Toon posts:

Requirement scoring

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 301129

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit met het volgend probleem. Ik wil drie web services testen en heb hiervoor een aantal requirements opgesteld aan de hand van 3 methoden/standaarden. Nu wil ik op basis van een literatuur studie antwoord krijgen op deze requirements. Hiervoor zal ik iets van een scorings model moeten hangen aan de requirements die ik heb opgesteld. Zelf heb ik een artikel gevonden met de volgende titel: First Things First: Prioritizing Requirements. Dit model kan ik deels gebruiken.

Mij vraag aan jullie of er misschien betere modellen zijn waarmee je scores kunt hangen aan requirements. Graag hoor ik van jullie!

bedankt!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 16:26
De enige die scores of waarden aan requirements kan hangen ben je zelf. Dan blijven er een aantal methoden over die op te delen zijn in 2 modellen.
1) een prioriteitenlijst, waarbij alle items een unieke prioriteit krijgen
2) een systeem als MoSCoW, 0-10, a-e, of wat dan ook; waarbij je de items in groepen opdeelt met alle items in 1 groep dezelfde prioriteit

Topicstarter
Het probleem van een dergelijke score, met name bij het gebruik van 0-10 is dat nogal gevoelsmatig is. Stel dat ik webservice A, B, C heb en requirement 1 dan ziet mijn scorings model er ongeveer zo uit

Webservice A, B, C

Requirement 1-----------ja, nee, ja

De webservices met bijvoorbeeld de meeste "ja's" zal uiteindelijk gekozen worden. Dus als je 0-10 gebruikt, dan is het nogal gevoelsmatig...

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:53
je zou weginsfactoren eraan kunnen verbinden, ik kan me voorstellen dat de meeste ja's niet de juiste oplossing is. Bepaalde requierements zijn belangrijker dan de andere, dus kan zul je toch 0-10 moeten doen.. of 0 niet aanwezig 1 niet super 2 werkt goed.

Als je daar dan een percentage aanvast hangt, dan kun je dat bij alle requirements optellen per webservice en heb je een score.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:02
Je zou een soort relative weighting methode kunnen gebruiken zoals men hier doet: http://www.mountaingoatsoftware.com/tools/relative-weighting

Waarbij je bijvoorbeeld een feature een relative benefit een een relative penalty kunt geven, en eventueel nog andere factoren meerekenen. Formules daarvoor bestaan al, dus kun je gewoon opzoeken :)

[Voor 0% gewijzigd door Avalaxy op 14-06-2011 22:44. Reden: @RobIII niet de facturen meerekenen maar de factoren 8)7]

Topicstarter
@Avalacxy, Dit zou ik inderdaad kunnen doen. Het zelfde staat in het artikel wat ik gevonden heb. Maar kan zo'n beoordeling wetenschappelijk onderbouwd worden? Wat denken jullie? Misschien dat ik het laat valideren door een aantal domain experts en dat het dan wel valide is?

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Bij ons werken we volgende methode 'RRBT' (Risk and Requirement Based Testing) en dit bepaald veelal de prioriteiten van de diverse requirements alsmede de prioriteit van de ontwikkeling. Om de prioriteit te bepalen wordt er tijdens de bedrijfsanalyse een PRA (Product Risico Analyse) uitgevoerd.

Deze productrisico's worden verdeeld in een aantal punten ivm score: faalkans, faalkosten en risicorating. De vermelde productrisico's worden gekoppeld aan de desbetreffende requirement. En zo krijg je uiteindelijk een overzicht van de belangrijkste requirements.

Topicstarter
Oke Ik zal er even naar kijken. Kan ik op basis van de hierboven beschreven methodes welke web services het beste functioneert binnen een bepaalde domein? Door als het ware dus score te hagen aan requirements?

Stel voor dat ik requirement x heb en service 1, 2 ,3. Uiteindelijk wil ik een 1 'winnaar' hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee