Toon posts:

Subwoofer tikt

Pagina: 1
Acties:
  • 944 views

Onderwerpen

• Robert-JanS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 19:31
Heb al eea. doorgelezen op het forum maar kan nog niet vinden wat ik zoek.
Door het hoge aantal verschillende mogelijkheden is dat ook nogal lastig.

mijn situatie: mijn subwoofer tikt en ik weet niet waar het van komt en hoe ik het kan verhelpen.

mijn setup: Computer met Asus Xonar geluidskaart.
optisch aangesloten op een Onkyo TX-sr506 receiver
daarop aangesloten 2x Klipsch RB'51's als fronts
Klipsch RC-52 centerspeaker en RS-52 surrounds
Mijn Klipsch RW-12d subwoofer met een goeie kabel aangesloten op de subwoofer pre-out.

eerder heb ik eens gehad dat mijn gewone speakers ook kraakten, toen heb ik wat instellingen in m'n receiver veranderd en nu is dat wel verholpen.

het kraken van mijn subwoofer komt vooral voor bij de wat hogere volumes en bij acute activiteit v.d. sub
dus bij films als er opeens wat ontploft bijvoorbeeld.. dat lijkt het net of hij ergens tegenaan tikt.

ik weet niet precies wat ik nou in moet stellen..
ik kan instellingen op de pc veranderen
instellingen van de geluidskaart
instellingen van de receiver
en de sub zelf kan ik instellen.

de instellingen die ik heb:
Asus Xonar D2 audio center staat standaard maar doet volgens mij toch niets op de s/pdif passtrough
(is het trouwens slim om hem daarop te hebben staan?)
Onkyo Receiver:
Listning mode staat op: Neo 6: music
Double bass staat: on.. als ik die off zet doet mijn sub het niet meer, wat houd deze instelling precies in?
Verder zijn er natuurlijk nog heel veel andere instellingen als ik daarvan iets moet veranderen hoor ik het wel.

kan het ook zijn dat mijn sub wel echt stuk is? dat ik hem niet goed ingespeeld is?
en dat nu de woofer tegen de spoel aantikt bijvoorbeeld? heb ik ook wel eens ergens gelezen geloof ik.

ben er al mee terug naar de winkel geweest maar uiteraard had ik daar totaal geen last (alleen de sub meegenomen, aangesloten op een receiver die daar stond.. geen problemen, daarom denk ik ook dat het aan mijn receiver ligt, hoewel in de winkel mijn sub niet heel erg hard stond.. en hij bij lagere volumes daar geen last van heeft. Het is een sub van bijna 500 euro en zo woest hard staat hij nou ook weer niet waneer hij tikt, dat zou hij echt aan moeten kunnen!)
verder heb ik mijn scherm van de pc via mijn receiver aangestuurd.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Begin met uitsluiten.
Sluit een andere audio bron aan als 'Computer met Asus Xonar geluidskaart' en luister of je sub nu ook tikt.

Zo sluit je of je receiver uit, of je computer met Asus Xonar geluidskaart.
Daarna praten we verder. :+

Alles kan stuk.

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:25
Staat ie niet gewoonweg te hard dat ie over zn xmax heengaat? Zeker bij lagere frequenties wil nog wel eens het geval zijn dat de subwoofer behoorlijk te keer gaat.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

En toen bleef het heel stil bij de TS? :P

[Voor 13% gewijzigd door remco_k op 22-06-2011 22:19]

Alles kan stuk.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 22:35
tweakG5 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:58:
Staat ie niet gewoonweg te hard dat ie over zn xmax heengaat? Zeker bij lagere frequenties wil nog wel eens het geval zijn dat de subwoofer behoorlijk te keer gaat.
Een RW-12D heeft een dusdanig vermogen dat dan het huis op zijn grondvesten staat te trillen 8)

Ik zou het zoeken bij de combo versterker, pc. Hoe heb je ze aangesloten? Gebruik coax of spdif en zet alle neo 6 oid. emulaties uit. Double bass klinkt ook supervaag, uitzetten die hap. Heeft een RW-12d echt niet nodig. Voor de zekerheid zet je hem op flat ipv punch of depth, dan weet je zeker dat het niet aan een overbelaste sub ligt.

Ik zou gewoon Dolby Digital Live gebruiken, werkt het beste.Weet niet of een Xonar dat heeft, maar tegenwoordig elke Realtek onboard audio heeft het.

Ryzen 5 5600X, Gigabyte X570 Elite, 32Gb GSkill PC3600C16, MSI Gaming X 3060TI, Samsung 970 EVO, Seasonic 550 Platinum

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:58

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

remco_k schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:18:
En toen bleef het heel stil bij de TS? :P
Mja, TS is vijf miniten na het plaatsen van dit topic nog één keer online geweest en daarna niet meer. Grote kans dat een dergelijk topic nog op vijf andere fora staat ook. Nee, op deze manier GoT gebruiken hoeft van mij niet..

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee