• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-06 00:31

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben sinds 2007 in de avonden aan het freelancen. Dit begon allemaal met een paar honderd euro, en dat is de afgelopen jaren langzaam opgelopen naar een paar duizend euro per jaar. Vorig jaar was echt een lekkere knaller en dit jaar loop ik al aardig op schema om vorig jaar te verdubbelen.

Ik heb netjes 30% van mijn inkomsten opzij gezet om mijn aandeel inkomsten belasting te voldoen. Alleen kreeg ik deze vrijdag de verrassing van mijn leven. Namelijk dat de Belastingdienst ook alvast even voor volgend jaar inkomsten belasting van me vordert via de voorlopige teruggave van mijn koopwoning.

Mijn vrouw in de stress want we praten over een stevige 180 euro per maand. Als ik dit had geweten had ik mijn investeringen anders aangepakt (aanschaf bureau, computer, opslag administratie etc) want daar ben ik redelijk leeg gelopen. En als verrassing mag ik mijn vrouw nu voor 180+ euro per maand bij gaan staan.

Dit gaat erg spannend worden, want zoals ondernemers wel een beetje weten, betalen klanten ook niet altijd direct hun rekeningen en daar heb ik ook last van. Mijn vraag is misschien een beetje hol en ruim, maar kan ik hier op enige vorm actie op ondernemen? Loont het de moeite om met de belastingdienst in gesprek te gaan? Nu voelt het echt alsof ik water naar de zee aan het dragen ben. Ik werk extra buiten mijn vaste baan om voor een extra centje in de pot voor de leuke dingetjes. Het zit me niet lekker.

Wellicht zie ik het verkeerd, want volgend jaar pak ik het voordeel dat ik dus minder omzet belasting in 1 keer hoef over te maken. Toch heb ik dat liever dan dat ze aan mijn voorlopige teruggave gaan rommelen.

Ik ben redelijk onkundig op dit vlak. Tips zijn dus welkom!

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:21
De voorlopige aanslag wordt geschat op basis van het huidig jaar. Waarom is het een probleem om maandelijks te moeten betalen als je het nu al apart legt? Het scheelt je wellicht nog heffingsrente ook.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 18:51
Mijn mening is dat als iemand zijn zaakjes financieel op orde heeft, het niet uitmaakt of je eens per maand of eens per jaar met de fiscus afrekent. Daar hoor je buffers voor te hebben.
Ga eens met een financieel adviseur praten, die kan je waarschijnlijk waardevolle tips geven.

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Ik heb een financieel adviseur. Dit is mijn oom die belasting adviseur is. Toen ik hem er op aansprak knikte hij netjes dat dit gebruikelijk is. Fijn dat hij het me heeft verteld van te voren. Dan had ik zoals aangegeven mijn investeringen iets meer verdeeld over het jaar.

Ik had netjes omzetbelasting klaar staan voor dit jaar, en ben lekker gaan shoppen om mijn onderneming een duw omhoog te geven. Hierdoor is mijn buffer even naar een dieptepunt gezakt. Dat vond ik niet zo spannend, immers heb ik genoeg klussen lopen die op zijn einde zitten en gefactureerd gaan worden. Ik ben er gewoon niet vanuit gegaan dat ik de omzet belasting nu vooraf moet betalen. Dat heb ik de afgelopen jaren naar mijn weten ook niet gedaan. Ik vind het gewoon onprettig dat de belastingdienst aan mijn huishouden gaat zitten rommelen. Als ik een paar mindere maanden heb moet ik wel blijven betalen terwijl ik geen omzet belasting genereer. En kan ik dus ook geen leuke dingetjes doen van de centen, immers moet ik eerst 2000+ euro plus bij elkaar gaan werken om mijn vrouw te supporten in de voorlopige teruggave.

Ik vind dat ik toch op zijn minst een keuze mag hebben. Per maand betalen of per jaar.

Normaal gesproken zet ik 30% opzij van iedere verdiende euro. plus de btw. Ik denk dat ik vanaf nu dit opschroef naar 40% zodat ik altijd meer opzij zet dan nodig. Anyweg, loont het de moeite om met de belastingdienst te bellen of is dit gewoon zoals het werkt?

[Voor 6% gewijzigd door RoyK op 13-06-2011 20:35]

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:21
Het is nogal krom dat je schrijft dat je nu "2000+ euro plus bij elkaar gaan werken om mijn vrouw te supporten in de voorlopige teruggave." kwijt bent. Dat was je altijd al kwijt, maar je moest het jaarlijks betalen met heffingsrente. Nu betaal je het per maand achteraf. De afrekeningen vinden alleen maar op een ander moment plaats. Je gaat er financieel niet ineens op achteruit.

Bij loon uit werk mag je toch ook niet je loonheffing jaarlijks betalen?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:59
Waar baseer je dat 30% opzij zetten op? Ik vind het vrij weinig... Zelfs de eerste belastingschijf zit al hoger, en daar komt dan nog ZVW bij. Totaal zit je dan al op 40-42%, net als de tweede belastingschijf.
Reserveringen neem ik zelf altijd liever te ruim dan te krap.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Je praat nu over twee dingen, omzetbelasting (BTW) en inkomstenbelasting.

Moet je ook aangiften omzetbelasting doen? Zoniet is het wellicht verstandig dat wel aan te vragen bij de belastingdienst zodat je de omzetbelasting op je uitgaven ook terug kan vorderen. Als je bedrijfje klein blijft kan het zelf zo zijn dat je onder de kleine ondernemersregeling blijft (als je per saldo minder dan €1300 (ongeveer) op jaarbasis moet afdragen hoef je helemaal niet af te dragen)

Met betrekking tot de inkomstenbelasting, als die 180 euro per maand op dit moment echt een probleem is kan je gewoon een nieuwe (lagere) voorlopige aanslag aanvragen via het programma van de belastingdienst (even op de site zoeken)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Ik zie dat een beetje anders orf. Het is misschien krom, maar ook weer niet.

Ik heb geen constante stroom van inkomsten in mijn freelance activiteiten. Het kan zomaar gebeuren dat ik 2 maanden geen facturen schrijf. Dat maakte op zich ook helemaal niet uit. Wat ik factureerde, zette ik netjes opzij wat ik moet afdragen en wat voor mezelf over blijft. Aan het einde van het jaar staat er dus netjes inkomsten belasting klaar.

Deze heb ik betaald, maar nu schat de belasting dus mij op hetzelfde bedrag in voor volgend jaar en houden ze alvast even opzij via mijn voorlopige teruggave.

Nu moet ik dus iedere maand geld naar mijn prive rekening overboeken, maar als ik geen opdrachten heb en geen facturen schrijf en dus ook geen inkomsten belasting genereer.. zit ik er toch mee in mijn maag. Immers heb ik behoorlijk op mijn buffer gezeten om materiaal aan te kopen.

ps, wat zijn jullie vlot met reageren.. ik hou het niet eens bij. nu al 2 nieuwe reacties terwijl ik typ :)
RemcoDelft schreef op maandag 13 juni 2011 @ 20:46:
Waar baseer je dat 30% opzij zetten op? Ik vind het vrij weinig... Zelfs de eerste belastingschijf zit al hoger, en daar komt dan nog ZVW bij. Totaal zit je dan al op 40-42%, net als de tweede belastingschijf.
Reserveringen neem ik zelf altijd liever te ruim dan te krap.
Ik heb eigenlijk geen idee. Mijn freelancen is eigenlijk een beetje als grap gegroeid naar wat het nu is. Ik werk naast het freelancen gewoon 40 uur voor een werkgever. Wellicht is het daarom dat 30% voldoende is? Duidelijk is, dat ik zelf vind dat het te mager is geworden. Ik denk dat ik gewoon 50/50 ga doen. Dan zit ik een stuk veiliger. De toekomt zit er op dit moment goed uit, als de opdrachten binnen blijven komen uiteraard.

[Voor 29% gewijzigd door RoyK op 13-06-2011 20:54]

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-06 16:19

Boss

+1 Overgewaardeerd

Even briefje schrijven om de situatie uit te leggen en dan kan je het meestal krijgen zoals je zelf wilt. Ook als je krap zit kan je dat gewoon uitleggen en dan hoef je voorlopig niet te betalen. Heb het vroeger ook erens moeten doen en neem aan dat ze nog steeds niet moeilijk doen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
ps, mijn excuus mensen. Ik zit dus 2 belastingen door elkaar te halen in de teksten. Ik praat over inkomsten belasting. Daar hou ik de 30% voornamelijk voor opzij. Ook de btw die ik op iedere factuur noteer zet ik netjes opzij. Ik verwacht dit jaar daar wel voordeel mee gezien de investeringen.
Backpacker schreef op maandag 13 juni 2011 @ 20:48:

Met betrekking tot de inkomstenbelasting, als die 180 euro per maand op dit moment echt een probleem is kan je gewoon een nieuwe (lagere) voorlopige aanslag aanvragen via het programma van de belastingdienst (even op de site zoeken)
Dat is dus wel mogelijk? Het had geen probleem mogen zijn, maar ik heb (door onkunde) niet op de slimste manier mijn schaak stenen op het bord uiteen gezet. Een leermoment voor mij. Die 180 euro per maand voelt wel als druk op mijn borstkas. Ik weet niet of ik al daar ben en misschien maak ik me druk om niets.

[Voor 52% gewijzigd door RoyK op 13-06-2011 20:58]

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RoyK schreef op maandag 13 juni 2011 @ 20:32:
... moet ik eerst 2000+ euro plus bij elkaar gaan werken om mijn vrouw te supporten in de voorlopige teruggave...
Je schrijft dit al eerder, maar wat heeft je vrouw hiermee te maken?
...Ik vind dat ik toch op zijn minst een keuze mag hebben. Per maand betalen of per jaar...
Heb je het de belastinginspecteur voorgesteld? Misschien is er een regeling voor dit soort gevallen.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:09

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat Boss hierboven al zegt. Briefje schrijven (volgens mij is het officieel bezwaar maken) en de situatie uitleggen dat je inkomsten dusdanig fluctueren of dat je misschien zelfs wel helemaal niets bijverdiend en je de voorlopige aanslag op € 0 wilt laten zetten. Dan aan het einde van het jaar gewoon aangifte doen. Echter zul je links of rechts hetzelfde betalen.
En waarom je vrouw in de stress? Ze trekken het van je voorlopige teruggaaf van je woning af wat eigenlijk ook al een kado is (maar das mijn mening :P). Straks mag je aan eind van het jaar alles tegelijk dokken.

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Roenie schreef op maandag 13 juni 2011 @ 20:57:
[...]
Je schrijft dit al eerder, maar wat heeft je vrouw hiermee te maken?

[...]
Heb je het de belastinginspecteur voorgesteld? Misschien is er een regeling voor dit soort gevallen.
De belastingdienst houd vanaf nu geld in van onze voorlopige teruggave op ons huis. Dit krijgen we iedere maand netjes terug. Daar ontstaat nu dus een gat van 180 euro per maand wat voor mij gewoon ontzettend veel geld is. Met mijn vrouw, bedoel ik dus het huishoud potje die zijn beheert en alles mee doet in en rondom het huis.

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
ManiacsHouse schreef op maandag 13 juni 2011 @ 21:00:
Wat Boss hierboven al zegt. Briefje schrijven (volgens mij is het officieel bezwaar maken) en de situatie uitleggen dat je inkomsten dusdanig fluctueren of dat je misschien zelfs wel helemaal niets bijverdiend en je de voorlopige aanslag op € 0 wilt laten zetten. Dan aan het einde van het jaar gewoon aangifte doen. Echter zul je links of rechts hetzelfde betalen.
Yep, dat ga ik zeker even bekijken. Dan kan ik dit jaar herstellen en pak ik het volgend jaar anders aan. Een freelance leermoment!
En waarom je vrouw in de stress? Ze trekken het van je voorlopige teruggaaf van je woning af wat eigenlijk ook al een kado is (maar das mijn mening :P). Straks mag je aan eind van het jaar alles tegelijk dokken.
Ja, dat is een andere discussie haha. Laat ik het zo zeggen dat ik er een paar jaar geleden iets rooskleuriger voor stond dan nu. Helaas. Het freelancen helpt in ieder geval om het leven een beetje leuk te houden en we als gezin wat extras kunnen doen. Gelukkig gaat het zo goed dat investeren nodig was. Daarom is het voorraad potje flink aangeslagen. Anders was het geen probleem geweest. Ik denk als ik de boel weer op nul kan krijgen en ik eind van het jaar weer mag betalen zoals dit jaar, dat mijn vrouw van haar hartkloppingen af is. :D

Bedankt voor alle snelle reacties!!

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• humptydumpty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 20:47
Goed laat ik je dan maar helpen. (is tenslotte mijn vak)
Je haalt inderdaad 2 belastingen door elkaar.
Omzetbelasting (OB) en inkomstenbelasting (IB)

Waarschijnlijk val je voor de OB in de kleine ondernemers regeling.
Als dat het geval is dan hoef je geen OB af te dragen. (zoek op kleine ondernemersregeling omzetbelasting op de site van de belastingdienst)

Ja, de voorlopige aanslag van 2011 is gebaseerd op de inkomsten van vorig jaar in dit geval 2010.
Het is een schatting. Als je denkt dat je minder gaat verdienen dan kan je een voorlopige teruggave invullen en dan passen ze het bedrag aan. Wat ze niet doen is het bedrag wat je moet betalen aanpassen aan jouw werkelijke maandelijkse inkomsten. Ze delen het jaar bedrag gewoon door 10.
Wat je nu betaald mag je straks van de definitieve aanslag aftrekken. Heb je teveel betaald krijg je het geld gewoon weer terug.
Wil je meer lucht dan vul je gewoon een VT in (zoek op de site van de belastingdienst het programma vt 2011) invullen en dan kijken wat er uit komt. Insturen kan altijd nog.

Als je vragen hebt hoor ik het wel. (mag ook via PM)

Succes,
HD

• humptydumpty
Lees net dat iemand zegt je voorlopige aanslag op 0 te zetten.
Dat is fiscaal jargon voor vooraf niets betalen en niets terug krijgen, dus ook geen hypotheekrente aftrek!
Dat zou ik niet telefonisch zo zeggen. Je situatie uitleggen kan je wel doen ze zullen je zeker helpen.

Wat ook kan ipv bellen of een VT insturen is langs gaan. Dat werkt over het algemeen heel goed. Ze zullen je zeker helpen.
Gewoon uitleggen wat er aan de hand is. Als je langs gaat zonder afspraak is dat ´s morgens het beste dan is het rustig.

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
humptydumpty schreef op maandag 13 juni 2011 @ 21:10:
Goed laat ik je dan maar helpen. (is tenslotte mijn vak)
Je haalt inderdaad 2 belastingen door elkaar.
Omzetbelasting (OB) en inkomstenbelasting (IB)

Waarschijnlijk val je voor de OB in de kleine ondernemers regeling.
Als dat het geval is dan hoef je geen OB af te dragen. (zoek op kleine ondernemersregeling omzetbelasting op de site van de belastingdienst)

Ja, de voorlopige aanslag van 2011 is gebaseerd op de inkomsten van vorig jaar in dit geval 2010.
Het is een schatting. Als je denkt dat je minder gaat verdienen dan kan je een voorlopige teruggave invullen en dan passen ze het bedrag aan. Wat ze niet doen is het bedrag wat je moet betalen aanpassen aan jouw werkelijke maandelijkse inkomsten. Ze delen het jaar bedrag gewoon door 10.
Wat je nu betaald mag je straks van de definitieve aanslag aftrekken. Heb je teveel betaald krijg je het geld gewoon weer terug.
Wil je meer lucht dan vul je gewoon een VT in (zoek op de site van de belastingdienst het programma vt 2011) invullen en dan kijken wat er uit komt. Insturen kan altijd nog.

Als je vragen hebt hoor ik het wel. (mag ook via PM)

Succes,
HD
Dank je HD voor je inbreng. Dat stel ik zeer op prijs. De afgelopen jaren viel ik inderdaad in de kleine ondernemer regeling. Ik hoop dat ik dit jaar geen gebruik mag maken van deze regeling, want dat zou betekenen dat ik het leuk heb gedaan. Tot zover, lig ik redelijk op schema, iets onder dan wat ik zou willen. Mijn vermoeden is dat ik het dit jaar net niet red en nog van de regeling gebruik kan maken.

conclusie is, dat ik het niet verstandig heb aangepakt. Ik ga dat ook even met mijn oom bespreken want dit had denk ik voorkomen kunnen worden. Ondanks dat ik de grootste moeite heb met het begrijpen van al die belastingen en dergelijken, en ik van mening ben dat anderen daar beter in zijn (schoenmaker blijf bij je leest) ga ik er toch eens energie tegenaan gooien om dit doolhof te begrijpen.

Ik ga het VT onderdeel even bekijken straks samen met mijn vrouw. Is het nog verstandig even te bellen met de belastingdienst om mijn verhaal persoonlijk toe te lichten?

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• RemcoDelft
RoyK schreef op maandag 13 juni 2011 @ 21:21:
[...]
Ondanks dat ik de grootste moeite heb met het begrijpen van al die belastingen en dergelijken, en ik van mening ben dat anderen daar beter in zijn (schoenmaker blijf bij je leest) ga ik er toch eens energie tegenaan gooien om dit doolhof te begrijpen.
Tip: Handboek Ondernemen 2011.

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Dank je Remco, heb je dit toevallig zelf ook gelezen? probleem vind ik vaak dat het ingewikkeld wordt uitgelegd. Zeg maar geen jip en Janneke taal.

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:20
[...]

Ik ga het VT onderdeel even bekijken straks samen met mijn vrouw. Is het nog verstandig even te bellen met de belastingdienst om mijn verhaal persoonlijk toe te lichten?
Bespaar je de moeite. De belastingtelefoon doet er weinig mee. Je zal netjes een aangepaste VT moeten indienen waar je dus je winst uit onderneming eventueel op 0 stelt. Je overige posten zoals je hypotheekrente aftrek allemaal laten staan zodat je straks weer een voorlopige teruggaaf ontvangt.

• RemcoDelft
RoyK schreef op maandag 13 juni 2011 @ 21:46:
Dank je Remco, heb je dit toevallig zelf ook gelezen? probleem vind ik vaak dat het ingewikkeld wordt uitgelegd. Zeg maar geen jip en Janneke taal.
Jaren geleden. Ik vind het zeer goed leesbaar, het had wat mij betreft compacter gemogen. Maar gewoon even openen, dan zie je het snel genoeg.
Anders is "Nieuwe leidraad startende ondernemer" van Robert J. Blom wellicht leuk om te kopen, als daar nog een nieuwe versie van is.

• humptydumpty
[...]
Wat ik je in ieder geval zou aanraden is de tip van RemcoDelft opvolgen. De informatie van de belastingdienst is over het algemeen, over dit soort dingen, erg goed. Het lijkt veel werk maar het is de basis en daar ga je de komende jaren veel profijt van hebben.

Vul dat programma eens rustig in. Kijk dan eens wat er uit komt. (jullie zijn niet verplicht het te versturen) Heb je dan nog vragen ga dan eens langs bij de belastingdienst. Bellen kan je doen maar ik heb het idee dat jij meer bent geholpen met een persoonlijk contact.

Omdat je dit jaar veel hebt geïnvesteerd is je kosten aftrek ook hoger en dus je winst lager. hou daar rekening mee als je het VT programma gaat invullen.

Als je al buiten de kleine ondernemers regeling gaat vallen / valt is het dan niet een idee om een administratie kantoor in de hand te nemen. Dat hoeft in jouw geval helemaal niet duur te zijn en is nog aftrekbaar ook. Ben je gelijk van dat gezeur af heb je, je nachtrust terug en kun je de tijd dat je hier op het forum zit gebruiken om facturen te schrijven. Een adviseur hoort dit soort dingen namelijk gewoon voor je op te lossen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:39

ralpje

Deugpopje

Hier in de buurt zijn overigens veel administratiekantoren die voor startende ondernemers een aangepast tarief rekenen, waardoor ze soms zelfs meer opbrengen dan ze kosten. Ze kennen de regeltjes en handigheidjes waardoor ze hun geld dubbel en dwars waard zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Dank jullie wel voor de adviezen. Ze worden absoluut in acht genomen. Nachtrust boven pijn in de borstkas, nietwaar!? Ik heb de administratie tot nu toe zelf gedaan om wat kosten te besparen. Het was de bedoeling om dit jaar ook even af te zien hoe het gaat. Volgend jaar wordt ook spannend, want dan ga ik waarschijnlijk een dag minder werken voor mijn werkgever, zodat ik een dag voor mezelf kan gaan werken. Plus dat de kinderopvang ook een heel stuk duurder gaat worden..dus ik weet waar het geld naar toe gaat straks :/

Misschien dat het volgend jaar echt de moeite loont om mijn oom te bedanken en het aan een bureau over te laten. Het voelt enkel weer zo een hapt uit je centjes die je voor jezelf over houd..

[Voor 14% gewijzigd door RoyK op 13-06-2011 22:47]

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:29
Niet om je tegen de borst te stoten maar gaat het dan niet ergens anders al fout? We hebben het hier over 180 per maand wat nu een tijdelijk probleem kan zijn omdat er geen facturen worden uitgeschreven of wellicht niet op tijd wordt betaald. Nu weet ik dat het leven duur is maar de ondernemingsactiviteiten worden naast het werk (a 40 uur?) gedaan dus is er ook nog de "normale" inkomsten, blijkbaar een koopwoning want ook de HRA komt aan bod en als ik ik het goed lees dan werkt Mrs. RoyK ook?

Als een extra maandelijkse betaling van 180e welke van tijdelijke aard is, hartkloppingen geeft gaat er dan niet iets fout in de "normale" geldstromingen binnnen het gezin?

Ik wil niet vervelend doen, begrijp me niet verkeerd, maar denk wel dat als je dat niet op zou kunnen vangen met ongeveer 3 salarissen (ok 2,5) dan lijkt het mij alsof er ergens anders nog een groter probleem zit....

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 15:42
Zorg schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 07:22:
Niet om je tegen de borst te stoten maar gaat het dan niet ergens anders al fout? We hebben het hier over 180 per maand wat nu een tijdelijk probleem kan zijn omdat er geen facturen worden uitgeschreven of wellicht niet op tijd wordt betaald. Nu weet ik dat het leven duur is maar de ondernemingsactiviteiten worden naast het werk (a 40 uur?) gedaan dus is er ook nog de "normale" inkomsten, blijkbaar een koopwoning want ook de HRA komt aan bod en als ik ik het goed lees dan werkt Mrs. RoyK ook?

Als een extra maandelijkse betaling van 180e welke van tijdelijke aard is, hartkloppingen geeft gaat er dan niet iets fout in de "normale" geldstromingen binnnen het gezin?

Ik wil niet vervelend doen, begrijp me niet verkeerd, maar denk wel dat als je dat niet op zou kunnen vangen met ongeveer 3 salarissen (ok 2,5) dan lijkt het mij alsof er ergens anders nog een groter probleem zit....
Dit was inderdaad ook iets wat ik me afvroeg na het lezen van het verhaal.

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Zorg schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 07:22:

Ik begrijp je niet verkeerd en neem je niets kwalijk. Je hebt immers geen zicht op mijn financiële totaalplaatje. Zoals eerder aangegeven hierboven, stonden wij er een paar jaar geleden er gewoon goed voor. Het leven is de afgelopen jaren duurder geworden blablabla, maar mijn salaris is nauwelijks gegroeid. En ik weet niet of je kinderen heb en het nieuws een beetje gevolgd heb. De komende periode gaan we daar ook een stevige 150 euro per maand op achteruit. Al om al, blijven de inkomsten redelijk stabiel, maar de uitgaven groeien (ipv andersom :) ) Niet iedereen verdiend 4k per maand.

Laten we er niet teveel drama van maken. Het was geen probleem geweest als ik mijn investeringen iets meer had verspreid zodat mijn buffer wat hoger was dan nu (minimaal). Nogmaals, ik had er niet op gerekend dat inkomsten belasting maandelijks via mijn voorlopige teruggave ingehouden zou gaan worden. Gisteravond laat heb ik nog wat berekeningen gemaakt en het gaat helemaal goed komen. Ik moet gewoon omschakelen in hoe ik het gewend ben en van strategie veranderen.

ps, niemand hoeft medelijden met mij te hebben. De overige financiële zaakjes zitten gewoon goed. Het is wat krapper geworden, maar daar heb ik slechts één van de twee miljoen huishoudens van.

[Voor 7% gewijzigd door RoyK op 14-06-2011 09:32]

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:25

t_captain

Moderator General Chat
Je kunt als ondernemer (dus voor de BTW) betalingsonmacht aangeven bij de belastingdienst. Dan tref je een betalingsregeing.

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Ik heb gisteren nog twee leuke facturen gedraaid, en verwacht dat er geen problemen meer zijn, slechts in mijn gedachten. Mede dankzij dit draadje ben ik op een andere manier en tactiek gaan kijken naar de aankomende periode.

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 20:02

Mx. Alba

die/hen/zij

RoyK, je situatie komt me wel bekend voor. Ook ik doe freelance werk om bij te klussen. Ik heb voor 2011 mijn voorlopige teruggave (die ik heb ivm HRA) zelf op 0 gezet, want aan niets heb ik meer een hekel dan aan het einde van het jaar een paar duizend euro te moeten aftikken aan onze vrienden van de Belastingdienst... Dan krijg ik veel liever aan het einde van het jaar wat geld terug. "Err on the side of caution."

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Ja, ik denk dat ik die kant ook op ga volgend jaar als het werk zo blijft komen zoals nu. :)

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 12:59
Beste TS;

je kan zelf elk jaar een schatting opgeven aan de belastingdienst voor het komende jaar. Zo voorkom je verrassingen. Anders gaat de belastingdienst zelf schatten, en dan gebruiken ze gewoon hetzelfde als afgelopen jaar.

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Dank je Zendith voor je reactie. Interessant en ik zal dat ook voorleggen aan mijn oom.

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee