Toon posts:

[DISCUSS] 2HDDs beduidend sneller dan een?

Pagina: 1
Acties:

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 14:34
Hallo

Gisteren vroeg iemand op een ander forum advies over het samenstellen van zijn PC. Een member daar raadde hem aan om in plaats van een 1Tb hardeschijf er twee van 500Gb te steken. Ik vroeg me af waarom en hij kwam af met iets dat hij maar geloofde maar blijkbaar geen bewijs van kan tonen:

Hij beweerde dat als je op de ene hdd je OS zet en op de andere je games en data, je games sneller zullen laden. Dit omdat de work load verdeeld wordt. Ik antwoordde dat dat helemaal niet logisch is, er wordt geen work load verdeeld. De twee hardeschijven lezen hun data en sturen die door en de cpu verwerkt dit. Dit zal uiteraard wel wat sneller zijn, maar om nu te zeggen 'beduidend sneller'...

Als je alles op een en dezelfde schijf hebt staan, en je start een game op dan laadt hij enkel de game (en misschien een paar resources), maar dit verschil kan toch nooit groot zijn? De enige resources die nog gelezen moeten worden zijn een paar van Windows' backgroundprocessen. Veel kan dat niet zijn.

Ik zeg dus dat ik van hem wel benchmarks wil zien. Ik heb op het internet gezocht en daar vind je inderdaad dergelijke statements terug, maar zonder benchmarks or whatsoever. Ook het feit dat ik het nog nooit heb zien aangeraden worden op websites of systembuilders (zoals hier op Tweakers bv.) doet me denken dat dit 'snelheidsverschil' echt niet opweegt tegen de prijs (2x 500Gb schijf = € 76, 1x 1Tb = € 50).

Alle meningen welkom ;)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
Als jouw computer moet wachten op het lezen van de harde schijf, kan het sneller zijn door programma's die je vaak gebruikt te verdelen over twee schijven.
Bij elkaar opgeteld kan je in principe 2x zo snel jouw data lezen, mits jouw data ideaal over de schijen verdeeld is.
De computer wordt er niet 2x zo snel door en ook bij het laden van een enkel programma wordt de snelheid gelimiteerd door die ene harde schijf.

Twee harde schijven in Raid-0 levert wel een een snelheidswinst op.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• BramVroy
Wel ja, hij stelde voor om z'n games op een twee HDD te zetten en deze zouden dan sneller laden. Ik kan het begrijpen als er (theoretisch) een miniem verschil is, maar of dit merkbaar is betwijfel ik.

Ik heb ook gevraagd of hij raid(-0) bedoelde, maar daar antwoordde hij op van niet.

Anoniem: 269504

Niet alle delen van de schijf zijn evensnel , meestal wordt de buitenkant eerst beschreven omdat de leesarm daar sneller over de platter gaat . Zo kan je os disk op het snelste gedeelte van de hd met het os bezig zijn , en de andere hd laad games .Daar kan al wat winst inzitten , als je specefiekere eisen stelt zoals video/audio hardware recording zit er meer winst in aparte schijven .

Buiten het feit of het sneller is of niet , een tweede hd is eigenlijk een musthave om ook maar enige vorm van redundacy en backups van jouw belangrijke bestanden te hebben :F

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
Anoniem: 269504 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 10:11:
Buiten het feit of het sneller is of niet , een tweede hd is eigenlijk een musthave om ook maar enige vorm van redundacy en backups van jouw belangrijke bestanden te hebben :F
Ik neem aan dat je dat niet serieus meent....

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• BramVroy
Maar je HDD moet toch helemaal niet zo veel lezen van je OS als je een game speelt? Enkel wat kleine basic resources, maar dat kan toch helemaal niet lang duren zodat je game daar echt moet op wachten?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 15:08

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 269504 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 10:11:
Niet alle delen van de schijf zijn evensnel , meestal wordt de buitenkant eerst beschreven omdat de leesarm daar sneller over de platter gaat . Zo kan je os disk op het snelste gedeelte van de hd met het os bezig zijn , en de andere hd laad games .Daar kan al wat winst inzitten , als je specefiekere eisen stelt zoals video/audio hardware recording zit er meer winst in aparte schijven .

Volgens mij maak je daar een paar denkfouten.

Als de 2 schijven van dezelfde technologie zijn dan heeft de dubbel zo groteo schijf ook vaak een hogere doorvoorsnelhied, omdat die meer platters heeft. Ook is het gebeid waar de doorvoorsnelheid hoger is groter bij de grotere schijf.

Voor redundancy backup ]is het beter een externe schijf te hebben, die je alleen aansluit als je een backup maakt. (en bij veel mensen is een usb flash schijf al een heel goed begin hiervoor).

Als je goede loadbalancing zou hebben, dan zijn 2 schijven wel sneller dan 1 schijf, maar aangezien je OS op 1, game op 2 hebt kan de load niet bijzonder verdeeld worden.

Wellicht dat het uitmaakt dat je swap op disk 1 staat, maar dan is het beter meer geheugen in de machine te steken, voor het prijsverschil tussen 1 & 2 disken kun je dan beter een paar gig meer geheugen kopen.
===========
Ook loop je bij meerdere kleine harde schijven/partitites tegen het probleem aan da 1 schijf eerder vol is dan de andere. Een schijf die bij vol is (>80/90%) is vrijwel altijd veel trager dan een vrijwel lege schijf, door fragementatie en meer overhead van het FS.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Anoniem: 269504

BramVroy schreef op maandag 13 juni 2011 @ 10:46:
Maar je HDD moet toch helemaal niet zo veel lezen van je OS als je een game speelt? Enkel wat kleine basic resources, maar dat kan toch helemaal niet lang duren zodat je game daar echt moet op wachten?
Ligt eraan wat voor game , zo heb ik er oa vier ssd in raid 0 voor over om snel nieuwe gamelevels in te laden. Die snelheid is genoeg voor een paar jaar , maar stilstand is achteruitgang in pc wereld :)

Ik zie toch wel nut in een tweede hd met ook een os erop om op te starten als de ander faalt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee