Blitz ventiel naar Frans ventiel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.041 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb sinds kort een nieuwe fiets. Deze bevalt mij prima, maar aangezien ik hem in Nederland heb gekocht zit er een Blitz-ventiel op. Het zou ook een Dunlop ventiel kunnen zijn, maar dat kan je aan de buitenkant niet zien.

In ieder geval heb ik een goede pomp die gelukkig wel past op dat ventiel. Alleen is het bijzonder moeilijk om de pomp op de juiste manier op het ventiel te krijgen. Bij een Frans ventiel kan je hem er gewoon opduwen, maar bij dit type ventiel kan ik er alleen lucht in krijgen als ik hem er opschroef. En daar zit het probleem. Het opschroeven gaat nog wel, maar erafhalen is bijzonder moeilijk.

Ik vroeg me daarom ook af of het niet mogelijk zou zijn om een verloopstuk naar een Frans ventiel te schroeven op een Blitz ventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:12

gwystyl

Beugeltje dan maar?

even voor een ies beter beeld: heb je plaatjes van de verschillende ventielen?

Ik ken alleen 'hollands' (ongeveer 5mm breed met schroefdraad, vroeger met een slangetje erin) en frans ventiel (iets smaller, zoals bij racefietsen) en autoventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
Hollands ventiel = Blitz ventiel
Frans ventiel heet eigenlijk Presta ventiel.
Ik denk dat het makkelijker is om gewoon je binnenband te vervangen, ik heb nog nooit zo'n verloopje gezien wat je zoekt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik weet niet precies wat je met dat Blitz ventiel hebt uitgespookt, maar het is normaliter geen enkel probleem om een band met zo'n ventiel op te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dit zit er momenteel op:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/Dunlop_valve.jpg/328px-Dunlop_valve.jpg

En ik zou graag dit hebben:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Presta_valve_close.jpg/328px-Presta_valve_close.jpg

De band oppompen is inderdaad geen probleem, maar het is niet eenvoudig om mijn pomp er op te bevestigen. Gewoon eropduwen gaat niet, ik moet hem er echt opschroeven. En dat vind ik niet handig.

Oh ja, het zou technisch wel mogelijk zijn om een binnenband met Frans ventiel te nemen, maar dan blijf ik zitten met een velg die een te groot gat heeft, wat mij niet zo goed lijkt voor de band.

[ Voor 16% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-06-2011 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja nieuwe binnenband werd al geopperd toch ?
of heb je nog nooit een band geplakt :+

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 14-06-2011 15:41 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
^Ik heb net mijn bericht aangepast :) Ik weet niet of dat zo goed is voor de band/het ventiel omdat het ventielgat groter is in de velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
In de fietsenmakerij waar ik gewerkt heb, pompten we een band met zo'n ventiel gewoon hiermee op:

Afbeeldingslocatie: http://hollandbikeshop.com/images/OPN42.jpg

Gewoon drukken, paar seconden wachten en klaar. Het lijkt me daarom dat je iets niet helemaal goed doet, of er iets met je pomp aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Admiral Freebee schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 15:41:
^Ik heb net mijn bericht aangepast :) Ik weet niet of dat zo goed is voor de band/het ventiel omdat het ventielgat groter is in de velg.
lijkt me geen isseu, het gat zit daar omdat je hem op moet pompen. niet om de band vast te houden. het ringetje tegen de velg is er zodat je ventiel niet wegwiebeld met het pompen en geen interne schade veroorzaakt

je hebt gewoon een gare pomp denk ik

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 14-06-2011 15:44 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Een binnenband vervangen omdat het oppompen 'moeilijk' gaat, dan schiet je volgens mij toch echt een beetje je doel voorbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een gare pomp is mogelijk in de zin dat die Blitz ventielen in België weinig voorkomen, en mijn pomp die blijkbaar niet zo leuk vindt. Ik heb dan ook alleen maar ervaring met Franse ventielen.

Maar goed, ik zal nog wel eens wat rondklooien met die pomp en dat ventiel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

koop een nederlanse pomp(slang) of een andere binnenband

Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/fietsonderdelen4you/full15541749.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 19:10

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor ongeveer 3 euro haal je een binnenband met een Presta-ventiel en verwisselen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb een fietspomp die gewoon alle drie kan. De "slang" zelf is voor type autoventiel, met zo'n lipje dat je naar beneden kan duwen om hem erop vast te zetten. Erbij zit een adaptertje voor "Franse" ventielen, een koperen dingetje dat je eerst op het ventiel moet schroeven en dan heb je een "gewoon" autoventiel waarop je de slang kan zetten. En een adapter voor "Hollandse" ventielen, die eruit ziet als het uiteinde van die slang die Fish postte. Die moet je eerst op de slang zetten, en dan het geheel op het ventiel klemmen met die klem. * Mx. Alba ziet het probleem niet? :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mijn pomp is een Zéfal Big Foot.

Maar er zit maar één adapter bij, die past op een Frans ventiel, maar ook op een Hollands ventiel. Alleen kan ik die niet op het ventiel klemmen, maar kan ik alleen de band oppompen door het verloopstuk erop te schroeven. En daar zit het probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-06-2011 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
:D Nederlanders houden niet van een Frans ventiel, maar ik wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
Gebruik je die klem wel goed? Die moet omhoog staan de klemstand, ik weet dat het een beetje open deur is, maar toch :)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 21:55

Metro2002

Memento mori

frans ventiel vind ik ook fijner. Gat is niet echt een issue. Heb ook binnenbanden gehad met afwisselend frans ventiel of NL ventiel en past allebei prima door het velggat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 17:29

Lulukai

God's gift to women

mcdronkz schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 15:42:
In de fietsenmakerij waar ik gewerkt heb, pompten we een band met zo'n ventiel gewoon hiermee op:

[afbeelding]

Gewoon drukken, paar seconden wachten en klaar. Het lijkt me daarom dat je iets niet helemaal goed doet, of er iets met je pomp aan de hand is.
Dat werkt met een luchtcompressor en is niet te vergelijken met een handmatige pomp

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Lulukai schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 11:01:
[...]

Dat werkt met een luchtcompressor en is niet te vergelijken met een handmatige pomp
Lekkere topic kick!
En jij hebt zeker nog nooit een klassieke fietspompt gezien? Zo'n houten plankje met een zwarte cylinder en een houten handvat? Daar zat zo'n slang op.
De klem open je, en de onderkant van de klem haak je om de onderkant van de kraag van een Blitz ventiel (meest populaire ventiel in NL)

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/024079/files/017774107/fietspomp-op-houten-plank-zwart.jpg
En die gebruk je dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://fietsbandplakken.com/fietsbandplakken.com/wp-content/uploads/2013/12/12oppompen.jpg

Edit:
Op de bovenste foto zit er een mooi houdertje voor de slang op, maar vroegah had je dat niet zo luxe. :P
Er is precies genoeg ruimte in de klem om hem om de zuigerstang te klippen. Dus op die manier borg je de slang netjes op.

Edit2: oh wacht, verkeerde, maar die met t groene handvat kan ook gewoon aan een klassieke pomp gezet worden. Heeft alleen geen klem en sluit af met een stukje rubber.

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 06-05-2017 11:42 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03

defiant

Moderator General Chat
Dit is een zinloze topic kick, ik zet hier daarom een slot op.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.