Toon posts:

Systeem valt uit met nieuwe CPU koeler H60

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-06 16:14
Hallo medetweakers,

Bij deze wil ik jullie om advies vragen.
Sinds vorige week ben ik de eigenaar van een Corsair H60 koeler.

Ik gebruik deze koeler in combinatie met een AMD X4 965 processor en een Lian-Li PC-P50R kast.
De CPU draait gewoon op stock snelheid van 3.4Ghz. verder zit er nog één Asus 6970 DCII in de kast.

Het probleem dat ik ondervind is dat de koeler mijn CPU niet onder de max temperatuur van 62C kan houden tijdens het gamen van BF BC2 waardoor het systeem uitvalt en opnieuw opstart. De kamer temperatuur speelt hierbij wel een rol, want zoals op een avond als deze duurt het iets langer voordat het gebeurd, maar het gebeurd uiteindelijk wel.

Ik heb zelf al van alles geprobeerd.. de fan op pull, de fan op push, nieuwe thermische pasta aangebracht (arctic silver 5), maar niets heeft tot nu toe nog geholpen.

Hierbij de screenshots van de temperaturen.
Idle 42C, vind ik wel redelijk

En na 10 min. load 61C

Mijn vraag aan jullie is dus, wat kan ik nu nog doen?
Voldoet de koeler niet aan de fabriekspecifiacties en moet ik hem als defect terug sturen naar de winkel en een totaal andere koeler nemen?
Ik ben niet bereid om modificaties aan te brengen aan de producten, zoals extra fans plaatsen of gaten boren, want ik verwacht dat ze gewoon van fabriek af werken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Alen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 18:40
Voel, als de CPU zo warm is, eens aan het koelblok. Voelt die ook heet aan, of hooguit lauw?

Als je koelblok hooguit lauw is, dan maakt 'ie geen goed contact met de CPU.
Hoeveel pasta stop je tussen CPU & koeler? Een rijstkorrel, of veel meer? (rijstkorrel zou genoeg moeten zijn)

Controleer ook of je de koeler wel goed gemonteerd hebt - recht er op, genoeg aangedraaid en zo.
Ik heb in elk geval nog nooit gehoord van een CPU koeler die niet aan de specs voldoet en voor reparatie terug moet. Meestal is het toch een gevalletje fout monteren.

Anoniem: 368047

Idle 41 graden is echt niet acceptabel haha, dan zou mijn stock op een 955 al beter zijn met 30 graden.

Waar ik hier aan denk is dat je pomp niet draait, zonder water circulatie heb je niets aan push/pull opties etc., er komt dan gewoon geen warm water bij de radiator. Controleer dit door aan de radiator te voelen ;)

• Boszna
vanaalten schreef op zondag 12 juni 2011 @ 23:35:
Voel, als de CPU zo warm is, eens aan het koelblok. Voelt die ook heet aan, of hooguit lauw?

Als je koelblok hooguit lauw is, dan maakt 'ie geen goed contact met de CPU.
Hoeveel pasta stop je tussen CPU & koeler? Een rijstkorrel, of veel meer? (rijstkorrel zou genoeg moeten zijn)

Controleer ook of je de koeler wel goed gemonteerd hebt - recht er op, genoeg aangedraaid en zo.
Ik heb in elk geval nog nooit gehoord van een CPU koeler die niet aan de specs voldoet en voor reparatie terug moet. Meestal is het toch een gevalletje fout monteren.
Dank je wel voor het reageren,

Ik heb even mijn hand op het koelblokje gelegd met het systeem onder belasting.
En ik moet zeggen dat de koeler (behuizing van de pomp) wel warm/lauw aanvoelt, maar niet echt heet.

Er zit zeker wel voldoende thermische pasta op, meer dan een rijstkorrel maar niet zo veel dat het langs de processor loopt wanneer de koeler gemonteerd word.

Verder zit de koeler zeker wel goed gemonteerd.. Ik heb de schroeven heel strak aangedraaid.

Hier een foto ervan,, niet goed gefocust, maar de lipjes van de koeler zijn wel te zien.

• Boszna
Anoniem: 368047 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 00:06:
Idle 41 graden is echt niet acceptabel haha, dan zou mijn stock op een 955 al beter zijn met 30 graden.

Waar ik hier aan denk is dat je pomp niet draait, zonder water circulatie heb je niets aan push/pull opties etc., er komt dan gewoon geen warm water bij de radiator. Controleer dit door aan de radiator te voelen ;)
Als ik aan de radiator voel, dan voel ik niet veel, net als dat wanneer ik aan de pomp voel. maar als ik aan de kabels voel dan voel ik wel een lichte trilling. De pomp is aangesloten op de fan aansluiting welke geregistreerd word al stroomvoorziening en hier kan ik van aflezen dat de pomp met 4500 RPM draait.

Net even getest door de stroomkabel los te halen van de pomp, de temperatuur schoot toen bijna direct omhoog naar de 60C. (met het systeem op idle)

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 19:49
je cpu is niet echt koel, maar ook niet zo heet dat het tot problemen zou moeten leiden, sowieso snap ik niet waarom je pc zich uitschakelt bij 62 graden cpu-temperatuur, heb je dat zelf zo ingesteld en zo ja waarom?

Had je voor het monteren van deze koeler al problemen en in hoeverre weet je zeker dat het niet aan andere onderdelen ligt (bijvoorbeeld defect geheugen, moederbord, voeding enz)? Gezien de temperaturen denk ik niet dat je pc vastloopt door te weinig koeling, tenzij je de waarde waarop je pc herstart door te hoge temperaturen gigantisch omlaag gegooid hebt (normaal is dat ergens rond de 100 graden volgens mij).

sowieso zijn je temperaturen niet zo heel hoog voor die koeler, een licht overklokte i7-2600k of stock i7-920 zit ook rond de 60 graden met die koeler, je pc hoort gewoon niet opnieuw op te starten bij 62 graden. Als je daar toch perse onder wil blijven kijk dan eens naar het voltage van je cpu en probeer dat eens lager te zetten of verlaag de maximale kloksnelheid zodat je cpu minder energie slurpt en dus koeler blijft.

[Voor 23% gewijzigd door Bastard op 13-06-2011 00:41]

• Boszna
KAdrifter schreef op maandag 13 juni 2011 @ 00:34:
je cpu is niet echt koel, maar ook niet zo heet dat het tot problemen zou moeten leiden, sowieso snap ik niet waarom je pc zich uitschakelt... ... ...zetten of verlaag de maximale kloksnelheid zodat je cpu minder energie slurpt en dus koeler blijft.
Dank je voor je reactie.

Ik heb de instellingen voor de maximale temperatuur niet zelf bepaald, en ik kan deze ook niet aanpassen.
AMD en Intel verschillen in een aantal opzichten van elkaar, zo ook in de maximale temperatuur.
Dit is de link naar de specificaties van mijn processor AMD X4 965. in de link is te zien dat deze processor maar tegen een maximale temperatuur van 62C kan.

Hiervoor heb ik sinds het begin altijd een CoolerMaster V10 gehad. Maar deze vond ik erg groot er lomp, en was er ook wel al op uitgekeken. De V10 hield wel altijd mijn systeem op maximaal 50C onder volle belasting.

[Voor 27% gewijzigd door Boszna op 13-06-2011 01:03]

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 19:49
ik heb even gegoogled maar er zijn vrij veel mensen die klagen over hoge temperaturen bij hun x4 965, maar normaal moet je toch echt wel een dikke overklok erop gooien om 62 graden te halen of je koeler is brak.

Gezien je toch stock draait, gooi je cpu voltage eens wat omlaag, ik heb een paar jaar terug een 940BE gehad (op wat optimalisaties na volgens mij niet zoveel anders dan de 965), die draaide ook stabiel op stock snelheden met -.125 of -.1V Vcore en was dan een stuk koeler, bij een x2 240 was het nog veel meer. Weet niet of het een/de oplossing is, maar het kan iig geen kwaad, succes.
Blijft overigens vreemd dat ie op stock speeds zo heet wordt, maar hopelijk kun je met een wat lager voltage iig blijven gamen.

[Voor 22% gewijzigd door Bastard op 13-06-2011 23:32]

• Boszna
KAdrifter schreef op maandag 13 juni 2011 @ 23:28:
ik heb even gegoogled maar er zijn vrij veel mensen die klagen over hoge temperaturen bij hun x4 965, maar normaal moet je toch echt wel een dikke overklok erop gooien om 62 graden te halen of je koeler is brak.

Gezien je toch stock draait, gooi je cpu voltage eens wat omlaag, ik heb een paar jaar terug een 940BE gehad (op wat optimalisaties na volgens mij niet zoveel anders dan de 965), die draaide ook stabiel op stock snelheden met -.125 of -.1V Vcore en was dan een stuk koeler, bij een x2 240 was het nog veel meer. Weet niet of het een/de oplossing is, maar het kan iig geen kwaad, succes.
Blijft overigens vreemd dat ie op stock speeds zo heet wordt, maar hopelijk kun je met een wat lager voltage iig blijven gamen.
Dank je wel voor je reactie.
Ik denk dus ook het 2e wat je zegt ''of je koeler is brak'' of de koeler is in het algemeen gewoon waardeloos?

Ik ben zoals eerder gezegd niet bereid om mn systeem te underclocken om deze koeler te kunnen gebruiken. het was eigenlijk zelfs de bedoeling om het systeem aardig te kunnen overclocken met deze koeler. helaas.

Is een credit mogelijk denken jullie? dan ga ik gewoon weer terug op mn oude V10 koeler.

• vanaalten
Boszna schreef op maandag 13 juni 2011 @ 00:18:
Ik heb even mijn hand op het koelblokje gelegd met het systeem onder belasting.
En ik moet zeggen dat de koeler (behuizing van de pomp) wel warm/lauw aanvoelt, maar niet echt heet.
Het lijkt mij dat als je CPU oververhit raakt, maar je koelblok niet echt warm wordt, dat er toch een probleem is met warmteoverdracht van CPU op koelblok. Ideaal gezien zou je koelblok dezelfde temperatuur moeten hebben als de CPU - (veel) teveel koelpasta of slecht contact zou dat kunnen verpesten.

Als je het koelblok er vanaf haalt - hoe ziet het er dan uit, is de pasta netjes heel dun uitgevloeid? Kan je aan de pasta-afdruk zien dat het blok egaal contact maakt?

• Boszna
vanaalten schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:59:
[...]

Het lijkt mij dat als je CPU oververhit raakt, maar je koelblok niet echt warm wordt, dat er toch een probleem is met warmteoverdracht van CPU op koelblok. Ideaal gezien zou je koelblok dezelfde temperatuur moeten hebben als de CPU - (veel) teveel koelpasta of slecht contact zou dat kunnen verpesten.

Als je het koelblok er vanaf haalt - hoe ziet het er dan uit, is de pasta netjes heel dun uitgevloeid? Kan je aan de pasta-afdruk zien dat het blok egaal contact maakt?
Ik heb zelf het koelblokje nog niet losgehaald. ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat ik aantref. de foto's kan ik vanavond pas rond 6u maken wanneer ik thuis kom.

Ik zal de geïnteresseerden op de hoogte houden :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
- Bios instellen bij welke temp de pc uit moet gaan vallen, zoek uit wat de maximale temp is van je cpu en stel deze in op de maximale temp of iets hoger.

- Sluit de stroom van de pomp eens aan op een andere fan aansluiting, misschien draait de pomp niet snel genoeg.

- Fan aansluiting in de bios hebben soms variabele snelheden, kontroleer dit, en zet dit op maximale snelheid.
Dus waar je pomp op zit.

-Thermische pasta heel erg dun erop doen.

- Er was een ander topic hier op het forum, en hier waren o ringen verkeerd geplaatst waardoor de koelblok te hoog bleef zitten, kontroleer dit eens.

• Boszna
Hier is een foto van mijn koelblok nadat het systeem eerst aan is geweest.

Ziet er iemand iets verdachts?

Het koelblok lijkt wel strak genoeg te zitten aangezien de koelpasta over de randjes heen is gedrukt?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 21:49
Boszna schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 18:13:
Hier is een foto van mijn koelblok nadat het systeem eerst aan is geweest.

[afbeelding]

Ziet er iemand iets verdachts?

Het koelblok lijkt wel strak genoeg te zitten aangezien de koelpasta over de randjes heen is gedrukt?
Je zoekt het op de verkeerde plek denk ik, 100% load en net boven de 60 graden is toch heel netjes. Je moet geen wonderen van die standaard waterkoelers verwachten. 40 idle klinkt dan weer ietsje hoog maar ook niet dramatisch. Wat uitermate vreemd is dat je pc er mee kapt rond de 60 graden. Ik heb mijn i7 wel eens tegen de 100 graden aangehad door een te diehard overclock met een niet super koeler. Die bleef gewoon lopen, geen crash geen bsod. Prime bleef zelfs prima lopen. Uiteraard snel weer voltage gedropt ;)

Hoe doet je cpu het met de V10 dan ?

Mijn i7 doet nu trouwens ook 62 graden full load, stock, met turbo aan op een Coolermaster V8. Idle ongeveer 30 graden met speedstep aan.

[Voor 5% gewijzigd door tbusquet op 14-06-2011 20:18]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 14:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wélke koelpasta heb je gebruikt ? Brakke koelpasta zorgt voor slechte(re) temps, hoe goed je koeler ook is...

Android developer & dürüm-liefhebber

• Boszna
Mavamaarten schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 20:19:
Wélke koelpasta heb je gebruikt ? Brakke koelpasta zorgt voor slechte(re) temps, hoe goed je koeler ook is...
Ik heb geprobeerd 1 van de beste koelpasta's te gebruiken. En ben na een aantal reviews terecht gekomen bij Arctic Silver 5. volgens de reviews de beste welke nog leverbaar is. :)

daar zal het dus niet aan liggen,, denk ik

• Boszna
tbusquet schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 20:13:
[...]

Je zoekt het op de verkeerde plek denk ik, 100% load en net boven de 60 graden is toch heel netjes. Je moet geen wonderen van die standaard waterkoelers verwachten. 40 idle klinkt dan weer ietsje hoog maar ook niet dramatisch. Wat uitermate vreemd is dat je pc er mee kapt rond de 60 graden. Ik heb mijn i7 wel eens tegen de 100 graden aangehad door een te diehard overclock met een niet super koeler. Die bleef gewoon lopen, geen crash geen bsod. Prime bleef zelfs prima lopen. Uiteraard snel weer voltage gedropt ;)

Hoe doet je cpu het met de V10 dan ?

Mijn i7 doet nu trouwens ook 62 graden full load, stock, met turbo aan op een Coolermaster V8. Idle ongeveer 30 graden met speedstep aan.
AMD en Intel zijn heel moeilijk met elkaar te vergelijken wat de temperaturen betreft. AMD hoort over het algemeen koeler te zijn dan Intel en sommige processoren van AMD kunnen niet tegen hoge temperaturen.

Ik heb een paar posts eerder een link geplaatst naar de specificaties van mijn processor. en daar is uit te lezen dat de processor maar tegen een temperatuur van 62C graden Celsius kan.

De V10 deed het beter wat betreft koelprestaties. 35C idle en max 50C load

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-06 15:03
je kan bij 'startup and recovery' in de 'system properties' even 'automatically reboot' uitvinken zodat je kan zien wat de BSOD is. Je zou ook even in de event viewer kunnen opzoeken wat de error was waarna je systeem opnieuw opstartte. Met deze temperatuur zou een gemiddeld systeem prima moeten kunnen functioneren.

edit:
Op een aantal site's staat inderdaad 62°C als max temp.

[Voor 22% gewijzigd door Cobalt op 14-06-2011 22:48]

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Op welke connector heb je de waterpomp aangesloten? Op de CPU_FAN of op CHASSIS_FAN? Stel de waterpomp in ieder geval zo in dat hij altijd volle toeren draait. Dit kun je doen in je bios.

Aan het typen...

Anoniem: 368047

kijk anders hier even... Dit topic gaat ongeveer over hetzelfde onderwerp:

Idiote hoge temperaturen met nieuwe koeler

• tbusquet
Boszna schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 21:07:
[...]

AMD en Intel zijn heel moeilijk met elkaar te vergelijken wat de temperaturen betreft. AMD hoort over het algemeen koeler te zijn dan Intel en sommige processoren van AMD kunnen niet tegen hoge temperaturen.

Ik heb een paar posts eerder een link geplaatst naar de specificaties van mijn processor. en daar is uit te lezen dat de processor maar tegen een temperatuur van 62C graden Celsius kan.

De V10 deed het beter wat betreft koelprestaties. 35C idle en max 50C load
Ok, ik snap het, maar die specs van AMD zijn wel erg krom vind ik, CPU mag max 62C worden, maar dat ding verbruikt wel 135watt !! Beste "standaard" koeler die 135watt aan warmte weg wil werken ;) (rendement even buiten beschouwing gelaten).

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
voel eens aan je northbridge, misschien dat die overhit raakt omdat je eerst een luchtkoeler had en nu een waterkoeler gebruikt, waardoor er geen/minder koele lucht langs het koelblok van je northbridge loopt. probeer eens een ventilator op je northbridge koelblok te richten en kijk eens of je pc dan nog uit valt.

wat bedoel je eigenlijk met uitvallen? dat hij vast slaat, opnieuw opstart of een BSOD? (kon ik namelijk niet echt ergens terug vinden, of ik las er overheen)

• tbusquet
reviews: Prefab waterkoelers van Antec en Corsair in de ring

Als je daar kijkt zie je dat die koeler een temperatuur van 42 graden bovenop de omgevings temperatuur doet..

• Boszna
Cobalt schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 21:08:
je kan bij 'startup and recovery' in de 'system properties' even 'automatically reboot' uitvinken zodat je kan zien wat de BSOD is. Je zou ook even in de event viewer kunnen opzoeken wat de error was waarna je systeem opnieuw opstartte. Met deze temperatuur zou een gemiddeld systeem prima moeten kunnen functioneren.

edit:
Op een aantal site's staat inderdaad 62°C als max temp.
Ik bedoelde dat het systeem letterlijk gewoon uitvalt en opnieuw boot.
Dus geen error of BSOD.
In de windows logboeken staat ook alleen maar Kernel-Power een paar keer. niet veel zeggend dus.

• Boszna
Mick1990 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 21:55:
Op welke connector heb je de waterpomp aangesloten? Op de CPU_FAN of op CHASSIS_FAN? Stel de waterpomp in ieder geval zo in dat hij altijd volle toeren draait. Dit kun je doen in je bios.
Ik heb de PWR_FAN aansluiting gebruikt, deze was het dichtstbij. maar ik denk wel dat de pomp al op volle toeren draait aangezien 4500 RPM worden geregistreerd.

De fan welke op de radiator zit staat wel aangesloten op de CPU_FAN
Anoniem: 368047 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:22:
kijk anders hier even... Dit topic gaat ongeveer over hetzelfde onderwerp:

Idiote hoge temperaturen met nieuwe koeler
Dank je voor de link. ik heb dit topic al doorgelezen, maar zie niet echt een overeenkomt aangezien de tweaker in dat topic gebruik maakt van een Intel processor en waarschijnlijk een ringetje verkeerd om heeft gemonteerd. Mijn koeler zit veel simpeler vast.
JobM schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:25:
voel eens aan je northbridge, misschien dat die overhit raakt omdat je eerst een luchtkoeler had en nu een waterkoeler gebruikt, waardoor er geen/minder koele lucht langs het koelblok van je northbridge loopt. probeer eens een ventilator op je northbridge koelblok te richten en kijk eens of je pc dan nog uit valt.

wat bedoel je eigenlijk met uitvallen? dat hij vast slaat, opnieuw opstart of een BSOD? (kon ik namelijk niet echt ergens terug vinden, of ik las er overheen)
Mijn Northbridge word onder load ongeveer 50C. dit lijkt me niet echt een probleem aangezien dit component veel warmer kan worden dan de 50C die het word.

De lucht stroming is in mijn kast wel goed te noemen denk ik. ik heb 1 fan aan de voorkant. 2 fans aan de bovenkant, 1 fan aan de achterkant en mijn hele voorkant bestaat uit geperforeerd aluminium.
luchtstroming zat denk ik.
tbusquet schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:38:
reviews: Prefab waterkoelers van Antec en Corsair in de ring

Als je daar kijkt zie je dat die koeler een temperatuur van 42 graden bovenop de omgevings temperatuur doet..
Simpel gezegd kan deze koeler dus deze processor niet aan.
nu komen ook nog de zomer maanden aan waarbij het toch wel veel warmer word in de kamer dan 20C

[Voor 76% gewijzigd door Boszna op 15-06-2011 00:48]

• vanaalten
Ik vraag mij af of de temperatuur die gespect is niet de omgevingstemperatuur is.

Zie ook dit document. Die lijkt mij nog niet helemaal up-to-date voor jouw processor, maar het dichtste in de buurt komt volgens mij de processortype op bladzijde 55. Die heeft dan weer thermal profile 'I', van bladzijde 21, waar men het ook constant heeft over 'Tcase': bij 125W, 62 graden.

Men gaat dus uit van een koeler met een bepaalde thermische weerstand zodat bij 62 graden, 125W, de processor niet oververhit raakt.

Enkel ben ik wat onzeker hierover omdat jouw processor (Phenom-2 X4 965, part number HDZ965FBK4DGM) er (nog) niet in genoemd wordt.

Maar goed - 62 graden als interne temperatuur van de chip lijkt mij voor een high-end processor erg aan de lage kant. Wellicht dat je kast-koeling beter moet, omdat andere delen oververhit raken. Hoe gaat het als je de kast-ventilator op max laat draaien?

• Boszna
vanaalten schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 08:54:
Ik vraag mij af of de temperatuur die gespect is niet de omgevingstemperatuur is.

Zie ook dit document. Die lijkt mij nog niet helemaal up-to-date voor jouw processor, maar het dichtste in de buurt komt volgens mij de processortype op bladzijde 55. Die heeft dan weer thermal profile 'I', van bladzijde 21, waar men het ook constant heeft over 'Tcase': bij 125W, 62 graden.

Men gaat dus uit van een koeler met een bepaalde thermische weerstand zodat bij 62 graden, 125W, de processor niet oververhit raakt.

Enkel ben ik wat onzeker hierover omdat jouw processor (Phenom-2 X4 965, part number HDZ965FBK4DGM) er (nog) niet in genoemd wordt.

Maar goed - 62 graden als interne temperatuur van de chip lijkt mij voor een high-end processor erg aan de lage kant. Wellicht dat je kast-koeling beter moet, omdat andere delen oververhit raken. Hoe gaat het als je de kast-ventilator op max laat draaien?
Dank je wel voor het document. ik vind het erg lastig om nou precies te begrijpen wat alle tabellen betekenen.
Het is inderdaad jammer dat specifiek mijn processor niet genoemd word.

Maar goed, ik weet wel dat het systeem uitvalt als de processor de 62C bereikt en dat is heel vervelend,

Ik heb wel zelf al een oplossing ervoor gevonden, maar vind het erg primitief.
Als ik de bovenste, achterste fan van mijn behuizing omdraai, zodat hij lucht in het systeem blaast in plaats van eruit zuigt, dan blijft het systeem wel net onder de 62C.

Het systeem valt dus uit omdat tijdens het gamen, naast mijn processor welke dan op 95% load draait, mijn graka ook warmte produceert (ong 70C) en deze hete lucht stijgt langzaam op vanaf de backplate van de graka omhoog en word dan gebruikt om de processor mee te koelen. Als ik de achterste fan van de kast dus omdraai zodat er wat lauwere lucht direct bij de radiator komt, dan overleeft mijn systeem het.

Maar ik zie deze oplossing niet als een optie omdat ik geen aanpassingen wil doen aan mijn systeem. De onderdelen horen gewoon te werken zoals ze zijn vind ik dan.

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-02 11:00
[quote
Ik heb wel zelf al een oplossing ervoor gevonden, maar vind het erg primitief.
Als ik de bovenste, achterste fan van mijn behuizing omdraai, zodat hij lucht in het systeem blaast in plaats van eruit zuigt, dan blijft het systeem wel net onder de 62C.

Het systeem valt dus uit omdat tijdens het gamen, naast mijn processor welke dan op 95% load draait, mijn graka ook warmte produceert (ong 70C) en deze hete lucht stijgt langzaam op vanaf de backplate van de graka omhoog en word dan gebruikt om de processor mee te koelen. Als ik de achterste fan van de kast dus omdraai zodat er wat lauwere lucht direct bij de radiator komt, dan overleeft mijn systeem het.

Maar ik zie deze oplossing niet als een optie omdat ik geen aanpassingen wil doen aan mijn systeem. De onderdelen horen gewoon te werken zoals ze zijn vind ik dan.
[/quote]

Ik neem aan dat je push en pull van h60 het lucht naar buiten gaat? als dat zo is dan is het niet gek dat je de boven achterste fan om moet draaien. Nu krijgt de h60 fresh cool air, waardoor die beter coolt.

volgens mij corsair meende dat het beter werkt als je luch naar binnen zuigen via h60 en laat het boven uit blazen.

• Boszna
Slidemaster schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 13:32:
[Ik neem aan dat je push en pull van h60 het lucht naar buiten gaat? als dat zo is dan is het niet gek dat je de boven achterste fan om moet draaien. Nu krijgt de h60 fresh cool air, waardoor die beter coolt.

volgens mij corsair meende dat het beter werkt als je luch naar binnen zuigen via h60 en laat het boven uit blazen.
Dank je wel voor deze tip!

Ik had dit nog niet geprobeerd, terwijl het wel voor de hand ligt.

Ik heb de fan omgedraaid en idle is de processor 38C, maar onder belasting word de processor niet warmer als 52C. Dit is wel een duidelijk verschil van minimaal 10C.

Er speelt nu wel dan een ander probleem en dat is dat mijn videokaart zowel idle als onder belasting 10C warmer is. respectievelijk 61C en 91C. Ik weet dat een videokaart wel wat kan hebben, maar ik weet ook dat hoge temperaturen niet prettig zijn voor computer componenten . en aangezien mijn videokaart 3x zo duur is als de processor en 6x zo duur als de koeler, vind ik het belangrijker dat deze op goede temperaturen draait.

Ik bel maar even met de winkel waar ik de koeler heb gehaald om te vragen wat de opties zijn wat betreft creditering.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Boszna schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:20:
[...]

Dank je wel voor deze tip!

Ik had dit nog niet geprobeerd, terwijl het wel voor de hand ligt.

Ik heb de fan omgedraaid en idle is de processor 38C, maar onder belasting word de processor niet warmer als 52C. Dit is wel een duidelijk verschil van minimaal 10C.

Er speelt nu wel dan een ander probleem en dat is dat mijn videokaart zowel idle als onder belasting 10C warmer is. respectievelijk 61C en 91C. Ik weet dat een videokaart wel wat kan hebben, maar ik weet ook dat hoge temperaturen niet prettig zijn voor computer componenten . en aangezien mijn videokaart 3x zo duur is als de processor en 6x zo duur als de koeler, vind ik het belangrijker dat deze op goede temperaturen draait.

Ik bel maar even met de winkel waar ik de koeler heb gehaald om te vragen wat de opties zijn wat betreft creditering.
91C is prima voor een (moderne) videokaart en niks om je druk over te maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee