Toon posts:

Muurdoos met 2 aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-06 16:49
Hoi mede-tweakers

Ik ben van plan om binnenkort een utp kabel te trekken naar mijn kamer, vanuit de router in de woonkamer aangezien het draadloze signaal zeer slecht is.
Dit wil ik dan graag in een keer goed doen en er een muurdoosje aan vast maken, zodat ik hier niet een losse kabel heb liggen. Ik heb even gezocht en ik kwam op verschillende opties uit, Cat5 muurdozen en Cat6 muurdozen, beiden met 2 aansluitingen in de muurdoos. Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van zo'n muurdoos, en maakt het erg veel verschil uit (niet qua snelheid-da's het probleem niet) tussen Cat5 en Cat6 muurdozen?

Mijn eigenlijke vraag was: aangezien die muurdoos 2 aansluitingen bevat, ben ik dan ook genoodzaakt om er 2 kabels voor te trekken? Ik las het gedeelte "2 PC's aansluiten op 1 UTP kabel" in de Netwerk FAQ maar dat begrijp ik niet precies. Het is eigenlijk mijn bedoeling om geen switch hier boven te moeten gebruiken omdat dat simpelweg te ver gezocht is... :/

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-06 16:40
Nieknikey schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:18:
Mijn eigenlijke vraag was: aangezien die muurdoos 2 aansluitingen bevat, ben ik dan ook genoodzaakt om er 2 kabels voor te trekken? Ik las het gedeelte "2 PC's aansluiten op 1 UTP kabel" in de Netwerk FAQ maar dat begrijp ik niet precies. Het is eigenlijk mijn bedoeling om geen switch hier boven te moeten gebruiken omdat dat simpelweg te ver gezocht is... :/
1 kabel is:
1gbit OF (1 aansluiting ongebruikt)
2* 100mbit (beiden aansluitingen gebruikt...)

2 kabels gebruiken is 2* 1gbit.

Welk gedeelte van de FAQ snap je niet precies?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb ook zoiets gedaan, alleen dan een stuk parktischer. Gewoon op het einde van de kabel (in je kamer dus) een RJ45 stekker zetten. Met een koppelstuk sluit je er zo een extra stuk kabel op aan, en een switch zorgt voor nog veel meer kabels.

Wanddoos is leuk, maar idd, als je maar 1 kabel wilt gebruiken moet je OF 2x 100Mbit kiezen, of maar 1 aansluiting. En ik vraag me af waarom je een 2e aansluiting zou willen hebben als je ook Gbit naar beneden kunt leggen (even aangenomen dat de router die beneden staat dat ondersteunt, anders heb je er voorlopig nog niks aan).

je kunt bovenstaande overigens ook in combinatie doen: neem een wanddoos met een afdekplaatje. Gaatje er in, kabel er door en je hebt 1 aansluiting. Vooral niet te moelijk doen ;)

De enige reden waarom ik 2 kabels zou trekken is als ik over die 2e analoge telefonie oid zou willen jagen.

Edit: Misschien ben ik gek, maar kun je beter naar de oorzaak van je slechte wireless signaal gaan zoeken. Zo gedaan, kwestie van INSSIDER installeren en kijken wat er nog meer op jouw kanaal zit. Kanaal vastzetten op een (bijna) vrij kanaal en dan kijken of je een beter signaal krijgt :)
Overigens: definieer een slecht wireless signaal :)

[Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 14-06-2011 22:34]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom geen switch gebruiken? Een gigabit switch kost praktisch niks meer. Anders gewoon twee kabels trekken aangezien je niet aan 100Mbit vast wil zitten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Nieknikey schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:18:
Hoi mede-tweakers

Ik ben van plan om binnenkort een utp kabel te trekken naar mijn kamer, vanuit de router in de woonkamer aangezien het draadloze signaal zeer slecht is.
Dit wil ik dan graag in een keer goed doen
Leg dan minimaal twee kabels. het is maar een klein beetje extra werk om het gelijk te doen, later een extra kabel neerleggen is een hoop extra werk.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Nieknikey
The Eagle schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:32:
Ik heb ook zoiets gedaan, alleen dan een stuk parktischer. Gewoon op het einde van de kabel (in je kamer dus) een RJ45 stekker zetten. Met een koppelstuk sluit je er zo een extra stuk kabel op aan, en een switch zorgt voor nog veel meer kabels.
Weliswaar praktisch, maar als ik het een keer doe, wil ik het in één keer goed doen. Dus het liefst met een muurdoos.
Wanddoos is leuk, maar idd, als je maar 1 kabel wilt gebruiken moet je OF 2x 100Mbit kiezen, of maar 1 aansluiting. En ik vraag me af waarom je een 2e aansluiting zou willen hebben als je ook Gbit naar beneden kunt leggen (even aangenomen dat de router die beneden staat dat ondersteunt, anders heb je er voorlopig nog niks aan).
Heb hier een WL183 staan en die ondersteund geen gbit. Ik zit dus aan die 100Mbit vast.
Edit: Misschien ben ik gek, maar kun je beter naar de oorzaak van je slechte wireless signaal gaan zoeken. Zo gedaan, kwestie van INSSIDER installeren en kijken wat er nog meer op jouw kanaal zit. Kanaal vastzetten op een (bijna) vrij kanaal en dan kijken of je een beter signaal krijgt :)
Overigens: definieer een slecht wireless signaal :)
Reeds gedaan, die kanalen zijn het probleem niet. Ik zit hier over de grond gezien 8 meter van de router af, maar dan op de 1e verdieping. D.w.z. een dikke betonmuur van 25cm er tussen. Slecht signaal = niet kunnen gamen. Ik wil hier echt kabel hebben, dat is mijn punt van discussie helaas niet :p
Zer0 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:37:
[...]

Leg dan minimaal twee kabels. het is maar een klein beetje extra werk om het gelijk te doen, later een extra kabel neerleggen is een hoop extra werk.
daar heb je een punt, maar wat het me nou net is is dat die 2e aansluiting geen must is. Als het op 1 kabel kan is het mooi meegenomen, maar ik gebruik hier maar 1 apparaat en dat is mijn laptop.

[Voor 11% gewijzigd door Nieknikey op 14-06-2011 22:41]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Neem gewoon cat5e en je bent klaar. 2 aansluitpunten creeren voor ooit. Al heb je nu een laptop en straks misschien een extra ap of een playstation of wat dan ook dan heb je en dan ook geen extra kabels voor de switch etc. gewoon plug and play en klaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nieknikey schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:39:
Heb hier een WL183 staan en die ondersteund geen gbit. Ik zit dus aan die 100Mbit vast.
Maar dan zou ik toch gigabit aanleggen, je wilt op de toekomst voorbereid zijn. Dan hoef je niet over een paar jaar alles opnieuw aan te leggen. Bovendien kost Cat6 niet veel meer dan Cat5a.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 16:04
Gigabit kan ook over Cat5e.

Abort, Retry, Quake ???

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

10Gigabit kan niet over Cat5e en aangezien er toch amper prijsverschil zit en hij op de toekomst voorbereid wilt zijn zou ik gewoon Cat6 aanleggen.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 16:04
Dat van "hij op de toekomst voorbereid wilt zijn" vul jij in ?

Hij is al tevreden met 100 Mbit.
Dan voldoet Cat5e, en heeft hij de mogelijkheid om door te groeien naar gigabit.

Wie weet is hij over een jaar verhuisd. Of is gestopt met gamen.

Maar goed, een wat uitgebreider antwoord :
Cat5e voldoet, maar gezien het geringe prijsverschil, en de hoeveelheid werk die je er mee hebt om het netjes aan te leggen, is Cat6 een verstandigere en meer futureproof keuze.

Abort, Retry, Quake ???

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-06 16:40
Het is heel simpel, als je maar één kabel trekt, werkt er ook maar één aansluiting op je muurdoos. De tweede plak je gewoon af ofzo. Wil je toch meerdere apparaten gebruiken, tja, dan heb je idd een switch nodig.

Theoretisch gezien kan je wel 2 aansluitingen maken op 1 kabel, maar ik zou liever toch gewoon alle 8 draadjes gebruiken, alhoewel het ook schijnt te werken met 4. Dan kan je dus wel 2 aansluitingen gebruiken (4 draadjes voor de ene, 4 voor de andere). Alleen 100Mb is dat.

Heb je alles op 100Mb, dan is Cat5 én cat 6 goed. Maakt allemaal niets uit.

Wil je ooit 1Gb gebruiken, dan moet je Cat 6 gebruiken ÉN alle 8 draadjes ipv 4. Kan je dus ook maar 1 apparaat (pc of switch) gebruiken. It's as simple as that.

Klaar :P

edit: ik lees net dat je maar één apparaat hebt... nou dan heb je geen probleem :P Vergeet bovenstaand verhaal dan maar. Alle aders van de kabel sluit je gewoon aan op de muurdoos, en als je de kabel erin steekt weet je snel genoeg of je nu de linkeraansluiting of de rechteraansluiting hebt gekozen. één van de twee werkt dan maar.

[Voor 39% gewijzigd door maarud op 14-06-2011 23:10]

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
En ook over Cat 5 O-) .
Maar nu ben je natuurlijk gek als je niet Cat 6 koopt.

[Voor 13% gewijzigd door Nivk op 14-06-2011 23:17]

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05 22:02

Achilles

Koning van de Myrmidonen

ik kan me vergissen (heb 't door m'n ouders laten betalen) maar volgens mij is het prijsverschil tussen cat5e en cat6 toch niet zo groot?

Dus gewoon cat6

[Voor 6% gewijzigd door Achilles op 14-06-2011 23:23]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• Nieknikey
Ok ik ben eruit. Het gaat 2x Cat6 worden omdat ik toch liever alles in 1 keer goed doe en het moet ook een beetje netjes worden. Mijn vader heeft van het werk een inbouw muurdoosje meegenomen, maar zijn er qua muurdoosjes verschillen? (net als bij kabels cat1 t/m 6?)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Cat 6 is wel wat lastiger te trekken. Ik heb bijna mij hele huis cat6 zitten, maar op 2 plekken kreeg ik dat niet getrokken. Cat 5e ging daar wel soepel doorheen.

Dus dat zou een reden zijn om geen cat 6 te nemen.

En ja, bij muurdoosjes zijn er ook verschillen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• pannekoek141
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 18:38
Ik zie hierboven dat het lastig is om te trekken :p.
maar nu komt het gebruik je gewoon P-25 gootjes op de want.
of ben je echt met de wandfrees aan de gang en ben je met 5 achtste PVC aan de gang?
Als je met pc aan de gang gaat heb je toch zoizo een buigveer,trekveer nodig tenzij je geen bochten maakt...
Nou succes En Ik heb hier een gewoone cat5 die wel 1000mb ondersteunt
je hebt verschillende ofzo,
En voor de doos.
Weet je hoe je cat5 of 6 in de doos moet aansluiten?
je kan het op het internet denk wel vinden welke kleuren waar moeten
en je hebt een utp tang nodig :P
ik zal voor de zekerheid nog even op de zaak kijken en zien wat er allemaal is voor utp opbouw...
Dan maak ik effe een foto

[Voor 26% gewijzigd door pannekoek141 op 15-06-2011 22:37]

Suh dude

• Nieknikey
En waar kan ik dan aan zien of het een cat5 kastje betreft? :p dus niet dat ik dadelijk een cat6 kabel trek terwijl het kastje bij wijze van spreke nog veel ouder is? :/ dan zal i8k dus een nieuwe muurdoosje moeten kopen denk ik? :S en waarom is cat6 dan precies moeilijker om te trekken?

Anoniem: 353372

Cat6 kabels zijn dikker dan Cat5 of Cat5E. Over het doosje alsje pre-fab koopt dan staat het er meestal wel op

• Nieknikey
Maar dat doosje is al wat oud. Het zal sowieso geen cat6 zijn. Is er een manier om uit te vinden of het doosje dan cat5 is? Het doosje heb ik dus niet meer omdat de muurdoos van pap's werk komt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee