• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-05 21:03
Hallo,

ik heb mijn pc opnieuw geinstalleerd. Ik kwam net rond met 3-4GB op de 32bits versie. Fedora 64 erop gezet, maar heb nogsteeds het gevoel dat de swap teveel gebruikt wordt.

Dit is mijn moederbord:
http://www.gigabyte.com/p...0#memory%20support%20list

even opgezocht, blijkt dat die ook ddr3 kan hebben! (tot 1333mhz).

Ik zat dus te denken aan zoiets als dit:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9S/8G
11 euro voor 8GB, das toch geen geld meer?
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK3/12G
13 voor 12GB oO

Enig probleempje: moederbord kan maximaal 1600 mhz aan.
De cpu die ik erop heb zitten is een Q9300 @ 3.00GHZ (400mhz*7.5), huidige memory 2x2 DDR2-6400 (800mhz). Als ik 8GB eropzet (1333); 667 effectief dus, moet ik deze dus onderklokken naar 400.

1. Hoever schatten jullie dat ik de memory timings (CL9) kan terugbrengen? Is CL4 mogelijk?
2. 8GB zit op 1 reepje gebakken. Geen dual channel dus, is dit veel performance verlies? Hier een benchmark:
http://www.tomshardware.c...-PROCESSING,1705-11.html# , maar is redelijk gedateerd. Is dit nogsteeds geldig anno 2011 (dd3?).

Mvg,
C. Hariri

[Voor 6% gewijzigd door C.Hariri op 13-06-2011 21:11]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-05 13:56
Ehm..., no offense, maar ik gok dat je dat ram niet voor die prijs gaat krijgen. Zijn stuk of 4 webshops die allemaal verkeerde prijzen hebben volgens mij. Na die 4 heb je ineens een sprong naar €100+ prijzen...

Ik weet niet hoeveel snelheidswinst je gaat hebben, maar denk dat het wel tegenvalt. Als je er ander ram in zet zou ik toch voor DDR3 gaan, en dan 2 reepjes van 4GB. Dit kun je eventueel nog meenemen naar een nieuwe PC...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• C.Hariri
Ik bel ze morgen dan wel even om te vragen of dit wel de goede prijs is, de meeste winkels willen er 20-30 voor hebben idd ja. Maar tot hoe ver kan ik de latency terug brengen denk je? Hoofdzakelijk gaat het me echter om meer ram, met CL9 kan ik best wel leven. Ik kan ook wel ddr2 kopen, maar zoals je zei kan ik die dan weer niet meenemen naar mijn evt volgende pc.

[Voor 27% gewijzigd door C.Hariri op 13-06-2011 21:21]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit geheugen ga je sowieso niets aan hebben. Het is ECC registered spul, en de geheugencontroller in je CPU kan daar niet mee overweg. ECC kan prima, maar het gaat fout op de registers op je module.

• C.Hariri
Oh ok, bedankt. Ik zal er dan wat ddr2 6400 bijdoen.

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-05 20:44
Check anders ook even of je ook daadwerkelijk aan het swappen bent voordat je er meer geheugen bijprikt.

In een Fedora terminal: swapon -s

Misschien dat je negatieve gevoel wordt aangewakkerd door iets anders, het zou zo maar kunnen :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die prijzen zijn overduidelijk fouten. Klik maar eens op een aantal shops met die prijzen, dan zie je dat ze daar wel de goede (duurdere) prijs hebben staan. Alleen OBCS lijkt traag met bijwerken.

En onder Linux kun je ook kijken naar de uitvoer van: free -m , daarmee kun je het huidige geheugengebruik weergeven in een terminal. Dan zie je ook wat er van je geheugen wordt gebruikt voor caching en buffers.
Als je geheugen voor een flink deel wordt gebruikt voor cache dan zit je probleem niet bij te weinig geheugen.
Gebruik je toevallig KDE4 als desktop onder Fedora? Want die doet aan indexing en allemaal van dat soort geintjes waardoor je harddisk om de zoveel tijd afgespeurd en geindexeerd wordt voor snelle zoekopdrachten. Dat is gedrag wat je kunt uitschakelen overigens.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• C.Hariri
Ik gebruik lxde op fedora. Ben vooral bezig met GIMP (photoshop) en Blender3D. 4GB raakt best snel vol, vooral met meerdere dingen open tegelijk... Het lijkt me dan het veiligst, en goedkoopst om er gewoon ddr2 6400 in te zetten..

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat zijn idd activiteiten waarvoor meer geheugen handig kan zijn. Kijken wat je geheugengebruik doet kan echter geen kwaad, weet je het iig zeker.
Aan de andere kant: 4GB DDR2-6400 kost nu iets van 45 euro, relatief goedkoop. En kwaad kan het nooit om wat extra RAM te hebben.

[Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 14-06-2011 13:46]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee