Toon posts:

iCloud, TimeCapsule, Back-up, Webhosting en sync

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 22:17
Goed, we gaan een nieuwe tijd tegemoed. Apple gooit een van de roeren om en introduceerd iCould.
Maar wat nu, hoe zit het met onze infrastructuur....?

De kern van deze vraag is: Hoe gaan we ons thuisnetwerk opzetten met Lion en iCloud in de pijplijn.

Ik ben nu in 2 jaar tijd 75% over naar Apple.. van iPod naar MBp. Maar toch heb ik altijd nog een losse server in huis gehad. Ik had mijn hele Apple netwerk van Mbp en iPhone en iPad enz... deze waren allemaal in sync vanuit de Mbp. Ik noem dit even de Apple omgeving, want dis een compleet losstaande omgeving van de server. Nieuwe content zoals Photos, films en muziek.. werden eerst opgeslagen op de server als kern. En vanuit daar kopieerde ik de dingen naar mijn Apple omgeving. Ik kopieerde dan bv een mp3 van de server naar de Mbp, en zetten hem daar in iTunes.

De server gebruikte ik dus als opslag station. Dit was zo omdat er 4TB op deze server aanwezig was. Aangezien ik dit niet allemaal kwijt kon in mijn Apple omgeving. (mbp is 750GB en heb geen TimeCapsule)
De server bevatten dus alle data, en de Apple omgeving werd voozien van kopie van de benodigde data.
Eens in de zoveel tijd kopieerde ik de 4TB van de server ook weer naar enkele losse HDD's als 2e backup.

Zo had ik dus een Apple omgeving met een niet-apple storage appliance. Ik gebruikte MobileMe als webhost.

Dit gaat nu anders worden, en daar wil ik over brainstormen. Ik heb altijd al compleet over gewild naar apple producten, maar heb de investeringen verspreid. Het is nu tijd voor de backend van de hele omgeving.
Ik was meijzelf aan het verdiepen in de TimeCapsule, maar daar was WWDC... en daar ging de opzet.

Met iCloud moeten we dit anders aan gaan pakken lijkt me. Of veranderd er eigenlijk niet veel?!

Ondhoud het volgende:
Ik beheer momenteel 4 TB data*
* 500 TB is dan active data. Dit staat dus in de Apple omgeving. De rest enkel op de server. "grab it when you need it"

Ik wil dus een Totaal van 4 TB aan storage ruimte, waarvan ik 500GB op mijn macbook mee wil dragen.
Deze 4TB moet wel benaderbaar zijn vanuit de TV.. de host hiervoor mag naast de TV staan. De storage appliance MOET kopieerbaar zijn.. (ik maak daar ook weer back-ups van)

Er zijn nog wat gegevens die we niet weten. Zoals, is iCloud uibreidbaar..? Krijgen we een nieuwe TimeCapsule die fungeert als mini server voor bv al mijn data...? Krijgt NL iTunes in the Cloud?
Veranderd er iets in de opzet van de Mini(server) lijn...? Ofwel is de MacMiniServer de betere keus als backend of toch de Timecapsule + AppleTV?

Nu twijfel denk ik dus na over hoe ik het ga inrichten, en ben benieuwd of andere mensen hier over nadenken en ideeen hebben. Het probleem is dat ik nog niet 100% weet wat Apple wil gaan doen, en hoe zij dit bedacht hebben. En ik heb nog noot met een TimeCapsule gewerkt.. Filmpjes en text helpen wel met wat uitleg.. maar wat de exacte features zijn weet ik niet. Ik hoop dat deze discussie in de komende tijd dus completer word middels info van Apple. En dat we het over duidelijke scenarios kunnen hebben.

Voor mij is dit een belangrijk moment. Ik ga nu investeren in een backend, het mag wat kosten.. maar het moet dan wel Apple Approved, en sollide zijn. Tevens moet ik TEN ALLE TIJDEN een backup kunnen maken van mijn storage appliance naar een NAS of ExtHDD of Windows Machine of via een Mac naar een ander opslag medium (als kost het me 5 dagen werk). 1 set schijven van mijn backend is nooit voldoende, een TimeCapsule kan ook stuk gaan!!

Ik hoop via dit topic een beeld te krijgen van de layout die ik ga gebuiken. We krijgen in de komende dagen hopenlijk meer info over bv een nieuwe TimeCapsule... en evt iCloud. Geruchten zijn altijd welkom.. maar let er mee op aub.
Anderen mensen die met de zelfde vraag zitten, en opmerkingen hebben... graag. Het gaat uiteindelijk wat centjes kosten.. dus elke input is gewenst. Als je een ander scenario hebt, dan hoor ik het graag... Wellicht denk ik een hele verkeerde kant uit, en kan een simpele, o zo logiche opmerking alles veranderen.

Ook de opzet zoals je hem nu hebt.. en hoe je het eventueel wilt veranderen nu Lion en iCloud komt, zijn erg welkom...

Phew wat een verhaal.. het is dan ook de infra voor 5 of meer jaar!!!!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
TimeCapsule = rsync maar dan praktisch. Dus dat is niet een 'soort van NAS', nee, het doet 1 ding: Je Mac backuppen met versiebeheer. De TimeCapsule is vooral handig om dat het dus een backup oplossing is voor je Macs en een Bonjour Sleep Proxy voor het geval je een AppleTV hebt, en een cache voor het geval je iOS5 devices in huis hebt/krijgt. Plus er zit een goede 2.4/5Ghz dual radio + dual band AP in, met Gbit switch.

Dat ding is dus vooral handig om achter je firewall aan te sluiten.

Als je al een server hebt, is de oplossing simpel: installeer netatalk en klaar! Als die server windows heeft is het ook simpel: verwijder windows, installeer een linux distro naar keuze (genoeg 'makkelijke' versies met gui's en andere crap te vinden), en installeer dan netatalk.

Dan heb je een server waar je zelf pushen of pullen kan, een TimeCapsule die je backups regelt. Als je dan ook nog je media op je TV wil hebben is de AppleTV de meest geintegreerde optie, maar een PCH of ander media tank apparaat werkt ook wel, alleen moet je die dan naar je server laten verwijzen en niet naar je Apple computer. Meestal wil zo'n device SMB en geen AFP dus dan moet je even Samba installeren.

ExtHDD is niet meer van 2011, niet aan beginnen. TimeCapsule niet als 'opslag' gebruiken, alleen als AP + Backups. Als iemand er dan perongeluk mee gaat zwemmen ben je tenminste niks kwijt. Je server is natuurlijk redundant uitgevoerd, plus offsite backups naar een goedkope storage provider?

• World Citizen
johnkeates schreef op maandag 13 juni 2011 @ 11:17:
TimeCapsule = rsync maar dan praktisch. Dus dat is niet een 'soort van NAS', nee, het doet 1 ding: Je Mac backuppen met versiebeheer. De TimeCapsule is vooral handig om dat het dus een backup oplossing is voor je Macs en een Bonjour Sleep Proxy voor het geval je een AppleTV hebt, en een cache voor het geval je iOS5 devices in huis hebt/krijgt. Plus er zit een goede 2.4/5Ghz dual radio + dual band AP in, met Gbit switch.
De TimeCapsule is dus ook niet benaderbaar om er een back-up van te maken? Maar is sowieso handig in je netwerk... ongeacht al je andere appliances?
En wat gaat Lion hiermee doen... ? gaat de nieuwe backup feature van Lion naar de TimeCapsule? Dus MOET je die een hebben wil je gebruik kunnen maken van de nieuwe Lion Backup.
Als je al een server hebt, is de oplossing simpel: installeer netatalk en klaar! Als die server windows heeft is het ook simpel: verwijder windows, installeer een linux distro naar keuze (genoeg 'makkelijke' versies met gui's en andere crap te vinden), en installeer dan netatalk.

Dan heb je een server waar je zelf pushen of pullen kan, een TimeCapsule die je backups regelt. Als je dan ook nog je media op je TV wil hebben is de AppleTV de meest geintegreerde optie, maar een PCH of ander media tank apparaat werkt ook wel, alleen moet je die dan naar je server laten verwijzen en niet naar je Apple computer. Meestal wil zo'n device SMB en geen AFP dus dan moet je even Samba installeren.
Daar willen we dus vanaf. Ik wel enkel nog betaald krijgen om iets te beheren, uit te zoeken of te klooien :'(

Thuis wil ik alles van Apple (als dat kan) omdat ik er gewoon niet meer over wil nadenken... ik verloor veel te veel kostbare tijd voorheen...!!!

Het doel is dus wel om zo veel mogenlijk via Apple te laten lopen. En ik vind het echt niet erg om bepaalde features te kort te komen... Dat weet je nou eenmaal bij Apple.
ExtHDD is niet meer van 2011, niet aan beginnen. TimeCapsule niet als 'opslag' gebruiken, alleen als AP + Backups. Als iemand er dan perongeluk mee gaat zwemmen ben je tenminste niks kwijt. Je server is natuurlijk redundant uitgevoerd, plus offsite backups naar een goedkope storage provider?
Yup dit is zeker waar... maar stel je kiest voor een macmini (hopelijk met Thundbolt in de nabije toekomst) Dan is het een toch nog steeds bruikbaar.. Direct storage is altijd nog mijn voorkeur.. maar dan moeten de schijven echt 0,0% werken waneer ik ze niet gebruik.. slijtage MOET minimaal zijn.
Ik denk dat een schijf in een TimeCapsule namelijk veel meer uren maakt dan zo een slimme USB/Thunderbolt schijf.

Offsite backup is next thing!.
Als ik mocht kiezen kocht ik 4 TB bij apple in the Cloud... maar ik denk niet dat SJ mij blij gaat maken!
Wanneer ik lokaal alles op orde heb, zullen we het over Offsite gaan hebben.

[Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 13-06-2011 11:36]

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier is het idee als volgt, misschien heb je er iets aan ter inspiratie.

Clients
- 15" MacBook Pro (450Mbit WiFi/Gb-LAN)
- iPad 2 (802.11N WiFi, 5GHz)
- iPhone 4 (802.11N WiFi, 2,4GHz)
- Slingbox HD

Netwerkapparatuur
- Synology 2-bay NAS (DS211(j/+) met 2x2TB RAID 1
- Cisco/Linksys E4200-router
- Apple AirPort Express
- Mediaspeler

Overig
- Lacie D2 Quad 1TB
- Sloot Kensington-sloten

Abonnementen
- Ziggo alles in 1 plus (120Mbit) (€67/maand)
- Eweka usenet (€7,50/maand)
- FlickR (€2/maand)

Functionaliteiten

Foto's
Beheer deze met de library op de NAS; de SSD in mijn MBP is veel te klein voor een heel fotolibrary. Daarnaast vind ik het ook zonde om zo veel 'bulk-data' op zo'n razendsnelle schijf te zetten. Offsite synchronisatie naar FlickR (private). Kan de foto's met iOS-devices bekijken met behulp van een app overal bekijken. Hetzelfde geldt voor de MacBook Pro, alleen dan zonder specifieke app. Mocht ik niets bij me hebben, kan ik altijd nog via een browser de NAS of de FlickR-site benaderen met een willekeurige browser.

TimeMachine
Backup op een aparte partitie van de NAS.

Muziek
- Streamen vanaf elk apparaat naar de AirPort Express
- Gedeeld library op de NAS (iTunes-server)
- Beheer via de MacBook Pro
- Tevens overal beschikbaar waar een internetverbinding is
- Ook met Synology iOS-app
- Eventueel aangevuld met Spotify

Documenten
- Belangrijkste documenten gebackupt op zowel iCloud als de NAS
- Allemaal offsite benaderbaar via iCloud en via de NAS

Films & TV
- Streamen vanaf de NAS met behulp van de mediaspeler
- TV-kijken vanaf elke plek ter wereld met behulp van de Slingbox HD op zowel iOS-devices als de MBP

Downloads
- NAS downloadt niet urgente zaken met behulp van NZB's van nieuwsgroepen
- MBP downloadt de urgente zaken van nieuwsgroepen naar de NAS (sneller uitpakken etc)
- Couchpotato op NAS houdt een lijst bij van de te downloaden films en downloadt deze zodra ze beschikbaar zijn
- SickBeard op NAS houdt mijn favoriete series bij en downloadt deze

Beveiliging
- Alle apparatuur ligt met Kensingtonsloten vast
- IP-cam neemt beelden op en stuurt deze naar de NAS
- Tweede offsite NAS synct met de thuisnas, mocht deze onverhoopt gestolen worden, dan is er de data (de beelden!) nog.
- iCloud-diensten 'Find my Mac/iPhone/iPad'

Onderhoud
- DVD-image van OS X-installer op FW800-schijf. Mocht er (snel) een (verse) re-install nodig zijn, dan is dat veel sneller geregeld vanaf een image dan vanaf de originele DVD.
- Partitie met daarop een recente verse install met de noodzakelijke applicaties. Mocht er nog meer haast zijn, dan start ik daarvan op.
- Tevens scratch disk voor Final Cut-projecten (dit wordt later vervangen door een ThunderBolt-schijf)

Ik zal vast en zeker een aantal zaken vergeten zijn, die voeg ik later nog toe :)

T.net gallery | V&A ads

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik doe even een aanname, dus verbeter me als ik het fout heb, maar als het grootste deel van die 4TB nou eens films, series en muziek zijn. Zou je die niet dumpen en een AppleTV2 kopen? Vervolgens kun je al je films en series streamen uit iTunes en Netflix (evt via VPN). En je muziek haal je uit iTunes, Spotify en de nieuwe iCloud-muziek-diensten. Dan heb je ineens nauwelijks meer lokale storage nodig en past het allemaal een stuk beter in het plan van Apple.

Uiteraard heb ik het zelf geprobeerd maar met wisselende resultaten. De ATV2 is een geweldig ding maar het aanbod van films en series (met Amerikaans account) is wat beperkt. Netflix via VPN heeft ook maar een beperkt aanbod. Daarnaast mis ik ondertitels. Sommige films en series zijn gewoon lastig te volgens zonder ondertitels. Muziek uit de cloud gaat wel heel goed. Ik heb m'n >120GB mp3's weggegooid en een premium accountje bij Spotify genomen. En ik wil nooit meer terug! Muziek is makkelijk te beluisteren op m'n laptop, iPad en iPhone. Zeker in combinatie met 2 Airport Expresses. En het hele proces van muziek zoeken en downloaden is nu ook niet meer. Ik luister gewoon.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• World Citizen
Aike schreef op maandag 13 juni 2011 @ 22:00:
Ik doe even een aanname, dus verbeter me als ik het fout heb, maar als het grootste deel van die 4TB nou eens films, series en muziek zijn. Zou je die niet dumpen en een AppleTV2 kopen? Vervolgens kun je al je films en series streamen uit iTunes en Netflix (evt via VPN). En je muziek haal je uit iTunes, Spotify en de nieuwe iCloud-muziek-diensten. Dan heb je ineens nauwelijks meer lokale storage nodig en past het allemaal een stuk beter in het plan van Apple.

Uiteraard heb ik het zelf geprobeerd maar met wisselende resultaten. De ATV2 is een geweldig ding maar het aanbod van films en series (met Amerikaans account) is wat beperkt. Netflix via VPN heeft ook maar een beperkt aanbod. Daarnaast mis ik ondertitels. Sommige films en series zijn gewoon lastig te volgens zonder ondertitels. Muziek uit de cloud gaat wel heel goed. Ik heb m'n >120GB mp3's weggegooid en een premium accountje bij Spotify genomen. En ik wil nooit meer terug! Muziek is makkelijk te beluisteren op m'n laptop, iPad en iPhone. Zeker in combinatie met 2 Airport Expresses. En het hele proces van muziek zoeken en downloaden is nu ook niet meer. Ik luister gewoon.
Yep ik volg je helemaal, en doe hetzelfde. Alle commerciele muziek en films haal ik van iTunes of spotify.. dit sla ik ook niet op... dus valt buiten de 4 TB, op een enkele CD's die ik zelf heb geript, en opnames zijn die ik niet online kan vinden.

De rest is zelfgeschreven muziek.. en veel RAW fotos en beeldmateriaal. Die data heb ik af en toe nodig voor het even studeren.. of het maken van collages. Dit moet dus benaderbaar blijven via niet te veel omwegen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee