Toon posts:

Reparatie iMac 27" (Mid 2010), onderzoekskosten?

Pagina: 1
Acties:

• R0elr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-05 11:18
Goedemorgen mede-tweakers,

ik heb al sinds een aantal weken last van een vlek rechts op het scherm van mn iMac, en soms valt het scherm spontaan uit. Ik heb hier een paar weken geleden contact over gehad met Apple Nederland (ik had hem online bij de Apple Store gekocht), en zij zeiden dat ik er even langs een APR mee moest gaan.

Nu lees ik op de site van de dichtstbijzijnde APR dat ik onderzoekskosten moet gaan betalen (€75,-) terwijl de meneer van de klantenservice mij verzekerde dat het nog binnen mijn garantie viel, en alles kosteloos gerepareerd zou worden.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik ben pas 17, en moet dus erg lang werken voor die €75,-.

[Voor 3% gewijzigd door R0elr op 15-06-2011 09:04]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
R0elr schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:03:
Ik ben pas 17, en moet dus erg lang werken voor die €75,-.
Dat ligt aan wat je doet he ;)

Maar als iets onder garantie valt, heb je natuurlijk geen onderzoekskosten.
Over het algemeen rekenen bedrijven onderzoeksgarantie als iets niet onder garantie valt, maar ze er wel tijd aan hebben besteed.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18
Goedemorgen mede-tweakers,

ik heb al sinds een aantal weken last van een vlek rechts op het scherm van mn iMac, en soms valt het scherm spontaan uit. Ik heb hier een paar weken geleden contact over gehad met Apple Nederland (ik had hem online bij de Apple Store gekocht), en zij zeiden dat ik er even langs een APR mee moest gaan.

Nu lees ik op de site van de dichtstbijzijnde APR dat ik onderzoekskosten moet gaan betalen (€75,-) terwijl de meneer van de klantenservice mij verzekerde dat het nog binnen mijn garantie viel, en alles kosteloos gerepareerd zou worden.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik ben pas 17, en moet dus erg lang werken voor die €75,-.
Weet je wat ik zou doen?
Ik zou eens langs gaan bij die winkel of even bellen ja ja dat kan tegenwoordig ook allemaal, en vragen aan een medewerker van de APR hoe dit zit en hoe hier mee omgegaan wordt met een garantie geval.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• R0elr
http://www.iamstore.nl/servicedesk-mac hier staat toch duidelijk dat ze ook binnen de garantie die €75,- rekenen.

Maar rekenen ze die €75,- dan bijvoorbeeld alleen als ze niks vinden? Kan ik dan eerst een bevestiging ofzo krijgen dat er echt wel wat mis mee is?

• Shunt
R0elr schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:10:
http://www.iamstore.nl/servicedesk-mac hier staat toch duidelijk dat ze ook binnen de garantie die €75,- rekenen.

Maar rekenen ze die €75,- dan bijvoorbeeld alleen als ze niks vinden? Kan ik dan eerst een bevestiging ofzo krijgen dat er echt wel wat mis mee is?
Waarom stel je deze vragen niet aan het bedrijf waar je de vraag over hebt ?
Dan heb je binnen 5 minuten een duidelijk antwoord en dan heb je een antwoord voor je topic wat je voor het nageslacht achter kan laten.

Game PC

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Weinig.

Vergelijk een iMac 27" met een BMW. Als je met de BMW naar de garage moet, kost dat ook meestal meer dan wanneer je met een Fiatje naar de garage gaat.

Mocht je het apparaat zelf gekocht hebben: de totale kosten ervan zijn meer dan de aankoopprijs alleen. Je kunt immers veel minder zelf eraan knutselen; ff een moederbordje vervangen van 70 euro bij een PC'tje zit er niet meer bij. Het mainboard van een Apple machine laten vervangen kan je zo maar eens honderden euro's kosten bijvoorbeeld.

Hou dus rekening met onderhoudskosten wanneer je een apparaat aanschaft.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Shunt
Lethalis schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:16:
[...]
Weinig.

Vergelijk een iMac 27" met een BMW. Als je met de BMW naar de garage moet, kost dat ook meestal meer dan wanneer je met een Fiatje naar de garage gaat.

Mocht je het apparaat zelf gekocht hebben: de totale kosten ervan zijn meer dan de aankoopprijs alleen. Je kunt immers veel minder zelf eraan knutselen; ff een moederbordje vervangen van 70 euro bij een PC'tje zit er niet meer bij. Het mainboard van een Apple machine laten vervangen kan je zo maar eens honderden euro's kosten bijvoorbeeld.

Hou dus rekening met onderhoudskosten wanneer je een apparaat aanschaft.
De 75 euro onderzoek kosten zijn nagenoeg overal het zelfde. Dit BMW verhaal slaat dus op puin. Bij alle producten die ik ooit heb terug gebracht onder garantie zijn er bij mij nog nooit onderzoek kosten door berekend. Bij producten die uiteindelijk defect waren door eigen schuld dan kreeg ik netjes een factuurtje voor de toen 50 en nu 75 euro onderzoek kosten.

Game PC

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@lethalis: niet mee eens, van een product mag je best verwachten dat het (minstens) de eerste 2 jaar probleemloos werkt, en dat je bij hardwarematige problemen volledig aanspraak hebt op je garantie.

@TS: op dezelfde site staat gewoon dit:
Hierna moet de klacht verder worden onderzocht, dit kost €75,- aan onderzoekskosten. Dit bedrag dient vooraf betaald te worden. Hieruit komt een reparatieplan. Als je besluit de reparatie door ons te laten uitvoeren, worden de onderzoekkosten van de uiteindelijke kosten afgetrokken.
Hieruit maak ik op dat het om een voorschot gaat mocht je afzien van reparatie.
Als je zeker wilt zijn, is even bellen inderdaad de beste manier.

• Lethalis
  • Niet online
Shunt schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:20:
[...]
De 75 euro onderzoek kosten zijn nagenoeg overal het zelfde. Dit BMW verhaal slaat dus op puin. Bij alle producten die ik ooit heb terug gebracht onder garantie zijn er bij mij nog nooit onderzoek kosten door berekend. Bij producten die uiteindelijk defect waren door eigen schuld dan kreeg ik netjes een factuurtje voor de toen 50 en nu 75 euro onderzoek kosten.
Ik reageer vooral op het feit dat hij 75 euro veel geld vindt, maar dan wel een apparaat koopt wat enorm duur is. Je kunt er dan donder op zeggen dat er nog meer kosten bij zullen komen. Vooral wanneer de garantie gaat verlopen of wanneer er een discussie gaat komen over de reden waarom het apparaat niet meer goed werkt.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Uit het lijstje onderaan kun je opmaken dat een reparatie binnen garantie aan een Mac waar geen schade aan te constateren is, gewoon gratis is (zoals het hoort): "Reparatie hardware zonder schade Gratis".

Hoe dan ook: laat je geen 75 euro afhandig maken voor een garantiegeval! Ga eventueel naar een andere APR of rechtstreeks naar een AASP. Ik ben onlangs uitstekend geholpen bij Card Services in Zwolle: nette intake en binnen 3 dagen had ik m'n Apple Cinema Display gerepareerd terug (nieuwe voeding wegens een tikkend geluid).

Zonder kosten.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• R0elr
Ik heb meer dan een half jaar gewerkt om de computer bij mekaar te sparen, ik dacht dat het wel zo' n beetje over was met de kosten.

Tuurlijk is die 75 euro in verhouding niet veel, maar het gaat me erom dat ik die 75 euro alsnog moet betalen terwijl er iets, buiten mijn schuld om, kapot is gegaan.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 15:56

Pogostokje

* twiet *

Bel ze nou gewoon in plaats van zitten te gissen. Dan weet je hoe dat specifieke centrum omgaat met je klacht.

Als dit het beleid is van Apple, had je dit vantevoren ook kunnen weten en daarom kunnen beslissen al of niet het produkt te kopen.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Lethalis
  • Niet online
R0elr schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:29:
Ik heb meer dan een half jaar gewerkt om de computer bij mekaar te sparen, ik dacht dat het wel zo' n beetje over was met de kosten.

Tuurlijk is die 75 euro in verhouding niet veel, maar het gaat me erom dat ik die 75 euro alsnog moet betalen terwijl er iets, buiten mijn schuld om, kapot is gegaan.
Dat is precies mijn punt, er zouden meer kosten bij kunnen komen op termijn. Het is goed bedoeld advies :)

Verder zou ik inderdaad het bedrijf gewoon bellen en navragen.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Pogostokje schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:31:
Bel ze nou gewoon in plaats van zitten te gissen. Dan weet je hoe dat specifieke centrum omgaat met je klacht.

Als dit het beleid is van Apple, had je dit vantevoren ook kunnen weten en daarom kunnen beslissen al of niet het produkt te kopen.
Navragen is inderdaad goed advies.

Dit is echter geen beleid van Apple, maar van die winkel(keten).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01

AzzKickah

06-CENSORED

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:35:
[...]

Navragen is inderdaad goed advies.

Dit is echter geen beleid van Apple, maar van die winkel(keten).
Als dat zo is dan zijn ze verkeerd bezig want dat mag niet.
Als het onder garantie valt, zitten er voor de consument geen kosten aan.

Dit zou alleen kunnen als er geen defect wordt geconstateerd. En dan is 75 euro nog steeds belachelijk veel.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:19
Hoe lang heb je dan wel niet moeten werken om uberhaupt je iMac te kopen? :o

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantieproblemen horen in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• R0elr
Keiichi schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:40:
[...]

Hoe lang heb je dan wel niet moeten werken om uberhaupt je iMac te kopen? :o
uhm, februari vorig jaar begon ik met werken en oktober vorig jaar kon ik er een kopen, 10 maanden dus. (wel wat tussendoor uitgegeven hoor, zoals een abonnement voor iPhone 4). Maarja, werk zo' n 20 uur per week dus t lukt wel :)

Ik zal zo even bellen daar de lui van iAm Store...

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:34
Ik verwacht dat dit gewoon zonder kosten gerepareerd zal worden.
Kan het me ook niet anders voorstellen.

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:24

Floppus

Customer Experience matters

Waarom stuurt Apple je naar een toko welke niet eens een KvK nummer of Algemene Voorwaarden duidelijk publiceert? Slechte zaak.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:15

Flappiewappie

Hier nog meer

Reparatie hardware zonder schade Gratis

Hoe kom je er bij dat je dan 75,- moet betalen? Ze hoeven niks te onderzoeken aan je product.

Ook kun je nog gewoon de klantenservice opbellen en vragen of ze een case nummer kunnen aanvragen. Of gewoon naar een andere applestore gaan natuurlijk.

Hier staat wat

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
Floppus schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:36:
Waarom stuurt Apple je naar een toko welke niet eens een KvK nummer of Algemene Voorwaarden duidelijk publiceert? Slechte zaak.
Dat is echt vrij irrelevant. Het is een APR en geloof mij, dat word je echt niet zomaar hoor ;). Dit bedrijf voldoet aan behoorlijk wat meer voorwaarden en regels dan 99% van alle winkels in Nederland!

gewoon nee.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-05 16:21

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica