnectis systems, mixture of low-frequency (in the 10 Hz to 1000 Hz range) magnetic fields
Acousto-magnetic systems, at about 58 kHz
Radio-frequency systems, peak anywhere from 1.75 MHz to 9.5 MHz. The most popular frequency is 8.2 MHz.
Microwave systems, low-frequency (about 100 kHz) field
(wikipedia) / howstuffworks

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 09:04
loop met je gitaar + verstekrer die winkel in en zoek de oorzaak, zet je koffer open verdien je misschien nog een paar centen :D
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee