Toon posts:

stotteringen tijdens games door cpu?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 410683

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben de bezitter van een 1,5 jaar oude toshiba laptop (L555-10t) en krijg de laatste maanden het idee dat de processor tijdens games steeds meer moeite heeft. Toen ik de laptop pas had gekocht liepen de meeste games redelijk (want specs zijn niet de beste dat weet ik) soepel op medium/low kwaliteit. Als voorbeeld neem ik Bad Company 2.
De laatste maanden heb ik in alle games (behalve de écht heel weinigvragende) last van stotteringen. Hierbij heb ik eerst redelijke fps maar om de ongeveer 5 seconden bevriest het spel voor ongeveer 0,3 seconden. Hierdoor zijn de meeste spellen erg moeilijk speelbaar. Nou viel het me op dat mijn processor (core 2 duo t6600) bij alle games op 100% processorgebruik loopt dus ik denk dat het hierdoor komt.
Ik heb mijn laptop met een spuitbus lucht al eens uitgespoten omdat het met de temperaturen te maken zou kunnen hebben. Geen betere resultaten hierdoor.
Heeft iemand een idee waar deze stotteringen door komen en of ze te verhelpen zijn?

alvast bedankt

(ps. Ik weet dat een laptop niet voor gamen bedoeld is en spaar op het moment ook voor een echte gaming desktop)

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
De processor zou toch een heel eind moeten kunnen komen met games. Kijk eens naar je temps. Bij laptops wil het nog wel eens voorkomen dat de fan en heatsink vollopen met stof. Eens in de zoveel weken even openschroeven en schoonblazen doet wonderen.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:57
Bad Company 2 is erg CPU intensief dus het zou zeker aan je CPU kunnen liggen, een manier om dit te testen is om alle settings omlaag te halen en als je FPS dan nog steeds niet omhoog gaat ligt het aan de CPU.

Welke andere games draaien ook moeizaam?

[Voor 9% gewijzigd door Redblader op 13-06-2011 19:34]

Topicstarter
Redblader schreef op maandag 13 juni 2011 @ 19:33:
Bad Company 2 is erg CPU intensief dus het zou zeker aan je CPU kunnen liggen, een manier om dit te testen is om alle settings omlaag te halen en als je FPS dan nog steeds niet omhoog gaat ligt het aan de CPU.

Welke andere games draaien ook moeizaam?
Tsja GTA IV (natuurlijk) maar dat is een geval apart. Verder o.a Black Ops en Dirt 2.
De videokaart die erin zit is trouwens een ATI mobility radeon 4650.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:43
Overduidelijk je CPU, BC2 is heel erg CPU intensief, en zelfs met mijn Core2Quad generatie processor, overgeklokt naar 3.6 GHz zit ik op 60-70% CPU gebruik (verspreid over ale 4 de kernen).

I'm a photographer, not a terrorist

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De meeste games zorgen voor een 100% load op één of alle cores, dat is normaal en wil niet zeggen dat het spel niet goed draait door een CPU die tekortschiet.

Je zou eens moeten kijken naar processen die periodiek veel van de CPU of de harde schijf vragen. Dat is vaak het probleem. Dit kan je nakijken met een tooltje zoals Process Explorer.

Topicstarter
Bedankt voor de reacties iedereen.
Ik heb vanalles geprobeerd o.a bijna alle processen gestopt, fans nog eens schoongemaakt en de processen met Process Explorer gecheckt, hierbij niks bijzonders opgevallen. Ook is er geen verbetering in de prestaties dus dat wordt sparen voor een desktop.
Helaas geen succes bij de prijsvraag :p

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:30
Het is in principe logisch dat een CPU gewoon 100% gebruik heeft bij een game, als de game goed geprogrammeerd is is dit heel normaal.

Ik zou het probleem wellicht zoeken in de temperatuur van de cpu , wellicht probeert hij terug te klokken omdat ie te warm wordt. probeer de fans eens schoon te maken.

Kan best zijn dat de cpu gewoon niet snel genoeg is , dan zul je opzoek moeten naar een sneller exemplaar of een andere laptop.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, 6800 XT, MSI B650 Tomahawk, 2tb NVME

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:53
Check je temperaturen tijdens het gamen, als deze heel hoog zijn kun je naast het schoonmaken van de fans ook de laptop wat meer lucht geven door m op blokjes te zetten. Als dat ook niet helpt kun je nog wat spelen met voltages en snelheden.

• Leon Helmink
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07-2021
Dit had ik de laatste tijd ook op mijn computer, met name merkbaar in BlackOps. Nu was het alweer enige tijd geleden dat ik windows geinstalleerd had en dus een paar weken geleden een re-install gedaan.
Alles loopt weer heerlijk soepel. Denk dat het systeem gewoon een beetje "vervuild" is geraakt met driver updates en dergelijke in de loop der tijd. Misschien iets om te overwegen|? 'T is effe wat werk maar loont de moeite.

Topicstarter
KAdrifter schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 01:05:
Check je temperaturen tijdens het gamen, als deze heel hoog zijn kun je naast het schoonmaken van de fans ook de laptop wat meer lucht geven door m op blokjes te zetten. Als dat ook niet helpt kun je nog wat spelen met voltages en snelheden.
Temperatuur tijdens het gamen: 70-75 graden. Vrij hoog dus voor een laptop.
Ook een probleem bij het openschroeven is dat sommige schroefjes een bijna volledig gladde kop hebben. (de + staat er zeg maar niet meer in) Binnenkort maar eens naar de plaatselijke computerboer gaan om te kijken of hij hem wel open krijgt
Leon Helmink schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 08:43:
Dit had ik de laatste tijd ook op mijn computer, met name merkbaar in BlackOps. Nu was het alweer enige tijd geleden dat ik windows geinstalleerd had en dus een paar weken geleden een re-install gedaan.
Alles loopt weer heerlijk soepel. Denk dat het systeem gewoon een beetje "vervuild" is geraakt met driver updates en dergelijke in de loop der tijd. Misschien iets om te overwegen|? 'T is effe wat werk maar loont de moeite.
Inderdaad een goed idee, ik ga dit echter pas proberen als ik echt álles heb geprobeerd. (ivm het vele werk en backups maken)

Bedankt voor alle hulp trouwens
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee