Anoniem: 410658

Topicstarter
Ik wil een nieuwe camera kopen, in eerste instantie wou ik een Canon 500D (eerste spiegelreflex, laag drempelig, makkelijk, wel hele mooie foto's, hobby fotograaf die wat extra wil). Echter mijn oude camera (Panasonic TZ1) begint kuren te vertonen (de foto's worden lelijk, gespikkeld) en dus heb ik een camera nodig die ook deze oude camera vervangt.
Van de TZ1 ben ik erg gewend (en vind ik erg fijn) dat er een goede zoom op zit en hij is perfect voor reizen en gezelligheid (klein, simpel in gebruik). De TZ20 lijkt me daarom perfect.
Echter wil ik ook een camera die mijn wensen als hobby fotograaf kan vervullen. Hiervoor wil ik o.a. sommige instellingen kunnen veranderen (bv. witbalans, kleur, sluitertijd etc.), snel foto's achter elkaar kunnen nemen (zoals met DSLR) en foto's goed groot kunnen uitprinten.

Ik heb echter weinig verstand van de technische kant van camera's, en vroeg me af in hoeverre beide camera's voldoen aan alle eisen. Ik weet dat de 500D voldoet aan mijn wensen als hobby fotograaf, en de TZ20 aan mijn wensen als 'gewone' camera. Maar welke van de twee voldoet het meest aan ál mijn wensen en kan ik dus het beste hebben als enige camera?
Want twee camera's kopen is op het moment geen optie....

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 16:04
Andere mogelijkheid is bijvoorbeeld een M43-camera (Panasonic GF1/GF2 of Olympus E-PL2) met bv. een pancake-lens. Klein en licht formaat, verwisselbare lensen, makkelijk mee te nemen, maar wel kwaliteit die in de buurt komt van dSLR-camera's.

[Voor 1% gewijzigd door H004 op 13-06-2011 14:02. Reden: Types toegevoegd]

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 14:33
.

[Voor 99% gewijzigd door mekkieboek op 13-06-2011 23:34]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Anoniem: 410658 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 13:44:
Echter wil ik ook een camera die mijn wensen als hobby fotograaf kan vervullen. Hiervoor wil ik o.a. sommige instellingen kunnen veranderen (bv. witbalans, kleur, sluitertijd etc.), snel foto's achter elkaar kunnen nemen (zoals met DSLR) en foto's goed groot kunnen uitprinten.
Ik heb de TZ20 en die voldoet aan je vraag witbalans, kleur, sluitertijd e.d. kun je hierop ook handmatig instellen. Snel foto's nemen kan hij ook, 10 foto's per seconde. En groot uitprinten kan ook prima.
Voordeel van de TZ20 is ook dat hij compact is en veel zoom 16x (21x) optisch. :)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Zie: GoT in "Sony Nex of compact camera"

De meeste compacts zijn nog altijd "Point & shoot", maar tegenwoordig heb je ook compacts met "SLR-like" functies erin.
Verwacht er niet teveel van, want de sensor blijft klein.
Met mijn Canon S95 kan ik meer dan een gemiddelde compact, maar mijn Canon 5D2 blaast mijn S95 weg.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-04 15:06
H004 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 14:01:
Andere mogelijkheid is bijvoorbeeld een M43-camera (Panasonic GF1/GF2 of Olympus E-PL2) met bv. een pancake-lens. Klein en licht formaat, verwisselbare lensen, makkelijk mee te nemen, maar wel kwaliteit die in de buurt komt van dSLR-camera's.
No offense, maar heb je gelezen wat de TS wil? De TS twijfelt over een 500D vanwege de grootte maar ook vanwege het gebrek aan een sterke zoom. De M43-cameras met een pancake lens hebben geen zoom, het zijn primes... Qua flexibliteit is dit dus niet echt zo goed...

@TS: Ik raad je aan om die 500D (of als je je budget een beetje kan oprekken de 550D) te kopen met de standaard kitlens 18-55IS. Als je dan nog wat geld over hebt kun je eventueel een 55-250IS kopen voor wat meer zoom. De fotokwaliteit van een DSLR zal een stuk beter zijn dan van een compact, het blijft natuurlijk wel zo dat het nog altijd de fotograaf is die de foto neemt en die factor is het belangrijkste ;)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee