Toon posts:

Draytek Vigor 2130Vn werkt by glasvezel in Houten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• andreml
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-10-2018
Sinds een paar weken heb ik een glasvezelverbinding. Omdat mijn internetprovider Solcon een waardeloze router (Thomson) bij de glasvezel levert en ik na een uur al tegen beperkingen aanliep heb ik een Draytek Vigor 2130Vn router gekocht.
Deze router vertikt het om een verbinding te krijgen met de glasvezelaansluiting (Genexis Ethernet Gateway with voip http://www.genexis.eu/products.php?id=ethernet_voip). Hang ik de router aan een andere DHPC server, dan krijg ik meteen een internetverbinding met deze router. Omdat ik vermoedde dat het aan de router lag, heb ik de router omgeruild voor hetzelfde type. Helaas is mijn probleem niet opgelost. Ik ben daarna in de glasvezelwinkel in Houten geweest en heb gevraagd daar deze router aan te sluiten op de glasvezelaansluiting. Ook hetzelfde probleem. In de glasvezelwinkel is internet van een andere provider dan Solcon.

Ik vraag me nu af of het probleem dat ik heb veroorzaakt wordt door:
- de router (gevoelsmatig nummer 1)
- de Genexis Ethernet Gateway with voip
- de combinatie router en Genexis Ethernet Gateway with voip
- glasvezelconfiguratie in Houten

Kan iemand mij verder helpen om de oorzaak van het probleem boven tafel te krijgen?

Alvast bedankt!

Anoniem: 7276

De dhcp release is volgens mij meer dan een half uur maw hang de router er eens aan voor meer dan een uur , dan zou je een ip adress moeten krijgen en anders solcon eens bellen ?

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 7276 op 13-06-2011 08:56]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:09

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Is het internet wel gewoon beschikbaar direct op die CPE?

wordt er niet PPPoE gebruikt, al dan niet over een vlan?

Er staat mij iets bij dat er 3 vlans zijn, internet, tv (multicast) en voip. Je eigen router moet dan wel vlans ondersteunen of je moet er een switch tussengooien die het untagged

Wat zegt de helpdesk van Solcon? Bij mijn weten zijn hun erg behulpzaam, en bieden ze ook een mogelijkheid tot je eigen router (alleen supporten ze die verder dan niet)

Gebruik je ook voip in de modem of direct op de cpe?

[Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 13-06-2011 10:52]

• andreml
Hallo DJSmiliey,

Bedankt voor je reactie.

Op het Genexis kastje (ik neem aan dat je dat met CPE bedoelt) loopt internet direct als ik daar een computer aan hang.

Ik ben al met PPPeE en VLAN's bezig geweest, maar ook zonder resultaat.

Ik had eerst een zeer behulpzame medewerker van de helpdesk van Solcon aan de telefoon en daarna een die zei dat ze geen andere routers ondersteunen. Ik heb het gevoel dat de kans klein is dat het aan de Solcon verbinding ligt. In de glasvezelwinkel van Houten (geen solcon glasvezelverbinding daar aanwezig, maar wel andere provider) speelde zelfde probleem.

Groet,

André

• spaceone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05-2018
Aks ik het zo lees werkt het gelijk aan Lijbrandt dus geen vlan zoals bij KPN zelf die ook hetzelfde modem gebruikt maar dan met vlan. Even een andere router testen werkt niet i.v.m dhcp release zoals hierboven staat. Dus ook niet in de winkel.

Ik weet niet of het technische bestaat maar kan Solcon alleen mac-adressen van Thomson toestaan. Dan zou het clonen van het mac-adres van de Thomson een optie zijn.

[Voor 5% gewijzigd door spaceone op 13-06-2011 16:48]

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-05 18:30
Je kan de Thomson ook terug zetten, en het publieke IP-adres aan een non-branded router toekennen.

Dan houd je je aan 'de regels van Solcon'. Wij hebben Alice thuis, en hadden ook problemen. De monteur die langskwam kon ons niet helpen omdat ik er een linksys ADSL-modem tussen had. Ik zou eerst weer hun CopperJet moeten aansluiten.

Maar gewoon het externe IP doorsturen naar het volgende apparaat. Ik weet trouwens niet of dat i.v.m. VoIP problemen gaat opleveren.

• andreml
Hallo Gigatech,

Helaas was het niet de gouden tip. Ik heb de router er een uur aan gehangen en helaas geen IP-nummer.

Groet,

André

• andreml
Hallo Spaceone en Sef24,

Bedankt voor het meedenken.

Solcon gaf aan dat ze niet gebruik maken van VLAN en dat een DHCP client zou moeten werken.

Ik ben er geen voorstander van om een andere router aan de Thomson te hangen. Bovendien hoorde ik dat dit weer problemen kan geven met VOIP en 2 keer NAT achter elkaar.

Groet,

André

• andreml
Ik heb per mail ook contact gehad met Draytek en na aan de slag te gaan met de onderstaande adviezen loopt de router nu. Ik heb de router aangesloten en na een paar uur zag ik dat het werkte. Als ik de router uitzet en weer aanzet krijg ik snel weer een internetverbinding.

1e reactie Draytek:
-WAN >>>Internet Access >>>DHCP . Zet hier je MTU size eens op 1500. Probeer ook eens het MAC-adres van de PC waar je wel een verbinding rechtstreeks mee had te clonen. Het clonen gaat erg eenvoudig, aanzetten en op Clone MAC-adres knop klikken . Wel achter de PC/Laptop waar je rechtstreeks getest.
-WAN >>> Ports . Zet hierbij de Flow Control en de Power Control eens uit.
-BandWidth management >>> Port Rate Control . De Shaper Enabled aanzetten en deze op de snelheid van de Glasvezel Verbinding zetten.

2e reactie Draytek:
We denken dat uw Provider toch enige vorm ARP restrictie doet. Waardoor binnen bepaalde tijd geen andere MAC-adres entries mag registreren. Misschien verstandig om de Vigor 2130 eens te resetten naar fabrieksinstellingen , WAN even te ontkoppelen. Dan Bij WAN de DHCP te gebruiken en bij Clone MAC-adres het adres van de orginele Modem/Router op te geven. Dan de Vigor met deze instellingen opnieuw te laten opstarten , dan wachten dat de Vigor benaderbaar is (30 sec) en dan de WAN weer te koppelen.

Misschien kan het ook helpen om de GlasvezelConverter opnieuw op te starten om zo de ARP Cache eens te legen.

• andreml
Helaas was ik gisteren iets te optimistisch. Vanmorgen na een software reboot (zonder configuratie te wijzigen) weer hetzelfde probleem. Ik ga de router terugbrengen bij de leverancier. Ik had mijn ADSL modem geruild voor een 2e hands Asus WL-500g Premium en die loopt zonder problemen meteen. In combinatie met een over te nemen Siemens IP telefoon heb ik ook waar ik de Draytek voor wilde gebruiken.

André
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee