• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:48
Beste tweakers,

Sinds een aantal weken vertoont mijn computer kuren. Even concreet: De PC wil niet altijd beeld geven bij het booten. Het is altijd zo dat als ik de PC aanzet je de coolers hard hoort aangaan en dan qua toerental afneemt. Wanneer de PC niet boot blijft hij op 100% blazen en geeft mijn PC geen signaal. Wat ik vaak moet doen is de computer uitzetten en weer aanzetten, soms meerdere keren. Nu is het zo dat dit NIET consequent is. Soms gaat het dagen goed, boot hij in 1 keer, maar sommige dagen is het drama.

De performance in windows is gewoon goed. Toch vind ik het vervelend om met (een in die tijd) dure setup problemen te hebben. Na diverse onderdelen getest te hebben vermoed ik het moederboard. Graag verneem ik jullie mening.

Specs PC:
- AMD phenom II 1055t
- Xigmatek CPU cooler
- ASUS crosshair III formula
- 8GB DDR3 mushkin geheugen
- Club 3d AMD radeon 4850 512MB
- XFi mb geluidskaart ('onboard kaart ASUS met PCI-e aansluiting)
- Coolermaster 550 watt voeding
- SSD intel 320 series 80GB
- 2 x Samsung 1TB
- Coolermaster 690 lite kast
- NEC AD7200S brander

Wat heb ik geprobeerd?
Andere voeding > Tagan 480 watt, zelfde problemen
Ander geheugen > Corsair XMS 3 geheugen, zelfde problemen
Memtest86+ > beide soorten geheugen na 12 uur testen geen problemen
SSD eruit en alleen normale HDD's > zelfde probleem
Bios instellingen veranderd van AHCI naar IDE > zelfde probleem
Andere videokaart (ATi x1300) > zelfde probleem
BIOS geupdate > zelfde probleem

Nu is het ook zo dat wanneer de PC wel boot, het Republic of gamers / ASUS logo soms stotterend naar voren komt. Ik heb er een filmpje van gemaakt, zie hier wat ik bedoel (GELUID UIT = BUREN ZIJN AAN HET SCHUREN, SORRY DAARVOOR!):
YouTube: ‪FILMPJE‬‏
Maar nogmaals, zelfs dit stotteren leidt niet tot een traag systeem!

Wat kan dit zijn?

PS : moederboard komt bij Coolprices vandaan. Deze is failliet... Kan ik ook bij ASUS direct een RMA aanvragen?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:48
Op advies van een ASUS medewerker, jawel!, de voltages van mn RAM handmatig op 1.65v gezet (vereiste voor mijn RAM geheugen). Hij stond dus op auto, nu handmatig op 1.65v. Een paar keer geprobeerd op nieuw op te starten, nog geen problemen tegengekomen...

Het wordt de komende weken wel even aanzien of dit echt het probleem opgelost heeft. Is het uberhaupt mogelijk dat de 'auto' voltage stand kan zorgen voor een niet bootend systeem?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-01 19:17
@granny

Ja.. als je RAM-geheugen te weinig voltage krijgt, kan die weinig/niks verwerken, en kan dus zorgen voor problemen
(dit is mijn ervaringen)

http://lmgtfy.com/?q=opstartproblemen+door+ram+voltage

Hier zie je al genoeg mensen die problemen hebben.. Bij sommige moet je de Voltage veranderen.
Bij sommige moesten ze hun Moederboard RMA sturen wegens defecte chips (waarschijnlijk)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee