• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-01 14:08

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
PhotoFrame

Een paar jaar geleden heb ik mijn eerste digitale fotolijstje gemaakt; niet meer dan een oude 15" Philips LCD monitor in een goedkoop lijst van de Ikea. Eigenlijk was het alleen een losse monitor die als tweede beeldscherm op de HTPC stond aangesloten. De HTPC is inmiddels verdwenen, en de monitor staat nu aangesloten op een Wyse WBT die het beeld van een virtuele XP machine weergeeft.

Het leukste van een dergelijk fotolijstje is dat je overdag niet in de gaten hebt dat het een digitaal lijstje heb ('s avonds uiteraard wel omdat er dan licht vanaf komt)

Hier het oude fotolijstje:

Het werkt, maar het is een onnodig complexe oplossing. Dus het idee ontstond om een standalone fotolijstje te maken.

Het lijstje van de hardware die ik ervoor ga gebruiken:
  • Intel D410PT Atom m-itx mainboard
  • LG Flattron 19" LCD monitor (1280x1024, prima als fotolijstje)
  • 2GB Mushkin geheugen
  • 320 GB 2.5" SATA Harddisk
  • Windows 7
  • Media Center Remote + IR ontvanger
  • Media Center Keyboard
De meeste spullen heb ik al binnen, ik moet alleen nog een andere voeding (de tijdelijke is stoffig, maakt lawaai en komt nog uit de tijd dat ik binnen rookte. Een goede reden om die dus niet te gebruiken) Verder wil ik nog een USB hubje halen om, indien nodig, toch even snel wat USB apparatuur aan te kunnen sluiten. (De aansluitingen van het mainboardje blijven intern) Mijn WiFI USB geval, die ik nog had liggen, doet het niet lekker onder Windows 7 dus daar zal ik ook een vervanger voor moeten halen....

De software die erop komt te draaien ga ik zelf maken. De client wordt een WPF applicatie die door middel van een webinterface aangestuurd kan worden. (dus foto's toevoegen/verwijderen, volgorde veranderen, etc) Verder wil ik SqueezePlay op het lijstje draaien die kan dan mooi aangestuurd worden door de controller van de Logitech Duet, en de receiver die ik nu gebruik kan een mooi plaatsje in de slaapkamer krijgen.

Dan eerst maar eens beginnen met het strippen van de monitor, en hopen dat er onderhuids een scherm zit wat goed te gebruiken is.

Gelukkig is het scherm zelfs heel erg goed te gebruiken, netjes afgeschermd, en 4 schroefgaatjes waarmee ik het netjes kan bevestigen.

Het scherm en electronica zaten tot mijn verbazing aan elkaar bevestigd met tape, en werden door de plastic behuizing op hun plek gehouden. Geen idee hoe dat meestal zit in zo'n scherm, maar ik vond het toch een beetje vreemd.

In ieder geval een mooi scherm om iets mee te kunnen doen.....

De electronica van de monitor, nog geen flauw idee waar dat straks een plaatje moet krijgen.....

Van aluminium profielen een frame om het scherm maken, je ziet hier het formaat wat de passepartout moet krijgen in de uiteindelijke vorm.

De pootjes aan de achterkant, het is nu al duidelijk dat ik meer dan genoeg ruimte zal hebben om alles in het kastje te passen. (de ruimte aan de onderkant is ongeveer 25cm diep, dus meer dan genoeg voor het mainboardje wat slechts 17x17 cm is)

En de versteviging tussen de voor- en achterkant....

Van MDF de onderkant en zijkanten gemaakt en er even los tegenaan gezet, het begint al ergens op te lijken...

Ook hier is weer goed te uiteindelijke grootte van het complete lijstje te zien. Rond het scherm heb ik 3mm diepte om een MDF plaat rond het scherm te kunnen plaatsen ter ondersteuning van de passepartout. Een passepartout is van karton, en ik wil niet het risico lopen dat het na verloop van tijd gaat inzakken.

De Atom voelt zich al lekker thuis.... :-)

Het infrarood oog uit de MCE ontvanger. Hij moet volledig uit het zicht komen, en aangezien je de afstandsbediening zo ongeveer compleet de andere kant op kan richten denk ik dat ik op deze manier nog steeds goed ontvangst zal hebben.

Het inwendige van de monitor heeft ook een plaatsje gekregen, een balkje van MDF zorg ervoor dat het netjes op zijn plaats blijft....

Even snel alles aansluiten om te kijken of alles netjes werkt. En ja, gelukkig doet alles het prima, en kan ik aan de installatie van Windows 7 beginnen.

Ook al even met de software zitten spelen, ik was van plan om een scatterview te maken, waarbij de foto's eruit zien als polaroids en dat de foto's dan één voor één inzoomen. Het ziet er leuk uit, maar helaas heeft de Atom niet genoeg adem om dat vloeiend te kunnen doen.

Dit is (was) het idee:

Helaas, dus dan maar iets anders.......

Voor nu even genoeg, volgende keer weer meer.......

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Nog een klein beetje gedaan...

Het voorzetframe wat voor de passepartout moet komen op maat gemaakt en vastgelijmd...

En alvast wat mooi hout gehaald om de lijst te kunnen maken.....

Bij de bouwmarkt meteen een triplex timmerplaat gehaald om de zij- en achterkant later netjes mee af te kunnen werken. (maar das niet spannend genoeg voor een foto ;))

Nu eerst de kinderen ophalen, hopelijk heb ik vanavond nog wat tijd om aan de software te werken.....

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In behandeling

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En toestemming.

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-01 18:35
Ik vind het wel een leuk idee!
ga hem volgen!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:51

WWJD

*pluh*

Leuke hardware voor een "fotolijstje" ;)

heb een aantal jaren geleden zelf ook zoiets gemaakt met een oude laptop, erg leuk

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-02 15:29

Grozno

acts without consequence!

Overpowered fotolijstje! :D
Leuk idee, goed uitgewerkt. Ga zo door zou ik zeggen.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Net even de infrarood sensor van de Media Center remote ingekort en gemonteerd. Standaard zit er een kabel van ruim twee meter aan, en dat lijkt me wat veel om op te rollen in de behuizing, dus daar moet een stukje tussenuit....

Weer gemonteerd, en het werkt gelukkig perfect. Zoals ik al had gedacht (ok,eerlijk zijn: gehoopt ;)) is er genoeg reflectie zodat het IR oog niet onder de lijst hoeft uit te komen.

Het MediaCenter keyboard is ideaal om zo af en toe iets te kunnen doen op het lijstje....

Verder ook nog een simpel USB WiFI adaptertje gehaald, verder niet veel spannends....

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 15:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Inderdaad een vrij overpowered fotolijstje. ;)
Ben benieuwd wat je er allemaal mee gaat doen. :)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Ghost Dog schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 01:31:
Inderdaad een vrij overpowered fotolijstje. ;)
Ben benieuwd wat je er allemaal mee gaat doen. :)
Zo vreselijik overpowered is het toch ook weer niet? Die Atom is zo ongeveer het meest langzame (en energiezuinig, en goedkoopste) wat fatsoenlijk Windows 7 kan draaien.

De belangrijkste taak wordt toch echt het tonen van foto's, dus een slideshow als er geen input is, en ik wil met de afstandsbediening door alle andere foto's heen kunnen bladeren.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Jeroen V schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 06:43:
[...]

Zo vreselijik overpowered is het toch ook weer niet?
Ik bedoelde het eerder letterlijk: de voeding. :P

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Ghost Dog schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:48:
[...]

Ik bedoelde het eerder letterlijk: de voeding. :P
Aaaah, dom dom dom van me! Ja, dat dan weer wel ja :)

Hoewel het nog redelijk lastig is om een niet-al-te-dure low-power voeding te vinden.... (dus als iemand een goede suggestie heeft?)

Dit is overigens een antieke 300W PSU van CoolerMaster geloof ik... Als ik niets beters kan vinden dan gebruik ik gewoon deze....

[Voor 15% gewijzigd door Jeroen V op 15-06-2011 16:30]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11-2022
pico psu will do?

ja, daag.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Maar die kosten €60/70 met adapter (anders €30), dus dat voldoet niet echt aan 'goedkoop'. ;)

• [Remmes]
dat vind ik redelijk goedkoop...maar dat ben ik dus

ja, daag.

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Remmes_NT schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 16:40:
dat vind ik redelijk goedkoop...maar dat ben ik dus
Echt duur is het inderdaad ook weer niet... Het zou wel meteen het duurste onderdeel van het fotolijstje zijn.... :)

Wat wel een groot voordeel van de PicoPSU is, is dat die dingen erg klein zijn, maar goed, ik zit niet echt om ruimte te springen.

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-02 10:19

Geckoo

Good news, everyone!

en anders kan je hem toch ook als duo functie laten werken? backup locatie ofzo? (2x 1tb in raid 1 en overal accesable (alleen jammer dat het dan via wifi gaat...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• T.E.C.H.N.O
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-01 14:54
erg gaaf maar word hij niet een beetje dik voor een photoframe?
ga je hem ook nog voor wat anders dan alleen foto's weergeven gebruiken?

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Gisteren bij een electronicazaakje een paar VGA conectoren gekocht, althans, dat dacht ik.... Blijken het twee DB9 connectoren te zijn.... (bummer)
Geckoo schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:17:
en anders kan je hem toch ook als duo functie laten werken? backup locatie ofzo? (2x 1tb in raid 1 en overal accesable (alleen jammer dat het dan via wifi gaat...
Dat is niet echt nodig omdat er op zolder een Synology 1010+ staat, en twee schijven betekent ook weer een hoop lawaai en extra warmte...
peter13 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 19:01:
erg gaaf maar word hij niet een beetje dik voor een photoframe?
ga je hem ook nog voor wat anders dan alleen foto's weergeven gebruiken?
Foto's tonen is het belangrijkste, hij zal waarschijnlijk ook altijd aan staan als we thuis zijn. En er komt SqueezePlay op te draaien, maar dat is niet zo heel erg boeiend....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Toch maar een PicoPSU kit (80W) gekocht, die is dus onderweg. Verder een korte VGA kabel gemaakt (en nee, ik ben geen soldeerheld :))

Vandaag eens kijken of ik de harddisk een nette plek kan geven en alvast beginnen met het afwerken van de buitenkant...

Edit ook nog even snel de harddisk vastgezet met een paat beugeltjes.....

[Voor 22% gewijzigd door Jeroen V op 19-06-2011 16:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
kleine tip: doe een stukje schuim/rubber tussen je hdd/hout en bij de schroeven ook

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Remmes_NT schreef op zondag 19 juni 2011 @ 18:52:
kleine tip: doe een stukje schuim/rubber tussen je hdd/hout en bij de schroeven ook
MIsschien wel een goed idee, maar die HD is zo intzettend stil dat ik het vermoeden heb dat het niet nodig zal zijn. (is een 2.5" notebook schijfje) Maar mocht het toch geluid produceren dan zal ik het zeker doen....

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 01:55

JapyDooge

NoxiousPluK

Heh, wat grappig :D Ik zie ze regelmatig van oude laptops, dit is een ander koekje :P

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 19:49
Ziet er vet uit!

Succes ;)

If it ain't broke, don't fix it

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:36
Word hij niet erg log als fotolijst? Je had hem makkelijk een slag kleiner kunnen maken.
En heb je de hoek van het scherm op de gok gedaan, of ergens op opgebasseerd?

Als hij op een boekenplank staat en jij op de bank zit kun je het beeld denk ik niet meer zien?

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
frickY schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:22:
Word hij niet erg log als fotolijst? Je had hem makkelijk een slag kleiner kunnen maken.
En heb je de hoek van het scherm op de gok gedaan, of ergens op opgebasseerd?
De hoek is hetzelfde als de hoek van het oude lijstje wat ik heb gemaakt, en dat bevalt prima. En hij had inderdaad een slag kleiner gemaakt kunnen worden, maar die heb ik al :)
frickY schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:22:
Als hij op een boekenplank staat en jij op de bank zit kun je het beeld denk ik niet meer zien?
Hij komt niet op een boekenplank :) Hij komt op de venserbank, en dat is zo'n 70cm hoog...

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
De PicoPSU is vandaag binnen gekomen, dus meteen maar even erin geknutseld...

Als ik had geweten dat alles zo klein zou zijn en zo weinig ruimte in zou nemen, dan zou ik de ruimte achter het lijstje een stuk kleiner hebben gemaakt.... (dus dat houden we in gedachten voor de volgende versie)

De harddisk is overigens zo stil dat het niet nodig is om hem op rubbervoetjes te monteren, dus dat laat ik zo...

• [Remmes]
je hebt nu nog de mogelijkheid dingen aan te passen, zonder al te veel te doen lijkt me

ja, daag.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

ga je nog ventilatie maken?

hoeft natuurlijk niet veel te zijn, enkele fan+opening is al voldoende denk ik.

ora et labora

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Remmes_NT schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:21:
je hebt nu nog de mogelijkheid dingen aan te passen, zonder al te veel te doen lijkt me
Tsja, das waar.... Alleen is dat niet echt heel weinig, dus ik houd het in gedachten voor de volgende versie...
mrc4nl schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 00:05:
ga je nog ventilatie maken?

hoeft natuurlijk niet veel te zijn, enkele fan+opening is al voldoende denk ik.
Er komt geen actieve ventilatie in aangezien het vrijwel geen warmte produceert. Wel komt er een rooster aan de bovenkant....

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 19:49
Ga je verder nog wat doen met de onbenutte ruimte?

(je zou er eventueel direct een media-servertje van kunnen maken ?;))

If it ain't broke, don't fix it

• T.E.C.H.N.O
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-01 14:54
je gaat zeker niet meer verder

• CokeZero
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-06-2022
Moet dat nou die enorme kick, voor deze onzinnige reactie?
Lijkt me wel he.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee