• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
L.s.,

Aankomende zomer gaan we met een drietal auto's rijdend naar zuid Frankrijk. De bedoeling is dat we om de 2 uur ergens afspreken om van bestuurder te wisselen, ff te piesen en iets te eten ofzo. We hebben allemaal een TomTom dus het makkelijkste zou zijn dat we een lijst met adressen hebben van de stopplaatsen waar we afspreken, zodat we telkens het adres van de volgende stopplaats in de TomTom kunnen intiepen. Ik dacht, McDonald's! Elke mcdonalds heeft een adres en door heel frankijk zitten tomtoms.

Echter, er is nergens een lijst te vinden met adressen, zonder dat je een postcode of plaatsnaam hoeft in te tiepen.

We zitten vast en weten het niet meer. Kan iemand ons helpen of heeft iemand ideeen? Op welke manier kun je nuttige stopplaatsen afspreken zodat je op voorhand een lijst met adressen hebt? Parkeerplaatsen, Hotels of mcdonnalds, het maakt ons niet uit.

Iemand tips?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Je kan toch gewoon een McDonalds POI downloaden voor in de TomTom.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 16:18
Gelukkig dat jullie allemaal een TomTom hebben, dan kun je adreslijsten delen via Add To TomTom. Via de TomTom routeplanner kun je dan (adressen van) stopplaatsen vooraf uitzoeken. Je beperken tot McDonalds is niet de meest handige mogelijkheid; die zijn relatief schaars. Frankrijk zit vol met parkeerplaatsen aan de snelwegen, en ook tankstations zijn goede stopplekken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 18:51
Wees 's avonds en 's nachts op je hoede langs de snelweg in Frankrijk.
De aires zijn soms dorpjes op zich, maar trekken ook veel criminaliteit aan. Let altijd goed op als u op een aire parkeert. Sluit alles goed af en houdt waardevolle spullen uit het zicht. Ook als u rond de auto blijft moet u attent zijn op gauwdiefjes - soms kleine kinderen, die erop getraind zijn heel snel iets uit uw openstaande auto te pikken, terwijl u aan de andere kant staat. Zeer gewelddadige overvallen met zware wapens zijn geen zeldzaamheid, al hebben die het meestal op autobussen en vrachtwagen gemunt. In de auto of caravan overnachten op een aire zonder tankstation is ten zeerste af te raden.
bron

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 25-05 22:38
Naast de POI tips en het feit dat de stopplaatsen nou niet echt gezond zijn :+

Is er een reden waarom je zo dicht bij elkaar maar wel zo gestructureerd wilt rijden? Tijden voor stopplaatsen zijn zo kort (relatief gezien) op elkaar dat je net zogoed in een rijtje kan gaan rijden. Mocht iemand achter blijven, stuur je als voorste een SMSje toch?

Persoonlijk heb ik heel wat tourtjes naar Italie achter de rug (Pyraneeen Spanje vergelijkbaar) en als we met anderen reden, vond ik het vreemd genoeg makkelijker om gewoon voor/achter te rijden en de eerste (wat je meestal weet) stuurt maar lekker een SMS'je met info over welke afslag/poi ze staan voor tussenstops. 2 uur is namelijk niets als je dat strak wilt handhaven. Dan kan je net zogoed achter elkaar gaan aanrijden en de voorste de tomtom laten gebruiken. (Wat in mijn optiek NOG sterker af te raden is, zeker bij 's nachts rijden en lange afstanden doortrekken. Mensen reageren nogal verschillend 's nachts, laat de voorste net lekker kwiek en fit 2,5 uur rijden terwijl degene erachter na 1 uur al trekkende oogleden krijgt omdat hij de dag ervoor slecht geslapen had)

Is er een reden waarom je deze 2 uur gesyncte poi's na wil streven? (behalve de officiele adviezen)
Ga je voornamelijk overdag of 's nachts rijden?
Over hoeveel auto's hebben we het hier? 3. Dit soort sync-ups / draaiboektaferelen worden naar mijn ervaring echt pas interessant bij 6+ auto's.

Enige wat we meestal wel gesync'ed hadden waren kaarten en navcore's, zodat we geen verschillende routes bij dezelfde ingevoerde parameters kregen :Y)
Is wel handig als je dan een SMS ontvangt over 'bij dit tankstationnetje daar en daar voor afslag Y staan we'.

Geen 'saay whut :?' reactie gehad ... ever. Kwamen meestal wel opdagen.

LOL, @hierboven, zit echt al een kwartier te zoeken naar dat bericht. Maar dit is zeker waar! Maat van mij is het overkomen bij een F1 hotel ter hoogte van Parijs (oosten). Hij had ook nog eens een Franse auto, dus de criminelen waren daar op thuisgrond met een auto die ze kenden. Helemaal gestript, kleding weg, incl baby kleding van z'n zusje. En natuurlijk de tomtom laptop etc. Want ja, wie neemt nou z'n laptop naar de kamer om 1 uur 's nachts op een plaats waar je een douched en slaap probeerd te scoren?

edit:
Aantal vraag geschrapt

[Voor 13% gewijzigd door LinuX-TUX op 14-06-2011 00:47]

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lees zijn post anders even, een flink aantal vragen staan gewoon in de OP.
Daarnaast is kilometers maken lang niet altijd het doel, het kan ook gewoon een tourtocht zijn waarbij er langzaam gereden wordt en men van het uitzicht wil kunnen genieten, maar toch min of meer bij elkaar wil blijven. Vooraf afgesproken plekken geeft een stuk minder stress dan bij elk wissewasje moeten SMSen, vooral als je elke keer 2 andere autos moet SMSen.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
Zelf ben ik vaak chauffeur in colonnes door Europa (meestal 2-3 voertuigen). Van te voren wordt een te rijden route afgesproken, verder heeft iedere auto een portofoon bediend door de bijrijder.
Bereik van deze porto's is van belang, weet niet meer uit mijn hoofd welk type we hebben. Ons bereik is ongeveer begin Frankfurt <--> eind Frankfurt met al zijn gebouwen ertussen. Verder is er van iedere porto een reserve ivm lege accu.

Vervolgens gewoon lekker gassen en afhankelijk van de rijcondities kun je even radioen dat je stoppen wilt. Je spreekt dan af bij de volgende parking te stoppen of even op elkaar in te rijden (hierbij zijn hectometerpaaltjes handig, kun je even verifiëren wat het gat is). Verder zijn de porto's ook ideaal voor praktische informatie, omrijden bij Stau en bij problemen. Zo had 1 bus panne gekregen en had geen power meer (lekke turbo) waardoor deze niet meer de bergen op kwam. Met de porto's is dan te regelen dat een andere bus even de kapotte richting parkeerplaats begeleidt. Zo kun je zonder te bellen heel goed anticiperen op situaties en elkaar niet kwijt raken. Enige kosten zijn de aanschaf van de porto's, maar deze zijn ook te leen :-)

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 25-05 22:38
twiFight schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 00:05:
Lees zijn post anders even, een flink aantal vragen staan gewoon in de OP.
Daarnaast is kilometers maken lang niet altijd het doel, het kan ook gewoon een tourtocht zijn waarbij er langzaam gereden wordt en men van het uitzicht wil kunnen genieten, maar toch min of meer bij elkaar wil blijven. Vooraf afgesproken plekken geeft een stuk minder stress dan bij elk wissewasje moeten SMSen, vooral als je elke keer 2 andere autos moet SMSen.
Het 3-tal had ik idd even over het hoofd gezien :$ en touche met het doel :Y) Touring is nooit m'n ding geweest, meestal had ik een doel voor ogen A-B kleinst mogelijke tijd :Y)

PS: Stress ... wissewasje? Bijrijder is meestal blij om z'n logica erop los te laten, zit toch wat te nietsen, maffen, ruften :+

[Voor 8% gewijzigd door LinuX-TUX op 14-06-2011 00:31]

• Mexxus
Even een update met antwoord op jullie vragen :-).

We rijden met 3 wagens waarbij we allemaal een eigen rijstijl hebben. Het is daarom niet fijn om in colone te rijden, maar we willen toch wel relatief bij elkaar in de buurt blijven. Kortom; ieder voor zich, maar elkaar toch af en toe even ontmoeten. Voornamelijk omdat we met een oneven aantal mensen rijden en het dan wel fijn is om af en toe even te wisselen van wie bij elkaar in de auto zit en wie er rijdt.

Of we nu stops om de 2 of 3 uur maken, dat maakt niet al te veel uit.

Yes, ik heb de mcDonald's app voor mijn TomTom, maar mijn ervaring is dat die soms locaties aangeeft waar helemaal geen mcDonalds zit. Daarnaast, de andere wagens heben of de app niet, of een ander merk navigatiesysteem waarvoor zo'n app niet beschikbaar is. We willen dus gewoon een 'lijst' vooraf maken met adressen waar we naartoe rijden.

We rijden vooral overdags tussen 12:00 en 19:00 uur en willen de trip in 2 dagen doen met een tussenstop in een hotel vlakbij Parijs waarvan we het adres natuurlijk hebben :-).

Ik had mcDonalds gekozen omdat die er volgens mij voldoende zijn en naar mijn idee allemaal een fatsoenlijk 'adres' hebben. Echter, ik kan daarvan geen enkel duidelijk overzicht vinden dus misschien is een ander systeem een betere oplossing?

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Ik heb al enkele keren naar Italie en Frankrijk gereden met een groep met 3 auto's.
In het geval van Frankrijk maakten we gebruik van de "aires" om af te spreken.
De stopplaatsen werden niet vooraf afgesproken, maar 1 voor 1.

We bespraken dan ter plaatse hoe lang de volgende "stint" werd. (de vrouwen reden liever wat kortere stukken van 1,5 uur ofzo) Dan zocht ik op de tomtom op ongeveer die afstand een aire op de bedoelde route, en gaf de naam daarvan aan de anderen door.
Dit systeem werkte voor ons eigenlijk het best.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Met zulke dingen moet iedereen gewoon relaxed rijden in een colonne en de voorste bepaalt waar gestopt word. Wil je dus stoppen is het een kwestie van even in halen en knipperlicht uit.

Afspreken dat als er iemand verkeerde rijd, iedereen dan maar verkeerd rijd en je probleem is opgelost.

Verschillende rijstijlen is gewoon een excuus voor iemand om als een dwaas er vandoor te gaan en patsen dat hij er al 10 minuten staat imo :P

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Hooglander1 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 11:52:
Met zulke dingen moet iedereen gewoon relaxed rijden in een colonne en de voorste bepaalt waar gestopt word. Wil je dus stoppen is het een kwestie van even in halen en knipperlicht uit.
Als het een beetje druk is, is dat dus allerminst relaxed. Je raakt elkaar heel makkelijk uit het zicht dan, of moet steeds in je spiegels zitten kijken of je de andere niet kwijt bent.
Ik heb dit zo eens gedaan, en vond het verschrikkelijk.

Wij rijden nu ook best vaak stukken achter elkaar aan, en komen vaak wel min of meer gelijktijdig aan, maar ik vind het veel meer relaxed rijden als je een ander niet in de gaten moet houden.

• Mexxus
Achter elkaar in colone rijden is echt geen optie. We hebben een bestuurder die op de zelfde snelweg het ene moment 80 km/u rijdt, vervolgens 120 km/u en vervolgens 100 km/u. Als je daar achter zit wordt je daar dus knetter gek van...

We moeten adressen hebben van tussenstops. Adressen die we in de tomtom of anderszins navigatiesysteem kunnen instellen. Parkeerplaatsen, tankstations of andere locaties. Maakt verder niet uit wat, als we er maar even kunnen stoppen en op elkaar kunnen wachten.

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

ik laat de tomtom navigeren naar de eindbestemming, dan selecteer ik:
- zoek nuttige plaats langs route
- kies tankstation
- type eventueel "aire" in om je te beperken tot de grote goed uitgeruste stopplaatsen.
- zoek iets uit wat ongeveer op de gewenste afstand ligt. 200-250 km bijvoorbeeld.

op de andere tomtom's even snel,
- navigeer naar nuttige plaats
- zoeken - type naam van de aire in.

Dit doe ik dan elke tussenstop, bijvoorbeeld terwijl ik een bakje koffie sta te drinken in het tankstation.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:48
Als ik naar Google Maps ga, en op een willekeurig stuk bebouwing klik (rechtermuis), krijg ik bijna altijd het precieze adres te zien. Is dat geen oplossing?

Daarnaast kan je ook gewoon Frankrijk in beeld hebben (in Google Maps), en vervolgens zoeken op McDonalds (of wat je waar je ook naar op zoek bent) en je ziet vervolgens ballonnetjes met de plekken waar die plekken gesitueerd zijn. Als je op die ballonnetjes klikt, zie je direct het adres.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
Is google maps een idee? Daar kan je meen ik tankstations e.d. toch ook op zien of niet?

LinkedIn
BlackIntel

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
ahum porto zie mijn post. Super relaxt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee