Toon posts:

1080p video van PC kijken op full HD LCD TV

Pagina: 1
Acties:

• Vibonacci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 10:53
Beste tweakers,

Mijn doel is om 1080p video van mijn PC te bekijken op een LCD TV die full HD ondersteunt. De afstand tussen mijn PC en de TV is ~13 meter.
Ik bezit de volgende videokaart met een HDMI uitgang:
pricewatch: Asus EAH6950/2DI2S/2GD5

Ik heb totaal geen ervaring met het gebruiken van een TV als scherm in combinatie met een videokaart in een PC vandaar dat ik de volgende vraag stel:
-Ik ga er van uit dat het enige dat ik nodig heb een lange HDMI kabel is. Is dat zo; zie ik niets over het hoofd? -Zal het geluidssignaal dat door de HDMI kabel verzonden wordt door mijn TV worden weergegeven? (stereo speakers van de TV zelf)
-Ik heb vernomen dat de kwaliteit van de kabel een grote rol speelt als de afstand groot is. Het beeld moet kwalitatief zijn dus ik ben bereid er veel voor neer te tellen.
Na wat speuren ben ik op deze kabel uitgekomen: pricewatch: Konig HDMI 1.4 Kabel, 15m Het oogt wat goedkoop naar mijn mening maar in de pricewatch van tweakers kom ik niet veel aanbod tegen voor kabels van 15 meter. Kunnen jullie mij hierover adviseren?

Bij voorbaat dank,

Vib

• ZicoDon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:04
Een HDMI zend beeld en geluid uit. Om geluid over de tv te krijgen zal je bij je geluidinstellingen je HDMI output moeten selecteren als standaart, (Deze keuze heb je alleen als de kabel is aangesloten)

Alleen een kabel is dus voldoende!

FIFA - Feyenoord - Darten - Fotografie

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-05 23:34

M2M

medicijnman

Maar op die afstanden moet je wel zorgen voor degelijke kabel. En zelfs dan kun je beeldcorruptie krijgen. Zie hieronder _/-\o_ Als je bijvoorbeeld je kabel langs andere kabels legt. 15 meter is een aardige lengte namelijk.

Wikipedia: HDMI zie cables gedeelte. Vanaf 5 meter wordt het dus wel interessant om een degelijke kabel uit te kiezen.

[Voor 32% gewijzigd door M2M op 13-06-2011 01:57]

-_-

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Leesvoer: HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2
M2M schreef op maandag 13 juni 2011 @ 01:37:
En zelfs dan kun je beeldcorruptie krijgen.
Het is heel simpel: het werkt, of het werkt niet. Ik ben geen kenner, maar afgaande op de reacties in het bovenstaande topic verwijs ik deze naar het rijk der fabelen.

[Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 13-06-2011 01:38]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alleen een kabel is inderdaad voldoende. Het gaat wel om een erg lange afstand en dan verlies je veel signaal door de lengte van de kabel, hierdoor is kabelkwaliteit wel belangrijk. Je kan het gewoon proberen met die kabel, je merkt snel genoeg dat je kwaliteit verliest.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 10:49
Ik vind dat dure kabel gebeuren maar onzin (voor zo ver ik weet met mijn ervaring).
Gewoon een goedkope hdmi van de computerboer is prima. Zeker voor 3m.
Ik zelf heb een 5m hdmi kabel van €12 euro van Norrod. Van PC en naar tv en het is dikke prima.

Als ik jou was zou ik gewoon bij de lokale computerwinkel een hdmi kabel kopen. Werkt perfect!

Dan bij je instellingen inderdaad het geluid nog op hdmi zetten en klaar ben je.

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-04 11:18
5 meter is relatief kort. Hoe langer de kabel, des te meer weerstand een signaal oploopt (denk maar aan de luchtweerstand bij auto's). Gevolg: bij een slecht uitgevoerde kabel van een grote lengte zal het signaal eerder verslechteren dan bij een goed gefabriceerde kabel.

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-05 11:08
Ik heb een no-name HDMI kabel van 10 meter en die werkt perfect. Kostte me 7 euro dacht ik via eBay (ja, dat is inclusief verzendkosten).

Echter heb ik een Nvidia kaart zonder HDMI waardoor ik een losse kabel nodig heb voor het geluid, dat is wel jammer. Maar het is een kwestie van proberen in jouw geval denk ik, via eBay kan je nog wel wat goedkopers krijgen.
Naar mijn ervaring zijn Konig kabels gewoon goedkope kabels alleen dan met een ''bekend'' merkje er op.

• pannekoek141
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 18:38
Bij hdmi kabels maakt het niet uit
met toslink kabels wel.

Suh dude

Anoniem: 359772

Ik heb zelf een 10M HDMI kabel tussen m'n PC en m'n TV zitten, ooit bij bol.com gehaald voor de volle prijs van €12,- , en ik heb nog nooit last gehad van beeldcorruptie. Lijkt me geen probleem.

• Vibonacci
Bedankt voor de reacties. Ik blijf het vaag vinden dat men verschillende ideeën erop na houdt over het dat hele kwaliteit verhaal in verhouding tot lengte van de kabel. Dat is wel jammer want ik heb echt een 15m nodig. Maar goed, ik denk dat ik voor de kabel ga die in de startpost staat en hoop op het beste.

off-topic: wat ik raar blijf vinden is de verzorging van het geluid. Zit er op de videokaart een chip die de digitale geluidsvoorziening verzorgd?

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:53
je konig kabel zal voldoende zijn. Hou er rekening mee dat je de kabel recht erin stopt / eruit haalt, bij een wat goedkopere kabel wil de connector sneller stuk gaan.

Op je videokaart zit een soundchip die het geluid doorstuurt naar de hdmi uitgang. Je krijgt gewoon een extra uitgang erbij in je windows instellingen.

Daarnaast zou ik dan je je output op 1 scherm instellen, in dit geval je tv. Want anders gaat ie je beeld clonen en dan krijg je soms niet echt perfect het beeld op je tv. Mijn tip: maak snelkoppelingen/toetscombinaties in Catalyst, zodat je bijv met CTRL+F1 je output veranderd naar enkel je tv en CTRL+F2 alleen je monitor. Hij onthoudt dan ook de instellingen per scherm.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vibonacci schreef op maandag 13 juni 2011 @ 05:58:
Bedankt voor de reacties. Ik blijf het vaag vinden dat men verschillende ideeën erop na houdt over het dat hele kwaliteit verhaal in verhouding tot lengte van de kabel. Dat is wel jammer want ik heb echt een 15m nodig. Maar goed, ik denk dat ik voor de kabel ga die in de startpost staat en hoop op het beste.
Voor kabels tot een paar meter geld dat elke kabel wel voldoet, HDMI is gewoon een digitaal signaal en daarom amper gevoelig voor storingen. Echter op 15 meter afstand verlies je door de weerstand van de kabel signaalsterkte en storingen van buitenaf beïnvloeden het signaal ook waardoor je een goed afgeschermde kabel moet hebben die bestand is tegen storingen van buitenaf. Dat hoeft niet perse duur te zijn maar de kwaliteitseisen zijn wel anders dan bij een kabel van twee meter.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 17:34

mace

Sapere Aude

pannekoek141 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 03:12:
met toslink kabels wel.
Pff wat? :')

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06
Koop een cheap HDMI kabel van 15 meter en bewaar de bon. werkt het voor jou goed, dan ben je klaar. Anders terugbrengen. onnodig veel geld uitgeven kan altijd nog!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 15:24
pannekoek141 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 03:12:
met toslink kabels wel.
lol wut ? 8)7
dus optische kabels ( glasvezel) hebben last van een afstandje van 15 m ?

[Voor 22% gewijzigd door osmosis op 13-06-2011 10:47]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Enige punt bij die glasvezel kabeltjes is dat ze zo gigantisch dun zijn en daardoor erg fragiel zijn, zou wel een dikker omhulsel omheen mogen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 17:34

mace

Sapere Aude

Tsurany schreef op maandag 13 juni 2011 @ 10:49:
Enige punt bij die glasvezel kabeltjes is dat ze zo gigantisch dun zijn en daardoor erg fragiel zijn, zou wel een dikker omhulsel omheen mogen.
Alleen de allergoedkoopste prutkabels zijn zo dun. ;)

• Vibonacci
haha mijn lokale kabel boer kwam met een kabel van 55 euro aanzetten. Ik heb hem vriendelijk geïnformeerd dat ik dat wat duur vond ondanks dat ik eerst dacht dat ik dat er wel voor kwijt moest zijn.

• Vibonacci
Ik heb het kabeltje uit de startpost besteld en ik zal nog even posten of het werkt zonder problemen voor andere mensen die misschien met dezelfde vraag zitten. nogmaals bedankt!

• Vibonacci
Beeldkwaliteit is perfect! Vreemd genoeg is het beeld vol artifacts als ik 1080p modus kies. Enkel 1080i levert mooi beeld op terwijl mijn TV toch full HD schijnt te ondersteunen. Wat me opvalt is dat 1080p 1920x1080 op 60hz is en 1080i 1920x1080 op 30hz.
Laat mijn techinische kennis me hier in de steek of hoort dit zo (dat een TV geen1080p kan draaien)?
Kennen jullie een effectieve methode om je kleur instellingen optimaal te krijgen? De kleuren lijken iets te blauw maar van de reeks van instellingen in CCC word ik niet wijzer.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37
1080i gebruikt maar half de bandbreedte, dit is de enige reden waarom het niet vol artifacts zit.

Ofwel: Andere kabel halen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 07:50
Kun je nog beter een media speler nemen en een externe hardeschijf, of via netwerk aansluiten wellicht via nas of wat dan ook.

• D4NG3R
Bulls schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 00:52:
Kun je nog beter een media speler nemen en een externe hardeschijf, of via netwerk aansluiten wellicht via nas of wat dan ook.
Een speler van ~100 euro waarmee je niks meer als media af kan spelen. Of een kabel van ~25 euro zodat je alle functies van een gewone computer behoud.

Is voor mij de keuze snel gemaakt :z .

• Vibonacci
oei.. deze kabel was al 20.Toch ziet die 1080i er prachtig uit als je dvd gewend bent. maja duurdere kabel halen of dit voor lief nemen.. dillema's..

• D4NG3R
1080p is beter in alle gevallen. Of jij met 1080i kan leven is echter aan jouw.

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 18:55
Beetje zonde om met 1080i te moeten leven. Je tv kan 1080p aan, koop dan gewoon een kabel die dat ook kan, wordt je alleen maar vrolijker van :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
Sorry dat ik dit draadje kaap, maar ik zit met een soortgelijk probleem. Ik heb een nieuwe PC gebouwd en ben genoodzaakt om de huidige bekabeling naar mijn receiver te vervangen. (Maranz NR1601, deze stuurt ook het videobeeld door naar de tv)

Ik heb nu een RGB verbinding voor het beeld, en S/PDIF voor het geluid (over tulpstekker, dus niet optisch) Dit is omdat ik op de PC met 2 schermen draai, en alleen de RGB output nog over was.

De nieuwe PC heeft 2x DVI en 2x Display port, en de geluidskaart heeft alleen een optische uitgang voor digitaal geluid. Kan ik volstaan met een Displayport naar HDMI kabel, of moet ik ook nog apart een optische kabel leggen? Ik moet 6 meter overbruggen.

Alvast bedankt!

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
DVI->HDMI is makkelijker.

Als je van plan bent om 3 schermen tegelijk te gebruiken zul je een actieve DP->DVI connector moeten halen, en dan een DVI->HDMI blokje daarop moeten aansluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
D4NG3R schreef op zondag 19 juni 2011 @ 16:40:
DVI->HDMI is makkelijker.

Als je van plan bent om 3 schermen tegelijk te gebruiken zul je een actieve DP->DVI connector moeten halen, en dan een DVI->HDMI blokje daarop moeten aansluiten.
Eh ja? maar een DVI poort geeft geen geluidssignaal door toch? Qua beeld hoeft het niet simultaan te lopen, als bijvoorbeeld het 2e beeldscherm gecloned wordt naar de TV ben ik happy, maar belangrijker vindt ik dat het geluid doorgevoerd wordt. De TV gebruik ik niet eens zoveel, maar de receiver heeft eigenlijk mijn PC speakersetje vervangen, omdat het gewoon makkelijker is om 5.0 surround te hebben.

De PC draait met 2 schermen, en er moet ideaal gezien een video signaal, en een audio signaal naar de receiver lopen.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
DP->HDMI gaat je geen geluid geven in de meeste gevallen. En daarnaast ondersteunen bijna alle moderne videokaarten Audio over DVI.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
Ok... Dus als ik via een DVI-HDMI adapter mn receiver link (en dus de TV) dan ben ik klaar? Dan hoef ik dus eigenlijk alleen een DP-HDMI/DVI kabel voor 1 van mn beeldschermen, en een 6 meter HDMI kabel naar de reciever toe?

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Zoek eerst even uit of je videokaart het ondersteunt, bij Nvidia moet je vaak eerst een SPDIF kabeltje aansluiten (Intern)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
Heb een Asus (amd) HD 6970 Direct Cu kaart.

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee