Problemen met bestanden overzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07 19:52
Dus linux op mijn laptop sinds een maandje, bolt zeer lekker, fijner dan Vista.
Maar nu heb ik een probleem dat ik bestanden heb op een external HDD die ik op Linux wel kan lezen, maar niet op mijn PC ( Windows 7 ).

Ik maak gebruik van een USB 2.0 schijfje van 320gb. Zet bestanden er op via linux, en dan zodra ik heb in windows duw lukt het niet meer, krijg ik melding dat ik moet formateren om het te kunnen gebruiken.

Na wat gegoogle ben ik niet wijzer geworden want meesten links zijn over Linux & Windows die naast elkaar draaien.

Iemand een ideetje? :)

mvg Yzx

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

je usb schijf partitioneren in een formaat dat windows wel snapt :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
NTFS lukt naar linux maar niet meer na windows
En Exfat bolt alleen op windows.

Meer kan ik ze niet in formateren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

yzx schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 19:43:
NTFS lukt naar linux maar niet meer na windows
En Exfat bolt alleen op windows.

Meer kan ik ze niet in formateren :(
Wat je hiermee bedoelt is voor mij totaal niet duidelijk, maar er zijn grofweg twee opties:
• NTFS of FAT partitie die Windows native kan lezen en waarvoor Linux de ntfs-3g driver nodig heeft. Deze is in vele distributies al inbegrepen.
• Een extra driver voor Windows installeren die het mogelijk maakt om andere partitietypes, bvb ext3, te lezen.

De eerste optie is aanbevolen aangezien de Windows-drivers vaak buggy zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
Firestone schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 19:50:
[...]

Wat je hiermee bedoelt is voor mij totaal niet duidelijk, maar er zijn grofweg twee opties:
Ik bedoel het zo:

Ik formateer mijn HDD naar NTFS op mijn windows, steek de HDD in mijn linux zet er bestanden op, daarna terug naar windows en krijg ik een conflict dat ik de HDD moet formateren om de gebruiken.

In het formateer venster heb ik de keuze uit NTFS en Exfat, De Exfat word helemaal niet herkent door linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dus linux vernaggelt je ntfs partitie zo dat windows er niets meer van snapt
(of misschien overschrijft hij hem standaard zelfs al ?)
Blijft dus de clue:
Firestone schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 19:50:
[...]

Er zijn grofweg twee opties:
• NTFS of FAT partitie die Windows native kan lezen en waarvoor Linux de ntfs-3g driver nodig heeft. Deze is in vele distributies al inbegrepen.
• Een extra driver voor Windows installeren die het mogelijk maakt om andere partitietypes, bvb ext3, te lezen.

De eerste optie is aanbevolen aangezien de Windows-drivers vaak buggy zijn.
Overigens heb ik een ext2 driver op mijn windows geinstalleerd die prima lijkt te werken :)

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 14-06-2011 21:39 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
heuveltje schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 21:38:
Dus linux vernaggelt je ntfs partitie zo dat windows er niets meer van snapt
(of misschien overschrijft hij hem standaard zelfs al ?)
Blijft dus de clue:

[...]

Overigens heb ik een ext2 driver op mijn windows geinstalleerd die prima lijkt te werken :)
Ik denk het, want als ik bv 1 file over zet lukt dat wel, zodra ik over 10mb ofzo gaat wordt het hopeloos, ook heeft dat 1 fileke dan een naam waar je denkt van dat het chinees is.

Dus gewoon terug NTFS formateren en dan ext2 driver op windows zetten en ik kan alles overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaphekje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07 13:43
Als je een ext2 driver gaat installeren lijkt het me ook handig als je de drive als ext2 gaat formatteren ipv ntfs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-07 11:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

exfat op linux kun je vergeten. Dat is speciaal door MS gemaakt om niet compatible te zijn met de Linux fat drivers.

Stom idee, maar koppel je de schijf wel netjes af voordat je hem lostrekt?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 21:22

Crakie

I want my board back, Lance

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:31:Stom idee, maar koppel je de schijf wel netjes af voordat je hem lostrekt?
Niet zo stom hoor, bleek bij mij het probleem eens te zijn, maar dan 'andersom': Windows unmountte niet netjes en daarom ging Linux over de kook.

Anyway, ik zou de schijf in Windows met NTFS formatteren, dan kan de gemiddelde Linux-distro er prima mee overweg. Het alternatief, reeds aangedragen, is ext2 of ext3 in Linux formatteren en een driver installeren op Windows om dat formaat te kunnen handelen. Beide opties werken naar behoren imo, maar vertrouw nooit op de bewuste externe schijf als (enige) backup.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gebruik je wel de optie om netjes, veilig je USB los te koppelen (rechts klikken, unmount o.i.d) ?

Dan zou je probleemloos NTFS moeten kunnen gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door u_nix_we_all op 15-06-2011 18:18 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:31:
exfat op linux kun je vergeten. Dat is speciaal door MS gemaakt om niet compatible te zijn met de Linux fat drivers.

Stom idee, maar koppel je de schijf wel netjes af voordat je hem lostrekt?
Nee ik trok gewoon los uit USB en ging naar linux, had nooit problemen met dit zo te doen, maar werkt niet bij linux zo te zien :P
Gewoon NTFS geformateerd en veilig verwijderd onder windows & linux en gaat gewoon _/-\o_

Merci allemaal, kan ik gaan studeren voor de examens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:55
yzx schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 21:08:
Nee ik trok gewoon los uit USB en ging naar linux, had nooit problemen met dit zo te doen, maar werkt niet bij linux zo te zien :P
Als je data kwijt wil raken moet je dat vooral blijven doen. Je *moet* een filesystem altijd (tenzij read-only) netjes unmounten als je het device eronder wil verwijderen uit een systeem. Dat werkt met elk besturingssysteem zo. In Windows heet dat toevallig "Safely remove device", onder Linux heet zoiets meestal 'unmounten'.
Waarom hij 'niet werkt' is omdat het NTFS filesystem niet goed is afgesloten en er een check/recovery moet gaan plaatsvinden. Bij Windows gebeurt dat mogelijk automagisch als jij hem de volgende keer inplugt. Op Linux krijg je er met een 'vreemd' filesystem als NTFS zoiets niet 'gratis'.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 06:25
Je moet een externe hd altijd eerst software matig loskoppelen en dan pas usb uitrekken.
Is nog nooit anders geweest.
Er zal een dag komen dat je hd leeg zal zijn doordat je dit zo doet.

Ext2 driver installeren om een ntfs externe hd te lezen is onnodig.
Nadeel van ext2 driver is, indien deze je ubuntu schijven kan benaderen, haal je je virussen op je ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jan99999 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:57:
Je moet een externe hd altijd eerst software matig loskoppelen en dan pas usb uitrekken.
Is nog nooit anders geweest.
Er zal een dag komen dat je hd leeg zal zijn doordat je dit zo doet.

Ext2 driver installeren om een ntfs externe hd te lezen is onnodig.
Nadeel van ext2 driver is, indien deze je ubuntu schijven kan benaderen, haal je je virussen op je ubuntu.
Nou ja leeg.... dat ook weer niet
je kan er wel een boel gezeik me krijgen dat wel :+ maar daar moet iedereen eerst hands-on ervaring mee hebben, leren doe je met vallen en opstaan. en soms loop je op straat zoals je altijd doet en dan struikel je

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
Is nog nooit gebeurt, en meestal is dat losrukken gewoon in de vluchte van PC A naar Laptop B, meestal laat ik de usb er gewoon in tot de PC is afgesloten en dan neem ik hem eruit.

Maarja nu ik dit weet :P Zal ik het niet meer gewoon uit de plug trekken :+

Pagina: 1