Toon posts:

Verschil tussen 2 specifieke i3 en i5 processoren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Marcel_1981
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:36
Hallo,

Ik ben een leek op het gebied van de hardware van tegenwoordig, vandaar mijn vraag via het forum van Tweakers.net. Ik hoop dat er medetweakers zijn die mij verder willen en kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn huidige pc. Nu zit ik via pricewatch een aantal processoren te vergelijken en wat mij opvalt is dat er qua specificaties weinig verschil zit tussen de I3 en de I5. Zie link: http://tweakers.net/pricewatch/compare/612/256406;257987.

Kan iemand mij vertellen wat nu het verschil is tussen deze 2 processoren en waar ik mogelijk voor zou kunnen kiezen? Aan de hand van de getoonde specs. kom ik er in ieder geval niet uit.

Ben benieuwd naar jullie advies!

• Melkaz
  • Laatst online: 30-05 14:16

Melkaz

Melkazar

http://www.cpu-world.com/...ntel_Core_i5_i5-655K.html is wat ik onder andere heb gevonden op Google.

Waarom kies je trouwens niet voor een Sandy bridge processor? Vanwege het moederbord dat je al hebt? Maar als je al een moederbord hebt waar een I3 en I5 oppassen wat is dan je huidige processor?

PSN: Melkazar | Xbox Live: Melkaz

• Marcel_1981
Melkaz schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 09:50:
http://www.cpu-world.com/...ntel_Core_i5_i5-655K.html is wat ik onder andere heb gevonden op Google.

Waarom kies je trouwens niet voor een Sandy bridge processor? Vanwege het moederbord dat je al hebt? Maar als je al een moederbord hebt waar een I3 en I5 oppassen wat is dan je huidige processor?
Dankjewel voor je reactie. Ik zie wel wat het verschil is qua specs, alleen begrijp ik niet wat het verschil is. Misschien is mijn vraagstelling wat onduidelijk.

De dingen waar ik op zou letten zijn voornamelijk de kloksnelheid en de CPU cache. Kan ik bijvoorbeeld (icm mijn Radeon HD6870) bijvoorbeeld Crysis 2 op dezelfde settings spelen op beide processoren zonder (merkbaar) verschil in prestaties?

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Marcel_1981 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 09:56:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Ik zie wel wat het verschil is qua specs, alleen begrijp ik niet wat het verschil is. Misschien is mijn vraagstelling wat onduidelijk.

De dingen waar ik op zou letten zijn voornamelijk de kloksnelheid en de CPU cache. Kan ik bijvoorbeeld (icm mijn Radeon HD6870) bijvoorbeeld Crysis 2 op dezelfde settings spelen op beide processoren zonder (merkbaar) verschil in prestaties?
Voor benchmarks moet je even op de tab 'Performance' klikken. Ze ontlopen in ieder geval elkaar niet bijster veel.

Over Crysis 2, ik draai deze op Ultra met de specs in de Signature. Als ik http://www.techspot.com/r...-2-performance/page8.html benchmark bekijk, gebruiken ze een sterkere videokaart maar ontlopen de vergelijkbare I3 en I5 CPU´s elkaar niet veel. Maar nogmaals, is de I5 sandy bridge geen betere keuze?

• Marcel_1981
Melkaz schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:04:
[...]

Voor benchmarks moet je even op de tab 'Performance' klikken. Ze ontlopen in ieder geval elkaar niet bijster veel.

Over Crysis 2, ik draai deze op Ultra met de specs in de Signature. Als ik http://www.techspot.com/r...-2-performance/page8.html benchmark bekijk, gebruiken ze een sterkere videokaart maar ontlopen de vergelijkbare I3 en I5 CPU´s elkaar niet veel. Maar nogmaals, is de I5 sandy bridge geen betere keuze?
Aha, dat tabblad was mij nog niet opgevallen. Interessant!
Ik wil eigenlijk voor een upgrade een nieuw mobo, processor en geheugen kopen. Max. wil ik 250 euro uitgeven. Het verschil in prijs tussen Sandybridge en de ´óudere´ typen vind ik te groot voor wat je er naar mijn idee voor krijgt. Het belangrijkste verschil, zo lees ik, is dat bij Sandybridge de CPU en GPU geintegreed staan.

Of kijk jij hier anders naar?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
Verschil dat ik vanuit je link in de startpost kan opmaken is dat de i5 Turboboost heeft en dat het een K versie betreft, de K duid een processor aan met een unlocked multiplier, die het overclocken van de processor makkelijker maakt ;)

Op het gebied van de geintegreerde grafische chip (als beide of een van deze dat al hebben) ben ik niet bekend

De desktop Core i3 (non-Sandy Bridge) hebben ook zo'n geintegreerde grafische chip trouwens, maar daar ga je niet op kunnen gamen ;)

[Voor 16% gewijzigd door FastFred op 14-06-2011 10:24]

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Marcel_1981 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:14:
[...]

Aha, dat tabblad was mij nog niet opgevallen. Interessant!
Ik wil eigenlijk voor een upgrade een nieuw mobo, processor en geheugen kopen. Max. wil ik 250 euro uitgeven. Het verschil in prijs tussen Sandybridge en de ´óudere´ typen vind ik te groot voor wat je er naar mijn idee voor krijgt. Het belangrijkste verschil, zo lees ik, is dat bij Sandybridge de CPU en GPU geintegreed staan.

De geïntegreerde GPU en CPU zijn leuke features voor non gaming mensen, daar moet je geen SB voor kopen.
lees dit artikel, dan zie je dat een SB z'n geld waard is: http://www.anandtech.com/...0k-core-i3-2100-tested/20 de Sandy Bridge zijn voor gaming echt wel beter dan de oudere generatie. Dit is wat Anandtech te zeggen heeft
There's simply no better gaming CPU on the market today than Sandy Bridge. The Core i5 2500K and 2600K top the charts regardless of game. If you're building a new gaming box, you'll want a SNB in it.
ECHTER heb ik een CPU uit begin 2008 van een generatie die al 4 jaar oud is en ik draai nog steeds elke game op ULTRA, de GPU is vaak toch het belangrijkste deel om te gamen. Maar als mijn pc nu zou sterven zou ik absoluut voor een Sandy Bridge systeem gaan.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Op de Intel site kun je ook makkelijk de specs vergelijken. Overigens snap ik ook niet echt waarom je nog voor een oudere socket zou kiezen, zoveel prijsverschil zit er toch helemaal niet tussen?

• Marcel_1981
Melkaz schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 11:00:
[...]

De geïntegreerde GPU en CPU zijn leuke features voor non gaming mensen, daar moet je geen SB voor kopen.
lees dit artikel, dan zie je dat een SB z'n geld waard is: http://www.anandtech.com/...0k-core-i3-2100-tested/20 de Sandy Bridge zijn voor gaming echt wel beter dan de oudere generatie. Dit is wat Anandtech te zeggen heeft
[...]

Ik ben geen echte gamer, meer een 'occasionally gamer'. Voor mij zal het dus niet per definitie uitmaken.

ECHTER heb ik een CPU uit begin 2008 van een generatie die al 4 jaar oud is en ik draai nog steeds elke game op ULTRA, de GPU is vaak toch het belangrijkste deel om te gamen. Maar als mijn pc nu zou sterven zou ik absoluut voor een Sandy Bridge systeem gaan.
Ok, ik ga me eens verdiepen in de Sandy Bridge.. Thanks voor je hulp!

• Marcel_1981
Nielson schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 11:33:
Op de Intel site kun je ook makkelijk de specs vergelijken. Overigens snap ik ook niet echt waarom je nog voor een oudere socket zou kiezen, zoveel prijsverschil zit er toch helemaal niet tussen?
Bedankt voor het meedenken. De reden dat ik zou kiezen voor een oudere socket is om dat ik meer een occasionally gamer ben. Mijn keuze zou vallen op de oudere typen Aangezien deze voordeliger zijn dan de huidige Sandy Bridge systemen.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Marcel_1981 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:58:
[...]

Bedankt voor het meedenken. De reden dat ik zou kiezen voor een oudere socket is om dat ik meer een occasionally gamer ben. Mijn keuze zou vallen op de oudere typen Aangezien deze voordeliger zijn dan de huidige Sandy Bridge systemen.

En die vlieger gaat dus eigenlijk nooit op. Vergelijk de prijzen van een i5 2500K (of een i5 2400) maar met een i5 750. En daarbij loopt die eerste dus rondjes om de tweede.
Op het moment dat de nieuwe generatie uit komt valt deze meestal op dezelfde prijzen als de voorgaande generatie. De voorraden bij internetwinkels zijn tegenwoordig heel laag, dus hoeven ze de oude CPU's niet te dumpen.

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• Marcel_1981
--MeAngry-- schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 13:08:
[...]

En die vlieger gaat dus eigenlijk nooit op. Vergelijk de prijzen van een i5 2500K (of een i5 2400) maar met een i5 750. En daarbij loopt die eerste dus rondjes om de tweede.
Op het moment dat de nieuwe generatie uit komt valt deze meestal op dezelfde prijzen als de voorgaande generatie. De voorraden bij internetwinkels zijn tegenwoordig heel laag, dus hoeven ze de oude CPU's niet te dumpen.
Hmmm..... Interessant. Ik zal eens wat verder gaan kijken. Bedankt voor de tip!

• Marcel_1981
Ok, ik heb alle informatie die ik benodigd bent. Wat mij betreft mag er een slotje op dit forum!
Alle tweakers bedankt voor het meedenken!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Even ter informatie:
Topics gaan hier niet op slot als ze ten einden lopen, die zakken gewoon af in de diepte.
Alleen topics waar iets mis mee is worden gesloten :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Marcel_1981
Ultraman schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 16:36:
Even ter informatie:
Topics gaan hier niet op slot als ze ten einden lopen, die zakken gewoon af in de diepte.
Alleen topics waar iets mis mee is worden gesloten :)
Ok, dankje voor de info! Weer wat informatie rijker :-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee