Toon posts:

klokgenerator ?????

Pagina: 1
Acties:
  • 727 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een FIC sd 11 mobo en ik wil de fsb
opvoeren . ik heb softfsb geinstald maar
nu wil ie weten wat voor een klokgenerator ik
heb.
Waar zit dan ding precies op je mobo ?
Hoe kan ik hem herkennen ??
welke gegevens moet ik opschrijven ???
bvd

Verwijderd

Stop met klooien. Je hebt duidelijk geen idee waar je mee bezig bent. Of ben je toch van plan binnenkort een nieuw mobo aan te schaffen? Ik zou eerst maar eens ff gaan lezen wat voor programma je hebt geinstaleerd.

Verwijderd

Go frits! :9

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:47
:-)

Verwijderd

Topicstarter
Sjo dan Frits Het is "overduidelijk" dat jij er wel verstand van hebt .
alleen aan je reply hen ik weinig.
de vraag wat ik wil bereiken lijkt me duidelijk.
leg jij een leek nou es haarfijn uit hoe hij
zijn fsb kan opschroeven
greetz

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
in de bios kan je kijken meeste wat niewere moederborden kun je het in de bios doen. Maar met oude moetje jumpertjes verzetten. ff moederbord boekje erbij dus. Je doet het dan dus hardwarematig. die jumpertjes zitten op het moederbord. bv 3 pinnetjes. als je nr 1 en 2 bv bedekt met een plastic dinkie hebt je 66mhz. bij 2 en 3 75 mhz bv.

Verwijderd

Smokey, op die manier kun je inderdaad je FSB veranderen maar dat is niet wat Slimbo bedoelt. In je bios of via jumpers kun je de FSB veranderen die standaard doe het mobo wordt ondersteunt. Met het programma Softfsb kun je in principe elke FSB kiezen die de chipset ondersteunt. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld je overklokte Celeron een FSB van 100 net niet trekt. Dan zet je hem net ietsje lager zodat ie wel stabiel loopt. Op die manier kun je echt het maximale uit je processor halen. Maar als je dit programma gaat gebruiken is het wel handig dat je weet wat een klokgenerator is en wat de gevaren zijn om daar mee te klooien.

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 15:11
Oke Frits:
jij hebt het ook niet helemaal begrepen. Met SOFTFSB kan je niet alle FSB's kiezen die je chipset ondersteund, maar alleen de FSB die je klokchip ondersteund. Wat jij namelijk beweerd is dat alle BX-mobo's de zelfde fsbs ondersteunen en dat is NIET waar. BE6-2 heeft er bijvoorbeeld veel en veel meer als een bX6-2.
het enige dat softfsb doet is over de SMB-bus een signaal sturen dat de klokchip opnieuw instelt. Dit is precies hetzelfde als vanuit je bios overklokken, alleen dan on de fly.

JIMBO:
Klokchip vind je meestal in de buurt van 13.xx MHZ kristal. Het klokchippie is een zwarte is met +/- 18 pootjes. 13 mhz kristal is een zilverdoosje. OP de klokic staat het serie nummer

Verwijderd

Grimreaper:

Ik neem aan dat je het 14.318 kristal bedoelt ;)

Het klok-ICtje is een klein rechthoekig zwart plakje van ongeveer 1 bij 2 cm. Soms zitten er meerdere klok-ictjes op je mobo, dan moet je inderdaad die bij het zilveren kristalletje hebben.

De bekendste merken zijn ICS, ICW (IC-Works), en Winbond.

In SoftFSB kun je ook in het klokgenerator-lijstje kijken naar wat er ongeveer op moet staan. Voor de 'x' in het lijstje mag van alles staan, bv het IC "ICS 9248AF-64" op mijn MSI kan door de softFSB 9248x-64 instelling worden aangestuurd.

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 15:11
Indeed, bunny, indeed ;)

Verwijderd

Anders hoefde je ook niet op zoek naar je klokgenerator van je BX-bord. Dat wist ik wel maar je hebt gelijk, het was niet helemaal duidelijk. Ik hoop nu dat het duidelijk is.

• Banshax
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06 14:03
grimreaper, zit hier met een abit be6 II
en een cumine 500 @ 700Mhz
das inderdaad een fsb van 140.

softfsb werkte wel [met een random clockgen, oei oei, softfsb en wrong clock gen wil je niet meemaken]en clockte m`n cpu perfect onder. nou zou het wel rete handig als ik m`n Mhz on the fly kon instellen dus maw welke clock gen heeft de abit be6 2 ??? [als ie supported is]
want het mobo zelf is niet supported.
[hmmz dit zou heel sappig kunnen uitpakken]
Pagina: 1