• jackieboy8
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-07-2021
Beste Tweakers,
Probeer mijn MSI moederbord's bios te flashen alleen een bootdisk wil niet echt meewerken.
Ik moet een MS-DOS boot cd hebben om in dos de bios te kunnen flashen. Heb al meerdere bootcd's geprobeerd zoals:
Hiren's boot cd : Werkt goed alleen kan niet in Harde schijven kijken naar mijn Bios file. Alleen kan ik zoeken in de RAM en op de cd zelf
DRDOS: Mijn USB toetsenbord doet het niet eens! En wanneer ik er dan 1 gebruik over PS/2 dan schreeuwd de Flash utility: insufficient memory !!!

Dus welke MS-DOS boot cd heb ik nodig om mijn MSI (MS-7502) moederbord te flashen?
USB is (nog) geen optie want moederbord weigerd USB's om mee op te starten en daarom moet ik mijn Bios dus flashen om mijn USB boot werkend te krijgen. (Graag een link naar de image en please geen .IMG want die doet het niet of vertel me hoe ik die branden moet want Nero 10 en alcohol 120% en Roxio werken tegen ;) )

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:38
Kan me haast niet voorstellen dat USB boot niet werkt, heb je USB Legacy Support wel aanstaan in de bios?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 00:45

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je de MSI Live-Update tool ook geprobeerd? Is volgens mij wel een Windows only tool, maar aangezien je Nero en Alcohol 120% gebruikt maak je volgens mij gebruik van Windows.

USB boot zou het bord trouwens wel moeten kunnen, maar als je er niet van geboot raakt kun je misschien proberen je BIOS file simpelweg aan een bootCD-image waarvan je weet dat die werkt toe te voegen samen met de juiste tool om het BIOS te flashen.

[Voor 41% gewijzigd door Ultraman op 14-06-2011 16:31]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• jackieboy8
@Nielson Nee echt USB boot werkt echt niet, dat word gefixed in de bios update 100000%

@Ultraman Ik kan de MSI live-tool niet gebruiken omdat het een Medion OEM is.
En ik draai Mac OS X 10.6.7 op deze PC samen met Windows 7 x64 Ultimate SP1
Maar geen MS-DOS voor mij? zonder insufficient memory meldingen etc.

• Nielson
Ik zie het inderdaad staan van dat usb boot .Als ik de update download bij Medion zie ik een windows flash tool, werkt deze niet vanuit je Win7?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MSI heeft (iig op mijn H61M-E33) een functie met een of andere hippe marketingnaam waarmee je een BIOS image op FAT32 USB stick kunt zetten en dan vanuit de CMOS setup tool ("BIOS") kunt flashen.

Ik zat ook met gedoe met CDs aangezien BIOS bug betekende dat de SATA controller niet werkte in IDE-modus :X

Soittakaa Paranoid!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 00:45

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

jackieboy8 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 16:34:
@Ultraman Ik kan de MSI live-tool niet gebruiken omdat het een Medion OEM is.
Kijk, dat zijn dus dingen die je in je topicstart wil vermelden want dat is tamelijk relevante informatie. Jij moet voor je support bij Medion zijn, MSI ondersteunt dit moederbord officieel niet.
Nou is het bord vast een relabel van iets uit hun gamma, maar dan is het zaak uit te zoeken wat als Medion support ontoereikbaar is.

Dit bord heeft ook geen flashtool geintegreerd in zijn BIOS of bereikbaar vanaf de POST?
En ik draai Mac OS X 10.6.7 op deze PC samen met Windows 7 x64 Ultimate SP1
Maar geen MS-DOS voor mij? zonder insufficient memory meldingen etc.
Ik heb je geen MS-DOS zien proberen? Verwacht ook niet dat dat gaat werken aangezien dat aardig stenen tijdperk is. DRDOS heb je ook al geprobeerd en dat werkte niet.
Misschien dat FreeDOS wat voor je kan betekenen als je het via die weg wilt proberen.

Maar er zijn ook Flash Tools die vanuit Windows werken. Ik acht de kans groot dat er een tool is die dat op jouw bord ook voor je kan, mits compatible met Windows 7 x86_64.

[Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 14-06-2011 16:41]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• jackieboy8
Flash Procedure is met Medion en MSI precies dezelfde heb de bios van Medion gedownload
en moet dit dus volgen: Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?

Dat kun je op verschillende manieren doen. Indien de PC nog floppyactiviteit vertoont na de reboot, dan kun je de BIOS herstellen met een speciale opstartflop:

AWARD BIOS
•Maak een opstartflop. Tip: DRDOS Flash op www.bootdisk.com.
•Kopieer AWDFLASH.EXE en BIOSFILE.BIN naar de diskette.
•Maak een AUTOEXEC.BAT aan met enkel de volgende regel:
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP

•Duw de flop in de gleuf en booten maar!

Alleen gebruik dus geen flop (want dat zit er niet in en kan er niet in)
Heb de bios update procedure van Medion bekeken en moet ook hetzelfde alleen dan via de MS-DOS die meegeleverd is op de Support cd. (Die bij mij niet meer werkt omdat ik mijn HD bij het installeren van Win7 volledig heb gewist en dus geen recover partitie meer heb) Dus moet het doen met een op internet te vinden MS-DOS boot cd. Misschien een Windows 98 bootcd, ik zie iedereen op internet flashen via MS-DOS windows 98 (alleen gebruiken de meeste een USB versie de rest de medion cd)

• jackieboy8
Dus niemand die mij de Windows 98 boot cd kan geven?? Want kan echt de juiste niet vinden, Dus De MS-DOS van windows 98 heb ik nodig om op cd te branden en dat ik bij mijn hd kan komen voor de bios flasher

• Nielson
Aangezien je partities ws NTFS zijn kun je daar ook met een W98 dos cd niet bij komen. Welke bios versie heb je gedownload van de Medion site, kom namelijk verschillende versies tegen?

• jackieboy8
Nee ik heb 1 partitie van FAT32 waarop volgens Medion mijn Bios in zetten
Mijn gedownloaden versie van de bios is: W7502MLN.10R
Bedankt

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10-2022

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Kijk dan hier eens naar, dit gebruik ik altijd.
http://www.biosflash.com/e/bios-boot-cd2.htm

[Voor 88% gewijzigd door DaLoona op 14-06-2011 22:40]

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

• jackieboy8
Dankzij Nielson is het volledig gelukt. Hij had me een Win98SE bootcd gestuurd en met de benodigde flash files. Super!!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In het vorige topic dat je hierover opende werden al diverse BootCD's aangeraden die 100% werken, weet ik uit ervaring. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat die allemaal niet werken bij jou. Ook over de insufficient memory error zijn oplossingen aangedragen. Gelukkig heb je het nu voor elkaar, dus als ik jou was zou ik zeker de CD die blijkbaar wel werkte maar goed bewaren ;)

• jackieboy8
Ja ga ik doen. en die insufficient memory was makkelijk op te lossen door er een paar GB ram uit te halen tot ik 4GB ram over had en toen geen melding meer. En het zal best zo zijn hoor dat die bootcd's werken. Alleen bij iedere bootcd die ik branden werkte er wel iets niet. ;)

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 00:32
Ik heb gisteravond toevallig nog mijn MSI Big Bang Xpower geflashed, je kan het met MSI liveupdate 5 doen vanuit windows :)

edit:
*ah, Een medion msi mobo..*

[Voor 13% gewijzigd door Verderf op 15-06-2011 12:23]

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

• jackieboy8
Ja dat kan met een MSI moederbord dat door MSI is uitgegeven. Die van mij kwam bij Medion vandaan. En dan is het zo dat het dezelfde flash procedure is zoals je in de flash handleiding bij MSI en Medion vind. En dat is jammer genoeg nog steeds via DOS ;)

• jackieboy8
Nou flash is volledig gelukt zoals aangegeven maar nog steeds geen USB support iemand enig idee?

• Nielson
Heb je meerdere sticks geprobeerd, en je ziet ze ook niet verschijnen in de HDD boot order? Welke opties mbt de usb functies heb je allemaal staan onder Integrated Peripherals?

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maak eens een bootable usb-stick en stop deze er in. Mijn mobo heeft ook geen 'boot from usb' optie in de bios, maar doet het wel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee