Toon posts:

Image bestand hernoemen en bestandsnaam in metadata opslaan

Pagina: 1
Acties:

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:09
Wegens weinig ervaring wil ik mijn vraag graag met jullie delen.

Met de deur in huis vallend: ik ben op zoek naar software om automagisch de bestandsnamen van afbeeldingen op te slaan in de metadata van de afbeelding en vervolgens de originele bestandsnaam te hernoemen naar een uniek gegenereerd nummer.

Op mijn zoektocht heb ik Exiftool gevonden (http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/) wat dit lijkt te kunnen.

Mijn vraag aan jullie: heeft iemand ervaring met deze tool, of andere oplossingen voor een vergelijkbaar probleem?

Mijn dank is groot.

Edit: ik zie dat dit bericht door een moderator verplaatst is naar de Client Software Algemeen categorie. Het is de bedoeling om deze software op een server te draaien, waarbij afbeeldingen die in een bepaalde netwerkmap opgeslagen worden van het hierboven beschreven proces deel uit gaan maken. Vandaar dat ik dit bericht oorspronkelijk in de Server Software categorie had geplaatst.

[Voor 25% gewijzigd door Jannibal23 op 14-06-2011 17:32]

• Jannibal23
Niemand?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb er geen enkele ervaring mee, maar als ik even naar je link kijk,dan kan het alles dat je zoekt (i.c.m. een scriptje dat nieuwe bestanden oppakt en wegzet).

Loop je ergens vast als je het probeert, of wil je het alleen proberen als anderen (positieve) ervaringen hebben? Het lijkt me gezien de vele reacties :P verstandig om gewoon zelf te testen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-05 13:20
exiftool is een robuuste perl library. Het is niet zo heel moeilijk om een perl-script te schrijven dat de taken uitvoert die je hier beschrijft. Het enige waar je echt over na moet denken is de EXIF-tag waaronder je de originele filenaam wil wegschrijven. Zelf heb ik een 64-regelig perl-script dat iets vergelijkbaars doet (in mijn geval i.c.m. exiv2): namelijk alle fotobestanden van een sd-kaart lezen en onder een aangepaste naam kopiëren naar mijn hd. De nieuwe naam is gebaseerd op het tijdstip waarop de foto gemaakt is + de oude naam.
Bijvoorbeeld:
DSC_2844.jpg => foto/2011/2011-05-30/20110530_072117_dsc_2844.jpg

Aanvulling:
Ik zie dat het kopieerdeel helemaal los staat van het rename-deel. Dat kan in exiv2 gewoon zo:
Bash:
1
exiv2 -r '%Y%m%d_%H%M%S_:basename:' rename *.jpg

[Voor 12% gewijzigd door sam.vimes op 20-06-2011 11:25. Reden: aanvulling]

• Jannibal23
F_J_K schreef op maandag 20 juni 2011 @ 10:31:
Loop je ergens vast als je het probeert, of wil je het alleen proberen als anderen (positieve) ervaringen hebben? Het lijkt me gezien de vele reacties :P verstandig om gewoon zelf te testen :)
Dank voor je reactie. Was vooral opzoek naar ervaringen van anderen, zelf testen ga ik binnenkort doen.
Dank voor je reactie en tip. Ben helemaal niet thuis in dit soort software en was dus ook niet bekend met Exiv2. Ik ga het eens nader bekijken.

[Voor 26% gewijzigd door Jannibal23 op 20-06-2011 16:18]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee