Toon posts:

Grub heeft geen zin? (Fedora 15 op een raid 0 in een dell)

Pagina: 1
Acties:

• ScoeS
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-05 16:51
Geachte Kennisgoeroe's,

Allereerst excuses als ik domme/redundant vraag stel, ik heb m'n best gedaan voor zover mijn kennis gaat, en al een aantal dagen zonder succes gegoogled.

Ik heb een Dell studio XPS, en wil hier al tijden een linux distro gaan gebruiken als primair besturingssysteem (windows voor de games). Ubuntu (mn eerste keus) herkent tijdens de installatie geen bootbare partitie (?), dus ik dacht ik probeer Fedora, leuk, met Gnome 3 enz..

Ik heb zowel de installatie DVD als de live CD (die wil gewoon opstart) geprobeerd te installeren, na installatie waar je normaal grub verwacht, start het apparaat doodleuk windows 7 weer op zonder een keus te geven. Van alles en nog wat geprobeerd met de Grub Super Disc (MBR herstellen, linux booten zonder MBR herstel enz), grub meerdere malen door het installatie proces opnieuw laten installeren op het MBR, of op de eerste partitie van de eerste (en enige) bootbare schijf. Het lijkt wel of windows 7 een veto heeft. Na een reset start mn PC zonder enige mogelijke tussenkomst ALTIJD windows 7 weer op.

Eigenlijk, nu ik erover nadenk, is het me in ruim een jaar tijd nog niet gelukt om een ander besturingssysteem te installeren en booten dan de windows versie die door dell bijgeleverd zit, en begin ik meer en meer het gevoel te krijgen dat dell vanuit de bios ofzo doelbewust zaken blokkeert, een beetje het Apple idee zegmaar. Windows 7 ultimate verschillende versies geprobeerd, Ubuntu 10/11, Fedora 15, niets wil installeren en booten...

Ik wil graag:
-Grub zo werkend hebben dat ik win7 en/of fedora kan booten of,
-Een andere mogelijkheid om Fedora te booten terwijl windows z'n plek behoud, m.b.v. cd of usbstick ofzo?
-Zo mogelijk ervaringen van andere Studio XPS 8100 bezitters horen, misschien ben ik niet de enige? :(

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 21:23

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik krijg het gevoel dat het aan je manier van installeren ligt. Hoe veel schijven heb je in je pc? Zijn ze in RAID of iets dergelijks geconfigureerd? Hoe staan je boot-instellingen in de BIOS? Wat is de fout tijdens de installatie van Ubuntu precies?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Lijkt er op dat je BIOS instellingen verkeerd staan. Als je van een CD boot van een Linux distro die je geinstalleerd hebt, kan je recovery modus gebruiken om grub te repareren. Grub zal dan ook automatisch je windows bootloader toevoegen. Dit is niet dell specifiek.

• ScoeS
Ik heb 2x 1TB, deze vormen een raid 0 van 2 TB, dit zijn ook gelijke de enige twee interne harde schijven.
Ubuntu geeft tijdens de installatie aan dat er geen bruikbare installatie partitie is gevonden..

Bootinstellingen in de bios als gebruikelijk, eerst de CD spelers en daarna de harde schijf.
Ik gebruik zelf f12 voor boot opties, en kan dan kiezen. Van CD booten voor zowel installatie als grub resque disk werkt ook gewoon, maar na het "repareren" is er niets veranderd, en start gewoon windows weer op.
Grub Super Disc geeft een error 15, file not found, SGD did not work.

De eerder genoemde w7 ultimate, ubuntu en fedora, van exact dezelfde CD's/DVD's geinstalleerd, doen het allemaal wel in een tri-boot op de laptop die ik ook heb staan, maar dus niet op mn dell.
Ik heb ook niet het gevoel dat ik iets fundamenteel fout doe, maar dat er een voor mij onbekende factor roet in het eten gooit, ik heb namelijk wel enige ervaring op dit gebied.

Zucht :(

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat voor raid is het? Nepraid?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:38
Klinkt inderdaad of je RAIDset niet is herkend. Wat voor controller is?

Linux vind FakeRAID niet zo heel leuk..

• ScoeS
Nepraid 0?

Na de bios flash er een tekstscherm tussendoor: Intel Rapid Storage - Option ROM - 9.5.0.1037
Het is volgens mij een onboard controller, het apparaat is in de opstelling geleverd.

[Voor 28% gewijzigd door ScoeS op 13-06-2011 20:45]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20

Nitroglycerine

I'm kinda...... explosive

Is het niet toevallig een software matige raid0, geconfigureerd in Windows? Dan kun je het wel vergeten om Linux naast Windows te draaien. Wil je toch in deze situatie beiden naast elkaar draaien, zul je Windows opnieuw moeten installeren, en dan geen raid 0 ervan maken, en op 1 schijf een 20 GB vrij houden voor Linux. Je zou eventueel een FAT partitie kunnen maken in Linux, die kun je ook in Windows benaderen. NTFS vanuit Linux is nog altijd een beetje tricky.

Hier kon uw advertentie staan

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 13:06
Die Intel controllers geven inderdaad een "FakeRAID" RAID volume.

Dit volume kan alleen met hulp van drivers fatsoenlijk worden uitgelezen. Op Linux is dat via mdadm.

Waarschijnlijk zul je voor het partitioneren van je disks even in een terminal (ctrl-alt-F2)
code:
1
mdadm -As
moeten draaien.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een mogelijkheid is om Ubuntu met Wubi te gebruiken. Ubuntu wordt dan geinstalleerd als een grote bestand op je Windows partitie. Spelen met partities is dan niet nodig. Performance is vergelijkbaar.

[Voor 8% gewijzigd door Dutchmega op 14-06-2011 12:06]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 11:38

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Alleen de bootloader op windows/dos draaien is ook een optie. Dat laad de linux kernel met de initele ramdisk.
Dit moet alle modules hebben om je softraid te benaderen.

ntldr kan volgens mij linux booten en grub heeft ook een dos variant.

[Voor 28% gewijzigd door daft_dutch op 14-06-2011 21:51]

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee