Toon posts:

Ver-8-dubbelde output op scherm

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 240577

Topicstarter
Mijn laptop, een BTO Compal FL90 model, heeft sinds vorige week een vervelende kuur, zie plaatje. (Dan wordt de titel meteen duidelijk.)

(Negeer de strepen rechts, dat is een reflectie van mijn gordijnen. :Y))

Vanaf het booten zijn er 8 identieke schermen (gedeeltelijk) te zien. Daarnaast kan Windows 7 niet meer opstarten, maar voert een diagnose uit. Hierna geeft hij geen fouten aan; na een tweede diagnose geeft hij de melding dat "A patch is preventing the system from starting," zonder indicatie welke patch dit dan zou moeten zijn.

Ik heb reeds geprobeerd om een BIOS-update te doen; dat slaagde, maar zonder verandering in het probleem.

Is dit nu hardware-, firmware-, of software-gerelateerd en heeft iemand een idee wat voor stappen ik verder kan ondernemen? (Ikzelf vrees het ergste voor de videokaart, maar bevestiging/ontkrachting is welkom!)

Alvast bedankt. :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Start 7 eens in veilige modus?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Inderdaad. Door starten in veilige modus forceer je Windows om een soort van fail safe standaard VGA driver te gebruiken. Dat kan een fout in de driver van de videokaart uitsluiten.

Heb je dit ook al tijdens het bootscherm / in het BIOS?

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Béta versie van windows 8? :+ kon het niet laten

Maar wat heb je gedaan, gebeurde dit zo ineens?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
Zo te zien is dit al in het recovery scherm van windows 7 lijkt me dat daar al de fail safe versie van de vga driver wordt geladen.

Ik zou eens kijken of het op een extern scherm ook zo is, dan eens kijken wat er gebeurt als je er een windows setup cd ingooit en als het daar ook zo is zou ik teruggaan naar bto :Y

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:50
Bedoel je met "vanaf het booten" dat je bios er ook zo uit ziet? Dan is het natuurlijk geen windows driver en verwacht ik eerder dat je videokaart aan het overlijden is.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 12:07
Een linux live cd of een ander opstartschijfje kan uitsluitsel geven over je hardware. Als je scherm daarin normaal werkt, is het dus een probleem binnen Windows.

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties!

Het probleem doet zich direct vanaf het bootscherm voor en in alle schermen. Oorzaak kan ik niet 1-2-3 vaststellen, vorige week wel een update erop gegooid waar Windows zelf een melding over gaf, misschien was dat de instigator.

Ik heb net even wat geprobeerd.
Laptop weer aangezet: normale output, oftewel één scherm (met een lage resolutie, dat wel)! Iets te laat met F8 indrukken, dus W7 ging weer in Startup Repair en vond weer niets.
Reboot, Safe Mode gekozen, hij begint met het laden van de drivers totdat hij opeens hangt en er een kort blauw scherm te zien valt (kan de melding niet lezen, zo snel gaat het), waarna hij weer reboot.

Volgende stap is proberen W7 te repareren met de DVD.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Via het F8 menu kun je aangeven dat Windows niet automatisch opnieuw op moet starten bij een BSOD.

[Voor 53% gewijzigd door Raven op 14-06-2011 10:41]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 240577 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:37:
Het probleem doet zich direct vanaf het bootscherm voor en in alle schermen.
Zo gingen Asus A6-laptops ook dood... daar lag het aan een oververhitte videochip, waarna het moederbord moest worden vervangen (en ze er een bios op installeerden die de fan constant op 100% deed blazen, enkel uitstel van executie).

Dit dus:

Als het vanaf het bios al voorkomt is het hoogstwaarschijnlijk een hardwareprobleem (afgezien van wellicht een foute bios- of firmware-upgrade). Heb je dit op een extern scherm ook?

[Voor 28% gewijzigd door CodeCaster op 14-06-2011 10:43]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Topicstarter
@Raven: Dank voor de tip.

@CodeCaster: Inderdaad, dat is precies wat zich voordoet. Is een nieuwe videokaart een optie? Had er al wat onderzoek naar gedaan, het is een 8600M GT MXM II. Nadeel is dat die dingen meteen weer kapitalen kosten.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
Anoniem: 240577 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:37:
Dank voor de snelle reacties!

Het probleem doet zich direct vanaf het bootscherm voor en in alle schermen. Oorzaak kan ik niet 1-2-3 vaststellen, vorige week wel een update erop gegooid waar Windows zelf een melding over gaf, misschien was dat de instigator.

Ik heb net even wat geprobeerd.
Laptop weer aangezet: normale output, oftewel één scherm (met een lage resolutie, dat wel)! Iets te laat met F8 indrukken, dus W7 ging weer in Startup Repair en vond weer niets.
Reboot, Safe Mode gekozen, hij begint met het laden van de drivers totdat hij opeens hangt en er een kort blauw scherm te zien valt (kan de melding niet lezen, zo snel gaat het), waarna hij weer reboot.

Volgende stap is proberen W7 te repareren met de DVD.
Als het in elk scherm is, inclusief het bios hoef je niet meer met windows te kloten, je hardware (lees gpu) is dan gewoon stuk

Laptop gpu vervangen betekent vaak moederbord vervangen. Misschien, omdat het een bto is, zit er een losse videokaart in en dan zou het eventueel een optie kunnen zijn

[Voor 8% gewijzigd door Rmg op 14-06-2011 11:18]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die generatie van videochips heeft een probleem met de gebruikte soldeerverbindingen. Deze komen los door temperatuurwisselingen. Het "beste" voor die verbindingen is dus een constante temperatuur, maar je zet natuurlijk je laptop wel eens uit en de load wisselt ook continu.

Wat je kan proberen is de MXM module in de oven te leggen. Er zijn een aantal topics op GoT over hoe je een videokaart het beste kan "bakken". Dit zou de soldeerverbindingen terug aan elkaar laten vloeien, maar het is een tijdelijke oplossing. Een nieuwe videokaart zou ook helpen, maar ook maar tot hij terug stukgaat natuurlijk. Het is in ieder geval een oplossing die duurzamer is dan het bakken.

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-05 09:15
ik heb nog een 9600gt mxm liggen voor je, pm me voor details

Topicstarter
@Rmg: Volgens mij is het een losse module, http://www.mxm-upgrade.com heeft wat informatie over dergelijke dingen.

@Adm. Freebee: Interessante tip... In ieder geval het proberen waard voor er iets nieuws gekocht wordt. :)

@martijnberk: DM!

Aan allen: nogmaals dank, ik denk dat ik voldoende informatie heb! :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee