Beste tweakers,
Sinds een aantal weken vertoont mijn computer kuren. Even concreet: De PC wil niet altijd beeld geven bij het booten. Het is altijd zo dat als ik de PC aanzet je de coolers hard hoort aangaan en dan qua toerental afneemt. Wanneer de PC niet boot blijft hij op 100% blazen en geeft mijn PC geen signaal. Wat ik vaak moet doen is de computer uitzetten en weer aanzetten, soms meerdere keren. Nu is het zo dat dit NIET consequent is. Soms gaat het dagen goed, boot hij in 1 keer, maar sommige dagen is het drama.
De performance in windows is gewoon goed. Toch vind ik het vervelend om met (een in die tijd) dure setup problemen te hebben. Na diverse onderdelen getest te hebben vermoed ik het moederboard. Graag verneem ik jullie mening.
Specs PC:
- AMD phenom II 1055t
- Xigmatek CPU cooler
- ASUS crosshair III formula
- 8GB DDR3 mushkin geheugen
- Club 3d AMD radeon 4850 512MB
- XFi mb geluidskaart ('onboard kaart ASUS met PCI-e aansluiting)
- Coolermaster 550 watt voeding
- SSD intel 320 series 80GB
- 2 x Samsung 1TB
- Coolermaster 690 lite kast
- NEC AD7200S brander
Wat heb ik geprobeerd?
Andere voeding > Tagan 480 watt, zelfde problemen
Ander geheugen > Corsair XMS 3 geheugen, zelfde problemen
Memtest86+ > beide soorten geheugen na 12 uur testen geen problemen
SSD eruit en alleen normale HDD's > zelfde probleem
Bios instellingen veranderd van AHCI naar IDE > zelfde probleem
Andere videokaart (ATi x1300) > zelfde probleem
BIOS geupdate > zelfde probleem
Nu is het ook zo dat wanneer de PC wel boot, het Republic of gamers / ASUS logo soms stotterend naar voren komt. Ik heb er een filmpje van gemaakt, zie hier wat ik bedoel (GELUID UIT = BUREN ZIJN AAN HET SCHUREN, SORRY DAARVOOR!):
YouTube: FILMPJE
Maar nogmaals, zelfs dit stotteren leidt niet tot een traag systeem!
Wat kan dit zijn?
PS : moederboard komt bij Coolprices vandaan. Deze is failliet... Kan ik ook bij ASUS direct een RMA aanvragen?
Sinds een aantal weken vertoont mijn computer kuren. Even concreet: De PC wil niet altijd beeld geven bij het booten. Het is altijd zo dat als ik de PC aanzet je de coolers hard hoort aangaan en dan qua toerental afneemt. Wanneer de PC niet boot blijft hij op 100% blazen en geeft mijn PC geen signaal. Wat ik vaak moet doen is de computer uitzetten en weer aanzetten, soms meerdere keren. Nu is het zo dat dit NIET consequent is. Soms gaat het dagen goed, boot hij in 1 keer, maar sommige dagen is het drama.
De performance in windows is gewoon goed. Toch vind ik het vervelend om met (een in die tijd) dure setup problemen te hebben. Na diverse onderdelen getest te hebben vermoed ik het moederboard. Graag verneem ik jullie mening.
Specs PC:
- AMD phenom II 1055t
- Xigmatek CPU cooler
- ASUS crosshair III formula
- 8GB DDR3 mushkin geheugen
- Club 3d AMD radeon 4850 512MB
- XFi mb geluidskaart ('onboard kaart ASUS met PCI-e aansluiting)
- Coolermaster 550 watt voeding
- SSD intel 320 series 80GB
- 2 x Samsung 1TB
- Coolermaster 690 lite kast
- NEC AD7200S brander
Wat heb ik geprobeerd?
Andere voeding > Tagan 480 watt, zelfde problemen
Ander geheugen > Corsair XMS 3 geheugen, zelfde problemen
Memtest86+ > beide soorten geheugen na 12 uur testen geen problemen
SSD eruit en alleen normale HDD's > zelfde probleem
Bios instellingen veranderd van AHCI naar IDE > zelfde probleem
Andere videokaart (ATi x1300) > zelfde probleem
BIOS geupdate > zelfde probleem
Nu is het ook zo dat wanneer de PC wel boot, het Republic of gamers / ASUS logo soms stotterend naar voren komt. Ik heb er een filmpje van gemaakt, zie hier wat ik bedoel (GELUID UIT = BUREN ZIJN AAN HET SCHUREN, SORRY DAARVOOR!):
YouTube: FILMPJE
Maar nogmaals, zelfs dit stotteren leidt niet tot een traag systeem!
Wat kan dit zijn?
PS : moederboard komt bij Coolprices vandaan. Deze is failliet... Kan ik ook bij ASUS direct een RMA aanvragen?
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)