Toon posts:

Vergelijkbaar progamma Microsoft Access *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-04 23:44
Hey Allemaal,

Van een bekende kreeg ik een vraag waar ik eigenlijk zelf geen ervaring mee heb, en graag een antwoord hoor van mensen die ermee bekend zijn. Ik leg de situatie even uit:
Op het werk gebruiken wij momenteel Access als hoofdprogramma voor het beheren van grote databestanden, het draaien van queries en het maken van rapporten.

Maar wij lopen tegen problemen aan en zouden graag willen weten of er andere mogelijke geschikte software programma's voor ons zijn en welke dan?

Momenteel werken wij met spss voor het inlezen van bestanden en bewerking daar van, exporteren het naar Access en draaien daar meerdere queries om het vervolgens in rapportvorm/pdf formaat af te drukken.

Graag zouden we willen dat die rapporten (met een benchmark) flexibel te bewerken zijn, dat gaat nu niet vanuit Access.

Verder vergt Access veel geheugen en schijfruimte en werkt traag bij ons.

Welk programma zou voor ons geschikt kunnen zijn en is ook nog betaalbaar?
Jullie snappen natuurlijk ook dat het niet handig is om 2 progamma's te gebruiken die retetraag werken, en qua bewerking ook niet flexibel zijn.

De vraag dus: Welk programma zou voor ons geschikt kunnen zijn om grote databases te beheren, te bewerken en is ook nog betaalbaar?

And that's how one and one makes three.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:35

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom kan die persoon zelf niet posten, of beter nog de systeembeheerder van dat bedrijf en waar hebben jullie zelf al gezocht?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-04 23:44
Omdat die persoon zelf een medewerker is. Daarbij is het niet relevant wie de informatie post.

Ik zelf heb veel op google gezocht, maar kom niet echt iets tegen. En ik moet ook iets hebben waarvan ik van anderen weet dat het gewoon goed werkt. Het mag niet zo zijn dat het hele systeem straks kapot gaat. De verhuizing en het (eventuele) converteren van de bestanden moet in 2 dagen kunnen.

And that's how one and one makes three.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is inderdaad niet zo relevant wie er post, wel is relevant dat er voldoende info en eigen inzet is :)

Als je geen idee van een oplossingrichting hebt, het niet jouw probleem is en vooral er blijkbaar geen downtime (en geen testmogelijkheid :? ) is dan moet je dit niet doen. We denken graag met anderen mee maar hier is geen sprake van meedenken..

Dat nog even afgezien van het feit dat we geen idee hebben van wat voor soort rapportages, wat een grote dataset is (10^M records met 2^N velden voor M en N>2 of >10 maakt idd vast uit voor de performance), wat er met flexibel bewerken wordt bedoeld (velden, sortering, groepering, opmaak, resultaten :P , iets anders?), etc.

Bekijk zelf even diverse rapportagetools. Gezien de vraagstelling heb ik geen idee of je nu vooral een statistisch tool zoekt, Crystal Reports, of misschien wil je wel een dedicated tooltje bouwen.

offtopic:
Fiber: systeembeheer zal hopelijk niet de partij zijn die hier antwoord op zou moeten hebben. IMHO is de kennis van de database en van BI / rapportagetools belangrijker.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 16:50
Inderdaad weinig tot geen info.
Maar kan spss niet exporteren naar b.v. SQL of Oracle ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Moirraine
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-07-2021
MS SQL server express wellicht (gratis)? Met Access 2007 kun je relatief makkelijk met een wizard je huidige Access DB upgraden naar MS SQL server, kun je je huidige front end houden, alleen alle DAO code ombouwen naar ADO en je bent klaar.

Voordeel is dan dat gebruikers niet hoeven te wennen aan een nieuw programma en het relatief snel en goedkoop kan. Ook kun je inderdaad gemakkelijk Crystal Reports er aan hangen, wat de flexibiliteit te goede komt (hoewel een access database zelf aanpassen een eitje is als het een mdb of accdb is, maar dat terzijde).

En qua geheugen... tsjah, ik draai het op het met moment met 15.000 kB geheugen, dus ik neem aan dat dat gewoon performance problemen zijn van veel te veel gebruikers of records in een Access databasje (databaseje :?).

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-12-2022
Wat Moirraine zegt. Access wordt bij multiuser-gebruik een stuk trager. Door de tabellen naar SQL-server te verhuizen heb je daar gelijk al minder last van. Om echter optimaal van SQL-server gebruik te maken, moet toch wel e.e.a. aan de frontend gesleuteld worden; de queries wil je niet langer meer door access laten doen, maar zoveel mogelijk aan de kant van de server neerleggen. Access is dan alleen nog de interface tussen gebruiker en server.

Uit je omschrijving begrijp ik echter dat de prestaties vooral achterblijven bij queries en rapporten; daar zijn wellicht verbeteringen mogelijk op gebied van datastructuur, indexen, etc. Ingewikkelde queries kunnen de responstijd exponentieel verhogen. Soms bereik je met kleine ingrepen grote verbeteringen.

Het is dus de vraag wat handig is. Over hoeveel data en records hebben we het eigenlijk?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee