Toon posts:

Acer Aspire 4736g overheat

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 88014

Topicstarter
Ik kamp al een tijdje met het probleem dat mijn Acer laptop GPU en CPU tot een 90+ graden op kunnen lopen.
Dit onderstaand schematje laat zien hoe mijn laptop Idle draait met een coolerpad eronder.

Ik heb gepoogd het stof er goed uit te blazen van buitenaf, dit zit er dan ook schoon uit van buitenaf gezien. Laptop is 2 jaar geleden aangeschafd en elke dag in gebruik geweest. Omdat zowel de GPU als CPU overheaten relateer ik dit niet direct aan de coolpasta - want die coolt normaal gesproken alleen de CPU, right?
Een paar manuels laten zien hoe ik stap voor stap eventueel de laptop open kan schroeven, dit gaat iets verder dan een paar schroefjes losdraaien! Vandaar dat ik even om advies vraag voordat ik zelf mijn laptop de vernieling in help.

Aangezien ik in China zit, los ik dit probleem liever zelf op.... ongetwijfeld dat ik de laptop terugkrijg zonder geluid oid...

Dus mijn vraag luid; als onderdelen als hdd, gpu, cpu allemaal overheaten - is dit een coolpasta probleem?

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 11:18
Grote kans dat dit een probleem is van stof. Grote kans dat open schroeven je dit laat zien ondanks dat de buitenkant schoon oogt. Meeste koelpasta's gaan toch wel iets langer mee, maar de pasta vervangen kan nooit kwaad, zeker als je deze vervangt door een wat betere pasta als AS5.

Mogelijk dat je niet heel je laptop uit elkaar hoeft te slopen, en dat je alleen een klepje hoeft los te schroeven zodat je bij je geheugen,processor, koeling e.d. kan? Ik heb zelf geen kennis van deze laptop, maar bij die van mij kan dat in ieder geval.

Topicstarter
K1pje schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:19:
Grote kans dat dit een probleem is van stof. Grote kans dat open schroeven je dit laat zien ondanks dat de buitenkant schoon oogt. Meeste koelpasta's gaan toch wel iets langer mee, maar de pasta vervangen kan nooit kwaad, zeker als je deze vervangt door een wat betere pasta als AS5.

Mogelijk dat je niet heel je laptop uit elkaar hoeft te slopen, en dat je alleen een klepje hoeft los te schroeven zodat je bij je geheugen,processor, koeling e.d. kan? Ik heb zelf geen kennis van deze laptop, maar bij die van mij kan dat in ieder geval.
om bij de koeler te komen moet ie helemaal uit elkaar, zelfs het scherm moet eraf. usb e.d. gedisconnect omdat t moederboard omgedraaid moet worden om zo bij de koeler te komen :(

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Waarschijnlijk een stof probleem, maar de koelpasta vervangen kan na 2 jaar ook geen kwaad. Een laptop uit elkaar halen is meestal niet zo tricky, als je maar goed oplet en niets forceert. Je hebt de de-assemblage manual al gevonden zeg je?

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

Topicstarter
Ik heb mij vandaag druk bezig gehouden met het koelblok en de koelpasta. Het probleem is als volgt;
Onderstaand op de foto staat aangegeven wat de GPU en CPU is. De kern van het probleem is dat de GPU te warm wordt. De reden hiervan is omdat als ik het koelblok vastzet dan zit er ruimte tussen de GPU en het koper van het koelblok. Ik heb de ruimte kunnen dichten met heel veel pasta en een schuimblokje - maar dan alsnog loopt de temp tot 90 graden.

Op dit moment zit er een 5mao (chinese munt, koper) tussen de GPU en het koelblok om dat gat te dichten. Alsnog 85 graden. Overigens heb ik wat meer pasta op de CPU moeten doen omdat die munt iets te dik is 8)7

Online heb ik gelezen dat iemand met dit model laptop een stukje koper op de GPU heeft geplaatst en zo overheating heeft verholpen. Maar hoe hij dat gedaan heeft, heeft hij niet vermeld.

Is zo'n schuim blokje effectief? Of zou een iets dunner koper muntje oid de oplossing kunnen zijn, zo ja, plaats ik dan de koelpasta op en onder het koperen plaatje?

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 88014 op 16-06-2011 14:20]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Je bent op zoek naar een shim: dun plaatje koper, knip/zaag je op maat en leg je er tussen (met aan beide kanten een rijstkorrel koelpasta). Muntje is in wezen hetzelfde, maar heeft veel reliëf en dat verkleind het effectieve overdrachtsoppervlakte enorm (pasta is minder efficiënt dan direct contact).

Waar je die kan kopen, dat durf ik je niet te zeggen, al helemaal niet in china ;)

[Voor 12% gewijzigd door noes op 16-06-2011 15:56]

Topicstarter
noes schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 15:56:
Je bent op zoek naar een shim: dun plaatje koper, knip/zaag je op maat en leg je er tussen (met aan beide kanten een rijstkorrel koelpasta). Muntje is in wezen hetzelfde, maar heeft veel reliëf en dat verkleind het effectieve overdrachtsoppervlakte enorm (pasta is minder efficiënt dan direct contact).

Waar je die kan kopen, dat durf ik je niet te zeggen, al helemaal niet in china ;)
Ok sweet. Mocht ik zo'n shim niet kunnen vinden, kan ik dan evt zo'n thermal pad gebruiken? hier doe ik geen pasta op toch? cheers _/-\o_

• K1pje
Anoniem: 88014 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:52:
[...]

Ok sweet. Mocht ik zo'n shim niet kunnen vinden, kan ik dan evt zo'n thermal pad gebruiken? hier doe ik geen pasta op toch? cheers _/-\o_
Heeft er geen thermal pad tussen gezeten in eerste instantie? Maar inderdaad, je moet er geen extra koelpasta meer tussen stoppen wanneer je een thermal pad gebruikt

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Met nog een kleine sidenote: Thermal pad is makkelijker (meestal sponsachtig dus vormt zich wel), maar wel veel minder efficiënt dan een shim. Let bij het kopen van shims op de dikte ;)

Topicstarter
Ik heb vandaag de shim geplaatst en zowel GPU en CPU zijn 60graden, idle. Als ik een intensieve game speel dan komt de temperatuur niet boven de 80 uit. Dit is het beste wat ik ervan kan maken... Zolang er geen autoshutdowns met zijn ben ik tevreden :D

• K1pje
Dat zijn prima temperaturen voor een laptop :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee