Toon posts:

Aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

• ThijssjihT
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-01 15:51
Ik wil mijn data op andere schijven zetten dan mijn besturingssysteem en software e.d. Hiermee bedoel ik al mijn muziek (geript van de oorspronkelijke cd's natuurlijk), films, backup's van gamedvd's, enz. Ik heb nogal wat nare ervaringen met kapotte harde schijven, en bijbehorden dataverlies, dus ik wil een raid1 opstelling maken. Omdat er slechts 2 sata-600 aansluitingen op mijn intel moederbord zitten, en 1 daarvan in bezet is voor mijn besturingssystemen, moeten de schijven een sata-300 aanlsuiting hebben. Aangezien de schijven gebruikt gaan worden voor data opslag, is snelheid niet belangrijk. De betrouwbaarheid is het belangrijkst (juist die informatie vind ik moeilijk te vinden, en daarom doe ik een beroep op jullie hulp). Ik heb genoeg aan 1,5 tb, maar het mag ook meer zijn. Mijn budget is 100 euro per schijf, maar het liefst een paar tientjes minder.

Even een samenvatting:
- minimaal 1,5 tb;
- sata 300 aansluiting;
- snelheid is totaal onbelangrijk;
- betrouwbaarheid is verreweg het belangrijkst;
- 100 euro per schijf is het maximum budget.

Hebben jullie ervaring met harde schijven die aan deze voorwaarden voldoen? Welke schijven zouden jullie mij aanbevelen?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:30
Mijn ervaring is toch wel dat geen enkele harde schijf meer betrouwbaar genoemd mag worden, welk merk/type je ook pakt. Dus pak gewoon de schijf met de beste bang for the bucks en zorg voor een betrouwbare backup-methode

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Ik zelf heb hele goede ervaringen met de Hitachi HDS721010CLA332 1TB schijven, maar ook met andere Hitachi schijven. Zo heb ik hier nog 4 x 500GB schijven draaien die ik aangeschaft heb in 2007, nooit geen enkel probleem mee gehad. Binnenkort schaf ik de 5K3000 2TB schijven van Hitachi aan, ga er van uit dat die net zo probleemloos draaien als de voorgaande schijven. De prijs van de 5K3000 zit nu rond de 60 a 65 euro per stuk. De schijven hebben een Sata 6.0Gbps aansluiting, maar je kan ze gewoon op een Sata 3.0Gbps aansluiting aansluiten.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:10
Raid1 is natuurlijk geen echte garantie voor behoud van data. Stel je eens voor je huis fikt af ;)
In mijn eigen situatie heb ik gewoon een 2TB schijf gekocht, volgepompt en bij m'n ouders thuis in de kluis geplaatst. Herhaal dat eens in de zoveel tijd, dan heb je in ieder geval een betrouwbaardere backup dan een raid-opstelling.

Hier staat tekst

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Tja, er kan morgen hier ook een atoombom vallen, dan helpt die offline back-up in de kluis ook totaal niet (EM-straling). Ik draai mijn schijven voornamelijk in Raid5 opstellingen. Dat is natuurlijk geen garantie dat het nooit fout kan gaan, maar dat kan je nooit voorkomen, tenzij je je data op meerdere locaties back-upt en zelfs dan kan het nog fout gaan.

• ThijssjihT
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-01 15:51
Als mijn huis affikt is het verlies van data niet een van mijn grootste zorgen.

Alles wat ik wil is gewoon mijn data beschermen tegen hard disk falen. En dan vind ik een raid1 opstelling veilig genoeg. Maar ik ga even specifiek zoeken op ervaringen met die hitachi schijven. Als andere mensen nog meer suggesties hebben, zijn ze zeer welkom! (behalve als ze een lachende smily zetten bij het idee dat mijn huis affikt :p)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee